Skrev ju tidigare någon gång om att Aysu är lite "seg" när vi tränar, att hon mest står och glor och väntar på instruktioner och att jag vill ha lite mer fart i henne.
För ett litet tag sedan började jag shejpa in något som ska bli att backa på kommando. Ikväll när vi skulle träna så backade hon spontant något steg, fick klick och beröm... och jäklar vilken fart det blev på henne
Helt plötsligt började hon studsa runt och bjuda på allt hon kan samtidigt, provade lite nya saker också och smällde till mig med tassarna när hon inte kom på fler saker att göra
Jag provade sedan att ha henne i fotposition och backa lite, något som tidigare inte fungerat alls (hon har bara snurrat in framför mig). Nu backade hon något steg och höll positionen hur snyggt som helst
När jag sedan tränade med Ebrah så stod Aysu och skrek för att hon ville träna mer, då skrattade jag åt henne.
Ebrah i sin tur var jätteduktig hon med. Jag började belöna med godisar, för hon hade varit på godisjakt tidigare, men OJ vad seg hon var då.. Såå jag plockade fram en leksak och då blev hon sitt vanliga, vilda jag.
Nu har jag alltså en hund som bara går att träna med godisbelöning och en som bara går att träna med leksaksbelöning
Det är intressant hur olika det kan vara!