Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@RedChili har du möjligt att namnge (via PM eller så) den fysioterapeut du känner till? Känner att det är bra att ha för framtiden. Ascot är ju inte ens ett ännu men vår förra hund haltade av och till utan att veterinärerna (olika) kunde hitta något eller se något på röntgen. Vi borde så klart ha gått till en fysioterapeut men det var inget vi tänkte på tyvärr eller som föreslogs eller nämndes av veterinärerna...
Det blev en skön promenad, det.
Åh fy vad snö
Kom just att tänka på en sak... skulle man kunna använda t.ex. Voltaren eller liknande smärtstillande krämer på hundar? För att avhjälpa tex märta i leder och muskler? Det vill ju till att pälsen är kort (rakad eller naturligt kort) alt att hunden inte har päls alls. Eller innehåller det något som inte är bra för hundar?
(Detta är en hypotetisk fråga).
Vet du vilket/vilka ämnen det är som är farliga? Kom att tänka på det när jag såg en reklam för Voltaren och slogs av tanken att den typen av preparat borde kunna ha en marknad inom djursjukvården också. Kraftiga kräkningar och diarré anses ju vara relativt vanliga biverkningar hos de ätbara smärtstillande preparat som man ger just nu.Jag har inte koll på just voltaren, men som allmän regel är smärtstillande avsett för människa väldigt farligt för hund! Absolut inget sådan på eller i en hund utan vets rekommendation, det kan vara dödligt.
Fast då får man å andra sidan ett tvång att ha krage eller liknande, för om hunden slickar sig så är det lika illa - om inte värre. Personligen tycker jag att gelerna är värdelösa i jämförelse med tabletter (har artros), så av erfarenhet skulle jag inte vara intresserad av geler till hundVet du vilket/vilka ämnen det är som är farliga? Kom att tänka på det när jag såg en reklam för Voltaren och slogs av tanken att den typen av preparat borde kunna ha en marknad inom djursjukvården också. Kraftiga kräkningar och diarré anses ju vara relativt vanliga biverkningar hos de ätbara smärtstillande preparat som man ger just nu.
Har själv en hund som går på smärtstillande pga en mindre sträckning i höften och det känns generellt som att det skulle vara möjligt att framställa en typ av gel som kan användas på ett begränsat område för småskador istället för att man ska preparera hela hunden.
Vet du vilket/vilka ämnen det är som är farliga? Kom att tänka på det när jag såg en reklam för Voltaren och slogs av tanken att den typen av preparat borde kunna ha en marknad inom djursjukvården också. Kraftiga kräkningar och diarré anses ju vara relativt vanliga biverkningar hos de ätbara smärtstillande preparat som man ger just nu.
Har själv en hund som går på smärtstillande pga en mindre sträckning i höften och det känns generellt som att det skulle vara möjligt att framställa en typ av gel som kan användas på ett begränsat område för småskador istället för att man ska preparera hela hunden.
Har man en hund som inte reagerar på ät-tabletter så är det ju bra, men kan tänka mig att det är jobbigt om man har en hund som blir väldigt dålig av många olika sorters preparat och i sådana lägen kanske det skulle vara värt att tvingas ha tratt på hunden under behandlingen för att den inte ska slicka i sig gelen, om man då samtidigt slipper en massa problem med magen. Det snackas ju mycket om att det är bättre med gel för människor för att man just skonar magen från tabletterna. Har själv inte känt några direkta biverkningar av vanliga värktabletter, men det finns nog folk med känslig mage som får problem och hellre använder gel, även om den kanske inte är lika effektiv för alla.Fast då får man å andra sidan ett tvång att ha krage eller liknande, för om hunden slickar sig så är det lika illa - om inte värre. Personligen tycker jag att gelerna är värdelösa i jämförelse med tabletter (har artros), så av erfarenhet skulle jag inte vara intresserad av geler till hund
Paracetamol (t ex Alvedon) är väl lika farligt för hund som för katt?Vet du vilket/vilka ämnen det är som är farliga? Kom att tänka på det när jag såg en reklam för Voltaren och slogs av tanken att den typen av preparat borde kunna ha en marknad inom djursjukvården också. Kraftiga kräkningar och diarré anses ju vara relativt vanliga biverkningar hos de ätbara smärtstillande preparat som man ger just nu.
Saker som är farliga för en typ av djur brukar generellt vara ungefär lika farligt för ett annat, så du har säkert rätt.Paracetamol (t ex Alvedon) är väl lika farligt för hund som för katt?
Har man en hund som inte reagerar på ät-tabletter så är det ju bra, men kan tänka mig att det är jobbigt om man har en hund som blir väldigt dålig av många olika sorters preparat och i sådana lägen kanske det skulle vara värt att tvingas ha tratt på hunden under behandlingen för att den inte ska slicka i sig gelen, om man då samtidigt slipper en massa problem med magen. Det snackas ju mycket om att det är bättre med gel för människor för att man just skonar magen från tabletterna. Har själv inte känt några direkta biverkningar av vanliga värktabletter, men det finns nog folk med känslig mage som får problem och hellre använder gel, även om den kanske inte är lika effektiv för alla.
Njae, katt är extremt känslig för substanser som är helt ofarliga för hund osv.Saker som är farliga för en typ av djur brukar generellt vara ungefär lika farligt för ett annat, så du har säkert rätt.
Tonto rök ihop med min mors pudel igårkväll. Blir så himla ledsen då han alltid är så otroligt snäll och lättsam med alla andra hundar men just min mors pudel har det inte fungerat med. Båda två hatar verkligen varandra, men håller sig i skinnet när man är där, men igår så rök dom ihop trots dom var på varsin sida om ett staket.
Jag oroar mig lite inför framtida hundar, men med tanke på att han går löjligt bra ihop med alla hundar vi träffat annars så borde jag kanske inte oroa mig.
Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig Jag tror inte att jag vet om någon hund som går ihop med ALLA hundar i hela världen.
Du har rätt ser jag, Alvedon KAN gå. Men man bör nog inte experimentera själv:Njae, katt är extremt känslig för substanser som är helt ofarliga för hund osv.
Min veterinär sa att acetylsalicylsyra är helt okej att ge hund, och han gav även alvedon till sina.
Nej, det är farligare för katt än för hund. Katter saknar ett enzym som kan bryta ner paracetamol, vilket gör att de förgiftas på en låg dos.Paracetamol (t ex Alvedon) är väl lika farligt för hund som för katt?