Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej men så tråkigt... Men jag hänger inte med riktigt, är det pga resursaggression som du inte tänker hon går att tävla? För det är inte precis ovanligt... Och vill du ha just schäfer så är det snarare något man får räkna med. Är det inte bättre att se det som en chans att jobba igenom problemet så du "kan" det till framtiden? :)

Se den ljusa sidan, vet du. ;)
Det är för att jag inte får ha henne lös som jag inte kan tävla henne, och jag vill ju tyvärr inte ha en hund som jag inte kan tävla. Att resursförsvar inte är ovanligt hos schäfer vet jag, men hos Hund upplever jag det som väldigt starkt. Vilket tar mig tillbaka till tanken att jag inte vill skaffa en hund till som gör hundägande jobbigt.

Jaa, det gjorde vi, och gör fortfarande! Men det slog mig att jag haft överseende med hennes mindre bra sidor. Visst, jag tror jag skulle klara Hund och kunna få henne att bli en stabilare själ, men egentligen vill jag ju ha en hund som det inte är några problem med.. Att leva med Alice begränsade mig väldigt mycket och jag har lovat mig själv att inte utsätta mig för det igen. Nu är ju Hund långt ifrån Alice, men det finns en risk att jag tar mig vatten över huvudet med Hund. Och jag vet inte om jag vågar riskera det.

Det kanske helt enkelt är dags att ge upp omplaceringarna och satsa mot att skaffa en valp istället.
Ja, förstås, Hund är ju fortfarande Hund. Men jag tycker ju att jag har sett det lite i dina senaste inlägg att det finns lite problem där som du i alla fall inte skrev mycket om i början. Nu har du ju umgåtts med Hund ett tag så ursäkta om mitt minne sviker.
Jag förstår verkligen känslan i alla fall. En valp kan ju bli lite hursom också men det är i alla fall en helt annan sak än att ta en brukshund som inte fått vara brukshund ordentligt. Eller hur jag ska formulera det. Du slipper i alla fall starta i uppförsbacke med en valp från vettig uppfödare.
Jag "röstar" nog för valp och så hoppas jag att det löser sig hursom. :heart

Men åh så tråkigt, det som verkade bli så bra för både dig och hund :( .

Förstår ju ägaren lite också, men det var väl en ren olyckshändelse att hund stack, och ren jävla otur att den kom in i hästhagen. Och det blir ju inte lättare att ha den lös om man aldrig får träna på det?

Vill de alltså inte ens att du har henne lös på inhägnade områden som brukshundsklubbar och liknande?

De vill inte att jag har henne lös bland folk eller hundar. Ensam i inhägnad eller hemma på gården går bra. Hon hade tydligen även morrat åt veterinären när de var där med henne igår.

Det var deras egna hästar och tydligen inte första gången Hund plötsligt kastar sig in i hagen och jagar. Dock har det aldrig hänt något allvarligt förut. Hästen som sparkade har sår på bakbenet efter klor eller tänder.

Jaa, det gjorde vi, och gör fortfarande! Men det slog mig att jag haft överseende med hennes mindre bra sidor. Visst, jag tror jag skulle klara Hund och kunna få henne att bli en stabilare själ, men egentligen vill jag ju ha en hund som det inte är några problem med.. Att leva med Alice begränsade mig väldigt mycket och jag har lovat mig själv att inte utsätta mig för det igen. Nu är ju Hund långt ifrån Alice, men det finns en risk att jag tar mig vatten över huvudet med Hund. Och jag vet inte om jag vågar riskera det.

Det kanske helt enkelt är dags att ge upp omplaceringarna och satsa mot att skaffa en valp istället.

Det låter ju tyvärr inte som att Hund är riktigt vad du vill ha. Men om det inte är för jobbigt kan du inte fortsätta träna/umgås med Hund, för att ha hundkontakt och faktiskt också träna dig själv på hundträning (även om kopplet givetvis blir en begränsning)? :)

De vill inte att jag har henne lös bland folk eller hundar. Ensam i inhägnad eller hemma på gården går bra. Hon hade tydligen även morrat åt veterinären när de var där med henne igår.

Det var deras egna hästar och tydligen inte första gången Hund plötsligt kastar sig in i hagen och jagar. Dock har det aldrig hänt något allvarligt förut. Hästen som sparkade har sår på bakbenet efter klor eller tänder.

OJ! Att de ens vågat ha henne lös efter första gången, både för hennes och hästarnas skull! Givetvis faller ingen skugga på dig :)

O_o OK....

då, även om det är tråkigt att säga det, så tycker jag inte att det låter som att hund är något för dig om du vill ha något problemfritt som inte begränsar dig...

Det låter ju tyvärr inte som att Hund är riktigt vad du vill ha. Men om det inte är för jobbigt kan du inte fortsätta träna/umgås med Hund, för att ha hundkontakt och faktiskt också träna dig själv på hundträning (även om kopplet givetvis blir en begränsning)? :)
Jaa, så tänker jag också. Jag kommer ju fortsätta träna henne ändå, men inte sikta på tävling längre. Och då har jag en hund att umgås med tills det eventuellt blir valp.

:heart:heart:heart Hund är jättefin. Jag tror på en kombination av råden du fått här. Fortsätt att träffa och träna med Hund, som @Monstermom sa så lär du dig för framtiden, precis som jag gör nu med Eski. Samtidigt börjar du kolla kennlar och förbereda dig för valp, för det tar ju ett tag. Det är inte så supersvårt med valp, se bara på mig som skall ge mig på nummer två nu... Omplacering däremot, det känns läskigt. Det är nog bara vad man är van vid. Stor kram!

:heart:heart:heart Hund är jättefin. Jag tror på en kombination av råden du fått här. Fortsätt att träffa och träna med Hund, som @Monstermom sa så lär du dig för framtiden, precis som jag gör nu med Eski. Samtidigt börjar du kolla kennlar och förbereda dig för valp, för det tar ju ett tag. Det är inte så supersvårt med valp, se bara på mig som skall ge mig på nummer två nu... Omplacering däremot, det känns läskigt. Det är nog bara vad man är van vid. Stor kram!
Jag tycker valp känns läskigt! Då har jag ingen att skylla på om något går galet :angel: Och så är det ju det här med att välja ras.

Jag tycker valp känns läskigt! Då har jag ingen att skylla på om något går galet :angel: Och så är det ju det här med att välja ras.

Trots att jag har en helt okomplicerad vuxen omplacering så tycker jag att det har sina negativa sidor. Att då ha en hund som har med sig lite problematik... Det är svårt.
Tycker du fått grymma tips här och tror du har chans att få en jättetrevlig individ om du haft den sedan den är valp, och du förtjänar en riktigt bra hund! Ras är krångligt, men det löser sig. :D

Och så är det ju det här med att välja ras.

Jag tänker på ett par saker extra mycket när jag ska välja ras:
  • Vad ska jag ha hunden till, vilket träningsområde är min prioritet?
  • Hur hög är min ambitionsnivå inom tävling?
  • Vilka svårigheter (ex resursförsvar, jaktidiot osv) kan jag orka med att träna bort eller leva med?
Sen kan man börja sålla lite bland raserna :D !

Jag tänker på ett par saker extra mycket när jag ska välja ras:
  • Vad ska jag ha hunden till, vilket träningsområde är min prioritet?
  • Hur hög är min ambitionsnivå inom tävling?
  • Vilka svårigheter (ex resursförsvar, jaktidiot osv) kan jag orka med att träna bort eller leva med?
Sen kan man börja sålla lite bland raserna :D !
1. Bruks, lydnad, nosework och eventuellt hund inom hemvärnet. Kanske skydd. Och apportering, kanske med jakt, om det blir en golden.
2. SM-nivå i lydnad och bruks.
3. Inga! :angel:

Schäfer, aussie och jaktgolden är de som lägger närmast i tanken - förutsatt att det är riktigt bra exemplar.

1. Bruks, lydnad, nosework och eventuellt hund inom hemvärnet. Kanske skydd. Och apportering, kanske med jakt, om det blir en golden.
2. SM-nivå i lydnad och bruks.
3. Inga! :angel:

Schäfer, aussie och jaktgolden är de som lägger närmast i tanken - förutsatt att det är riktigt bra exemplar.

Kan du överleva utan skyddet så är ju Goldens jäkligt fina. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 581
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka