Uppdatering och snackistråd 4

Lex klättrar på väggarna nu när han inte får vara ute så mycket i väntan på att klon ska växa ut igen, så vi körde ett litet lugnt träningspass inne idag och jobbade på position. Jobbat ett bra tag på kommandot "nära", vill att han ska komma och sätta sig vid min sida, och idag började det äntligen lossna och han började söka sig till rätt position utan att jag behövde visa:)

Imorgon har vi inkallningskurs igen, jag och labben. Jag har dock kommit på mig själv med att använda KomHit! i ett fräsande när han inte lyder. Och vi får bara använda kommandot vi valt (jag har valt Hit) när hunden inte kan misslyckas. Och det har han ju såklart gjort eftersom jag använt det när jag inte borde :banghead:

Nån som har tips på nåt annat bra kommando? Kom och Här används i andra sammanhang och är mer slappa ord liksom.
Funderar på att lära in visselpipa, två korta visslingar. Det är han hyfsat inkörd på så det borde gå lätt att börja om från början med det. Å andra sidan är jag usel på att vissla på riktigt (dvs utan visselpipa) så hamnar man så småningom i ett skarpt läge och har glömt visselpipan så blir inte det bra heller.

Nästa hund ska jag komma ihåg sånt här redan när den kommer hem som valp :p

Hittat en ny Facebookgrupp att roa mig med :p Hundar - Ocensurerat, precis som det låter fast inte lika mycket bråk som man kan tro :(

Imorgon har vi inkallningskurs igen, jag och labben. Jag har dock kommit på mig själv med att använda KomHit! i ett fräsande när han inte lyder. Och vi får bara använda kommandot vi valt (jag har valt Hit) när hunden inte kan misslyckas. Och det har han ju såklart gjort eftersom jag använt det när jag inte borde :banghead:

Nån som har tips på nåt annat bra kommando? Kom och Här används i andra sammanhang och är mer slappa ord liksom.
Funderar på att lära in visselpipa, två korta visslingar. Det är han hyfsat inkörd på så det borde gå lätt att börja om från början med det. Å andra sidan är jag usel på att vissla på riktigt (dvs utan visselpipa) så hamnar man så småningom i ett skarpt läge och har glömt visselpipan så blir inte det bra heller.

Nästa hund ska jag komma ihåg sånt här redan när den kommer hem som valp :p
Vi har en hund som lyder allra bäst på pipa, både inkallning och stoppsignal. Eftersom jag är vimsig så har jag typ 10 visselpipor (med samma signal såklart ), en på jobbet, en i bilen, en hemma, en i stallet, en i nyckelknippan etc. Då har jag alltid en pipa att plocka fram:)
Pipa är bästa grejen, de låter ju alltid likadant, fast du kan välja styrka och signal.

Lex klättrar på väggarna nu när han inte får vara ute så mycket i väntan på att klon ska växa ut igen, så vi körde ett litet lugnt träningspass inne idag och jobbade på position. Jobbat ett bra tag på kommandot "nära", vill att han ska komma och sätta sig vid min sida, och idag började det äntligen lossna och han började söka sig till rätt position utan att jag behövde visa:)
Kan du inte ha på någon form av bandage/sko och gå som vanligt?

Vi har en hund som lyder allra bäst på pipa, både inkallning och stoppsignal. Eftersom jag är vimsig så har jag typ 10 visselpipor (med samma signal såklart ), en på jobbet, en i bilen, en hemma, en i stallet, en i nyckelknippan etc. Då har jag alltid en pipa att plocka fram:)
Pipa är bästa grejen, de låter ju alltid likadant, fast du kan välja styrka och signal.
Det blir nog pipa. Ska skaffa ett helt gäng och ha lite överallt som du. Ska nog sätta en på sambons nyckelknippa (och min med).

Smart att sätta på nyckelknippan! Upptäckte att vovves inkallning fungerade mycket bättre med pipa, så jag har satt fast en i varje jacka + i makens. Men ska nog sätta fast en på våra nycklar också plus lägga i bilen. Jag kan inte busvissla men han lyssnar klockrent när min far busvisslar så han verkar inte göra skillnad på ljudet. Men jag har köpt samma sorts visselpipa ändå på alla. :)

Fick nyss släppa ut min stora då han spydde :cry: undra va han har fått i sig för dumt nu eller om det är tuggrullen som han fick?
Han ligger iaf o sover nu igen så jag kanske kan somna om också

Fick nyss släppa ut min stora då han spydde :cry: undra va han har fått i sig för dumt nu eller om det är tuggrullen som han fick?
Han ligger iaf o sover nu igen så jag kanske kan somna om också
Huh, så otrevligt sätt att starta dagen på också :( hoppas att allt är bra nu och att du fick somna om också.

Fy vad jag längtar efter sommaren! Hade tänkt gå promenad nu, men det är 7 minus ute, ska visst kännas som 9 minus (själv tänkte jag en miljon minusgrader när jag släppte ut Ebrah på uteplatsen för några minuter sedan). Senare idag ska det vara runt nollgradigt och det ska vara soligt hela dagen. Även om det brukar kännas bättre när vi väl kommer ut så ja... Vi väntar någon timme.

Om någon dag så blir Ebrah 8 månader gammal och hon blir mer "salukiformad" i kroppen för varje dag som går och nu märker även morsan att Ebrah är lugn inomhus för det mesta. Äntligen.

Båda mina grabbar var kassa i magen inatt. Gick ut med den ena 00:30 och sen nästa 03:30... Misstänker att de mumsade i sig något på stranden igår.

Iallafall har gubben varit dålig i magen ofta de senaste två månaderna. Misstänker att det är för att de fått ganska mycket tugg, både i form av torkade grisöron och färska ben. Lillpumin har ett tuggbehov som gubben aldrig haft, men det känns dumt att bara ge lillpumin. Kanske får göra det ändå nu. Gubben kan ju få sitt färskfoder i en fryst kong istället lr små revben. Tycker också det är konstigt att han är så känslig, tycker inte han varit det innan. Å andra sidan fick han tugg mycket mer oregelbundet då.

Jag gav mig ut hyfsat tidigt med hundarna ändå, precis när det började bli varmt. Och alltså, jag tror att folk är och shoppar nu istället för att vara i skogen, för vi var i princip helt ensamma! (Soliga söndagar brukar det krylla av folk ute häromkring)

Det var så varmt och fint, trots is på stigarna och stundtals galen valp som drog i kopplet. Vi kunde inte låta bli att gå bara liiite till och sedan bara liiite till för att se om det var isfritt på ett ställe där Ebrah borde kunna vara lös (det var det!). Efter ett tag kurrade min mage och jag tittade på klockan. Då hade vi varit ute i nästan tre timmar :o Så länge har jag nog aldrig varit ute med Ebrah i ett sträck. Hon är glad nu :D

Såg precis en annons med vuxna vinthundar som behövde nya hem. Den ena var jättefin! Så synd att jag inte ska ha en till, inte en omplacering osv :p

Jag har missat att beställa hundfoder, så nu har dogsen fått käka torrisar sen i fredags (fodret kommer på onsdag). Jag hade lite småpåsar som vi vunnit, nån Robur, nån RC och nåt annat som jag blandat lite.
De mår bra, men fy f*n vad de luktar!!! Dels fiser de, dels luktar hela hunden illa:yuck:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka