Uppdatering och snackistråd 4

Har suttit och fluktat på Workingdog bland släktingarna till pappan till min blivande valp. Statistik och sånt har givetvis redan kollats. Även lite bilder. Men nu började jag rota mer ingående i bildarkiven. Pappan har bara tre syskon. De var 2 hanar och 2 tikar i kullen. Brodern-Snygg! Ena systern- riktigt snygg! Och sen kom den andra systern- O MY GOD!!!!!!! :heart:bow:

Har ni någon gång sett en hund på bild som ni flera gånger gått tillbaka till bilden och tittat och tänkt "shit!!" eller "wow" ?
Kan inte se mig mätt på henne. Hoppas innerligt att min tik blir lite lik sin faster.
Vår tik är ingen skönhet men har lämnat från medel till riktigt snygga hundar efter sig.
Men med min tur blir det väl en kopia av mammsen:p
Fast utseende betyder ju ingenting va? ;)
Min hunds pappa! Sååå sjukt snygg! :love: Som tur är är min den som är mest lik honom i kullen. :D

Jo faktiskt. Dock är Zadi född på 80-talet, så hon är inte heller "ny". Typen finns dock kvar, men är inte överdrivet uppskattad.
Vinstrikaste saluki på utställning de senaste två åren ser ut såhär:
rios_2015.jpg
Den färgen liknar en av dem jag såg häromdagen! Hur var det, kom du fram till om du kände till dem (efter min uttömmande beskrivning :cool:)?

Alla dessa svenska omplaceringar folk pratar om, var finns de egentligen? Börjar mer och mer känna att det är omöjligt att hitta en ny hund. :(

Alla dessa svenska omplaceringar folk pratar om, var finns de egentligen? Börjar mer och mer känna att det är omöjligt att hitta en ny hund. :(
Vad ska du ha för ras? Kolla rasklubben, hör av dig till uppfödare, håll koll på seriösa grupper på fb osv. Jag råkade se en RR på fb idag som jag skulle tagit direkt om jag kunde..

Frågade vad som händer om man har med sig mer än två och fick svaret att busschaffisen har rätt att neka en att åka med om man har mer än två. Nu vet jag inte hur sannolikt det är att man blir nekad om man har två stora och en liten som åker i ryggsäck dock.
Ingen aning hur Skånetrafiken resonerar men i Göteborg är det minst sagt varierande.Här får man vara en hundägare med max 2 hundar och har varit med om att bli nekad att åka med mina två på en nästan helt tom buss eftersom det stod en till hundägare och väntade på bussen på samma hållplats. Jag har fått veta att jag inte får åka med med två hundar överhuvudtaget av ett bolag som kör åt Västtrafik (jag ignorerade och klev på bussen ändå). Å andra sidan har jag flera Lördagar åkt buss med mina två och 5 andra "muskelhundar" utan problem (vi steg också på på samma hållplats)

Vad ska du ha för ras? Kolla rasklubben, hör av dig till uppfödare, håll koll på seriösa grupper på fb osv. Jag råkade se en RR på fb idag som jag skulle tagit direkt om jag kunde..
Ärligt talat har jag inte fastnat för någon ras vilket såklart försvårar att sitta och kontakta uppfödare. Däremot är jag med på alla möjliga och omöjliga grupper på Facebook, bland annat olika uppfödargrupper men har hittills bara fått erbjudanden som inte passar min kravspecifikation. Bland annat RR jag gissar att du pratar om (och visst verkar den jätte trevlig :)) Har du några tips på grupper man kan hålla utkik i tar jag gärna emot tips?

Ärligt talat har jag inte fastnat för någon ras vilket såklart försvårar att sitta och kontakta uppfödare. Däremot är jag med på alla möjliga och omöjliga grupper på Facebook, bland annat olika uppfödargrupper men har hittills bara fått erbjudanden som inte passar min kravspecifikation. Bland annat RR jag gissar att du pratar om (och visst verkar den jätte trevlig :)) Har du några tips på grupper man kan hålla utkik i tar jag gärna emot tips?
Men du vet väl ungefär vad för hund du vill ha? Typ om den ska vara låg- eller högaktiv, stor eller liten eller så. Jag visste ungefär vilken sorts hund jag ville ha, den skrev jag till några uppfödare inom de raser som kunde vara intressanta, i mitt fall dalmatiner och RR. Slutade med att det blev en prick för det var den första passande hunden som dök upp, kunde blivit en RR om det hade dykt upp någon passande sån istället. Även om man är öppen för olika raser, vilket jag tycker är bra när man letar omplacering, så är det ju ändå några raser som är mer intressanta än andra ;)

Hunduppfödarnas omplaceringslista tycker jag är bland de bästa, seriösaste jag sett. Sen finns det en del andra, sök på typ SKK hundar till salu eller något liknande så borde du få upp någon eller några grupper. :up:

Men du vet väl ungefär vad för hund du vill ha? Typ om den ska vara låg- eller högaktiv, stor eller liten eller så. Jag visste ungefär vilken sorts hund jag ville ha, den skrev jag till några uppfödare inom de raser som kunde vara intressanta, i mitt fall dalmatiner och RR. Slutade med att det blev en prick för det var den första passande hunden som dök upp, kunde blivit en RR om det hade dykt upp någon passande sån istället. Även om man är öppen för olika raser, vilket jag tycker är bra när man letar omplacering, så är det ju ändå några raser som är mer intressanta än andra ;)

Hunduppfödarnas omplaceringslista tycker jag är bland de bästa, seriösaste jag sett. Sen finns det en del andra, sök på typ SKK hundar till salu eller något liknande så borde du få upp någon eller några grupper. :up:
Självklart och det finns ingen hundras som passar in. :D Tror vi kom fram till kromfohrländer i min senaste rastråd och är med i en sån grupp men det är en ovanlig ras och omplaceringar duger inte tätt verkar det som. Jag kan dock tänka mig att tänja på mina önskemål för rätt individ. Antar att de kommer bli storleken, även om jag egentligen inte vill ha en småhund. :)

Tack, är med i den första men hittade en till. :)

Asså wtf.. :crazy::confused:

"Spit out/kräkhalsband M

224278801_4e421bca-4037-4d67-b0af-fe4bacf8d82d.jpg

Släpphalsbandet är ett bättre alternativ till smärtpåverkan. Används sparsamt. Fungerar trots att hunden är i drift eller stark positiv stress, t.ex. jättesugen på att angripa under transport eller när hunden är i bett. Fungerar genom obehag, att kräkreflexen hos hunden utlöses.

Släpphalsbandet kopplas högt upp på halsen på hunden, framför adamsäpplet. Sedan drar man åt lätt (spänner ej) bara så att halsbandet stannar kvar på rättplats. Det är där framme på halsen som halsbandet utlöser kräkeffekt.
"

"Spit out/kräkhalsband M

Släpphalsbandet är ett bättre alternativ till smärtpåverkan. Används sparsamt. Fungerar trots att hunden är i drift eller stark positiv stress, t.ex. jättesugen på att angripa under transport eller när hunden är i bett. Fungerar genom obehag, att kräkreflexen hos hunden utlöses.

Släpphalsbandet kopplas högt upp på halsen på hunden, framför adamsäpplet. Sedan drar man åt lätt (spänner ej) bara så att halsbandet stannar kvar på rättplats. Det är där framme på halsen som halsbandet utlöser kräkeffekt.
"
Funkar det när hunden har hittat ruttet rävlik som den ska släpa hem? Då vill jag ha:idea:

Ärligt, folk är idioter.

"Spit out/kräkhalsband M

"
Tja, där placerar de ju helstrypen på de flesta utställningsbilder också. Stryp som stryp... här är de iaf ärliga med att det är smärta och kräkreflex som gör det "effektivt".

Min en heelertik håller på göra mig tokig med sin mega-energi just nu. Men hon blir alltid så veckorna före löp - det fullkomligt sprutar energi ur öronen på henne. Svårt med koncentrationen och vill bara explodera och springa, springa och springa snabbt så hon tar ut sig ordentligt. Hon är typ nöjd när man själv tror att hela hunden är full i mjölksyra :p Behöver mer hjärngympa just nu, men har ändå svårt att koncentrera sig då hela kroppen spritter av energi. Jag skulle behöva en sparkcykel nu så hon fick dra lite - men just nu kan jag inte ens prova att cykla med henne då det är vasst väggrus överallt. Där hon kan vara lös är kanon, men vissa promenader vi gör är koppelpromenader och det är så jobbigt enligt henne för det går för långsamt. Må löpet sätta igång snarast :cautious::D

Har varit ute och flamsat i snön med hundarna i omgångar idag. Fast jag fick mest jobba...skotta snö. Tant fjant här är i sitt esse nu. I dagar har hon betett sig som en valp nästan. Full av energi och bus. Skägget har lackat ur på hennes tramsande otaliga gånger :D
Nu är hon riktigt fin i kroppen igen. Övervikten är borta och all extra motion har gett nya muskler. I morgon ska jag ringa och beställa veterinärbesiktning av henne inför parningen. Ska ringa hanhundsägaren också och förvarna att vi dyker upp nästa vecka :)

"Spit out/kräkhalsband M

"
Med risk för att bli hängd, jag ser inte direkt något extremt fel med det så länge det bara är en "nödbroms".

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka