Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också tävlingsmapp. Tycker det är görsmidigt med allt samlat på ett ställe. Hade plastficka innan men detta är bättre tycker jag. Får dessutom en del banskisser och protokoll jag vill spara och då åker de in där. Allt på samma ställe, schmidigt.

Fast då antar jag att du varken tävlar eller ställer ut?
Jag har en väldigt basic mapp, betydligt enklare utformat än @Fisherling . Min kommer från SKK.

Att börja prata om miljövänligt och "resursslöseri", jösses vilka växlar du drar. O_o
Jag kan garantera att sekretariatet inte nöjer sig med ett foto på stamtavlan eller diverse intyg.
Har tävlat lite lydnad och bruks, och ska debutera i utställningsringen i år. Naturligtvis måste stämplar och intyg i original finnas med. Medlemskorten som du får som PDF-fil funkar utmärkt att visa elektroniskt. Med elektroniska sigill skulle även de förstnämnda kunna visas i mobilen. Hur många år tror du det kommer att ta? Mitt tips är att jag slipper ha med mig registreringsbeviset när jag tävlar med nästa hund. Det är lättare att förfalska pappersdokument än elektroniska dito.

Har tävlat lite lydnad och bruks, och ska debutera i utställningsringen i år. Naturligtvis måste stämplar och intyg i original finnas med. Medlemskorten som du får som PDF-fil funkar utmärkt att visa elektroniskt. Med elektroniska sigill skulle även de förstnämnda kunna visas i mobilen. Hur många år tror du det kommer att ta? Mitt tips är att jag slipper ha med mig registreringsbeviset när jag tävlar med nästa hund. Det är lättare att förfalska pappersdokument än elektroniska dito.

Fast då försvinner ju idén med att ha allting på en och samma plats, om jag både ska ha en jäkla plastficka och fippla med mobiltelefonen, öppna mailet eller pdf:en (framför allt hitta den först). Jag tror inte du förstår hur otroligt tidskrävande det skulle bli om allting ska visas upp elektroniskt. Folk är inte tekniksmarta.

Jag har aldrig någonsin bara använt plastfickan stamtavlan kommer i. Iofs så fick jag en mapp av uppfödaren när jag köpte första valpen. Så har alltid haft en mapp. I den hade jag alla hundens papper, veterinärbesiktningspappret, köpekontraktet osv. Inte hade jag tänkt stoppa det i plastfickan med stamtavlan iaf.

Plastfickan stamtavlan kommer i måste ju också vara resursslöseri, varför inte bara ha alla papper lösa i handskfacket?
Dum fråga. Tävlar man mycket så dokumenten åker ut och in ur handskfacket varje helg så kommer pappren inte att hålla för slitaget förstår du väl? Och som sagt, jag har alltid fått en plastfickan med valpens papper.

Senast ändrad:
Ja alltså det är ju extremt långt mellan att vilja ha ordning och reda bland sina dokument och att ha OCD. Ofta har OCD inte ens med ordning att göra.

Jag har tvångssyndrom där ordning på vissa saker ingår, men det handlar inte om "skitsaker" som att ha alla papper i en mapp utan mycket svårare saker.
Så nu kan vi kanske sluta skriva om OCD till höger och vänster? :)

På tal om mapp så vill jag ha en bara för att den är snygg, jag har inte ens nån plan att tävla i någonting. Jag vill bara ha den för alla hundpapper ändå. :D
Speciellt om jag kan övertala sambon att vi ska skaffa en till hund snart. ;)

Det är fler som har OCD här förstår jag.
Jag uppskattar inte alls att OCD används som en förolämpning.

Jag har faktiskt tvångssyndrom, och har i perioder varit ordentligt manisk, något som hindrade mig otroligt mycket i gymnasiet. Nu för tiden är det mycket banalare och hanterbara saker, så som att inte ha nycklarna i höger ficka, mobilen ska alltid vara i vänster ficka, kliar jag mig på högra armen måste jag klia mig på vänstra, får in i ta i duschhandtaget med shampoo på händerna ect.

Så gå inte och släng runt med sånt där. :meh:

Jag skulle inte lyckas få med mig papprena om jag förvarade dom i handskfacket på bilen, då skulle jag garanterat komma fram utan. Samåker ofta och har tre bilar, vilket handskfack skulle de vara i :rofl: skulle bli väldigt besvärligt för min del!
Tre bilar, det skulle jag kalla ett lyxproblem! Även om man har fler bilar brukar ju en vara dedikerad hundbil, lägg pappren i den.

@Liran Måste säga att jag blir ställd av diskussionen... Jag försöker verkligen vara miljömedveten men jag går inte så långt att jag sätter upp hopplösa begränsningar i mitt liv, tex. måste jag jobba vilket innebär att jag behöver ta buss/tunnelbana till jobbet vilket ju är miljöpåverkande.. En mapp i detta fall hindrar ju att plastfickorna blir utslitna, skulle många byten av plastfickor vara bättre än en tävlingsmapp?

Om nu det är resursslöseri att ha en mapp - har du då enbart två omgångar kläder, går/cyklar över allt (utgår från att du inte har bil), odlar din egen mat etc?
Är seriöst nyfiken.

Konstigt, tycker att du verkar ha svårt att förstå ironi också. Måste du ha en smiley för att inse hur du ska reagera? Vem kunde ha trott att det tävlingsmappar skulle vara ett ämne som väcker så starka känslor, och att så många blir så störda att de råkar i aggressiv försvarsställning angående en sådan skitsak? Masspsykosvarning, för att reta dig lite mer.

Du verkar ha väldigt svårt att förstå hur man kan föra fram ironi i text, det är uppenbarligen inte hos mig problemet ligger. Försvarsställningen var ju du först med, det aggressiva också när du började miljö-shamea, anklaga för resursslöseri och sätta psykiska diagnoser på folk för att de skämtar om att de drar ut hutlösa mängder kopior. Skapligt tråkig attityd, men att behöva "retas" säger ju återigen betydligt mer om dig än mig. :)

Tre bilar, det skulle jag kalla ett lyxproblem! Även om man har fler bilar brukar ju en vara dedikerad hundbil, lägg pappren i den.
Nej, inte när det gäller att åka på tävling/träning. Så det skulle inte fungera, bättre att ha dom i ryggsäcken som alltid följer med.

Är du inte rädd för att pappren ska försvinna om du får inbrott i bilen?
De kan lika gärna försvinna om jag får inbrott i bostaden. Har du dina hundpapper i ett inbrotts- och eldsäkert kassaskåp hemma? För min del är det bekvämast att dokument som ska visas på tävlingsplatsen har sin permanenta plats i bilen, eftersom den faktiskt alltid är med när jag tävlar. Jag slipper bekymra mig och sno runt och leta tidiga tävlingsmorgnar.

Den bekvämligheten väger upp risken av att pappren förstörs eller stjäls från bilen, eftersom risken är av samma storleksordning att de förstörs eller försvinner hemma. Slutligen så går det ju att rekonstruera all dokumentation, mot SKK-avgifter så klart.

Ja alltså det är ju extremt långt mellan att vilja ha ordning och reda bland sina dokument och att ha OCD. Ofta har OCD inte ens med ordning att göra.

Jag har tvångssyndrom där ordning på vissa saker ingår, men det handlar inte om "skitsaker" som att ha alla papper i en mapp utan mycket svårare saker.
Så nu kan vi kanske sluta skriva om OCD till höger och vänster? :)

På tal om mapp så vill jag ha en bara för att den är snygg, jag har inte ens nån plan att tävla i någonting. Jag vill bara ha den för alla hundpapper ändå. :D
Speciellt om jag kan övertala sambon att vi ska skaffa en till hund snart. ;)

Jag vill också ha en och det enda djur jag har är en bonnkatt som inte åker på utställning :o :D Den är ju fin :love:

Jag har mina papper i vapenskåpet, som är inbrotts- och eldsäkert :angel:
Jag skulle aldrig hålla ordning på mina tre hundars olika papper om de legat i varsin plastficka. Tack vare att jag haft det så har jag lyckats slarva bort labradorens båda stamtavlor :p

Nu har jag allt på samma ställe, och jag flyttar det när jag behöver ha det med mig, annars ligger det i vapenskåpet.

Vill man ha allt i en plastficka får man så klart det, men orka gå på folk om att de har OCD för att de vill ha ordning på pappren på ett annat sätt?

Var dumförklarade jag folk som ville ha en mapp? Var vänlig citera. Jag har bara redogjort för vilket som är bästa alternativet för mig, och vad jag skulle göra med pengarna i stället för att köpa en mapp.
Så du har inte mapp för att du tycker att det är det bästa alternativet och mest praktiskt för dig. Andra har mapp för att de tycker att det är bästa alternativet för dem och mest praktiskt. Ingen har rätt, eller fel. Nöjd då?

Jag vill också ha en och det enda djur jag har är en bonnkatt som inte åker på utställning :o :D Den är ju fin :love:
Jamen klart katten ska ha en! :D Jag hade en mapp till alla huskatter jag haft för veterinärpapper och sånt. Lättare att hålla i en mapp än en plastficka eller vaccinationslappen för sig. Lite att greppa om liksom. Den försvann inte lika lätt heller utan hade sin plats i hyllan. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 579
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 158
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka