Uppdatering och snackistråd 4

Det blev en skön promenad, det. :)

image_zpswgzu1wcn.jpeg

@RedChili har du möjligt att namnge (via PM eller så) den fysioterapeut du känner till? Känner att det är bra att ha för framtiden. Ascot är ju inte ens ett ännu men vår förra hund haltade av och till utan att veterinärerna (olika) kunde hitta något eller se något på röntgen. Vi borde så klart ha gått till en fysioterapeut men det var inget vi tänkte på tyvärr :( eller som föreslogs eller nämndes av veterinärerna...

Absolut! Gör det så snart jag ätit lunch :D

Kom just att tänka på en sak... skulle man kunna använda t.ex. Voltaren eller liknande smärtstillande krämer på hundar? För att avhjälpa tex märta i leder och muskler? Det vill ju till att pälsen är kort (rakad eller naturligt kort) alt att hunden inte har päls alls. Eller innehåller det något som inte är bra för hundar?

(Detta är en hypotetisk fråga).

Kom just att tänka på en sak... skulle man kunna använda t.ex. Voltaren eller liknande smärtstillande krämer på hundar? För att avhjälpa tex märta i leder och muskler? Det vill ju till att pälsen är kort (rakad eller naturligt kort) alt att hunden inte har päls alls. Eller innehåller det något som inte är bra för hundar?

(Detta är en hypotetisk fråga).

Jag har inte koll på just voltaren, men som allmän regel är smärtstillande avsett för människa väldigt farligt för hund! Absolut inget sådan på eller i en hund utan vets rekommendation, det kan vara dödligt.

Jag har inte koll på just voltaren, men som allmän regel är smärtstillande avsett för människa väldigt farligt för hund! Absolut inget sådan på eller i en hund utan vets rekommendation, det kan vara dödligt.
Vet du vilket/vilka ämnen det är som är farliga? Kom att tänka på det när jag såg en reklam för Voltaren och slogs av tanken att den typen av preparat borde kunna ha en marknad inom djursjukvården också. Kraftiga kräkningar och diarré anses ju vara relativt vanliga biverkningar hos de ätbara smärtstillande preparat som man ger just nu.

Har själv en hund som går på smärtstillande pga en mindre sträckning i höften och det känns generellt som att det skulle vara möjligt att framställa en typ av gel som kan användas på ett begränsat område för småskador istället för att man ska preparera hela hunden.

Vet du vilket/vilka ämnen det är som är farliga? Kom att tänka på det när jag såg en reklam för Voltaren och slogs av tanken att den typen av preparat borde kunna ha en marknad inom djursjukvården också. Kraftiga kräkningar och diarré anses ju vara relativt vanliga biverkningar hos de ätbara smärtstillande preparat som man ger just nu.

Har själv en hund som går på smärtstillande pga en mindre sträckning i höften och det känns generellt som att det skulle vara möjligt att framställa en typ av gel som kan användas på ett begränsat område för småskador istället för att man ska preparera hela hunden.
Fast då får man å andra sidan ett tvång att ha krage eller liknande, för om hunden slickar sig så är det lika illa - om inte värre. Personligen tycker jag att gelerna är värdelösa i jämförelse med tabletter (har artros), så av erfarenhet skulle jag inte vara intresserad av geler till hund :p

Nej, jag har inte någon vidare koll. Har för mig att det är bara en typ av människosmärtstillande som kan vara någorlunda ofarligt att ge hund (i rätt dos givetvis), skulle kunna vara acetylsalicylsyra på rak arm (utan koffein då). Gelerna innehåller väl till stor del ungefär samma medel som är i tablettform också(?), så jag skulle gissa att de är lika farliga.

@Malibu_Stacy kanske vill väga in med lite mer expertis?

Lokalbehandling kan kanske vara bättre ibland, men inte heller gelerna är ju utan biverkningar tänker jag...

Fast då får man å andra sidan ett tvång att ha krage eller liknande, för om hunden slickar sig så är det lika illa - om inte värre. Personligen tycker jag att gelerna är värdelösa i jämförelse med tabletter (har artros), så av erfarenhet skulle jag inte vara intresserad av geler till hund :p
Har man en hund som inte reagerar på ät-tabletter så är det ju bra, men kan tänka mig att det är jobbigt om man har en hund som blir väldigt dålig av många olika sorters preparat och i sådana lägen kanske det skulle vara värt att tvingas ha tratt på hunden under behandlingen för att den inte ska slicka i sig gelen, om man då samtidigt slipper en massa problem med magen. Det snackas ju mycket om att det är bättre med gel för människor för att man just skonar magen från tabletterna. Har själv inte känt några direkta biverkningar av vanliga värktabletter, men det finns nog folk med känslig mage som får problem och hellre använder gel, även om den kanske inte är lika effektiv för alla.

Paracetamol (t ex Alvedon) är väl lika farligt för hund som för katt?

Har man en hund som inte reagerar på ät-tabletter så är det ju bra, men kan tänka mig att det är jobbigt om man har en hund som blir väldigt dålig av många olika sorters preparat och i sådana lägen kanske det skulle vara värt att tvingas ha tratt på hunden under behandlingen för att den inte ska slicka i sig gelen, om man då samtidigt slipper en massa problem med magen. Det snackas ju mycket om att det är bättre med gel för människor för att man just skonar magen från tabletterna. Har själv inte känt några direkta biverkningar av vanliga värktabletter, men det finns nog folk med känslig mage som får problem och hellre använder gel, även om den kanske inte är lika effektiv för alla.

Absolut - men samtidigt har det kommit ut en hel del nya och snällare smärtstillande tabletter för hund. Det är ju kanonbra :)

Saker som är farliga för en typ av djur brukar generellt vara ungefär lika farligt för ett annat, så du har säkert rätt.
Njae, katt är extremt känslig för substanser som är helt ofarliga för hund osv.

Min veterinär sa att acetylsalicylsyra är helt okej att ge hund, och han gav även alvedon till sina.

Tonto rök ihop med min mors pudel igårkväll. :( Blir så himla ledsen då han alltid är så otroligt snäll och lättsam med alla andra hundar men just min mors pudel har det inte fungerat med. Båda två hatar verkligen varandra, men håller sig i skinnet när man är där, men igår så rök dom ihop trots dom var på varsin sida om ett staket.

Jag oroar mig lite inför framtida hundar, men med tanke på att han går löjligt bra ihop med alla hundar vi träffat annars så borde jag kanske inte oroa mig.

Tonto rök ihop med min mors pudel igårkväll. :( Blir så himla ledsen då han alltid är så otroligt snäll och lättsam med alla andra hundar men just min mors pudel har det inte fungerat med. Båda två hatar verkligen varandra, men håller sig i skinnet när man är där, men igår så rök dom ihop trots dom var på varsin sida om ett staket.

Jag oroar mig lite inför framtida hundar, men med tanke på att han går löjligt bra ihop med alla hundar vi träffat annars så borde jag kanske inte oroa mig.

Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig :) Jag tror inte att jag vet om någon hund som går ihop med ALLA hundar i hela världen.

Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig :) Jag tror inte att jag vet om någon hund som går ihop med ALLA hundar i hela världen.

Jag hoppas det! Nu vet jag inte vad jag ska tro, men pudeln var lite elak mot Tonto redan när han var valp (Dom fick såklart inte vara tillsammans när vi märkte av tendenserna.), så jag funderar på att det kan vara anledningen till att dom tycker så illa om varandra. Men det är obehagligt så nu kommer dom inte att få träffas igen eller vistas i samma rum. Tonto är tre gånger så stor och det skulle kunna gå jäkligt illa. :(

Usch, min väns partners lilla valp är tydligen försvunnen :( Varit borta ett par timmar nu.. hoppas verkligen de hittar den snarast! Önskar jag hade kunnat vara där och hjälpa dem leta efter liten.
Man får verkligen ont i hjärtat när man tänker på att den lille är där ute alldeles själv.

Njae, katt är extremt känslig för substanser som är helt ofarliga för hund osv.

Min veterinär sa att acetylsalicylsyra är helt okej att ge hund, och han gav även alvedon till sina.
Du har rätt ser jag, Alvedon KAN gå. Men man bör nog inte experimentera själv:

"Till hundar med hög feber kan ibland ordineras paracetamol (t.ex Alvedon) om man inte har något annat att tillgå. Detta bör alltid rekommenderas och doseras av veterinär. Om din hund har hög temperatur, ta kontakt med din veterinär innan du ger tabletter som inte är ordinerat. Är din veterinär inte i tjänst kontakta jourhavande.

Har ditt djur fått i sig paracetamol ska du omedelbart kontakta veterinär. Det är bra om du vet hur många tabletter det är fråga om, ju mer information veterinären får, desto mer kan man göra för ditt djur." (Öresunds veterinärklinik)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka