Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen egen bil, min mobil är DEFINITIVT inte pålitlig nog för att ha medlemskortsbilder, den kan haverera när som helst. Om jag dessutom behöver använda GPS till tävlingsplatsen, då är det inte säkert att jag har batteri kvar..

En tävlingsmapp är på så sätt extremt händigt att ha. Har jag med mig mappen vet jag att där finns allt jag behöver för att tävla, oavsett om det är utställning eller agility :D Och den kan aldrig få slut på batteri.

Plus att den är himla fin :love:
18034123_10208299581155232_4711631245575185064_n.jpg
Det gäller att lita på tekniken! Det är ofta som tävlingsarrangörerna redan kollat medlemskapet, så man behöver inte visa något vid startanmälan. Vilka papper behöver du ha med till tävlingen annat än vaccinationsbevis, och om man har pensionsfärdig mobil, utprintade medlemskort som får plats i stamtavlans plastficka?

Men jag håller med om att det är fräck färg och design på din tävlingsmapp!

Det gäller att lita på tekniken! Det är ofta som tävlingsarrangörerna redan kollat medlemskapet, så men behöver inte visa något vid startanmälan. Vilka papper behöver du ha med till tävlingen annat än vaccinationsbevis, och om man har pensionsfärdig mobil, utprintade medlemskort som får plats i stamtavlans plastficka?

Men jag håller med om att det är fräck färg och design på din tävlingsmapp!
Jag har registreringsbeviset, stamtavlan, vaccinationsbeviset, tandintyg och medlemskort. Jag vill inte ha allt detta löst och på olika ställen, eller behöva stå och pilla med en plastficka med värdefulla papper i full blåst eller spöregn. Jag har tillräckligt mycket att tänka på och oroa mig för inför en tävling, så då känns det tryggt att ha allt viktigt på ett och samma, väldigt tydliga, snygga och säkra ställe :love:

Jag har registreringsbeviset, stamtavlan, vaccinationsbeviset, tandintyg och medlemskort. Jag vill inte ha allt detta löst och på olika ställen, eller behöva stå och pilla med en plastficka med värdefulla papper i full blåst eller spöregn. Jag har tillräckligt mycket att tänka på och oroa mig för inför en tävling, så då känns det tryggt att ha allt viktigt på ett och samma, väldigt tydliga, snygga och säkra ställe :love:
Min poäng är att allt får plats i plastfickan med stamtavla och registreringsbevis. Det går också att arrangera på så sätt att inget pillande behövs, eftersom den väderbeständiga plastfickan är genomskinlig, så all information enkelt kan visas utan att man ens viker isär sidorna. I ditt exempel får du ju dra upp blixtlåset och leta fram rätt dokument, vilket jag kategoriserar som pillande.

Varför har du ett tandintyg, har hunden haft en tandskada?

Min poäng är att allt får plats i plastfickan med stamtavla och registreringsbevis. Det går också att arrangera på så sätt att inget pillande behövs, eftersom den väderbeständiga plastfickan är genomskinlig, så all information enkelt kan visas utan att man ens viker isär sidorna. I ditt exempel får du ju dra upp blixtlåset och leta fram rätt dokument, vilket jag kategoriserar som pillande.

Vilka frågor? Vad anti du är? Och jag gissar att det är få som har tandintyg bara för skojs skull.

Eftersom jag inte vet hur stor plats ett pass tar, kan jag inte svara, är det kanske ett tjockt, mångsidigt dokument? Personligen föredrar jag att ha all den information där det är möjligt elektroniskt, man måste tänka på miljön och träden även i det lilla.

Det märks att du inte har OCD som jag :angel: Jag skulle aldrig kunna ha små medlemskort synliga i samma plastficka som registreringsbeviset. Det går lika lite som att jag kan ha nycklarna i höger ficka :p

Tävlingsmappen är som en bok, det är bara att bläddra bland sidorna med plastfickor. Inget pillande, och inget som kan råka glida ur tack vare blixtlåset. Jag tycker det är bekvämt, tryggt och ocd-vänligt med en 'låsbar' mapp jag kan bläddra i.

Och ja, hon har tappat en tand pga skada, varför skulle jag annars ha tandintyg? :confused:

Jag har också haft en plastficka innan men måste säga att min mapp är betydligt enklare att hantera, har dock inte ett blixtlås. Det är som en "bok" med separata plastfickor, mao behövs inget pillande alls och jag behöver inte dra fram stamtavla eller nummerlapp ur en och samma ficka med fler dokument som riskerar följa med ut med den. Jag behöver alltså inte "arrangera" dokumenten - de ligger där de ligger, betydligt bättre skyddade mot vind och väder än en vanlig dokumentplastficka.

Jag förstår inte riktigt varför du propagerar så hårt för en plastficka? :p

Vilka frågor? Vad anti du är? Och jag gissar att det är få som har tandintyg bara för skojs skull.
Du tolkar mig fel, jag är intresserad av att få veta. Kan förstå att det behövs ett tandintyg på utställning om man varit tvingad att operera bort tänder. Men på bruks och lydnad? Kanske det finns raser där intyg om tandstatus ska visas vid varje tävlingstillfälle, vem vet?

Jag har också haft en plastficka innan men måste säga att min mapp är betydligt enklare att hantera, har dock inte ett blixtlås. Det är som en "bok" med separata plastfickor, mao behövs inget pillande alls och jag behöver inte dra fram stamtavla eller nummerlapp ur en och samma ficka med fler dokument som riskerar följa med ut med den. Jag behöver alltså inte "arrangera" dokumenten - de ligger där de ligger, betydligt bättre skyddade mot vind och väder än en vanlig dokumentplastficka.

Jag förstår inte riktigt varför du propagerar så hårt för en plastficka? :p
Därför att jag aldrig känt behovet av att ta med fler papper än de som bekvämt och säkert får plats i plastfickan som man får tillsammans med valpen. Tänk på miljön och konsumtionshetsen, varje liten produkt belastar och mitt fall satsar jag hellre den hundringen(?) en mapp kostar, på träning.

Av responsen jag får, förstår jag att ni alla har lika fina tävlingsmappar som @Fisherling !

Givetvis, får jag välja mellan opraktiskt&fult, praktiskt&fult och praktiskt&snyggt så vinner sista alternativet hver gang :up: !
Om du får välja mellan miljövänligt och resursslöseri, vad väljer du då?
För min del är mer praktiskt med plastfickan som är smal nog att bekvämt få in och ut från sin permanenta plats i handskfacket.

Senast ändrad:
Därför att jag aldrig känt behovet av att ta med fler papper än de som bekvämt och säkert får plats i plastfickan som man får tillsammans med valpen. Tänk på miljön och konsumtionshetsen, varje liten produkt belastar och mitt fall satsar jag hellre den hundringen(?) en mapp kostar, på träning.

Av responsen jag får, förstår jag att ni alla har lika fina tävlingsmappar som @Fisherling !

Fast då antar jag att du varken tävlar eller ställer ut?
Jag har en väldigt basic mapp, betydligt enklare utformat än @Fisherling . Min kommer från SKK.

Att börja prata om miljövänligt och "resursslöseri", jösses vilka växlar du drar. O_o
Jag kan garantera att sekretariatet inte nöjer sig med ett foto på stamtavlan eller diverse intyg.

@Liran Jag vill kunna ställa ut om det faller mig in (även om vi aldrig skulle vinna något) men främst skaffade jag det för exteriörbedömningen man gör för att kunna kora hunden.

Jag har ett alldeles utmärkt miljötänk. Jag pantar flaskor, använder både kläder och skor tills de verkligen inte går att använda längre, de som jag inte vill ha längre skänker jag till behövande, jag kör aldrig bil i onödan, jag har ägt 1 handväska i mitt liv och den har jag fortfarande kvar. Jag har haft totalt 3 mobiler i mitt liv, varav två var begagnade. Jag köper 1 puderdosa en gång om året och inget annat smink, jag använder inte parfym eller hårspray, jag klipper topparna själv, jag använder inte läkemedel i onödan, jag reser nästan aldrig utomlands.. Jag sparar in tillräckligt mycket på miljön i andra aspekter för att kunna splasha ut så mycket i damn well please på hunden och hundrelaterade saker.

Japp :D
17662400_141569469707615_9124544710524796928_n.jpg

Jag använder den som förvaring för alla papper som rör hundarna, tycker det är smidigt att ha allt på samma ställe och den är inte lika enkel att slarva bort som en plastficka :) (för mig då)

Om du får välja mellan miljövänligt och resursslöseri, vad väljer du då?
För min del är mer praktiskt med plastfickan som är smal nog att bekvämt få in och ut från sin permanenta plats i handskfacket.
Resursslöseri och nej jag har ingen mapp,precis som du förvarar jag hundens viktigaste papper i handsfacket på bilen så jag vet att det är med.

Jag har aldrig någonsin bara använt plastfickan stamtavlan kommer i. Iofs så fick jag en mapp av uppfödaren när jag köpte första valpen. Så har alltid haft en mapp. I den hade jag alla hundens papper, veterinärbesiktningspappret, köpekontraktet osv. Inte hade jag tänkt stoppa det i plastfickan med stamtavlan iaf.

Plastfickan stamtavlan kommer i måste ju också vara resursslöseri, varför inte bara ha alla papper lösa i handskfacket?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 579
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 158
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka