Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fin Mamma Mu var!!!

Själv har jag en fantastiskt duktig vakthund. Hade jag bott på landet hade jag varit extremt nöjd med hennes vaktinstinkter faktiskt. Garanterat instinkter för jag har aldrig väglett henne annat än att jag försökt få henne att sluta.

Igår när vi satt uppe på en bergsknalle kom en Working Kelpie el dylikt skuttandes fram mot oss, glad i hågen. Ville absolut inte att han skulle hälsa på valpen, tillsammans med min rätt vaktiga gammeltik skulle det bara bli jobbigt. Så jag gick min väg med båda hundarna. Jag sa åt den främmande hunden att gå iväg, vilket gjorde att han höll sig lite på avstånd. Verkade snäll och lyhörd.
Det räckte dock inte så tillslut kom jag på att jag för en gångs skull hade nytta av min fina vakthund, så jag skickade fram gammeltiken till honom medan jag gick iväg med valpen.
Hon snackade lite med honom, sa tjenamors, och var påväg tillbaka till oss. Jag tror att han hade stannat kvar. Men hans matte kom och kopplade honom. Vet inte varför jag inte protesterade och bad henne hoppa över det där kopplet.
Min gammeltik hatar kopplade hundar. Så hon intog direkt vaktposition och skällde rytmiska vaktskall tills de avlägsnat sig. Sen kom hon efter oss.
Jag fick för mig att vi skulle gå tillbaka upp där vi suttit, men i samma sekund som jag tog ett steg mot vår plats, vilket också var ett steg mot där hunden försvunnit ställde hon sig direkt i vaktposition igen och skällde så att det ekade.

Min fina vakthund. Det är inte alltid det blir precis som jag vill, men jag förstår hennes logik och då ser man ju vilken lojal och duktig hund hon är!!

Sitter på ett tåg till Ammos uppfödare. Kaos.
Ammo sov gott ändå tills det hoppade på en högljudd karl med en pudel, en kvinna med 2 små hundar som gör utfall och Skånes största hundskojare.
Nu sjunger Ammo en klagosång efter att ha försökt äta upp pudeln. Han gick igång när småhundarna bedde sig illa..

Bara 1.5h kvar innan vi är framme..

Tinja är så lustig. Blir bara mer och mer taggad desto längre det går utan att hon hittat något i uppletandet. Att rikta upp henne för omskick taggar igång henne något otroligt, så jag fick några bra stötar med framtänderna i armen :rofl: Hennes grej verkar vara det här med att bli utskickad för att hitta grejer eller folk. Apportering, uppletande, sök.. Hon är så sjukt ivrig att få komma iväg, sätter av som ett jehu även sista skicket och jobbar på i evigheter :love:

Usch vad jag är taggad på att köra bruks på riktigt! Hoppas vi kommer igång med sökträningen snart :D

Sitter på ett tåg till Ammos uppfödare. Kaos.
Ammo sov gott ändå tills det hoppade på en högljudd karl med en pudel, en kvinna med 2 små hundar som gör utfall och Skånes största hundskojare.
Nu sjunger Ammo en klagosång efter att ha försökt äta upp pudeln. Han gick igång när småhundarna bedde sig illa..

Bara 1.5h kvar innan vi är framme..

Hatar såna tågresor :meh:

0ulIzmU.jpg

Ammo ansiktsuttryck beskriver vad vi känner inför den här resan xD

Ah :) Gick en långtur med en av mina blivande valpköpare och dennes ena hund. Stolt över min surtant Mini, som för en gångs skull accepterade en främmande tik direkt och Skalman och den mellanpudeltiken hade superkul och busade och kutade en hel del. Till det så råkade vi helt plötsligt även gå på några platser där det växte massor med svart trumpetsvamp :love: Flertalet bajspåsar fyllda med läckerheterna och sen hem och rensa. Nu väntar jag på att mina varma mackor med svampstuvning ska bli klara ;)
Måste dit igen om en vecka eller så, för vi lämnade massor med små trumpeter som inte var tillräckligt stora för plock än !

Alltså varför läser jag rastrådar på FB :arghh:. TS skriver mkt tydligt att hon söker en större hund som fungera som sällskapshund. Självklart är det då någon som föreslår malamute (utställningsavlad) då hennes absolut är nöjd med det :banghead::banghead:.

@AraSlei Gud va kul! Och vilket jobb ni lagt ner, hade det inte varit så långt att åka så hade jag definitivt kommit förbi :up:

Tack :love:
@Hyacinth efterfrågade en möjlighet att skänka ett bidrag till Cancerfonden via invigningen utan att vara på plats, och så klart löser vi det :) vill någon mer vara med så får ni hojta, jag lägger upp om det på Facebook/Instagram när det är aktuellt.

Hm. Jag hade hoppats att Ebrah tänkte löpa samtidigt som Aysu, det blir så smidigt då. Vid Ebrahs första löp så började hon 19 dagar innan Aysu, andra gången 12 dagar innan... Nu har Aysu börjat löpa. Har Ebrah löpt? Nej.

Aysu löper med ganska exakt 7 månaders mellanrum. Ebrahs moster och mormor med så exakt 6 månaders mellanrum att jag nästan kunde säga vilken dag de skulle börja. Varför kan inte Ebrah vara lika enkel? :mad:

Tant Karin var ute och lekte med Bobber och syrrans amstaffmix hane innan idag, och när jag tittar ut genom köksfönstret och ser hur hon plötsligt ställer upp sig för honom och viker undan svansen. Jävlar vad jag kan springa när det behövs :grin::meh:

Hon löpte strax innan dottern föddes så runt tre månader sen, sen var hon skendräktig ett par veckor senare. Inte fasen kan hon redan löpa igen eller?? Dessutom helt utan synliga tecken. Hon som är en riktig gris under löp annars.

Nu blir det iaf inga playdater utan att nån är med och vaktar som en hök!!

Hm. Jag hade hoppats att Ebrah tänkte löpa samtidigt som Aysu, det blir så smidigt då. Vid Ebrahs första löp så började hon 19 dagar innan Aysu, andra gången 12 dagar innan... Nu har Aysu börjat löpa. Har Ebrah löpt? Nej.

Aysu löper med ganska exakt 7 månaders mellanrum. Ebrahs moster och mormor med så exakt 6 månaders mellanrum att jag nästan kunde säga vilken dag de skulle börja. Varför kan inte Ebrah vara lika enkel? :mad:
Alpina löper exakt var femte månad. Man kan ställa klockan efter henne. Månaden innan så släpper hon all päls och så prick en månad senare så startar det. Jag hoppas dock att den lilla kommer löpa lite mer sällan. Typ en gång om året eller så.. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024