Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som shoppat på ZooPlus? De är ju verkligen billiga, vilket blir lite varning för mig... 100 bitar tjurmuskel för strax över 300 pix är vääääldigt billigt. Det står iofs inget ursprung, så det kan vara boven.

Iaf, jag var ute efter billig laxolja, så därför hamnade jag där. Vad ska man tänka på gällande laxolja? Jag har aldrig gett det eftersom ena hunden varit allergisk mot fisk, men vill nu testa på min andra hund av olika anledningar.

Jag köper praktiskt taget allt till katterna där och har aldrig haft några problem. Det blir givetvis någon mer dag i leveranstid men det kan jag ta med tanke på hur billiga de är. Jag beställer alltid så mycket att jag inte betalar någon frakt.

När man ser en lax med huvudet på sidan av kroppen pga att alla gifter som den fått i fodret och gjort den fullständigt missbildad....och andra fiskar har liknande missbildningar, ja då äter man inte lax mer. De stod med stora hinkar av antibiotika och annat skit och bara hällde ner i kassarna :nailbiting::wtf:
Mysigt... :yuck:

Hemkommen från Ultuna, och besöket hos fysioterapeuten.

På väg in klev han upp på vågen, och jag konstaterade besviket att han tappat ett helt kilo muskler sen han gick på sin semester. Trots detta kom beskedet att han är en av de mest välmusklade hundar hon träffat. Möjligen toppad av de allra bäst musklade tjänstehundarna. *galet stolt matte*. Dessutom är han helt symmetrisk - ner till millimetern! Inga tecken på avlastning eller snedheter alltså. Väldigt mjuk och perfekt rörlighet i alla leder. Rör sig väldigt bra och fick extra beröm för sin fantastiska trav. Kort och gott, ett excellent skick, speciellt med tanke på sitt väldigt slitsamma jobb.

Det enda som hon kunde hitta var en liten förändring i andningsrytmen vid provokation på femte tån båda fram, samt fjärde tån på höger bak. (ungefär här höll jag på att börja grina, övertygad om att han skulle dö ung av tåskador) Inga som helst tecken på att leden skulle vara skadad, begränsad i sin rörlighet eller slapp. Däremot ett tecken på att vi skulle göra lite övningar för att stärka ligamentet så att det inte blir skador i framtiden. Jag har ju masserat honom väldigt mycket under vilan, och tyckt att han varit spänd fram. Kanske har arbete i det hala novembergräset orsakat en liten överbelastning i tårna, som gett spänningen. Hon tryckte återigen på att det var en absolut totalt frisk hund, och att han var i ovanligt fin form för att vara under sådan belastning som han är.

Matte kan nu nästan andas ut och lita på att hunden faktiskt är hel och frisk ;) Jag ska på eget initiativ försöka vila honom ett par veckor till nu när det ändå är lågsäsong, men sen är det grönt ljus för full rulle igen!

Förövrigt extremt nöjd med ett väldigt kompetent bemötande, när behovet uppstår i framtiden kommer jag absolut vända mig till samma behandlare. Inget mumbo jumbo, inget tjafs om halvdiffusa "diagnoser" som ska "botas" med dyra piller eller viktmanschetter och annat som saknar evidens. En fysioterapeut i min smak!

Härligt att höra!
Är sällan de fysioterapeuter på djursjukhus håller på med ovetenskap.
Ah, det förklarar ju prisläget. Då lär ju naturtugget vara tyskt... Får fundera på om jag vill köpa det, vill ju gärna komma upp i fraktfritt iaf:)

Jag har beställt på zooplus i många, många år nu. Först när jag bidde i Tyskland och nu även här hemma. Det är i princip tyska priser då de har sitt lager och kontor i Tyskland, därav är det mycket billigare.
Jag beställer mycket naturtugg och det har alltid varit tyskt ursprung.
Frakten till mig i Stockholm tar inte längre tid än vad den tar när jag beställer från en svensk nätbutik.
Dessutom levereras det till dörren utan extra kostnad vilket är smidigt (om man är hemma!).

Efter att ha sett dokumentären som Norska laxindustrin lyckades stoppa så kommer det aldrig att köpas odlad lax här igen. Varken till folk eller fä. Rena giftet för både miljön och att förtäras:(
Det finns ju en hel del olja från vildfångad lax, bland annat från Island. Tveksam till att den billiga oljan jag hittade på ZooPlus är från vildfångad lax, det står "ursprung EU":D jag vill ju inte heller ha antibiotikan från laxen...

Nu precis fick min gamla hund ett krampanfall, andra gången vad jag vet. Det är väl 2 månader sedan det hände första gången, samma förlopp där hon först nästan jagar svansen (gör hon aldrig annars) och sen börjar krampa. Båda gångerna har det hänt på morgonen, precis efter frukost, innan morgonkissen.
Så krampar hon en liten stund, längre denna gången, och sen är hon tillbaka, lite förvirrad och vingelkantig, men det tar ungefär 5 minuter innan hon är i stort sett som vanligt...
Det värsta är nästan att hon blir lite väl "kaxig" efter anfall och muckar med fröken galenpanna, så jag får hålla dem isär för att de inte ska flyga ihop. Som tur är är galenpannan ingen muckmaskin och lydig, så hon håller sig på sin kant. Den gamla är ju inte riktigt sig själv och fattar inte riktigt vad jag säger.

Nu är hon trött och jag funderar återigen på om jag ska ta bort henne. Men hon är så pigg i vardagen! Min veterinär menade att ett anfall är ju ingen fara, men nu har jag inte hunnit prata med henne. Usch, det är minsann slitande att ha det här ständiga samvetskvalet:( plågar jag henne? Är det jag som inte klarar att ta beslutet? Men hon är väl i god form? Osv... Jag frågar ständigt mina hundvänner, än så länge tycker alla att hon är för fin/pigg för att tas bort, men jag har ångest. Min grundinställning är att hon kan få vara gammal, det gör inget, men det ska inte vara ovärdigt.

Iaf, jag var ute efter billig laxolja, så därför hamnade jag där. Vad ska man tänka på gällande laxolja? Jag har aldrig gett det eftersom ena hunden varit allergisk mot fisk, men vill nu testa på min andra hund av olika anledningar.

Köp inte laxolja från odlad fisk - det är min varning. Det är mycket sämre innehåll än olja av viltfångad fisk.

Det finns ju en hel del olja från vildfångad lax, bland annat från Island. Tveksam till att den billiga oljan jag hittade på ZooPlus är från vildfångad lax, det står "ursprung EU":D jag vill ju inte heller ha antibiotikan från laxen...
Om det inte står att laxen är vildfångad så kan du nog utgå från att den inte är det ;) själv kör jag på standardts olja, den passar bra för mina hundar och ska tydligen leva upp till mina krav i övrigt :p

Den är ju så dyyyyyyr:p
Är den? En enlitersflaska håller i evigheter här, så jag tänker inte på den som dyr. Om andra hade varit mycket billigare så hade jag inte tänkt "måste standardts vara dyr?" Utan istället "vad är det för fel som gör den andra så billig?" :p (dock fullt medveten om att pris inte alltid speglar kvalitet)

Är den? En enlitersflaska håller i evigheter här, så jag tänker inte på den som dyr. Om andra hade varit mycket billigare så hade jag inte tänkt "måste standardts vara dyr?" Utan istället "vad är det för fel som gör den andra så billig?" :p (dock fullt medveten om att pris inte alltid speglar kvalitet)
Standarts olja ligger på 329 för en liter (på ett ställe jag kollade på) och tex Sv Djurapotekets kostar 224:-, Nutrivets kostar 159:-. Alla för en liter

Min bror är fiskenörd och fiskar bla öring/lax. Reser land och rike runt och fiskar. Han är även extremt nördig när det gäller ekologiskt, klimatsmart mm. Detta ihop med ett stort matlagningsintresse.
Enligt honom (inte mig) fuskas det mycket i ursprungsmärkningen av lax. Även andra länder än Norge odlar lax på samma sätt.
Han köper ingen lax/öring alls utan äter bara den han fiskar själv för han menar på att risken att bli lurad är stor. Själv är jag allergisk mot fisk så jag behöver inte ens fundera;)
Men som sagt, han är nördig när det kommer till det här. Dock tror jag han är väldigt påläst och kunnig.

Min bror är fiskenörd och fiskar bla öring/lax. Reser land och rike runt och fiskar. Han är även extremt nördig när det gäller ekologiskt, klimatsmart mm. Detta ihop med ett stort matlagningsintresse.
Enligt honom (inte mig) fuskas det mycket i ursprungsmärkningen av lax. Även andra länder än Norge odlar lax på samma sätt.
Han köper ingen lax/öring alls utan äter bara den han fiskar själv för han menar på att risken att bli lurad är stor. Själv är jag allergisk mot fisk så jag behöver inte ens fundera;)
Men som sagt, han är nördig när det kommer till det här. Dock tror jag han är väldigt påläst och kunnig.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om din bror har rätt.. När det gäller saker som folk kan tjäna pengar på är jag väldigt skeptisk till allt.

Vilken dag...

Det började ju med det här krampanfallet i morse, men hunden har mått bra resten av dagen, opåverkad.
Sen har jobbdagen varit lite rörig, mycket att rodda i. Vi gick iaf en lite längre promenad på lunchen som hundarna uppskattade. Sen skulle jag hinna rasta ordentligt innan det blev beckmörkt och då bestämmer sig galenpannan för att rulla sig i en död skabbräv som hon hittade:yuck::wtf::arghh:
Den har legat död i säkert två månader, luktar skunk kan jag säga. Så jag har precis duschat tre hundar:meh: galenpannan schamponerade jag 3(!!!) gånger, men hon luktade fortfarande, så jag fick hämta diskmedel för att lösa upp det där fattiga vidriga:yuck: hon har antagligen aldrig varit så ren som nu.

Tänkte träna om en stund, min instinkt säger mig att jag kanske ska låta bli...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
788
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur