Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressanta sista kollodagar med Hund.. Hon har ätit på min dressyrtränares BC för han kom för nära hennes bil (blivit mer tydligt att hon har otroligt resursförsvar), hon har sprutlackerat bilens baksäte med diarré och spya (mums!) och hon har jagat häst i hage så att hon fick framtänderna utsparkade.
Summa summarum? Jag har varit en mindre bra hundvakt.

Men nej! Har helt missat det här! :eek:
Hur är det med er nu då?

Så då har man börjat fila på någon sort logotyp som man kan trycka på olika saker utan att det blir för krångligt.
tumblr_oonjqbCs4V1s6orxfo1_1280.png

Första utkastet :D

Senast ändrad:
@Liran Måste säga att jag blir ställd av diskussionen... Jag försöker verkligen vara miljömedveten men jag går inte så långt att jag sätter upp hopplösa begränsningar i mitt liv, tex. måste jag jobba vilket innebär att jag behöver ta buss/tunnelbana till jobbet vilket ju är miljöpåverkande.. En mapp i detta fall hindrar ju att plastfickorna blir utslitna, skulle många byten av plastfickor vara bättre än en tävlingsmapp?

Om nu det är resursslöseri att ha en mapp - har du då enbart två omgångar kläder, går/cyklar över allt (utgår från att du inte har bil), odlar din egen mat etc?
Är seriöst nyfiken.
Är man aktivt intresserad av hundar är man tyvärr en miljömarodör, det är bara att konstatera. Tänk på alla mil som avverkas på vägarna till träningar, prov, tävlingar och kennelträffar, ofta i fyrhjulsdrivna bensinslukarande bilar som rymmer tre rejäla brukshundar. Fem mil till ett sök-pass är inget onormalt, det kör jag några gånger i månaden. Inte passar det att man samåker med kompisen och hens två-tre hundar heller om man skulle ha samma mål, eftersom varje hund behöver en bur.

Jag har lite kläder, och sliter på dem till de inte går att använda längre utan bara kan kastas. Just kläder har jag aldrig varit intresserad av, och handlar så sällan jag bara kan. Mina pengar satsas ju på bensin, bil och kursavgifter! Eftersom jag är medveten om skadan jag orsakar försöker jag vara miljö- och klimatsmart i alla andra avseenden, och jag är helt på det klara med att bilåkandet inte går att kompensera fullt ut.

Original-plastfickor i god kondition med stamtavlorna ligger kvar här hemma efter ett antal hundar som dött av ålder så de behöver inte bytas.

@BobberiBoo Tack!

Oooh snyggt! Har du ritat av Tinja? Ser ut som henne, superläckert! Vad tror du om att göra siluetten vit med en outline i samma färg som pilen? Det svarta tar mycket fokus och ser lite...mörkt ut. Åh vad bra jag förklarar mig... :rofl:
Det är fri-ritat för hand, men jag hade definitivt henne som tanke-modell :p
Sen ska den ju inte vara grå och svart, det är basfärgerna, så kan man ändra färgerna på båda delarna. Så hunden kan vara blå, rosa, gul, grön, och pilen en ljusare variant av den färgen.

Vit tänker jag dock inte ha, för jag tycker vitt är så känsligt för smuts :o

Dessutom är det bra mycket lättare att få en konturlös, platt silhouette att se bra ut jämfört med linjer och konturer :angel:

På tal om kennelnamn så berättade sambon precis att det stod en bil med ett kennelnamn på utanför lokala butiken häromdagen. Blev nyfiken då namnet innehöll ordet skägg. Skägghundar är lite favvo hos mig.
Googlar namnet och ser att det gäller... en helt skägglös liten populär kortnosad ras som de dessutom säljer för 25 000 per valp. :confused: :eek:

Förklaringen är förstås att de började med en skägghundsras och sedan bytte ras helt. Oops!

Det är fri-ritat för hand, men jag hade definitivt henne som tanke-modell :p
Sen ska den ju inte vara grå och svart, det är basfärgerna, så kan man ändra färgerna på båda delarna. Så hunden kan vara blå, rosa, gul, grön, och pilen en ljusare variant av den färgen.

Vit tänker jag dock inte ha, för jag tycker vitt är så känsligt för smuts :o
Vitt var fel sagt av mig, tänk transparent! Negative space liksom, kan bli skitsnyggt men det beror förstås vad du ska trycka på och hur logon ska användas. Men jag tror det blir väldigt tjusigt oavsett! :up:

Nej, inte när det gäller att åka på tävling/träning. Så det skulle inte fungera, bättre att ha dom i ryggsäcken som alltid följer med.
Alla ska göra på det sätt som funkar bäst för dem. I mitt fall har jag tre ryggsäckar, en med spårgrejer, en med sökattiraljer och en med lydnadsutrustning (den största)., men bara en bil.

Är man aktivt intresserad av hundar är man tyvärr en miljömarodör, det är bara att konstatera. Tänk på alla mil som avverkas på vägarna till träningar, prov, tävlingar och kennelträffar, ofta i fyrhjulsdrivna bensinslukarande bilar som rymmer tre rejäla brukshundar. Fem mil till ett sök-pass är inget onormalt, det kör jag några gånger i månaden. Inte passar det att man samåker med kompisen och hens två-tre hundar heller om man skulle ha samma mål, eftersom varje hund behöver en bur.

Jag har lite kläder, och sliter på dem till de inte går att använda längre utan bara kan kastas. Just kläder har jag aldrig varit intresserad av, och handlar så sällan jag bara kan. Mina pengar satsas ju på bensin, bil och kursavgifter! Eftersom jag är medveten om skadan jag orsakar försöker jag vara miljö- och klimatsmart i alla andra avseenden, och jag är helt på det klara med att bilåkandet inte går att kompensera fullt ut.

Original-plastfickor i god kondition med stamtavlorna ligger kvar här hemma efter ett antal hundar som dött av ålder så de behöver inte bytas.
Men alltså, hur kan du säga att en mapp är resursslöseri samtidigt som att det är helt ok att köra kors och tvärs över landet? Varför bör det ena vara "onödigt för alla" medan det andra är "ok"? Om en mapp är så illa borde du väl även anse att du åtminstone bör åka kommunalt till träning, tävlingar etc. alternativt enbart gå på sådana som sker inom gångavstånd från ditt hem?

OBS - jag är inte emot bilkörande när det behövs, vilket för min del är just vid hundrelaterade event som träning och tävling men sen anser jag inte heller att en mapp är resursslöseri...

När tävlingsmapparna ändå är på tal har jag en annan fråga kring dem. Är det nån egentlig skillnad på funktionen på dess och på Agrias?

En mapp i detta fall hindrar ju att plastfickorna blir utslitna, skulle många byten av plastfickor vara bättre än en tävlingsmapp?
För att spinna vidare - hur mycket miljövänligare är det att ha en telefon, modell smartphone? Den drar rejält mycket ström (väljer @Liran alltid miljövänlig el?), är tillverkad av material som inte är särskilt miljövänligt, har en begränsad livslängd och troligtvis även en tillverkningsprocess som inte är särskilt festlig sett till miljöpåverkan.

Så där kanske det faktiskt är miljövänligare att ha en mapp med en kopia som håller hela hundens liv istället för en telefon som byts var 2/3/4 år?

Min poäng är att allt får plats i plastfickan med stamtavla och registreringsbevis. Det går också att arrangera på så sätt att inget pillande behövs, eftersom den väderbeständiga plastfickan är genomskinlig, så all information enkelt kan visas utan att man ens viker isär sidorna. I ditt exempel får du ju dra upp blixtlåset och leta fram rätt dokument, vilket jag kategoriserar som pillande.

Här någonstans skulle du släppt det istället för att växla upp och börjat argumentera för miljön och med bestämdhet hävda att det ÄR bättre med plastficka. Vi har olika behov, olika önskemål och olika förutsättningar. För dig är det inget problem att ha papperna i handskfacket medan för andra är det det eller man vill inte ha pappren i plastficka i handskfacket. Istället för att då börja varva upp, släppt det.

Jag är jätteglad över min mapp. Tycker det är jättesmidigt. Men det kanske inte passar de behoven du har. Jag visar också mitt medlemskort via mobilen, tycker det är väldigt osmidigt och svär varje gång över att jag inte skrivit ut det.

Det är sällan en bra idé att trycka på att så som jag gör är det bästa för alla på ett diskussionsforum :D

Men alltså, hur kan du säga att en mapp är resursslöseri samtidigt som att det är helt ok att köra kors och tvärs över landet? Varför bör det ena vara "onödigt för alla" medan det andra är "ok"? Om en mapp är så illa borde du väl även anse att du åtminstone bör åka kommunalt till träning, tävlingar etc. alternativt enbart gå på sådana som sker inom gångavstånd från ditt hem?

OBS - jag är inte emot bilkörande när det behövs, vilket för min del är just vid hundrelaterade event som träning och tävling men sen anser jag inte heller att en mapp är resursslöseri...
Har jag sagt att det är OK att köra kors och tvärs över landet? Var?

Närmaste kollektivtrafik-hållplats med mer än två turer per dygn är 8 km bort. Det finns inga tävlingar inom gångavstånd. Den närmaste Brukshundklubben går det inte att ta sig till kommunalt överhuvudtaget, vilket betonas på hemsidan. Tror den ligger 8 km bort från stationen också, tyvärr inte åt samma håll som jag bor.

Jag är inte heller emot bilkörande. Jag bor på ett ställe där bil är nödvändigt, men jag är medveten om att jag är en miljö och klimatmarodör genom mina bilmil, något jag försöker kompensera för på en rad sätt. Om en tävlingsmapp var nödvändig för att jag skulle lyckas med mitt tävlande skulle jag skaffa en sådan utan dåligt samvete.

Men med mitt sätt att förvara hundarnas dokumentation i handskfacket passar det som sagt bättre med det smala plastfodralet till stamtavlan. Håll med om att en plastmapp som inte behövs och inte är önskvärd är resursslöseri för mig.

För att spinna vidare - hur mycket miljövänligare är det att ha en telefon, modell smartphone? Den drar rejält mycket ström (väljer @Liran alltid miljövänlig el?), är tillverkad av material som inte är särskilt miljövänligt, har en begränsad livslängd och troligtvis även en tillverkningsprocess som inte är särskilt festlig sett till miljöpåverkan.

Så där kanske det faktiskt är miljövänligare att ha en mapp med en kopia som håller hela hundens liv istället för en telefon som byts var 2/3/4 år?
Medlemskorten behöver du skriva ut varje år, glöm inte det! Dessutom, hör och häpna, används mobilen inte bara för hundrelaterade aktiviteter, så miljöbesparingar på hundområdet är bara en bonus och ren miljövinst.

Allmänt lätt OT (inte riktat till Killaloe):

Glöm heller inte att många miljöaktivister (gärna med en iPad och smartphone i handen) försöker förhindra att vi bryter de material som behövs i dem inom landet. Dvs materialen skulle brytas i ett land där det finns miljö- och arbetslagstiftning värda namnet.

Att utöva hundsport (och annan sport/fritidsaktiviteter) påverkar delvis miljön negativt. Då får man ta in det på något annat sas. Att motivera till det gör man inte med rena påhopp och "holier than thou"-attityd.

Här någonstans skulle du släppt det istället för att växla upp och börjat argumentera för miljön och med bestämdhet hävda att det ÄR bättre med plastficka. Vi har olika behov, olika önskemål och olika förutsättningar. För dig är det inget problem att ha papperna i handskfacket medan för andra är det det eller man vill inte ha pappren i plastficka i handskfacket. Istället för att då börja varva upp, släppt det.

Jag är jätteglad över min mapp. Tycker det är jättesmidigt. Men det kanske inte passar de behoven du har. Jag visar också mitt medlemskort via mobilen, tycker det är väldigt osmidigt och svär varje gång över att jag inte skrivit ut det.

Det är sällan en bra idé att trycka på att så som jag gör är det bästa för alla på ett diskussionsforum :D
Nej, här svarade jag på att @Fisherling tyckte det var mycket pillande med att förvara pappren i stamtavlan. För mig är det mer pillande att öppna och bläddra fram rätt dokument i mappen. Jag respekterar hennes åsikter, tycker att hennes mapp är fin men behöver inte en för egen del.

Var har jag har skrivit att som jag gör är det bästa för alla? Hur har du kunnat få den missuppfattningen?

Håll med om att det häpnadsväckande att denna lilla fråga vållar sådant raseri. Och är inte många av de flitigaste deltagarna här onödigt lättstötta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 579
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 166
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat