Men säg inte så kanske dags att kopiera passet ifall någon vill ha min bilÄr du inte rädd för att pappren ska försvinna om du får inbrott i bilen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men säg inte så kanske dags att kopiera passet ifall någon vill ha min bilÄr du inte rädd för att pappren ska försvinna om du får inbrott i bilen?
Jamen klart katten ska ha en! Jag hade en mapp till alla huskatter jag haft för veterinärpapper och sånt. Lättare att hålla i en mapp än en plastficka eller vaccinationslappen för sig. Lite att greppa om liksom. Den försvann inte lika lätt heller utan hade sin plats i hyllan.
Intressanta sista kollodagar med Hund.. Hon har ätit på min dressyrtränares BC för han kom för nära hennes bil (blivit mer tydligt att hon har otroligt resursförsvar), hon har sprutlackerat bilens baksäte med diarré och spya (mums!) och hon har jagat häst i hage så att hon fick framtänderna utsparkade.
Summa summarum? Jag har varit en mindre bra hundvakt.
Me like!Så då har man börjat fila på någon sort logotyp som man kan trycka på
olika saker utan att det är för krångligt.
Första utkastet
Så då har man börjat fila på någon sort logotyp som man kan trycka på
olika saker utan att det är för krångligt.
Första utkastet
Är man aktivt intresserad av hundar är man tyvärr en miljömarodör, det är bara att konstatera. Tänk på alla mil som avverkas på vägarna till träningar, prov, tävlingar och kennelträffar, ofta i fyrhjulsdrivna bensinslukarande bilar som rymmer tre rejäla brukshundar. Fem mil till ett sök-pass är inget onormalt, det kör jag några gånger i månaden. Inte passar det att man samåker med kompisen och hens två-tre hundar heller om man skulle ha samma mål, eftersom varje hund behöver en bur.@Liran Måste säga att jag blir ställd av diskussionen... Jag försöker verkligen vara miljömedveten men jag går inte så långt att jag sätter upp hopplösa begränsningar i mitt liv, tex. måste jag jobba vilket innebär att jag behöver ta buss/tunnelbana till jobbet vilket ju är miljöpåverkande.. En mapp i detta fall hindrar ju att plastfickorna blir utslitna, skulle många byten av plastfickor vara bättre än en tävlingsmapp?
Om nu det är resursslöseri att ha en mapp - har du då enbart två omgångar kläder, går/cyklar över allt (utgår från att du inte har bil), odlar din egen mat etc?
Är seriöst nyfiken.
Det är fri-ritat för hand, men jag hade definitivt henne som tanke-modellOooh snyggt! Har du ritat av Tinja? Ser ut som henne, superläckert! Vad tror du om att göra siluetten vit med en outline i samma färg som pilen? Det svarta tar mycket fokus och ser lite...mörkt ut. Åh vad bra jag förklarar mig...
Vitt var fel sagt av mig, tänk transparent! Negative space liksom, kan bli skitsnyggt men det beror förstås vad du ska trycka på och hur logon ska användas. Men jag tror det blir väldigt tjusigt oavsett!Det är fri-ritat för hand, men jag hade definitivt henne som tanke-modell
Sen ska den ju inte vara grå och svart, det är basfärgerna, så kan man ändra färgerna på båda delarna. Så hunden kan vara blå, rosa, gul, grön, och pilen en ljusare variant av den färgen.
Vit tänker jag dock inte ha, för jag tycker vitt är så känsligt för smuts
Alla ska göra på det sätt som funkar bäst för dem. I mitt fall har jag tre ryggsäckar, en med spårgrejer, en med sökattiraljer och en med lydnadsutrustning (den största)., men bara en bil.Nej, inte när det gäller att åka på tävling/träning. Så det skulle inte fungera, bättre att ha dom i ryggsäcken som alltid följer med.
Men alltså, hur kan du säga att en mapp är resursslöseri samtidigt som att det är helt ok att köra kors och tvärs över landet? Varför bör det ena vara "onödigt för alla" medan det andra är "ok"? Om en mapp är så illa borde du väl även anse att du åtminstone bör åka kommunalt till träning, tävlingar etc. alternativt enbart gå på sådana som sker inom gångavstånd från ditt hem?Är man aktivt intresserad av hundar är man tyvärr en miljömarodör, det är bara att konstatera. Tänk på alla mil som avverkas på vägarna till träningar, prov, tävlingar och kennelträffar, ofta i fyrhjulsdrivna bensinslukarande bilar som rymmer tre rejäla brukshundar. Fem mil till ett sök-pass är inget onormalt, det kör jag några gånger i månaden. Inte passar det att man samåker med kompisen och hens två-tre hundar heller om man skulle ha samma mål, eftersom varje hund behöver en bur.
Jag har lite kläder, och sliter på dem till de inte går att använda längre utan bara kan kastas. Just kläder har jag aldrig varit intresserad av, och handlar så sällan jag bara kan. Mina pengar satsas ju på bensin, bil och kursavgifter! Eftersom jag är medveten om skadan jag orsakar försöker jag vara miljö- och klimatsmart i alla andra avseenden, och jag är helt på det klara med att bilåkandet inte går att kompensera fullt ut.
Original-plastfickor i god kondition med stamtavlorna ligger kvar här hemma efter ett antal hundar som dött av ålder så de behöver inte bytas.
För att spinna vidare - hur mycket miljövänligare är det att ha en telefon, modell smartphone? Den drar rejält mycket ström (väljer @Liran alltid miljövänlig el?), är tillverkad av material som inte är särskilt miljövänligt, har en begränsad livslängd och troligtvis även en tillverkningsprocess som inte är särskilt festlig sett till miljöpåverkan.En mapp i detta fall hindrar ju att plastfickorna blir utslitna, skulle många byten av plastfickor vara bättre än en tävlingsmapp?
Min poäng är att allt får plats i plastfickan med stamtavla och registreringsbevis. Det går också att arrangera på så sätt att inget pillande behövs, eftersom den väderbeständiga plastfickan är genomskinlig, så all information enkelt kan visas utan att man ens viker isär sidorna. I ditt exempel får du ju dra upp blixtlåset och leta fram rätt dokument, vilket jag kategoriserar som pillande.
Har jag sagt att det är OK att köra kors och tvärs över landet? Var?Men alltså, hur kan du säga att en mapp är resursslöseri samtidigt som att det är helt ok att köra kors och tvärs över landet? Varför bör det ena vara "onödigt för alla" medan det andra är "ok"? Om en mapp är så illa borde du väl även anse att du åtminstone bör åka kommunalt till träning, tävlingar etc. alternativt enbart gå på sådana som sker inom gångavstånd från ditt hem?
OBS - jag är inte emot bilkörande när det behövs, vilket för min del är just vid hundrelaterade event som träning och tävling men sen anser jag inte heller att en mapp är resursslöseri...
Medlemskorten behöver du skriva ut varje år, glöm inte det! Dessutom, hör och häpna, används mobilen inte bara för hundrelaterade aktiviteter, så miljöbesparingar på hundområdet är bara en bonus och ren miljövinst.För att spinna vidare - hur mycket miljövänligare är det att ha en telefon, modell smartphone? Den drar rejält mycket ström (väljer @Liran alltid miljövänlig el?), är tillverkad av material som inte är särskilt miljövänligt, har en begränsad livslängd och troligtvis även en tillverkningsprocess som inte är särskilt festlig sett till miljöpåverkan.
Så där kanske det faktiskt är miljövänligare att ha en mapp med en kopia som håller hela hundens liv istället för en telefon som byts var 2/3/4 år?
För att spinna vidare - hur mycket miljövänligare är det att ha en telefon, modell smartphone? Den drar rejält mycket ström (väljer @Liran alltid miljövänlig el?), är tillverkad av material som inte är särskilt miljövänligt, har en begränsad livslängd och troligtvis även en tillverkningsprocess som inte är särskilt festlig sett till miljöpåverkan.
Så där kanske det faktiskt är miljövänligare att ha en mapp med en kopia som håller hela hundens liv istället för en telefon som byts var 2/3/4 år?
Nej, här svarade jag på att @Fisherling tyckte det var mycket pillande med att förvara pappren i stamtavlan. För mig är det mer pillande att öppna och bläddra fram rätt dokument i mappen. Jag respekterar hennes åsikter, tycker att hennes mapp är fin men behöver inte en för egen del.Här någonstans skulle du släppt det istället för att växla upp och börjat argumentera för miljön och med bestämdhet hävda att det ÄR bättre med plastficka. Vi har olika behov, olika önskemål och olika förutsättningar. För dig är det inget problem att ha papperna i handskfacket medan för andra är det det eller man vill inte ha pappren i plastficka i handskfacket. Istället för att då börja varva upp, släppt det.
Jag är jätteglad över min mapp. Tycker det är jättesmidigt. Men det kanske inte passar de behoven du har. Jag visar också mitt medlemskort via mobilen, tycker det är väldigt osmidigt och svär varje gång över att jag inte skrivit ut det.
Det är sällan en bra idé att trycka på att så som jag gör är det bästa för alla på ett diskussionsforum