Hemkommen från Ultuna, och besöket hos fysioterapeuten.
På väg in klev han upp på vågen, och jag konstaterade besviket att han tappat ett helt kilo muskler sen han gick på sin semester. Trots detta kom beskedet att han är en av de mest välmusklade hundar hon träffat. Möjligen toppad av de allra bäst musklade tjänstehundarna. *galet stolt matte*. Dessutom är han helt symmetrisk - ner till millimetern! Inga tecken på avlastning eller snedheter alltså. Väldigt mjuk och perfekt rörlighet i alla leder. Rör sig väldigt bra och fick extra beröm för sin fantastiska trav. Kort och gott, ett excellent skick, speciellt med tanke på sitt väldigt slitsamma jobb.
Det enda som hon kunde hitta var en liten förändring i andningsrytmen vid provokation på femte tån båda fram, samt fjärde tån på höger bak. (ungefär här höll jag på att börja grina, övertygad om att han skulle dö ung av tåskador) Inga som helst tecken på att leden skulle vara skadad, begränsad i sin rörlighet eller slapp. Däremot ett tecken på att vi skulle göra lite övningar för att stärka ligamentet så att det inte blir skador i framtiden. Jag har ju masserat honom väldigt mycket under vilan, och tyckt att han varit spänd fram. Kanske har arbete i det hala novembergräset orsakat en liten överbelastning i tårna, som gett spänningen. Hon tryckte återigen på att det var en absolut totalt frisk hund, och att han var i ovanligt fin form för att vara under sådan belastning som han är.
Matte kan nu nästan andas ut och lita på att hunden faktiskt är hel och frisk
Jag ska på eget initiativ försöka vila honom ett par veckor till nu när det ändå är lågsäsong, men sen är det grönt ljus för full rulle igen!
Förövrigt extremt nöjd med ett väldigt kompetent bemötande, när behovet uppstår i framtiden kommer jag absolut vända mig till samma behandlare. Inget mumbo jumbo, inget tjafs om halvdiffusa "diagnoser" som ska "botas" med dyra piller eller viktmanschetter och annat som saknar evidens. En fysioterapeut i min smak!