Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vallis Vallhund har skaffat sig FB konto. Ni får gärna tipsa mig om intressanta hund o BARF grupper.
:bump:
Hittade bara två med det kanske finns fler. Du kan nog fråga i grupperna efter fler. Båda grupperna var slutna.
BARF färskfoder för hund och katt
BARF & färskfoder säljes, köpes, bytes skänkes

Vänd dig till ett djursjukhus med utbildad rehabpersonal? Inget holistiskt mumbojumbo.

Min erfarenhet är dock att de inte är lika bra. De vet hur man behandlar uppkomna skador, men de hittar inte skador som är på gång. Det är bara de privata som behandlat så jag sett skillnad efteråt, och bara Annika F som kunde lista ut varifrån problemen startade. Men nu när jag rehabar efter korsbandsskada så gör jag gärna det på djursjukhus, där veterinär och fysioterapeuter samarbetar och de har all den senaste utrustningen som är bra att ha vid den här typen av skada (treadmill, vibbplatta, laser etc).

Min erfarenhet är dock att de inte är lika bra. De vet hur man behandlar uppkomna skador, men de hittar inte skador som är på gång. Det är bara de privata som behandlat så jag sett skillnad efteråt, och bara Annika F som kunde lista ut varifrån problemen startade. Men nu när jag rehabar efter korsbandsskada så gör jag gärna det på djursjukhus, där veterinär och fysioterapeuter samarbetar och de har all den senaste utrustningen som är bra att ha vid den här typen av skada (treadmill, vibbplatta, laser etc).

Ja, Annika är det ju många som talar gott om. Lite svårt att motivera den långa resan bara:crazy:

Det handlar ju om en till synes fullt frisk hund men som har jobbat hårt som f-n i flera år, så nånstans borde han ha ont :p

Hittade bara två med det kanske finns fler. Du kan nog fråga i grupperna efter fler. Båda grupperna var slutna.
BARF färskfoder för hund och katt
BARF & färskfoder säljes, köpes, bytes skänkes
Det är bra grupper, speciellt den första för diskussioner och den andra för att köpa och sälja. Många som samåker, köper stora partier ihop osv. Dock har iallafall den första intagningsstopp till 1 januari. Det är en stoooor och mycket aktiv grupp, kräver mycket arbete kan jag tänka mig. Har man erfarenhet av BARF så kan man skicka PM till admin och motivera sig så kan man bli insläppt tidigare. Tyvärr försvinner många bra inlägg i mängden av alla "Kan man ge hunden rå kyckling?" eller "DET ÄR FARLIGT ATT GE HUNDEN F-BEN!!!!". :meh:

Ja, Annika är det ju många som talar gott om. Lite svårt att motivera den långa resan bara:crazy:

Det handlar ju om en till synes fullt frisk hund men som har jobbat hårt som f-n i flera år, så nånstans borde han ha ont :p

Kan kanske vara värt att åka dit en gång nu för att vara säker på att han håller i lika många år till :). Är det bara småskavanker så kan du ju åka till någon billigare för att hålla koll på det i framtiden.

Jag har bara erfarenhet av min ena hund, hon har blivit genomgången av naprapat (privat) samt båda sjukgymnaster på min arbetsplats (djursjukhus). Inte för att hon har ont någonstans men för att jag ville ha en koll. Har inte upplevt att sjukgymnaster på djursjukhus skulle vara sämre att gå igenom friska hundar än andra privatutbildade.
Däremot är det väl större risk att en privatutbildad hittar en skada "som inte finns" pga tveksam utbildning eller vill tjäna pengar. De som jobbar på djursjukhus har ju sin lön oavsett så den aspekten behöver man i alla fall inte oroa sig för. Men som sagt, har ingen erfarenhet mer än med en hund.

Jag vill ha en till dalmatiner, en weimaraner, en vorsteh, en pointer, en münster, en wachtel, en husky, en malamute, en engelsk setter, en stabyhoun, en jakt-golden, en bracco, en BC, en aussie, en bruksschäfer, en malle, en grönis, en boxer, en dobbis, en riesen, en viszla, en whippet och en saluki.

:angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel:
Hoppsan. Råkade visst se en snygg rottis på blocket, så nu vill jag ha en sån också! :love:

Kan någon vänlig människa länka i ett PM till mig (eller här, om man får ?) vart tusan jag hittar vilket hälsoprogram som gäller för respektive ras. Jag VET att jag har läst det förut, men nu har jag letat runt på SKKs hemsida i 30 min utan att hitta något..

Igår fick jag ngt infall och bestämde mig för att ta ut hund och häst ihop. Det skulle bli första rundan för hunden så.
Jag borde dock ha tänkt ett varv till. Men jag skyller på sömnbrist.. :P
Hunden vill ju gå exakt vid mig hela tiden. Mina andra har gått att skicka bort väldigt lätt utan eg träning. Men inte denna. Det borde jag tänkt på.
Jag vill inte ha hunden just bredvid mig då häst går med. Hunden väger inte ens 3 kg och dör ju om hästen går på den. Den här hunden har ingen som helst självbevarelsedrift heller märkte jag.
Så iom att jag var så trött och inte orkade börja träna hunden där och då slutade det med att hästen skickades 5 m åt sidan och hunden fick fortsätta gå fot på andra sidan mig..
Tur att jag iaf kan och vill träna hästar.. :P
Får ta tag i vovveträningen en utsövd dag med mer tålamod.. ;)

Det är bra grupper, speciellt den första för diskussioner och den andra för att köpa och sälja. Många som samåker, köper stora partier ihop osv. Dock har iallafall den första intagningsstopp till 1 januari. Det är en stoooor och mycket aktiv grupp, kräver mycket arbete kan jag tänka mig. Har man erfarenhet av BARF så kan man skicka PM till admin och motivera sig så kan man bli insläppt tidigare. Tyvärr försvinner många bra inlägg i mängden av alla "Kan man ge hunden rå kyckling?" eller "DET ÄR FARLIGT ATT GE HUNDEN F-BEN!!!!". :meh:
Oh yes.. Jag var admin där ett tag, när det var betydligt färre medlemmar än vad som finns i gruppen nu. Redan då var det mycket(!) att stå i för att hålla ordning i gruppen. Till sist orkade jag inte. Är imponerad att de som var admins med mig fortfarande är kvar :p

Kan någon vänlig människa länka i ett PM till mig (eller här, om man får ?) vart tusan jag hittar vilket hälsoprogram som gäller för respektive ras. Jag VET att jag har läst det förut, men nu har jag letat runt på SKKs hemsida i 30 min utan att hitta något..
Tänker du på RAS-dokumenten? De finns om du kollar på infon om varje enskild ras.

Valpen har gått prydligt i koppel även idag, när vi var på väg till skogen (på väg från den var hon för busig för att kunna ta det lugnt). Ska bli intressant att se om hon är lugn när vi om en liten stund går till morsan :p det är så kul när hon travar fint bredvid mig, för då hinner jag ju se hur jäkla tjusig hon är. Nu har hon lite mer ordentliga salukiproportioner, men är mindre. Hittills är hon en av de absolut snyggaste salukis jag sett :love:

Det finns i ett pdf dokument som heter något i stil med Registrerings krav, där du oxå hittar bestämmelser om championat etc...
Ja det hittade jag, trodde det var rätt men det var inte alls samma som jag läste förut.. :eek:

Jag hittade en pdf-fil förut, där alla raser var uppradade och det stod vilket hälsoprogram varje ras följde. Bla läste jag mig till att amstaff skulle ha känd HD-status utan krav på resultat, dalmatiner behövde inte vara röntgad alls och flat var tvungen att vara friröntgad. Har jag drömt att jag har läst ett sådant dokument ?! :confused: Läste det förra året när jag höll på o kollade på raser, innan jag bestämde mig för dalmatinern.

Ja det hittade jag, trodde det var rätt men det var inte alls samma som jag läste förut.. :eek:

Jag hittade en pdf-fil förut, där alla raser var uppradade och det stod vilket hälsoprogram varje ras följde. Bla läste jag mig till att amstaff skulle ha känd HD-status utan krav på resultat, dalmatiner behövde inte vara röntgad alls och flat var tvungen att vara friröntgad. Har jag drömt att jag har läst ett sådant dokument ?! :confused: Läste det förra året när jag höll på o kollade på raser, innan jag bestämde mig för dalmatinern.
Det där med registreringskrav är inte så enkelt som det låter, kraven måste inkomma från rasklubbarna. En vän har suttit i Amstaff klubbens avelsråd i flera år, det satt lång tid innan årsmötet godkände att det skulle vara känd status för att regga valpar, avelsrådet ville ha strängare regler redan för ca 10 år sedan.
På BC är det oxå känd status som gäller, däremot skulle man få sina fiskar varma om man avlade på en hund med HD C om man inte hade en väldigt god anledning.

Menar du någon av de här:
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/Avel-a5_webb-2015.pdf
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/registreringsregler_R42.pdf

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka