Uppdatering och snackistråd 4

Gubben skötte sig fantastiskt hos ny hundvakt idag! Kommentar: Stencool inomhus och fullfart utomhus :love:

Lillpumin skötte sig inte lika bra hos bror... Suck.

25 timmar efter beställning kom ett sms om ett paket som gick att hämta ut :D Nu är buren här. Den är mycket(!) snyggare på riktigt än på hemsidan och verkar hur bra som helst. Kylduken och klickern har jag inte tittat så nära på än.
12779155_611915992290118_8072020921925686404_o.jpg

2dgq0lv.jpg

För ett tagsen beklagade jag mig över ett extremt dåligt hundmöte med dessa två, men idag var jag tvungen att ta bägge på promenad själv (!) då mina föräldrar är insjuknade i influensan.

Det gick över förväntan. Snälla och tysta hundar, om än jobbigt med en "valp" som inte kan gå i koppel och ska hoppa upp på alla stenar han ser, för det får man godis för :p iallafall från matte. Nu är vi blöta och nöjda alla tre! :D

(Förresten, för att jag skrev i senast tagna bilden-tråden, att lillebror är större: Riley (den sobla) väger 24,6 kg och mäter 58 cm i manken. Lillebror (trefärgad) väger 27 kg (:o) och mäter 61 cm. Riley är 17 månader och lillebror 8 månader.)

Herregud vad rädd jag blev för en stund sedan när vi var ute...
Ebrah började ha dragkamp med kopplet, så jag la allt fokus på att få henne att ge f*n i det. Precis då fick Aysu för sig att springa rakt ut på bilvägen för att komma snabbare hem. Och det kom en bil på denna väg.

Hade det inte varit för att bilisten reagerade skitsnabbt och gjorde en tvär sväng så hade den åkt rakt på Aysu. Det var inte många centimeter ifrån... Fyhelvete vad jag vrålade åt Aysu att komma tillbaka och slet i kopplet för att få henne att fatta att hon inte skulle ut på den där vägen. Sedan stod jag en bit från vägen med båda hundarna i kort koppel och försökte att bara andas. Självklart hade Aysu inte lika mycket reflexer på sig som vanligt heller och de lysande halsbanden låg hemma, oklart varför egentligen :banghead:

Jäkla hund som har noll och ingen respekt för bilar. Det är ju inte direkt första gången som hon tänker trava ut rakt framför dem för att gå närmsta vägen hem, men hittills har jag alltid varit beredd och hunnit stoppa henne. Nu var vi på väg mot ett övergångsställe där jag skulle trycka på den där dumma knappen för att få grönt. Hade det varit ett övergångsställe utan rödljus hade vi inte behövt vara lika nära vägen. Kommer nog välja gångtunneln en bit bort i framtiden, framförallt när det är mörkt ute.

Idag höll Rollo och Tonto på att ryka ihop. Jävla skrällen. :banghead:

Båda är sjukt hormonstinna då grannens tikar löper. Dom går mest och klapprar tänder när vi är ute, sen så blir det knappt någon motion för Rollo som fortfarande har stygn på grund av såret han fick för två veckor sedan.

Tonto var vid sin matskål och åt och Rollo släntrar över och tycker att dom kan dela matskål, det har dom alltid gjort förut. Tonto morrar då åt Rollo, typ "Lägg av, det är min mat." men Rollo puttar honom ur vägen och börjar ta för sig innan jag hinner fram för att säga till. Då ser man hur fan flyger i Tonto och han ska verkligen ge sig på Rollo, men jag får tag i honom och lyfter upp honom. Rollo tror att Tonto leker och jag står med 25 kg rasande och skrikande Tonto i armarna och en Rollo som hoppar runt och ska leka. :banghead::rage::arghh: Han är lite korkad så jag får morra åt honom att sluta och att han ska gå iväg - vilket han gör motvilligt.

2 sekunder senare var dom bästa kompisar igen, men jag tror att båda är så jävla mycket tonåringar nu + lite motion. Jag har kört 1.5 timme trickträning nu på kvällen och Tonto är utslagen. :up: Så det ska förhoppningsvis hjälpa dessa hormonstinna skrällen.

Nu har mina vinterskor kommit och storleken blev perfekt! De känns jädrigt bra på fötterna också, jag har ju typ ankfötter så alla skor brukar vara för smala men de känns super. Tack för tipset @Red_Chili

Idag fick jag och hunden ett jättejättebra träningspass av misstag. Jag ville prova en ny runda och visste väl ungefär hur man skulle kunna gå men inte mer än så.

Den första halvan går längs traktorstig men sen tänkte jag att det borde gå att vika av in i skogen och leta sig hemåt. Lipton går alltid i långlina på våra rundor eftersom inkallning bara fungerar ibland och nu irrade vi fram i tät och risig skog. Snö på marken och inga stigar.

Jag hade väl någon slags känsla men tappade bort oss eftersom man hela tiden var tvungen att ta omvägar runt kärr med tunn is eller för mycket ris och nedfallna träd. Lipton hade inte en susning om var vi var eller vart vi var på väg vilket var bra eftersom han lät mig fatta besluten. Så fort han valde väg tittade han bak på mig och ibland kunde jag uppmuntra och säga "framfram" och ibland kunde jag säga "här går vi" och peka riktning. Så otroligt följsam var han och jag kände så tydligt att han överlät hela ansvaret åt mig.

Roligare sätt att träna ledarskap och följsamhet än att gå rakt fram in i en vägg som jag googlade mig fram till tidigare på dagen.

Nytt, och sista UL på parade tiken i morgon kl 10.00.
Klump i magen. Är hon tom har vi sex besvikna valpköpare, sambon står fortfarande utan ny hund och jag får börja titta på C-namn igen till tiken jag ska ha ur nästa kull.
2 års planerande. :turd: om det stupar så nära.

Håll tummar, tassar och tår.

Mmmm, jag är inne i en så himla mysigt hundig period nu. :love: Hundarna och deras träning har inte varit superprio det senaste året, det kom ju en människovalp som liksom krävde lite fokus och engagemang... Men nu klämmer vi in korta träningspass titt som tätt. I går blev det ett pass på peanutbollen, i dag började jag lära Billy att gå en åtta mellan mina ben medan Ivan tränade på att vänta på sin tur. Häromdagen hade vi "skicka in hunden på platsliggning i buren"-träning och jag kan alltså skicka Billy från ett annat rum. Duktig Brunis!

Det är så skönt att hitta tillbaka till vardagsträningen.

Äsch, hade tänkt visa bild på Ivans avancerade balansövningar, men det går tydligen inte att kopiera bildadress från Facebook längre? :mad:

Om någon är intresserad är det bara att söka på "Billy och Ivan" på Facebook, så är det den senast upplagda bilden.

Jag var i alla fall grymt impad av honom. :up:

Nytt, och sista UL på parade tiken i morgon kl 10.00.
Klump i magen. Är hon tom har vi sex besvikna valpköpare, sambon står fortfarande utan ny hund och jag får börja titta på C-namn igen till tiken jag ska ha ur nästa kull.
2 års planerande. :turd: om det stupar så nära.

Håll tummar, tassar och tår.

Alla tummar härifrån!

Igår fick vi verkligen anamma tänket "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" när det började falla en massa snö när vi skulle köra ett styrkepass utomhus :D ! Men har man bokat så har man, så det var bara att köra på :up:! Och det kändes RIKTIGT skönt efteråt :) !

1603032.jpg

Vi människor körde cirkelträning med 4 stationer och 4 rep (20 sek träning - 10 sek vila) och två rotationer. Hundarna tittade på vad vi gjorde, lekte med varann, grävde och tuggade pinnar. Sen avslutade vi med en gemensam terrängrunda med gång/jogg (och en avslutande spurt för mig :up:!).

Jag älskar det här konceptet att träna sig själv tillsammans med maken och hundarna :love: ! Men idag har jag ont i flera ställen på kroppen, hej träningsvärk :D ! Och småstukad fot efter att jag lyckades trampa ner i en håla och stupa i backen under joggingen :p ! Det blir gott på kvällens agilityträning ;)!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka