Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kursen i dag gick superbra!!!
Skägget söker metodiskt och medvetet. Passerar snabbt förbi blindföremålen och fokuserar på rätt dosa. Har även börjat söka på höjd för att få upp näsan från golvet och söka "bredare" och det funkade bra.

Läxa till i morgon blev att träna på dagens övning samt klicka in ett belöningsord som enbart ska användas till nose work.
Har inte klickat skägget på evigheter för klickern kom bort och sen blev det aldrig av att jag skaffade någon ny. Så jag köpte med en ny från tränaren.

Visade sig att skägget hatar den. Han lämnade rummet!!!!:o
Inget godis och lock i världen kunde få honom tillbaka till köken. Bytte till sambons klicker som är väl lite nött och inte så skarp i ljudet men skägget hade bestämt sig. Klicker är hemskt:(

Försökte skaka av oss det tråkiga med en härlig skogspromenad med sambo och hela flocken. Nu ligger de som utslagna sillar i soffan. Hoppas skägget är på humör när vi ska träna på läxan sen....utan klicker.

Har aldrig hör talas om en hund som blir rädd för klickern. Varför skulle det bli min?:meh:
En f.d. vän hade en hund som var rädd för klicker, han kröp ihop och gömde sig så fort hon försökte klickerträna, såå hon fick helt enkelt strunta i själva klickern och "bara" ta åt sig av klickertänket kring träningen istället.

En f.d. vän hade en hund som var rädd för klicker, han kröp ihop och gömde sig så fort hon försökte klickerträna, såå hon fick helt enkelt strunta i själva klickern och "bara" ta åt sig av klickertänket kring träningen istället.
Blev så himla snopen. Dels för att han aldrig reagerade så på den gamla (den nya har mycket högre och vassare ljud) men också för att skägget aldrig någonsin varit den som visat minsta bekymmer av ljud eller att något öht här i livet skulle vara läskigt. Han är snudd på övermodig och dumkaxig.
Nu känner jag bara fan, fan, fan.

Blev så himla snopen. Dels för att han aldrig reagerade så på den gamla (den nya har mycket högre och vassare ljud) men också för att skägget aldrig någonsin varit den som visat minsta bekymmer av ljud eller att något öht här i livet skulle vara läskigt. Han är snudd på övermodig och dumkaxig.
Nu känner jag bara fan, fan, fan.

Jag vet flera hundar som reagerat starkt på klickern, bla min gamla Sam. Om du nu ändå vill använda en klicker kan man linda in den i tyg för att dämpa ljudet tills hunden lärt sig.

Hyresvärden kommer för att fixa en grej. Stoja stänger jag in vid sådana tillfällen, men Sigge hälsar glatt. Får frågan hur gammal han är (med lite underförstått:ung). Fick ett "oj" när jag svarade att han blir 7, känns ju bra.

Och nej, det är ju ingen ålder egentligen.

Jag far ofta hora att Miss Mandy, som ar 8, ser ut som en unghund. :D Formodligen for att hon inte ar overviktig.:angel:

När jag var på praktik med min stora hund frågade en hur gammal han är ja sa 9 år sen frågade han hur länge dom lever ca 12 år sa jag då säger han aha då lever han bara 3 år till...:banghead:

Grymt! :cry:

Jag har traffat flera. Det gar bara bra att anvanda ordet YES!, eller liknande, istallet. :cool:

Jag vet flera hundar som reagerat starkt på klickern, bla min gamla Sam. Om du nu ändå vill använda en klicker kan man linda in den i tyg för att dämpa ljudet tills hunden lärt sig.
Tack för tipset.
Just nu skiter jag i den eftersom han reagerade så starkt. Men hoppas kunna introdusera den igen längre fram när han glömt det lite. Ska testa att linda in den då :up:

Jag far ofta hora att Miss Mandy, som ar 8, ser ut som en unghund. :D Formodligen for att hon inte ar overviktig.:angel:

Grymt! :cry:

Jag har traffat flera. Det gar bara bra att anvanda ordet YES!, eller liknande, istallet. :cool:

Ska mata in ordet "Rätt" utan klicker i kväll vid kvällsfodringen. Borde gå att få han till att begripa det ändå :)

Det finns väldigt tysta klicker. Jag har en som jag knappt ens hör själv att den låter :D Använder den aldrig längre, men den är köpt som väldigt tyst.

Varit stenhårt fokus på koppelträning med Lex under de senaste veckorna, och han har gjort enorma framsteg!
Fram tills i förrgår.. Snön som föll verkar ha gett min hund plötslig minnesförlust och han vet knappt vad han heter eller att matte faktiskt existerar på andra sidan kopplet:meh:
Visserligen utstrålar han ren och skär lycka över denna lilla mängd snö, och det hoppas och skuttas medan han verkar tycka livet leker, inte lika kul för matte dock som smått oroar sig för sitt liv när hon glider efter på isen..

Just nu känns det frustrerande och som ett litet steg bakåt, men det är bara på´t igen!

En vän till mig som själv har en 6 månaders valp ska passa Santo imorgon mellan 13-15.30 då jag har ett kortpass på jobb och svärfar var upptagen, vi var förbi förut så att hundarna kunde bekanta sig och jisses vad de busade! Jag är glad att jag inte är henne :angel::D

:D Låter som vårt everyday life med en på 6 månader och en på 9 månader. :love:

Varit stenhårt fokus på koppelträning med Lex under de senaste veckorna, och han har gjort enorma framsteg!
Fram tills i förrgår.. Snön som föll verkar ha gett min hund plötslig minnesförlust och han vet knappt vad han heter eller att matte faktiskt existerar på andra sidan kopplet:meh:
Visserligen utstrålar han ren och skär lycka över denna lilla mängd snö, och det hoppas och skuttas medan han verkar tycka livet leker, inte lika kul för matte dock som smått oroar sig för sitt liv när hon glider efter på isen..

Just nu känns det frustrerande och som ett litet steg bakåt, men det är bara på´t igen!
På med broddar på skorna! (Eller köp icebugs)

Norfolkterrier :) Har spanat på Norfolk, Norwich och Cairn - i den följden. Lovar att uppdatera :D

Oj, vilken rar och trevlig terrier det verkar vara. Har inte sett någon förut och kollade runt lite. Vår terrier är för stor för barnen så ibland leker jag med tanken på en liten. Det måste vara en terrier :love:
Jag är annars väldigt förtjust i Borderterriers, den här såg ut lite som en kortbent och mer långhårig sån. Kul och spännande för er!

Visst ja, tankte ju ocksa beratta hur vansinnigt stolt jag ar over Miss Mandy. Vi bor ju pa sonen's tomt, men jag har sett till att hundarna aldrig ar losa tillsammans har utom efter att vi har promenerat tillsammans. Sonen's hund har alla mojliga konstigheter for sig (mycket radslor) och jag har havdat att alla tre behover promenaden for att de ska ha "flock mentaliteten" nar de kommer hem och vi gar in i huset eller bara hanger pa tomten.

I morse slappte sonhustrun ut hunden fast vi var ute. Deras hund kom farande och vralskallde mot mina tva. Diva rusade tillbaka till mig (tryggast sa:p) Medan Mandy vande sig om, tog ett par steg mot Nila med bakatstrukna oron och mycket "undergiven" kroppshallning. Nila tystnade, de sniffade varandras nos mycket kort, sedan tog Nila ett par steg tillbaka och borjade om med sitt skallande. :cautious:

Sadant har aldrig fungerat forr. Mandy har aldrig accepterat att nagon star och skriker "otidligheter" till henne (om vi nu ska formanskliga situationen) utan hade forut rutit tillbaka. Nu tittade hon bara overaskat pa Nila (fortfarande bakatstrukna oron) sedan kom hon pa min (andra, men det tar jag,:cool:) inkallning.
Det ar sa himla kul att jobba med hundarna nar de fungerar sa bra med andra hundar.

Nar jag har privatlektion med folk brukar jag ha mina liggande losa pa en trappa (eller picknick bord) och titta pa, sedan kallar jag in en for att visa ett moment, hur det ar tankt att det ska bli, innan jag visar borjan pa deras hund. Aven om andra hundar hanger langst ut i kopplet och ill vralar at mina ligger de kvar, eller kommer direkt till mig om jag kallar in for att de maste ga in i bilen sa den andra hunden/hundarna kan lugna ner sig.

Inget mer bråk här! Så det är jätteskönt :)

Känner mig ändå ledsen idag. Var hos rehab och gubben skötte sig fint. Men vi pratade lite om hans dåliga dagar... Han får ju kortison varannan dag, och kvällen innan han ska få är han ofta orolig. Svansen som en krok och han har svårt att somna. När hon kände igenom ryggen är han ju mkt mjukare överlag, men kring nacken finns det spänningar som hon inte tror går bort eftersom han spär på dem hela tiden. Hursomhelst pratade vi om när det är läge att ta bort en sån här hund :( Han är ju pigg och glad, men ibland undrar jag hur ont han har egentligen... Ska iaf till veterinär igen nu, för att kolla honom, det har gått tre månader sedan vi blev ordinerade rehab. Troligtvis kommer vi prova ge kortison varje dag eller komplettera med nåt annat... vi får se. Känns jobbigt att pumpa i honom så mycket mediciner också och krångla. Alltså, han är ju bara fyra år! Han ska ju leva länge till... :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka