Uppdatering och snackistråd 4

Vad är det för vits med att ha en retriever när den inte hämtar det man vill ha hämtat?:D Jag satt på toaletten och råkade tappa den sista pappersrullen, som rullade iväg en bra bit ut i rummet utanför. Jag bad såklart hunden hämta, vilket hon genast var med på. Oerhört mån om att vara till lags var hon och hämtade den ena efter den andra av sina leksaker tills jag hade inte mindre än tolv av hennes grejor hos mig, men pappersrullen? Icke. Som jag skrattade.

Hahaha jag skrattar högt bara av att läsa om det :rofl:

Vilket onödigt gnäll jag kommer med nu, men vädret, och min hunds päls! Det är nollgradigt till minus två, snö finns och snö kommer och vi kan inte gå femtio meter utan att han får besvär av snö i tassarna. Han blir dessutom verkligen väldigt besvärad. Jag har klippt under tassarna och en bit upp på benen, det hjälper icke. Och det är ju bara att använda skor, men det är ju ett bök och ett tråk med det också... :o

Han har dessutom allmänt mycket tovor nu (en matte som är dålig på att hålla efter päls, som är självtovande efter kastrering - dålig kombo) gör nu att jag är ett mentalt steg närmare att klippa ner honom ganska mycket (jag har klippt massor i helgen, men det är mest bara underull och syns inte direkt). Men det tar väldigt mycket emot att förändra hans utseende.

P. S. Jag använder skor på honom nu alltså, på längre promenader, men det är trååkigt. :o

Senast ändrad:
Vilket onödigt gnäll jag kommer med nu, men vädret, och min hunds päls! Det är nollgradigt till minus två, snö finns och snö kommer och vi kan inte gå femtio meter utan att han får besvär av snö i tassarna. Han blir dessutom verkligen väldigt besvärad. Jag har klippt under tassarna och en bit upp på benen, det hjälper icke. Och det är ju bara att använda skor, men det är ju ett bök och ett tråk med det också... :o

Han har dessutom allmänt mycket tovor nu (en matte som är dålig på att hålla efter päls, som är självtovande efter kastrering - dålig kombo) gör nu att jag är ett mentalt steg närmare att klippa ner honom ganska mycket (jag har klippt massor i helgen, men det är mest bara underull och syns inte direkt). Men det tar väldigt mycket emot att förändra hans utseende.

P. S. Jag använder skor på honom nu alltså, på längre promenader, men det är trååkigt. :o
Har samma problem med skägget. Hans ben.....suck.
Men bra fysträning för den lille rackarn att gå med:p

Och har man inte lärt in ett släpp INNAN man börjar med skydd då ska man inte hålla på med den grenen. Släppande är A o O!
Det håller jag helt och hållet med om! Men det är djur vi pratar om, saker kan gå fel när som helst, hur som helst. Hur mycket man än har tränat. Och om hunden vägrar släppa så tror jag att framkalla kräkreflexen är ett av de snällaste sätten att få den släppa på, eller finns det andra sätt?

Det håller jag helt och hållet med om! Men det är djur vi pratar om, saker kan gå fel när som helst, hur som helst. Hur mycket man än har tränat. Och om hunden vägrar släppa så tror jag att framkalla kräkreflexen är ett av de snällaste sätten att få den släppa på, eller finns det andra sätt?
Det finns andra bättre sätt ,dock inget jag tänker lära ut via nätet. Och i skydds så är det 100% NoNo, i en seriös träningsgrupp så så är man "utsparkad" oc får gå tillbaka innan man är välkommen igen.

Haha, exakt vad jag tänkte tidigare, det är som såna där vikter som en del hänger på hundens ben. :laugh:
När det blir riktigt mycket snö på dom är det nästan så han fastnar i backen tillslut, som när man bygger med snö :D

Det finns andra bättre sätt ,dock inget jag tänker lära ut via nätet. Och i skydds så är det 100% NoNo, i en seriös träningsgrupp så så är man "utsparkad" oc får gå tillbaka innan man är välkommen igen.
Okej. Ja jag är ju inte insatt ;) Tycker dock att kräkreflex verkar lindrigt jämfört med en avsliten arm :D Sen att man blir utsparkad ur gruppen efter det är en sak, det är väl inte mer än rätt. Men avbryta bitandet måste man ju oavsett.

Alltså, hunden ska ju tränas rätt från början med bla släppandet och det finns en rad olika "milda" situationer som man börjar öva på. Om en hund blir så taggad att den inte släpper på komando brukar det oftast räcka att föraren upprepar komandot på skarpen en el två gånger samtidigt som figgen är passiv. Vid sällsynta fall kan hunden behövas tas bort handgripligen i halsbandet. Om en hund regelbundet blir så taggad att släppandet är ett sådant problem är inte hunden optimal till skydd. Sådan hundar brukar man välja att aktivitera på annat sätt för skyddet blir lite too much så att säga.
Att sätta på en sån snara "ifall att..." gör ingen seriös. Att fortsätta köra skydd med en hund som har så stort problem regelbundet med släppandet är inte heller juste.
Eller så är det föraren som brister i att föra sin hund.

Figgen har som sagt skydd och fixar det mesta.

Tränade lite nosework med hundarna ikväll. Mamma och jag har anmält oss till en träningstävling med dom, så det gäller att träna nu. Det gick...sådär. Det känns så hafsigt och flamsigt. Körde fokus på frysmarkering och satte doften i en bytta i skor, så de inte kunde smälla till den lika enkelt med tassen.

Jag döööööööööööööööööööör :love::love::love:
syster%20nov.jpg

Jag ska inte ha en brindel,jag ska absolut inte ha en brinde...........mitt hjärta dör lite nu
Och så heter hon Berta :heart

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025