Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon är det dags för årets första samt Santos första lure coursing prov :bump: avresa 04.20..... Vet. besiktning för hans klass 6-6.30 sedan första start vid 8.
Jag kommer förbi tävlingsplatsen imorgon! En bekanting har både afghan och saluki, men samåker med en som har afghan och den personen vill hem imorgon. Såå jag ska hämta bekanting på tävlingsplatsen, sova på vandrarhem och tävla på söndagen. Vi kanske lyckas ses imorgon då? Jag vet inte när jag kommer fram visserligen, men ja :p

Jag kommer förbi tävlingsplatsen imorgon! En bekanting har både afghan och saluki, men samåker med en som har afghan och den personen vill hem imorgon. Såå jag ska hämta bekanting på tävlingsplatsen, sova på vandrarhem och tävla på söndagen. Vi kanske lyckas ses imorgon då? Jag vet inte när jag kommer fram visserligen, men ja :p

Aha! Ja jag såg att afghanerna var flyttade till imorgon :) det kanske vi gör då ja! :D

Känslan är man för en gångs skull inte gör något hundrelaterat :rofl:
17690476_10208145572945123_731289612_n.jpg

Var evigheter sen jag målade! Känns bra :D

Alltså när man ringer på en jakthundsras, och frågar lite allmänt vad de gör med hundarna, och får till svar; "JAG ställer ju ut, men det är ju absolut inte ett krav från min sida som uppfödare att mina valpköpare ska göra, det är mest för att jag tycker det är ett bra kvitto på min uppfödning. Sen tror jag att börjar man väl ställa ut, så kommer man falla för det!"

Detta är alltså en jakthund.....:cautious:

Men är det fel att ställa en jakthund? Jag tänker så länge hunden även får jaga/träna jakt så gör det väl inget att hunden även ställs ut?
Eller höll människan bara på med utställning och inget annat?

Idag har jag tagit första steget mot en eventuell valp i framtiden :nailbiting: . Det känns asläskigt och som om jag inte bryr mig om Svansson :(

Men samtidigt väldigt bra, för jag tror att det kan vara en vettig uppfödare efter att ha kollat runt på hens sida, på statistik, på hens svar samt att jag, tack vare en bukefalist här inne, fått kontakt med en valpägare vars hund verkar vara precis vad jag önskar mig i en ny familjemedlem. :)

Det blir dock tidigast 2018 så det är ett tag kvar, men hellre noggrant planerande än "ska bara åka och kolla på valp men inte tinga någon" :D

Idag har jag tagit första steget mot en eventuell valp i framtiden :nailbiting: . Det känns asläskigt och som om jag inte bryr mig om Svansson :(

Men samtidigt väldigt bra, för jag tror att det kan vara en vettig uppfödare efter att ha kollat runt på hens sida, på statistik, på hens svar samt att jag, tack vare en bukefalist här inne, fått kontakt med en valpägare vars hund verkar vara precis vad jag önskar mig i en ny familjemedlem. :)

Det blir dock tidigast 2018 så det är ett tag kvar, men hellre noggrant planerande än "ska bara åka och kolla på valp men inte ringa någon" :D
Samma ras?

Lugnt och fint! :love:
Tack, jag har som mål att det ska gå i skritt eller lugn trav :) Sedan underlättare det att Fred är fantastikt rolig att samarbeta med :love: Tycker man ser alldeles för många ekipage på tävling där fåren tokspringer genom en hel bana, tycker att det borde leda till avdrag för dålig djurhantering så som det kan ske på nötsidan!

Tack, jag har som mål att det ska gå i skritt eller lugn trav :) Sedan underlättare det att Fred är fantastikt rolig att samarbeta med :love: Tycker man ser alldeles för många ekipage på tävling där fåren tokspringer genom en hel bana, tycker att det borde leda till avdrag för dålig djurhantering så som det kan ske på nötsidan!
Ja, det borde verkligen vara poängmässigt utrymme att bestraffa för högt tempo. Alternativt ha en idealtid för moment drivning, som det är idag tjänar ju ekipagen på att hålla högt tempo på drivningen och sen ha gott om tid på sig i närarbetet. En del bantider är så snåla att vi som vill ha djuren i skritt eller trav inte har en chans att hinna singla :(

Ja, det borde verkligen vara poängmässigt utrymme att bestraffa för högt tempo. Alternativt ha en idealtid för moment drivning, som det är idag tjänar ju ekipagen på att hålla högt tempo på drivningen och sen ha gott om tid på sig i närarbetet. En del bantider är så snåla att vi som vill ha djuren i skritt eller trav inte har en chans att hinna singla :(
Ja, jag håller med! Jag har ju inte tävlat så länge men jag reagerade på en gång att systemet är lite skevt utformat och inte premierar god djurhantering. Jag har pratat med många jag träffat på tävling och kurser om detta och en del håller med och många ser ut som de aldrig ens har tänkt på det hela!

Minns fortfarande när jag var och tittade på ik2 för första gången, hade höga förväntningar för de flesta ur eliten var med, och tänkte att nu skulle jag få se bra vallning! Vad jag såg var får som toksprang... Jag blev faktiskt väldigt snopen då jag ändå tycker att det pratas mycket om god djurhanering!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 110
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat