Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med registreringskrav är inte så enkelt som det låter, kraven måste inkomma från rasklubbarna. En vän har suttit i Amstaff klubbens avelsråd i flera år, det satt lång tid innan årsmötet godkände att det skulle vara känd status för att regga valpar, avelsrådet ville ha strängare regler redan för ca 10 år sedan.
På BC är det oxå känd status som gäller, däremot skulle man få sina fiskar varma om man avlade på en hund med HD C om man inte hade en väldigt god anledning.
Hmmm.. Jag läste på SKKs sida att rasklubben fick ansöka om att tillhöra det hälsoprogram de önskar. Om jag fattade rätt. Men det kan ju knappast vara avelsrådet som bestämmer vad som krävs av avelsdjuren för att valparna ska reggas ? För i min ras avlar man hej vilt på C-höfter och oröntgade hundar, medan avelsrådet avråder från avel på hundar som inte är röntgade och fria.

Inget av dom, har läst båda. Det första nämner ju hälsoprogrammen, tre olika "nivåer", men inte vilka raser som går under vilket hälsoprogram.. Jag måste nog ha drömt! :eek: Ska kika vidare. För när jag läste det så nämndes det att amstaff nyligen hade bytt hälsoprogram. Va fasen.. Får kika in på amstaffklubbens hemsida o se om jag blir klokare. :D

HA! Hittade länken som jag menade på amstaffklubbens hemsida! Dock var sidan borttagen från SKK, så jag fick ändå inte tag på den läsning jag läste förra året..

Det är bra grupper, speciellt den första för diskussioner och den andra för att köpa och sälja. Många som samåker, köper stora partier ihop osv. Dock har iallafall den första intagningsstopp till 1 januari. Det är en stoooor och mycket aktiv grupp, kräver mycket arbete kan jag tänka mig. Har man erfarenhet av BARF så kan man skicka PM till admin och motivera sig så kan man bli insläppt tidigare. Tyvärr försvinner många bra inlägg i mängden av alla "Kan man ge hunden rå kyckling?" eller "DET ÄR FARLIGT ATT GE HUNDEN F-BEN!!!!". :meh:

Jag tycker faktiskt att den är helt meningslös - just på grund av att den fylls upp med oväsentligheter och "Allt blir superbra med kokosolja. Därför att."

HA! Hittade länken som jag menade på amstaffklubbens hemsida! Dock var sidan borttagen från SKK, så jag fick ändå inte tag på den läsning jag läste förra året..
Och insåg nu att det måste vara registreringsbestämmelsena jag läste förut, fast en tidigare upplaga. Men jag var helt bombis på att flat krävde fria höfter, men enligt regbestämmelserna så enbart känd status ? Hmm..

Sorry ppl! :D

Jag tycker faktiskt att den är helt meningslös - just på grund av att den fylls upp med oväsentligheter och "Allt blir superbra med kokosolja. Därför att."
Hahaha ja, kokosoljan blir man lite trött på :D Nu har jag inte varit aktiv i gruppen på ett tag eftersom jag numer har torrfoder-hundar :meh: Men det var bra för mig när jag var nybörjare, och lika jobbig som jag tycker alla ändra är nu :D fast jag var nog aldrig så jobbigt som alla andra, kan aldrig hända..

Hmmm.. Jag läste på SKKs sida att rasklubben fick ansöka om att tillhöra det hälsoprogram de önskar. Om jag fattade rätt. Men det kan ju knappast vara avelsrådet som bestämmer vad som krävs av avelsdjuren för att valparna ska reggas ? För i min ras avlar man hej vilt på C-höfter och oröntgade hundar, medan avelsrådet avråder från avel på hundar som inte är röntgade och fria.
Årsmötet väljer medlemmar till avelsrådet. Årsmötet bifallar eller avslår motioner som skall skickas in till SKK. De olika avelsråden kämpar ofta i motvind från konservativa uppfödare.

Registreringsregler hos SKK respektive avel hos respektive rasklubb. Det kan skilja lite då vissa rasklubbar har hårdare regler än SKK själva för t ex valphänvisning.
Ja för valphänvisning så har våran klubb betydligt strängare regler än SKK har. Men ja, fortfarande för slapphänta enligt mig. Men jag trodde nog att SKK hade strängare regler än vad dem har.. Var inte många raser som SKK krävde friröngade föräldrar för att få regga valparna.

Ja för valphänvisning så har våran klubb betydligt strängare regler än SKK har. Men ja, fortfarande för slapphänta enligt mig. Men jag trodde nog att SKK hade strängare regler än vad dem har.. Var inte många raser som SKK krävde friröngade föräldrar för att få regga valparna.
Nä SKK har i mångt och mycket lite väl "slappa" regler. Vissa saker som hälsotestas godkänner inte heller SKK. Vi kör ju DNA-tester gälla ögon (PLL och CEA) men får inte registrera det på SKK Hunddata då det inte är blodprov och dom godkänner bara blodprov. Lite tråkigt, men å andra sidan har rasklubben eget register över det.

Jag vill ha en till dalmatiner, en weimaraner, en vorsteh, en pointer, en münster, en wachtel, en husky, en malamute, en engelsk setter, en stabyhoun, en jakt-golden, en bracco, en BC, en aussie, en bruksschäfer, en malle, en grönis, en boxer, en dobbis, en riesen, en viszla, en whippet och en saluki.

:angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel:
Du kan ju skaffa en weimaraner, en bruksschäfer och en husky, så lovar jag att köra dig till mentalsjukhuset när de är runt 1.5-2 år:angel::D

Ha! Jag har tre galenpannor, det räcker:D

Vi ska passa en väns wachtel några dagar, den hunden är typ 10 månader och sjövild... Men jag antar att sömn är överskattat, det får jag klara mig utan:p
Haha är inte din yngsta också under året? Vad kul ni ska ha det :D

Nä, någon weimaraner blir det nog inte här hemma. Inte på många år iallafall! Vill ta jägarexamen och jaga fågel. Sen när jag har kommit så långt får vi se vilken ras som passar bäst. Någon bruksschäfer blir det nog inte heller, trots att jag är gaaaalet sugen! Men jag vill ju ställa ut.. Och om det blir en husky så blir det en showavlad, och det känns bara sååå fel. Så det blir nog ingen sån heller ;)

Nä, någon weimaraner blir det nog inte här hemma. Inte på många år iallafall! Vill ta jägarexamen och jaga fågel. Sen när jag har kommit så långt får vi se vilken ras som passar bäst. Någon bruksschäfer blir det nog inte heller, trots att jag är gaaaalet sugen! Men jag vill ju ställa ut.. Och om det blir en husky så blir det en showavlad, och det känns bara sååå fel. Så det blir nog ingen sån heller ;)
Ja skaffar du dig en utställningschäfer så ska jag få dig bannad:rage::D

Eh jo, hon är 6 månader:D och sen ska man inte glömma fröken polis på 5 år, som säkert kommer tycka att hon ska styra upp allt:p

Men var det du som var lite inne på bracco, som startade en tråd?

Have fun... :D
Otis är 10 månader nu och rent ut sagt ett pain in the ass emellanåt, förutom när han är helt utmattad efter en heldag i skogen :angel:
Mmm... Det blir inte lugnt iaf:D frågade om jag kunde ha henne lös i skogen, men nä, hon är nog inte helt klar på inkallning, så jag får nog leta upp en rastgård:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka