Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men nej! Har helt missat det här! :eek:
Hur är det med er nu då?
Hon är okej. Satt lite tandrester kvar enligt veterinären, det ska tas bort på måndag. Jag är lite mindre okej tyvärr. Ganska sänkt av det - nu är det koppeltvång som gäller, vilket betyder att jag inte kommer kunna tävla henne. Och det känns inge vidare. Tanken var ju att ta en hund som jag kan må bra med som gör att hundägande är kul, inte ytterligare en hund med problem som gör att jag måste begränsa mig.
Ska såklart inte ta något beslut om framtiden precis nu, och vi kommer fortsätta gå kurser, men allt blev plötsligt lite gråare.

Herregud, ska tänka mig för nästa gång jag frågar vad folk har i sin tävlingsmapp :cautious:

Jag är iallafall helnöjd med min och kommer definitivt köpa en till när kenneln är igång. För att inte tala om täcken med loggan tryckt på, och halsband med namn, nya fina koppel, ytterligare leksaker trots att jag har en miljard.. Allt utan att det varken behövs eller för att jag måste, fy på mig! :nailbiting:

:p

Nej, här svarade jag på att @Fisherling tyckte det var mycket pillande med att förvara pappren i stamtavlan. För mig är det mer pillande att öppna och bläddra fram rätt dokument i mappen. Jag respekterar hennes åsikter, tycker att hennes mapp är fin men behöver inte en för egen del.

Var har jag har skrivit att som jag gör är det bästa för alla? Hur har du kunnat få den missuppfattningen?

Håll med om att det häpnadsväckande att denna lilla fråga vållar sådant raseri. Och är inte många av de flitigaste deltagarna här onödigt lättstötta?

Du har klampat på som en elefant i en glasaffär (bla genom att komma med nedsättande kommentarer om psykiska diagnoser) och kallar sedan ANDRA för lättstötta?!

Nej, här svarade jag på att @Fisherling tyckte det var mycket pillande med att förvara pappren i stamtavlan. För mig är det mer pillande att öppna och bläddra fram rätt dokument i mappen. Jag respekterar hennes åsikter, tycker att hennes mapp är fin men behöver inte en för egen del.

Var har jag har skrivit att som jag gör är det bästa för alla? Hur har du kunnat få den missuppfattningen?

Håll med om att det häpnadsväckande att denna lilla fråga vållar sådant raseri. Och är inte många av de flitigaste deltagarna här onödigt lättstötta?

Ja jag vet att du svarade henne. Grejen är att sättet du lägger fram dina argument tolkas uppenbart som om ditt rätt är det enda rätta. Annars hade det inte blivit en sådan grej av det. Det är också en av priserna man får ta när man inte markerar känslan i texten med smilisar. Det tolkas väldigt lätt bestämt, slutgiltigt, argt etc (beroende på ordval och kontext) :)

Ja förutom att du generaliserade att vi alla skulle ha OCD för att vi har mappar då. En liten petitess ;)

Hon är okej. Satt lite tandrester kvar enligt veterinären, det ska tas bort på måndag. Jag är lite mindre okej tyvärr. Ganska sänkt av det - nu är det koppeltvång som gäller, vilket betyder att jag inte kommer kunna tävla henne. Och det känns inge vidare. Tanken var ju att ta en hund som jag kan må bra med som gör att hundägande är kul, inte ytterligare en hund med problem som gör att jag måste begränsa mig.
Ska såklart inte ta något beslut om framtiden precis nu, och vi kommer fortsätta gå kurser, men allt blev plötsligt lite gråare.
Jag hänger inte med, var det inte en olyckshändelse? Tror du inte att hon kommer kunna vara lös när ni tränar/tävlar för att det är jobb för henne till skillnad från vanliga promenader?

Du behöver såklart inte svara, förstår att det är jobbigt! Kram till dig!

Du kan få en sammanfattning nästa vecka när många kloka huvuden har läst inläggen.
Nu är vi himla OT men eftersom du antyder att en diskussion jag medverkar i kommer vara med som någon form av exempel i något luddigt så blir jag ytterst nyfiken på några saker.
Vilket sammanhang är det vi talar om?
Brukar du ofta ha med exempel där du själv medverkar i grundmaterialet? Det känns som att det inte precis inbjuder till opartisk och allmän diskussion, tycker jag lite spontant sådär.

Jag hänger inte med, var det inte en olyckshändelse? Tror du inte att hon kommer kunna vara lös när ni tränar/tävlar för att det är jobb för henne till skillnad från vanliga promenader?

Du behöver såklart inte svara, förstår att det är jobbigt! Kram till dig!
Det är ägaren som vill att hon alltid ska vara kopplad, även i träning. Och jag känner mig osäker på att ta över ägandet av en hund som jag inte vet om jag kommer kunna tävla.

Herregud, ska tänka mig för nästa gång jag frågar vad folk har i sin tävlingsmapp :cautious:

Jag är iallafall helnöjd med min och kommer definitivt köpa en till när kenneln är igång. För att inte tala om täcken med loggan tryckt på, och halsband med namn, nya fina koppel, ytterligare leksaker trots att jag har en miljard.. Allt utan att det varken behövs eller för att jag måste, fy på mig! :nailbiting:

:p
Jag antar att du har köpt halsband till Tinja med hennes namn på eller liknade? :D Köpte ett från dogmainia som jag fick hem för någon vecka sen - sååå snyggt. Ska ta och lägga upp en bild i shoppingtråden.

När tävlingsmapparna ändå är på tal har jag en annan fråga kring dem. Är det nån egentlig skillnad på funktionen på dess och på Agrias?
Jag har folksams, skks och royal canins. Plastfickan som passet passar i har jag inte i någon av mina andra mappar. Den är lite större också iaf än min RC som jag råkar dra fast dragkedjan i plastfickorna på. Av mina "vanliga" gillar jag nog SKKs bäst, men dogofaxen är ju snyggare så den hamnar på första plats :) Ett långt inlägg för att konstatera, nej, (utan att ha testat Agrias) jag tycker nog funktionen är lika förutom "pass"plastfickan.

Jag antar att du har köpt halsband till Tinja med hennes namn på eller liknade? :D Köpte ett från dogmainia som jag fick hem för någon vecka sen - sååå snyggt. Ska ta och lägga upp en bild i shoppingtråden.
Jag har faktiskt inte det!
Jag är ju väääldigt petig med vilka nyanser det är på saker, och beställer inte färgsaker om jag inte kan se exempel. Utom på tjänstetecknet, och där var det en nervös väntan :nailbiting: Men det var en bra nyans, så det var ju tur!

Men jag vill hemskt gärna ha ett brett broderat halsband till henne :love: Gärna i rosa och silver, som tävlingsmappen!

Nej men så tråkigt... Men jag hänger inte med riktigt, är det pga resursaggression som du inte tänker hon går att tävla? För det är inte precis ovanligt... Och vill du ha just schäfer så är det snarare något man får räkna med. Är det inte bättre att se det som en chans att jobba igenom problemet så du "kan" det till framtiden? :)

Se den ljusa sidan, vet du. ;)

Det är ägaren som vill att hon alltid ska vara kopplad, även i träning. Och jag känner mig osäker på att ta över ägandet av en hund som jag inte vet om jag kommer kunna tävla.

Men åh så tråkigt, det som verkade bli så bra för både dig och hund :( .

Förstår ju ägaren lite också, men det var väl en ren olyckshändelse att hund stack, och ren jävla otur att den kom in i hästhagen. Och det blir ju inte lättare att ha den lös om man aldrig får träna på det?

Vill de alltså inte ens att du har henne lös på inhägnade områden som brukshundsklubbar och liknande?

Men usch så tråkigt. Du och Hund verkade klicka så himla bra där ett långt tag. :(
Jaa, det gjorde vi, och gör fortfarande! Men det slog mig att jag haft överseende med hennes mindre bra sidor. Visst, jag tror jag skulle klara Hund och kunna få henne att bli en stabilare själ, men egentligen vill jag ju ha en hund som det inte är några problem med.. Att leva med Alice begränsade mig väldigt mycket och jag har lovat mig själv att inte utsätta mig för det igen. Nu är ju Hund långt ifrån Alice, men det finns en risk att jag tar mig vatten över huvudet med Hund. Och jag vet inte om jag vågar riskera det.

Det kanske helt enkelt är dags att ge upp omplaceringarna och satsa mot att skaffa en valp istället.

Jaa, det gjorde vi, och gör fortfarande! Men det slog mig att jag haft överseende med hennes mindre bra sidor. Visst, jag tror jag skulle klara Hund och kunna få henne att bli en stabilare själ, men egentligen vill jag ju ha en hund som det inte är några problem med.. Att leva med Alice begränsade mig väldigt mycket och jag har lovat mig själv att inte utsätta mig för det igen. Nu är ju Hund långt ifrån Alice, men det finns en risk att jag tar mig vatten över huvudet med Hund. Och jag vet inte om jag vågar riskera det.

Det kanske helt enkelt är dags att ge upp omplaceringarna och satsa mot att skaffa en valp istället.

Om jag skulle vara ärlig så skulle jag nog också se mig efter en valp som du kan påverka från start till att bli den hund du vill ha, sen så kan det såklart bli fel ändå, men en valp är ju som en tom bok jämförelsevis med en vuxen hund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 579
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 166
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat