Uppdatering och snackistråd 4

Absolut - men samtidigt har det kommit ut en hel del nya och snällare smärtstillande tabletter för hund. Det är ju kanonbra :)
Självklart, säger inte att man ska ersätta tabletter med gel, det var bara en tanke som slog mig att man aldrig ser sånt som är anpassat för djur, inte ens som "ovanligt komplement" vilket är lite förvånande med tanke på vilka andra "hokus-pokus" preparat det finns på marknaden som garanterat har ännu sämre effekt än vad en smärtlindrande gel hade haft :D

Nej, det är farligare för katt än för hund. Katter saknar ett enzym som kan bryta ner paracetamol, vilket gör att de förgiftas på en låg dos.

Angående Voltaren @iNHALE , så fungerar det ju inte på päls utan i så fall måste ju djuret rakas.
Ja som jag skrev så får man ju raka om hunden har päls och det inte går att komma ned till skinnet tillräckligt bra genom pälsen.

Det finns ju något plåster med smärtstillande? Visserligen väldigt starkt.. En av våra flattar fick sånt efter en operation, veterinären rakade en ruta på länden och satte ett plåster där, kanske 10x10 cm eller något sådant. Dock blev hon vääldigt hög på det.

Det finns ju något plåster med smärtstillande? Visserligen väldigt starkt.. En av våra flattar fick sånt efter en operation, veterinären rakade en ruta på länden och satte ett plåster där, kanske 10x10 cm eller något sådant. Dock blev hon vääldigt hög på det.
Durogesic-plåster, fentanyl. Väldigt starkt och måste lämnas in till apotek efteråt och hanteras med handskar.

Jag har en tvärtom fundering, om man både kan göra spray o tabletter till hund mot fästingar, varför finns det inga till oss människor?

Jag har en tvärtom fundering, om man både kan göra spray o tabletter till hund mot fästingar, varför finns det inga till oss människor?
Kan iof ha att göra med att människor sällan får fästingar i samma mängd som hundar. Däremot vore det ju ändå trevligt om det fanns, kanske ffa för barn som ofta vill vara ute och leka på gräsmattan på sommaren.

Tonto rök ihop med min mors pudel igårkväll. :( Blir så himla ledsen då han alltid är så otroligt snäll och lättsam med alla andra hundar men just min mors pudel har det inte fungerat med. Båda två hatar verkligen varandra, men håller sig i skinnet när man är där, men igår så rök dom ihop trots dom var på varsin sida om ett staket.

Jag oroar mig lite inför framtida hundar, men med tanke på att han går löjligt bra ihop med alla hundar vi träffat annars så borde jag kanske inte oroa mig.
Min hund har också gått ihop med alla, förutom pappas nya (omplacering, kastrerad, typ 4 år). Det gick bra till en början men pappas hund var på min hela tiden men min gick undan. Tills julen. Då svarade min tillbaka, min man fick ta isär dom och min fick lite små sår. De kan vara i samma rum om vi har koll så de inte går fram till varandra men annars går det inte.
Jag blev också skitorolig att det inte skulle funka med andra hundar iom att pappa skyller på min hund :(
Men nu har ju min varit hos uppfödaren och inga problem i flocken där.
Så det är väl bara som med människor, man behöver väl inte tycka om alla, tänker jag!

Nej, jag har inte någon vidare koll. Har för mig att det är bara en typ av människosmärtstillande som kan vara någorlunda ofarligt att ge hund (i rätt dos givetvis), skulle kunna vara acetylsalicylsyra på rak arm (utan koffein då). Gelerna innehåller väl till stor del ungefär samma medel som är i tablettform också(?), så jag skulle gissa att de är lika farliga.

@Malibu_Stacy kanske vill väga in med lite mer expertis?

Lokalbehandling kan kanske vara bättre ibland, men inte heller gelerna är ju utan biverkningar tänker jag...

Det enda som går att ge riskfritt är acerylsalicylsyra. Men såklart inget som ska ges utan kontakt med veterinär.
Paracetamol hos hund är inget man rekommenderar, det kan orsaka förgiftning i högre doser och eftersom det finns en uppsjö av olika smärtstillande och febernedsättande preparat som är godkända för hund finns det ingen som helst anledning att ge det till hund. Till katt ska man definitivt inte ge paracetamol.

Ibuprofen, naproxen, diklofenak (Voltaren) är alla giftiga och ska definitivt inte ges till hundar eller katter. Det gäller även för gel då även den tas upp i blodet till viss mängd och djuret kan slicka i sig.

Om djuret har fått i sig något av ovanstående åk direkt till veterinär för att låta hunden kräkas och försök se hur många tabletter hunden fått i sig och vilken styrka det är på tabletterna.
Jag har varit med om hundar som blivit mycket sjuka och en som avlidit efter att ägaren (oftast läkare eller sjuksköterskor...) gett människomedicin. Mycket tragiskt!

Precis som ovanstående skrev så finns ju flera sprayer som ska fungera mot både myggor och fästingar.
Vad gäller tabletterna (Bravecto och Nexgard) så är det substanser som från början var intressanta även som humanläkedel men i alla fall Bravecto har jag fär mig att man såg påverkan på hjärtat i långtidsstudier och därför var det inte aktuellt (OBS! Kan minnas fel, men har dör mig att det var det som sas av läkemedelsrepresentanten). För hundar som inte lever så länge bedömdes det inte vara någon fara.
Det är stor skillnad på oss som lever i 70-80 år och djur som lever 10-15 år vad gäller läkemedel och dess effekter.

Vaknade halv fem av att gubben behövde gå ut. Tog med båda grabbarna som såklart somnade om på en sekund, när vi kommit in igen. Själv låg jag och stirrade upp i taket och visste att klockan skulle ringa om nån timme när daghunden kommer. Slutade med att jag läste tills alarmet gick.

Nu löper lillpumin amok i lägenheten. Har försökt få igång daghunden till lek, strikt förbjudet på morgonen för han skäller och grannarna blir galna. Rotade sedan i pappersåtervinningen och strimlade en kartong. Försökte smaka på min mobil och sedan på min tröja :meh: Och jag har en föreläsning 8-10 idag, så måste cykla hemifrån om en halvtimme = ingen aktivering innan dess. Hoppas verkligen han håller sig lugn när jag är borta...

Edit: Nu slocknade han plötsligt! :)

Senast ändrad:
Jag oroar mig lite inför framtida hundar, men med tanke på att han går löjligt bra ihop med alla hundar vi träffat annars så borde jag kanske inte oroa mig.

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig :)
Ladda går ju också väldigt bra ihop med typ alla hundar - utom en väns wachtel. De hatar varandra som pesten och det är den enda hunden hon varit i slagsmål med :o

Nu är tid bokad för besök hos fysioterapeut som ska klämma lite på Filimons sträckta höft på måndag. Med lite tur lär det inte bli något långvarigt.

Sitter ju i skidbackarna så det blir lite dåligt med uppdatering.
UL av tiken i går.
De kunde inte se något:(
Hon var i går på dygn. 27-29 beroende på vilken parning som skulle tagit sig.
Men....tydligen kan det dröja hela 10 dygn efter parning innan äggen fäster i livmodern så därför blir det ett nytt UL på torsdag nästa vecka.
Vetten tyckte det var lämpligt eftersom hon visat så många dräktighetstecken.
Om hon nu inte är skendräktig för första gången i sitt liv :mad:

Sitter ju i skidbackarna så det blir lite dåligt med uppdatering.
UL av tiken i går.
De kunde inte se något:(
Hon var i går på dygn. 27-29 beroende på vilken parning som skulle tagit sig.
Men....tydligen kan det dröja hela 10 dygn efter parning innan äggen fäster i livmodern så därför blir det ett nytt UL på torsdag nästa vecka.
Vetten tyckte det var lämpligt eftersom hon visat så många dräktighetstecken.
Om hon nu inte är skendräktig för första gången i sitt liv :mad:
Håller tummarna för att hon är dräktig!

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 392
Övr. Hund Så här ser mallen ut enligt ChatGPT. Beskrev att hon var glad, gillade att springa och hade stora öron :D Fyll på med era bilder! 2 3
Svar
41
· Visningar
2 558
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 287
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31