Sasse
Trådstartare
Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på grusplanen som löper längst med stuga till stuga i den lilla civilisationen. Regnet har vräkt upp stora hålor i marken som är vattenfyllda och mordiskt bruna. Ingen av ortsborna vill gå ut i detta tarvliga väder, inte ens för att hälsa på närmaste granne som bor bara meter ifrån.
Greta är en av de ortsbor som är fast i sitt hem, omgiven av inte bara tjock skog, utan ett riktigt oväder som skulle dränka de alla om det inte slutade regna snart. Hon tittar envist ut genom ett av fönstren som leder mot skogen; som hon knappt ser för allt helvetes regn som var mellan henne och trädens tjocka grenar.
Plötsligt blir Greta tvungen att blinka till. För där ute i det vällande regnet vid skogsbrynet tycker hon sig se två lysande punkter. Det varar bara i ett ögonblick och sedan är de borta. Inte har hon en aning om vad det var hon sett, eller om ögonen spelade henne ett spratt. För ingen vid sitt livs sans skulle vara ute i ett sådant ruskväder.
Trots att Greta knappt kan se vad som är vad utanför fönstret, spänner hon ögonen och koncentrerar sig det innersta för att få syn på ljuspunkterna igen, och källan till dessa.
En plötslig skrapning mot dörren bakom henne får henne att hoppa högt. Vem kunde vara ute i detta oväder? Tänker Greta medan hon traskar bort för att öppna.
Morgonen därpå är Sven kommen till Gretas stuga för att dricka kaffe. Ytterdörren till Gretas står på glänt och Sven står i dörröppningen och blickar in på förödelsen innanför. Något står inte riktigt rätt till, det kan även han, Sven konstatera. För det stinker i stugan; en metallisk oidentifierbar lukt. Bord och stolar ligger på ända inne i det en gång vackra köket. Som om det inte skulle vara nog ser det även ut som att någon målat med svart färg på väggar och golv. Vad det svarta än är har det inte torkat ännu, då det droppar från de omkullvälta stolarna och bordet, ner i en stor pöl på golvet.
Sven var förundrad och rädd på samma gång, var sjutton höll hans käresta vägen? Han tar två trevande steg in för att se bättre, och det är tillräckligt för att hans mage ska slå en kullerbytta och han springer hulkande ut från stugan. För där vid spisen låg en arm, som bara natten innan hade varit en del av Greta. Av Greta återstår nu bara denna ensamma, avslitna armen.
Det tar inte lång tid innan ett dovt alarm ljuder runtom de små stugorna i morgonsolen. Rådet inkallas för att hantera det fruktansvärda och ta reda på vem den skyldige är.
Deltagare
Niyama
Gravinda
Habina
Poisonous
Paddington
bollen__
Snurrfian
Emtherlia
quarter4ever
FiaM
Ferrari
Lobelia
Lampan
Lena
Blacksmithfarm
Artline
GODA ROLLER
Siarlärling – Siarlärlingen siar varannan dag. Siarlärling 1 börjar sia dag 1 och siarlärling 2 dag 2. Vem de vill sia måste ha kommit in till mig innan NattDL. De får veta vilken roll den siade har.
Tvillingar – Två siamesiska tvillingar finns med i leken. De känner inte till varandra till en början, utan skickar PM till LL varannan natt om vem deras andre tvilling kan vara. När de hittar varandra får de ha kontakt och prata utanför leken. Om en av dem skulle dö innan de hittat varandra, kommer tvillingspöket få ha kontakt med sin tvilling utanför leken trots att de inte fann varandra medan båda var i livet. Spöket får inte skriva i leken eller rösta på något sätt.
Ängel – Ängeln skyddar varje natt en deltagare från att käkas. Denne skickar PM till LL inför NattDL om vilken deltagare den vill skydda. Ängeln får även skydda sig själv.
Lösmynt spion – Den lösmynte spionen får under första natten veta allas nattliga val. Därefter har spionen svårt att hålla tyst och sprider ut information till allt och alla. Spionen får då ta del av en lottad rad, och LL lottar ytterligare en spionrad bland de goda spelarna.
Spionens ättling. Ättlingen tar över den Lösmynte Spionens roll om denne skulle dö, men får då bara ta del av en rads spioninfo varannan natt. Tills dess verkar ättlingen som en bybo.
Bybor – Bybor har ingen specialförmåga utan får vända och vrida på varje sten de kommer åt för att försöka hitta de otäcka ulvarna.
ONDA ROLLER
Varulvar – Ett gäng dreglande bestar som har kontakt med varandra utanför leken och inför varje NattDL ska välja en deltagare som ska käkas. En av varulvarna är dessutom en ulv i fårakläder som har en förmåga att rösta dolt. Den skriver en röst i lektråden, men skickar även en röst i PM till LL och den rösten i detta PM är den giltiga. Rösten som skrivs i lektråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna.
Greta är en av de ortsbor som är fast i sitt hem, omgiven av inte bara tjock skog, utan ett riktigt oväder som skulle dränka de alla om det inte slutade regna snart. Hon tittar envist ut genom ett av fönstren som leder mot skogen; som hon knappt ser för allt helvetes regn som var mellan henne och trädens tjocka grenar.
Plötsligt blir Greta tvungen att blinka till. För där ute i det vällande regnet vid skogsbrynet tycker hon sig se två lysande punkter. Det varar bara i ett ögonblick och sedan är de borta. Inte har hon en aning om vad det var hon sett, eller om ögonen spelade henne ett spratt. För ingen vid sitt livs sans skulle vara ute i ett sådant ruskväder.
Trots att Greta knappt kan se vad som är vad utanför fönstret, spänner hon ögonen och koncentrerar sig det innersta för att få syn på ljuspunkterna igen, och källan till dessa.
En plötslig skrapning mot dörren bakom henne får henne att hoppa högt. Vem kunde vara ute i detta oväder? Tänker Greta medan hon traskar bort för att öppna.
Morgonen därpå är Sven kommen till Gretas stuga för att dricka kaffe. Ytterdörren till Gretas står på glänt och Sven står i dörröppningen och blickar in på förödelsen innanför. Något står inte riktigt rätt till, det kan även han, Sven konstatera. För det stinker i stugan; en metallisk oidentifierbar lukt. Bord och stolar ligger på ända inne i det en gång vackra köket. Som om det inte skulle vara nog ser det även ut som att någon målat med svart färg på väggar och golv. Vad det svarta än är har det inte torkat ännu, då det droppar från de omkullvälta stolarna och bordet, ner i en stor pöl på golvet.
Sven var förundrad och rädd på samma gång, var sjutton höll hans käresta vägen? Han tar två trevande steg in för att se bättre, och det är tillräckligt för att hans mage ska slå en kullerbytta och han springer hulkande ut från stugan. För där vid spisen låg en arm, som bara natten innan hade varit en del av Greta. Av Greta återstår nu bara denna ensamma, avslitna armen.
Det tar inte lång tid innan ett dovt alarm ljuder runtom de små stugorna i morgonsolen. Rådet inkallas för att hantera det fruktansvärda och ta reda på vem den skyldige är.
Deltagare
Niyama
Gravinda
Habina
Poisonous
Paddington
bollen__
Snurrfian
Emtherlia
quarter4ever
FiaM
Ferrari
Lobelia
Lampan
Lena
Blacksmithfarm
Artline
GODA ROLLER
Siarlärling – Siarlärlingen siar varannan dag. Siarlärling 1 börjar sia dag 1 och siarlärling 2 dag 2. Vem de vill sia måste ha kommit in till mig innan NattDL. De får veta vilken roll den siade har.
Tvillingar – Två siamesiska tvillingar finns med i leken. De känner inte till varandra till en början, utan skickar PM till LL varannan natt om vem deras andre tvilling kan vara. När de hittar varandra får de ha kontakt och prata utanför leken. Om en av dem skulle dö innan de hittat varandra, kommer tvillingspöket få ha kontakt med sin tvilling utanför leken trots att de inte fann varandra medan båda var i livet. Spöket får inte skriva i leken eller rösta på något sätt.
Ängel – Ängeln skyddar varje natt en deltagare från att käkas. Denne skickar PM till LL inför NattDL om vilken deltagare den vill skydda. Ängeln får även skydda sig själv.
Lösmynt spion – Den lösmynte spionen får under första natten veta allas nattliga val. Därefter har spionen svårt att hålla tyst och sprider ut information till allt och alla. Spionen får då ta del av en lottad rad, och LL lottar ytterligare en spionrad bland de goda spelarna.
Spionens ättling. Ättlingen tar över den Lösmynte Spionens roll om denne skulle dö, men får då bara ta del av en rads spioninfo varannan natt. Tills dess verkar ättlingen som en bybo.
Bybor – Bybor har ingen specialförmåga utan får vända och vrida på varje sten de kommer åt för att försöka hitta de otäcka ulvarna.
ONDA ROLLER
Varulvar – Ett gäng dreglande bestar som har kontakt med varandra utanför leken och inför varje NattDL ska välja en deltagare som ska käkas. En av varulvarna är dessutom en ulv i fårakläder som har en förmåga att rösta dolt. Den skriver en röst i lektråden, men skickar även en röst i PM till LL och den rösten i detta PM är den giltiga. Rösten som skrivs i lektråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna.
Senast ändrad av en moderator: