Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med stamtavlenamn är ju rätt svårt men roligt, och det går ju knappt att hitta några namn som inte redan är använda av någon uppfödare i någon ras, hur mycket man än försöker. Så det blir ju alltid någon valp vars namn använts innan.

Men det är för mig lite väl skrattretande när man väljer att i en kull på 7 valpar ta 5 namn som är exakt likadana som i en kull från samma ras, som bara är lite drygt 1 år äldre och som dessutom är halvkusiner (fädrerna till kullarna är kullsyskon). Snacka om dålig fantasi :D !

Min morfar födde upp Schäfer på 40-70-talet ca och han döpte alla hemmavarande hundar till samma namn. Bytte bara siffra efter. Han gjorde så för han rörde bara ihop namnen med åren. Tikar hette Tula och Samba. Hannar hete Tarras och Zimba. När en gick ur tiden fick nästa valp ta över namnet :D

I dag har Calibra varit hos fysion på morgonen och vibbat lite och blivit genomgången. Hon ska få gå regelbundet nu fram till hon flyttar. Jag vill känna att hon är på topp när hon flyttar om en månad. Hon var lite spänd i skulderbladen och hon njöt av stunden med fysion :)
Efter fysion fick hon åka med mig till jobbet.

Äntligen har hennes halsband kommit som jag beställde efter röntgen. Det var innan jag bestämde mig för att sälja henne. Lite onödigt slösande på ett måttbeställt läderhalsband med namn :angel:

Skägget trampade på en orm, troligtvis huggorm för en stund sen. Han kom i full kareta och som tur var såg jag ormen vid mina fötter precis när Skägget drog förbi så jag såg tydligt att den aldrig hann hugga. Men den blev jäkligt förbannad så jag fick snabbt hoppa undan med Jarla och Calibra :nailbiting:

Nu har jag bokat tid hos veterinär för att avmaska inför Norgeresa. Beslutet som jag gått och grunnat på i flera månader är taget - mitt älskade fluff ska lämnas tillbaka till sin ägare. :cry:

I början funderade jag på det mest för att jag insåg att jag ville ha en mer lekfull och arbetsvilig hund. Men att ta beslutet var svårt för hunden vi har fått hem har på många sätt överträffat alla mina förväntningar. Lättare hund blir nog nästintill omöjligt att hitta. Tiden gick och i början verkade hon trivas så väldigt bra, var väldigt närgången och kelig.

Nu är det helt annorlunda. Hon har inte ökat sitt lekintresse utan tvärtom - det har helt dött. Det lilla, lilla hon tidigare hade är nästan som bortblåst. Hon är mycket mer för sig själv och verkar ofta vara nedstämd. Även om hon är en väldigt go hund så känner jag inte att jag får ut allt jag vill av hundägandet och hon verkar inte trivas 100 % så det enda rätta är att hon får åka tillbaka till Norge.

Det har varit ett otroligt tufft beslut eftersom hon är min första hund och jag har tyckt väldigt gott om henne. Hon känns verkligen som min hund och hon är väldigt fäst vid mig. Gråter till och från och känner beslutsångest men tror att detta är rätt beslut. Man känner sig liksom misslyckad. :(

Nu har jag bokat tid hos veterinär för att avmaska inför Norgeresa. Beslutet som jag gått och grunnat på i flera månader är taget - mitt älskade fluff ska lämnas tillbaka till sin ägare. :cry:

I början funderade jag på det mest för att jag insåg att jag ville ha en mer lekfull och arbetsvilig hund. Men att ta beslutet var svårt för hunden vi har fått hem har på många sätt överträffat alla mina förväntningar. Lättare hund blir nog nästintill omöjligt att hitta. Tiden gick och i början verkade hon trivas så väldigt bra, var väldigt närgången och kelig.

Nu är det helt annorlunda. Hon har inte ökat sitt lekintresse utan tvärtom - det har helt dött. Det lilla, lilla hon tidigare hade är nästan som bortblåst. Hon är mycket mer för sig själv och verkar ofta vara nedstämd. Även om hon är en väldigt go hund så känner jag inte att jag får ut allt jag vill av hundägandet och hon verkar inte trivas 100 % så det enda rätta är att hon får åka tillbaka till Norge.

Det har varit ett otroligt tufft beslut eftersom hon är min första hund och jag har tyckt väldigt gott om henne. Hon känns verkligen som min hund och hon är väldigt fäst vid mig. Gråter till och från och känner beslutsångest men tror att detta är rätt beslut. Man känner sig liksom misslyckad. :(
Du ska absolut inte känna dig misslyckad. Du kände att det inte var optimalt och istället för att gå och dra, gjorde du något.

Fluff förtjänar att uppskattade för vad de är. Och du förtjänar att hitta en hund du uppskattar

Du ska absolut inte känna dig misslyckad. Du kände att det inte var optimalt och istället för att gå och dra, gjorde du något.

Fluff förtjänar att uppskattade för vad de är. Och du förtjänar att hitta en hund du uppskattar

Ja, det tror jag med. Men att ta ett sådant beslut är såklart jobbigt. Ska fortsätta leta ny ras och uppfödare för att försöka fokusera på något "positivt". Vill liksom inte vara utan hund :p

I dag har Calibra varit hos fysion på morgonen och vibbat lite och blivit genomgången. Hon ska få gå regelbundet nu fram till hon flyttar. Jag vill känna att hon är på topp när hon flyttar om en månad. Hon var lite spänd i skulderbladen och hon njöt av stunden med fysion :)
Efter fysion fick hon åka med mig till jobbet.

Äntligen har hennes halsband kommit som jag beställde efter röntgen. Det var innan jag bestämde mig för att sälja henne. Lite onödigt slösande på ett måttbeställt läderhalsband med namn :angel:

Skägget trampade på en orm, troligtvis huggorm för en stund sen. Han kom i full kareta och som tur var såg jag ormen vid mina fötter precis när Skägget drog förbi så jag såg tydligt att den aldrig hann hugga. Men den blev jäkligt förbannad så jag fick snabbt hoppa undan med Jarla och Calibra :nailbiting:
Fy tusan för huggormar! Jag höll på att trampa på en väldigt vit huggorm igår och jag blev så rädd att jag snubblade och gick ner på knä när jag väl kommit bort någon meter.:nailbiting: Naturligtvis hann jag hoppa runt på stället runt ormen en halvminut innan jag tog mig därifrån också. Var nämligen orolig för att sätta ner någon av fötterna på marken. :o Tur att ormen inte bet mig och tur att ingen såg mig! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat