Uppdatering och snackistråd 4

Kan inte ägarna ha henne på dagis/pensionat där miljön är anpassad för en säker hundhålling?
Förstår om du inte vill fortsätta ha henne hemma.

Hon funkar inte ihop med andra hundar alls som regel, hon attackerar valpar, mindre hundar och tikar rakt av, kan komma att acceptera stora hanhundar (även om hon som sagt triggar på dem också om något annat startar henne). Skulle hon vara på någon form av pensionat så måste det nog vara båshållning helt enkelt, där hon inte alls ser andra hundar och definitivt inte kommer i någon kontakt med någon. Jag vet inte om det finns någon sådan eller vad det skulle kunna tänkas kosta i så fall, men jag är nog ganska säker på att ägarna inte skulle vilja sätta henne där...
Nu har jag varit med Monster på klubben i tre timmar så nu känns allt mindre dystert igen i alla fall. Det gick bra att komma hem igen också (alla får hälsa ute från och med nu...) så jag försöker ett tag till.

Hon funkar inte ihop med andra hundar alls som regel, hon attackerar valpar, mindre hundar och tikar rakt av, kan komma att acceptera stora hanhundar (även om hon som sagt triggar på dem också om något annat startar henne). Skulle hon vara på någon form av pensionat så måste det nog vara båshållning helt enkelt, där hon inte alls ser andra hundar och definitivt inte kommer i någon kontakt med någon. Jag vet inte om det finns någon sådan eller vad det skulle kunna tänkas kosta i så fall, men jag är nog ganska säker på att ägarna inte skulle vilja sätta henne där...
Nu har jag varit med Monster på klubben i tre timmar så nu känns allt mindre dystert igen i alla fall. Det gick bra att komma hem igen också (alla får hälsa ute från och med nu...) så jag försöker ett tag till.
Inget av de hundpensionat jag anlitat har blandat hundar utan ägarens tillåtelse utan det har varit egna gårdar/ boxar. Och självklart ska de kunna rasta hundar separat. Vi tillåter aldrig att våra hundar rastas med andra när vi lämnar in dom (vi litar inte på okända hundar)
Pensionat/dagis borde vara ett alternativ så till vida hunden inte har problem med miljön :)

Tog en underbar promenad i solen idag, mestadels koppelpromenad för Aysu har (igen!) något sår på benet som hon drar upp när hon är lös... Meen, valpen gick fint i kopplet nästan hela tiden :eek:

Vi gick till en miniskog där Ebrah fick vara lös en stund i alla fall, hon sprang som en galning :D För att roa Aysu så gömde jag lite godisbitar i ett träd och på lite andra ställen. Hon verkligen älskade det och det hördes hur mycket nosen arbetade när hon försökte hitta bitarna. Jag ska utan tvekan göra mer sådant. Kanske binda fast båda hundarna i ett träd, gömma godisar lite överallt och sedan skicka ut Aysu på godisjakt?

På vägen hemåt råkade vi ut för ett litet barn som sprang runt som en tok. Då gick Ebrah inte så prydligt i kopplet längre och sedan visade det sig att barnet var rädd för stora hundar (mamman var med men kom gående en liten bit ifrån barnet). Det slutade i alla fall med att jag stod och höll Ebrah i selen och pratade med barnet och mamman om hur man ska bete sig vid hundmöten. Det blev bra och mamman önskade mig fortsatt trevlig dag när vi skiljdes åt :)

Nu ska vi ha en lugn kväll och jag ska fundera lite mer på hur jag kan göra för att smyga in enkla nosaktivieter i vardagen till Aysu.

Jag vill ha en ny hund, eller inte, fast ändå. Tittar på annonser, pratar lite med olika människor men när det kommer till att verkligen ta beslutet att åka och titta på en hund får jag lite panik. Känner mig lite stressad, tror min kvarvarande hund saknar sällskapet. Dessutom är han inte purung längre, han klarade inte av att hoppa upp i sängen härom helgen vilket skrämde mig rejält (det gick dock över med två dagars vila). Vad gör jag om han också försvinner, om jag blir helt utan hund tror jag inte att jag klarar det. Men är jag redo?

Jag vill ha en ny hund, eller inte, fast ändå. Tittar på annonser, pratar lite med olika människor men när det kommer till att verkligen ta beslutet att åka och titta på en hund får jag lite panik. Känner mig lite stressad, tror min kvarvarande hund saknar sällskapet. Dessutom är han inte purung längre, han klarade inte av att hoppa upp i sängen härom helgen vilket skrämde mig rejält (det gick dock över med två dagars vila). Vad gör jag om han också försvinner, om jag blir helt utan hund tror jag inte att jag klarar det. Men är jag redo?

Vad är det som gör att du tvekar? Är det "bara" rädsla för något nytt eller är det att hundarna du varit intresserad av trots allt inte passar dig speciellt bra?

Att fundera på för- och nackdelar och känna viss tvekan är bara sunt tror jag. De som inte tvekar en millisekund utan bara kastar sig rakt ut för att köpa hund, de är de som ofta impulsköper första bästa och där det blir problem i framtiden eller där allt går åt helvete så fort minsta problem dyker upp.

Vad är det som gör att du tvekar? Är det "bara" rädsla för något nytt eller är det att hundarna du varit intresserad av trots allt inte passar dig speciellt bra?

Att fundera på för- och nackdelar och känna viss tvekan är bara sunt tror jag. De som inte tvekar en millisekund utan bara kastar sig rakt ut för att köpa hund, de är de som ofta impulsköper första bästa och där det blir problem i framtiden eller där allt går åt helvete så fort minsta problem dyker upp.
Jag vet inte riktigt, självklart är jag rädd att välja fel men jag kan inte säga att hundarna jag varit intresserad av inte skulle passa eftersom det inte känns som jag gett dem en chans. När det gällde mina två första hundar gick det så lätt, jag funderade såklart massor på det men det kändes ändå rätt. Allt försvåras säkert av att jag inte riktigt vet vad jag vill ha, det känns som en dissonans mellan vad jag tror jag vill ha och vad jag tror jag borde skaffa.

Jag vet inte riktigt, självklart är jag rädd att välja fel men jag kan inte säga att hundarna jag varit intresserad av inte skulle passa eftersom det inte känns som jag gett dem en chans. När det gällde mina två första hundar gick det så lätt, jag funderade såklart massor på det men det kändes ändå rätt. Allt försvåras säkert av att jag inte riktigt vet vad jag vill ha, det känns som en dissonans mellan vad jag tror jag vill ha och vad jag tror jag borde skaffa.

Har ägarna varit villiga att låta dig ha hundarna på prov så är det ju åtminstone lätt ordnat att ge hundarna en chans (lätt teoretiskt alltså, jag vet mycket väl hur svårt det kan vara att komma igång och göra saker trots att man vill göra dem...) :) Vad är det du vill ha som du inte borde ha?

Har ägarna varit villiga att låta dig ha hundarna på prov så är det ju åtminstone lätt ordnat att ge hundarna en chans (lätt teoretiskt alltså, jag vet mycket väl hur svårt det kan vara att komma igång och göra saker trots att man vill göra dem...) :) Vad är det du vill ha som du inte borde ha?
Sant, vi har aldrig kommit så långt att vi diskuterat den möjligheten. Å andra sidan skulle jag bara hjälpa till med omplaceringen av hunden jag har nu. :angel: Han är en Amstaffmix med många hem bakom sig med allt vad det inneburit, det har varit stundtals tufft men han är trots det min stora kärlek. Jag är väldigt förtjust i den typen av hund, lite bullriga glädjebollar. MEN jag känner mig tveksam till att jag orkar med två stycken av samma skrot och korn. Och jag oroar mig för risken att skaffa en tik och det visar sig att den inte går ihop med andra tikar. Jag borde skaffa en mindre lugn och stabil hund men det är generellt inte de hundarna jag fallet för. Hjärta vs. hjärna. :)

Höll fan i mig på att få en hjärtinfarkt nyss... Var ute med hunden sista rundan innan nattidags. När vi började närma oss lägenhetsbyggnaden på tillbakavägen hörde jag det svaga ljudet av ett ringande brandlarm. Inte den där hemma-varianten utan en sådan redig brandklocka man har i större lokaler. Ju närmare vi kom desto högre larmade det. Hann bli riktigt rädd att det kom från min port innan jag kunde dra slutsatsen att det nog kommer från äldreboendet några meter ned längs gatan. Hoppas att det antingen är ett falsklarm eller något mindre allvarligt.

Jag går en onlinekurs som heter Fysträning tillsammans med din hund, och idag gjorde vi första träningspasset för veckan, ett konditionspass :) .

img_13483.jpg

Senast ändrad:
Jag ger en onlinekurs som heter Fysträning tillsammans med din hund, och idag gjorde vi första träningspasset för veckan, ett konditionspass :) .

img_13483.jpg

Ger eller går? (Ja, jag ser att det står "ger", men filma + onlinekurs brukar betyda "går" så måste få reda ut det ändå, sorry... :o)

Kom nyss hem efter att ha varit iväg en liten stund, hundarna har varit hemma själva. Allt var lugnt hemma, men nu ser jag att mellanhunden har ett litet jack i sitt öra:meh: suck, jag vet preeeecis vem det är som gett henne det jacket och jag vet preeeecis varför. Nä, nu blir det åtskilt när de är själva framöver.

Kom nyss hem efter att ha varit iväg en liten stund, hundarna har varit hemma själva. Allt var lugnt hemma, men nu ser jag att mellanhunden har ett litet jack i sitt öra:meh: suck, jag vet preeeecis vem det är som gett henne det jacket och jag vet preeeecis varför. Nä, nu blir det åtskilt när de är själva framöver.
Vem var det och varför? :nailbiting: Skitläskigt ju :crazy:

Jag shoppade vinterskor igår efter tips från @Red_Chili tidigare. Nu på rea :D mycket trevligt.
Efter doppet i bäcken och efterföljande tvätt blev mina vinterskor inte sig själva igen så det ska bli skönt med ett par nya. Även om jag hoppas att det är vår snart. Men det kommer ju en ny vinter... :p

Vem var det och varför? :nailbiting: Skitläskigt ju :crazy:
Valpskrället såklart. Eller ja, unghund får man väl kalla henne för. Hon är just nu rastypiskt extremt övermodig, vilket brukar hålla i sig nåt år:banghead: hon är ju släkt med mellanhunden och det var exakt samma med henne. Som hon håller på med mallen på jobbet så undrar jag ibland om hon har några spärrar alls.. Däremot är hon urgullig mot främmande hundar när det inte finns någon resurs.

De har självklart inte bara flugit ihop utan anledningen, det har funnits något föremål som mellanhunden har haft som unghunden SKA ha också har hon inte backat utan snarare gått på:meh:

Valpskrället såklart. Eller ja, unghund får man väl kalla henne för. Hon är just nu rastypiskt extremt övermodig, vilket brukar hålla i sig nåt år:banghead: hon är ju släkt med mellanhunden och det var exakt samma med henne. Som hon håller på med mallen på jobbet så undrar jag ibland om hon har några spärrar alls.. Däremot är hon urgullig mot främmande hundar när det inte finns någon resurs.

De har självklart inte bara flugit ihop utan anledningen, det har funnits något föremål som mellanhunden har haft som unghunden SKA ha också har hon inte backat utan snarare gått på:meh:
Aj fan :nailbiting: Men det blir nog bättre... eller? O_o

Aj fan :nailbiting: Men det blir nog bättre... eller? O_o
Det kommer det absolut att bli, jag är inte orolig för att det ska eskalera faktiskt, de ligger ofta och sover tätt runt varandra och tycker väldigt mycket om varandra också.
Men det kommer nog vara lite småstökig framöver, den lilla råttan är tuff och de mellanhunden mesar för mycket, men sen vill hon plötsligt tycka något och då tycker råttan att hon vet bäst... Gammelhunden däremot, hon har rutit ifrån två gången när lillan var helt ny här, det sitter kvar och den lilla vågar aldrig ta något från eller bråka med den gamla.

Det är ju skarpa hundar, inte för att normalisera på något sätt, men ibland tänker de inte till innan.

Jag shoppade vinterskor igår efter tips från @Red_Chili tidigare. Nu på rea :D mycket trevligt.
Efter doppet i bäcken och efterföljande tvätt blev mina vinterskor inte sig själva igen så det ska bli skönt med ett par nya. Även om jag hoppas att det är vår snart. Men det kommer ju en ny vinter... :p
Icebugs? Eller har ajg tipsat om något annat? :p

Bor i en gigantisk jättepäls från en schäfer. Tiken fäller sitt allra värsta just nu. Borstar ur många, många tussar underull om dagen. Äter tussar. Har fötterna inkapslade i ull.
Sambo och jag gick en skogssväng på 6 km på eftermiddagen. Gick en ny slinga och passade på att kika på framtida spårmarker. Såg bra ut. Kan nog bli lite spår där senare.
Tiken börjar bli sig själv i kroppsformen igen. Soffbordet över ryggen är borta. Lite mer muskler och ett par hekto fett mindre så är vi i mål:up:
Lilla katten har varit på återbesök hos veterinären. Han läker och äter som han ska. Vänster öra har börjat lossna nu och kommer falla av de närmaste dagarna. Det högra verkar sitta lite längre. Det är inte lika illa därann.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka