Fantastiska hundar! Frodo larmade mig om att räven var på gården, och bara några sekunder senare hör jag en höna som skriker i dödsångest. På med morgonrock, ut med alla hundarna och lita på att de visar vart räven är. Jodå, mycket riktigt, alla fem kastar sig till trädgårdslandet med raggen på ända. Fridolf markerar nått och där på marken i mörkret ligger en chockad, blöt men levande höna. När jag öppnar grinden (som ska hålla hönsen UTE, inte tvärt om...) pilar hon iväg mot hönshuset. Frodo, Boss och Ale sticker in i landet och letar räv, Fridolf och Karla följer istället med mig till hönshuset. Men hur sjutton hittar man en svart, chockad höna som trycker i en buske i mörkret? Man frågar Fritte "Var är hönan?" - så letar han upp och markerar den så bra att jag kan stoppa ner händerna i busken och lyfta upp henne. När hon väl var bakom lås och bom drog alla fem hundarna ut på ett extra varv åt det hållet räven kommer från, innan vi gick in. Fasen vad de fattar alltså, de bryr sig inte ett skvatt om hönsen i vanliga fall!