Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är ju många här som tävlar så slänger in en fråga till er. Hur fungerar dethär med medlemskap i SBK och tävling? Kan jag tävla för en klubb som jag är delmedlem i eller måste jag tävla för huvudmedlemsklubben?

Om jag förstått saken rät så finns inte huvud- och delmedlemskap längre. Du betalar en central avgift till SBK och är sedan medlem i den eller de lokalklubbar du vill vara medlem i. Så på så sätt kan du välja vilken lokalklubb som helst att tävla för. Dock har jag inte koll på under vilka premisser man får byta klubb, kalenderår eller om det räknas på annat sätt?

Läser i andra forum lite, hittar folk som säger att det bara är en myt att vinthundar behöver springa (:banghead:), folk som är "jätteintresserade" av att köpa specifika raser som de ett flertal gånger stavar fel (på samma sätt varje gång) och ett gäng "du är så dum!" bara för att någon inte helt håller med TS. Är glad att buke finns :D

Hemkommen från Ultuna, och besöket hos fysioterapeuten.

På väg in klev han upp på vågen, och jag konstaterade besviket att han tappat ett helt kilo muskler sen han gick på sin semester. Trots detta kom beskedet att han är en av de mest välmusklade hundar hon träffat. Möjligen toppad av de allra bäst musklade tjänstehundarna. *galet stolt matte*. Dessutom är han helt symmetrisk - ner till millimetern! Inga tecken på avlastning eller snedheter alltså. Väldigt mjuk och perfekt rörlighet i alla leder. Rör sig väldigt bra och fick extra beröm för sin fantastiska trav. Kort och gott, ett excellent skick, speciellt med tanke på sitt väldigt slitsamma jobb.

Det enda som hon kunde hitta var en liten förändring i andningsrytmen vid provokation på femte tån båda fram, samt fjärde tån på höger bak. (ungefär här höll jag på att börja grina, övertygad om att han skulle dö ung av tåskador) Inga som helst tecken på att leden skulle vara skadad, begränsad i sin rörlighet eller slapp. Däremot ett tecken på att vi skulle göra lite övningar för att stärka ligamentet så att det inte blir skador i framtiden. Jag har ju masserat honom väldigt mycket under vilan, och tyckt att han varit spänd fram. Kanske har arbete i det hala novembergräset orsakat en liten överbelastning i tårna, som gett spänningen. Hon tryckte återigen på att det var en absolut totalt frisk hund, och att han var i ovanligt fin form för att vara under sådan belastning som han är.

Matte kan nu nästan andas ut och lita på att hunden faktiskt är hel och frisk ;) Jag ska på eget initiativ försöka vila honom ett par veckor till nu när det ändå är lågsäsong, men sen är det grönt ljus för full rulle igen!

Förövrigt extremt nöjd med ett väldigt kompetent bemötande, när behovet uppstår i framtiden kommer jag absolut vända mig till samma behandlare. Inget mumbo jumbo, inget tjafs om halvdiffusa "diagnoser" som ska "botas" med dyra piller eller viktmanschetter och annat som saknar evidens. En fysioterapeut i min smak!

Läser i andra forum lite, hittar folk som säger att det bara är en myt att vinthundar behöver springa (:banghead:), folk som är "jätteintresserade" av att köpa specifika raser som de ett flertal gånger stavar fel (på samma sätt varje gång) och ett gäng "du är så dum!" bara för att någon inte helt håller med TS. Är glad att buke finns :D
Känner igen mig! Jag googlade staffe häromdagen och hamnade på en flashbacktråd. Någon som ville ha en hund som hängde med på allt, det var i princip enda kravet, hade fastnat för staffe och ville nu veta allt.

De svar han fick (som var så allmänt hållna att de kunde passa på det mesta) tolkade han positivt, allt lät ju bra - tills det kom någon med tydlig erfarenhet av rasen och sa att man bör veta vad man har i kopplet om man har staffe, man kan t ex inte räkna med att den funkar med alla andra djur den möter, hen tog upp könsbunden aggressivitet osv. Hen blev kraftigt hånad av nån som påstod att hunden blir vad man göööör den till - och TS blev jätteförbluffad för det här med aggressivitet hade han inte haft en aaaning om.

Han hade alltså inte gjort någon research överhuvudtaget innan den tråden och lät som om han kunde tänka sig att hugga på första bästa staffevalp han dök på ... Då tänkte jag precis som du: tacka vet jag buke.

Känner igen mig! Jag googlade staffe häromdagen och hamnade på en flashbacktråd. Någon som ville ha en hund som hängde med på allt, det var i princip enda kravet, hade fastnat för staffe och ville nu veta allt.

De svar han fick (som var så allmänt hållna att de kunde passa på det mesta) tolkade han positivt, allt lät ju bra - tills det kom någon med tydlig erfarenhet av rasen och sa att man bör veta vad man har i kopplet om man har staffe, man kan t ex inte räkna med att den funkar med alla andra djur den möter, hen tog upp könsbunden aggressivitet osv. Hen blev kraftigt hånad av nån som påstod att hunden blir vad man göööör den till - och TS blev jätteförbluffad för det här med aggressivitet hade han inte haft en aaaning om.

Han hade alltså inte gjort någon research överhuvudtaget innan den tråden och lät som om han kunde tänka sig att hugga på första bästa staffevalp han dök på ... Då tänkte jag precis som du: tacka vet jag buke.
Fysjutton. Det värsta är ju att det är så förbannat lätt att få tag på den typen av hund också om man inte är speciellt petig med uppfödare :banghead:

Någon som shoppat på ZooPlus? De är ju verkligen billiga, vilket blir lite varning för mig... 100 bitar tjurmuskel för strax över 300 pix är vääääldigt billigt. Det står iofs inget ursprung, så det kan vara boven.

Iaf, jag var ute efter billig laxolja, så därför hamnade jag där. Vad ska man tänka på gällande laxolja? Jag har aldrig gett det eftersom ena hunden varit allergisk mot fisk, men vill nu testa på min andra hund av olika anledningar.

Någon som shoppat på ZooPlus? De är ju verkligen billiga, vilket blir lite varning för mig... 100 bitar tjurmuskel för strax över 300 pix är vääääldigt billigt. Det står iofs inget ursprung, så det kan vara boven.

Iaf, jag var ute efter billig laxolja, så därför hamnade jag där. Vad ska man tänka på gällande laxolja? Jag har aldrig gett det eftersom ena hunden varit allergisk mot fisk, men vill nu testa på min andra hund av olika anledningar.
Har för mig att @Sorbe brukar beställa därifrån?

ZooPlus har funkat bra för mig. Lite längre leveranstid, ca 1 vecka. Men annars nemas problemas. Vissa foder är nästan halva priset där..

Håller med föregående jag har beställt därifrån flera gånger och har aldrig varit några problem :)

Jag har beställt därifrån ganska mycket tidigare. Det är ju en gigantisk (tysk) affär, det är nog helt enkelt därför de är så pass billiga? Det tar lite extra tid med frakten såklart, men annars har det funkat väldigt smidigt. De hade något slags klubberbjudande också där man "köpte" sig in och sen fick visst många procents rabatt på alla köp under ett år (tror det var fem eller tio procent?), det gick stort plus för mig redan på första beställningen (beställde hundmat) så kolla om de har något sådant erbjudande nu med.

Enda negativa jag kommer ihåg var att de hade lite mysko priser när de ändrade priser på någon produkt, det hängde liksom inte med riktigt. Så på sidan man beställde kunde det stå 550kr, men när man la den i korgen kostade den plötsligt 650kr. Men det hände bara när en vara bytt pris - gjorde mig skitsur ändå (och oförstående kundtjänst) men jag är lite tjurigt lagd. :D

Om jag förstått saken rät så finns inte huvud- och delmedlemskap längre. Du betalar en central avgift till SBK och är sedan medlem i den eller de lokalklubbar du vill vara medlem i. Så på så sätt kan du välja vilken lokalklubb som helst att tävla för. Dock har jag inte koll på under vilka premisser man får byta klubb, kalenderår eller om det räknas på annat sätt?

Tack för förklaringen. Vad är det för central avgift man betalar in? Jag har betalat in fullt medlemskap i "BHK-klubb A" och betalat in Delmedlemskap till "BHK-klubb B", har ej betalat in något till centrala SBK.. O_o Jag har inte börjat tävla ännu så behöver inte vänta ut året oavsett :) Men jag vill tävla för "klubb B", hade varit skönt att slippa betala in fullt medlemskap om det går..:angel:

Tack för förklaringen. Vad är det för central avgift man betalar in? Jag har betalat in fullt medlemskap i "BHK-klubb A" och betalat in Delmedlemskap till "BHK-klubb B", har ej betalat in något till centrala SBK.. O_o Jag har inte börjat tävla ännu så behöver inte vänta ut året oavsett :) Men jag vill tävla för "klubb B", hade varit skönt att slippa betala in fullt medlemskap om det går..:angel:

Då betalade du den centrala avgiften i A! Har du inte tävlat innan så väljer du helt enkelt B som klubb att tävla för när det är dags att anmäla. Visst väljer man det i SBK tävling? Det har jag för mig iaf :) lycka till!

Jag har beställt därifrån ganska mycket tidigare. Det är ju en gigantisk (tysk) affär, det är nog helt enkelt därför de är så pass billiga? Det tar lite extra tid med frakten såklart, men annars har det funkat väldigt smidigt. De hade något slags klubberbjudande också där man "köpte" sig in och sen fick visst många procents rabatt på alla köp under ett år (tror det var fem eller tio procent?), det gick stort plus för mig redan på första beställningen (beställde hundmat) så kolla om de har något sådant erbjudande nu med.

Enda negativa jag kommer ihåg var att de hade lite mysko priser när de ändrade priser på någon produkt, det hängde liksom inte med riktigt. Så på sidan man beställde kunde det stå 550kr, men när man la den i korgen kostade den plötsligt 650kr. Men det hände bara när en vara bytt pris - gjorde mig skitsur ändå (och oförstående kundtjänst) men jag är lite tjurigt lagd. :D
Ah, det förklarar ju prisläget. Då lär ju naturtugget vara tyskt... Får fundera på om jag vill köpa det, vill ju gärna komma upp i fraktfritt iaf:)

Då betalade du den centrala avgiften i A! Har du inte tävlat innan så väljer du helt enkelt B som klubb att tävla för när det är dags att anmäla. Visst väljer man det i SBK tävling? Det har jag för mig iaf :) lycka till!

Ok tack för hjälpen :D ja jag har sett där att man kan ändra så det stämmer :up:

Själv undviker jag billig laxolja, för den kommer i princip alltid från odlad lax och det är varken miljövänligt eller det nyttigaste alternativet. Föredrar olja från viltfångad fisk, och gärna en olja som har blandade sorters fiskar i.

Köpt en del där. Varit nöjd med det jag köpt. Lite leksaker, koppel och halsband, en canvasbur och så köpte vi en stor bur till att ha hund i när vi är på tävling/läger.
Jo kom på. Köpte Ostermaskinen där också. Ett riktigt fyndpris!:)

Själv undviker jag billig laxolja, för den kommer i princip alltid från odlad lax och det är varken miljövänligt eller det nyttigaste alternativet. Föredrar olja från viltfångad fisk, och gärna en olja som har blandade sorters fiskar i.
Efter att ha sett dokumentären som Norska laxindustrin lyckades stoppa så kommer det aldrig att köpas odlad lax här igen. Varken till folk eller fä. Rena giftet för både miljön och att förtäras:(

Efter att ha sett dokumentären som Norska laxindustrin lyckades stoppa så kommer det aldrig att köpas odlad lax här igen. Varken till folk eller fä. Rena giftet för både miljön och att förtäras:(
Jag har faktiskt inte sett den, men jag har läst lite om hur det gått till och inte ätit något sådant på... 9 år nu. Kan tänka mig att det var en otrevlig dokumentär!

Jag har faktiskt inte sett den, men jag har läst lite om hur det gått till och inte ätit något sådant på... 9 år nu. Kan tänka mig att det var en otrevlig dokumentär!
När man ser en lax med huvudet på sidan av kroppen pga att alla gifter som den fått i fodret och gjort den fullständigt missbildad....och andra fiskar har liknande missbildningar, ja då äter man inte lax mer. De stod med stora hinkar av antibiotika och annat skit och bara hällde ner i kassarna :nailbiting::wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
789
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka