Alright, here we go. Mina tankar medan jag läser ikapp: Noterar att det är 14 anmälda vilket är mer än det brukar. Inte förvånansvärt många, då det har en tendens att bli lite större lekar när det inte lekts på länge, men ändå fler än 12 (som jag minns som det vanligaste deltagarantalet). Noterar också den nya rollen som borde kunna ha ganska stor inverkan på leken då oknyttet får välja en roll istället för en spelare (= varje val blir en träff för oknyttet).
Ser att Mirtai räknade på antalet goda-onda och håller med om att 4-5 låter rimmigt. Däremot tappade hon mig direkt på det där med plural. Men då är vi inne på grammatik och grammatik är jag lika bra på som jag är på att flyga. Dvs rätt så skitkass faktiskt.
Jag tog för givet att det fanns totalt ett oknytt i leken. Vill nog fortsätta tro det även med tanke på pluralform och grammatik, för som sagt så får ju oknyttet träff varje natt den väljer att använda förmågan. Det, jämfört med att så välja ett nick) gör rollen starkare i mina ögon plus att den även påverkar de goda specialrollerna som aldrig kan veta om dens info/sia talar sanning eller är förvrängd (= försvagar dem på ett sätt). Dessutom verkar oknyttet ingå i lyan, vilket även det är något som gör rollen starkare. Inte ur synvinkel personer att välja på, men för att den har ulvkollegor att bolla och diskutera med. Trots att 14/3 borde bli 4.6-ish, vilket avrundas till närmsta heltalet 5, så lutar jag nog ändå mot fyra onda totalt. Men det kanske bara är jag som är optimistisk, så håller den öppen fortfarande ("Nothing is set in stone")
Och nu blir jag förvirrad på riktigt. Q lägger lekens allra första röst. Sen röstar Ceta strax därefter och bara någon minut senare kommer BSF in med en hämndröst på Ceta
Förlåt Q, men att du röstar först får ändå ses som något ovanligt och jag kan inte riktigt låta bli att reagera på det
En god som bara vill kicka igång leken, eller en ond som ser sin chans att lägga en snabb enkel röst för att slippa senare då det outtalat förväntas liiiite mer substans bakom rösterna? Sen har vi då Cetas röst på BSF och BSFs hämndröst direkt därefter. Cetas röst ser jag nog som en rätt klassisk förstadagsröst, att hugga det som finns. Då är BSFs snabba hämndröst intressant, vilket även det får ses som en förstadagsröst i stil med hugga det som finns. Men jag kan inte låta bli att undra varför, en god som vill försvara sig eller en ond som inte vill riskera något? Å andra sidan hade det kanske varit smartare av BSF att haka på Qs röst på LenaH om hon hade velat säkra sin egen plats direkt, så kanske rätt så ointressant ändå. Nä, hade nog kunnat tänka mig att låta det passera trots allt
(här ska dock sägas att jag råkat se att BSF senare lynchades som spion så även om jag försöker skriva utifrån att jag inte har facit på den lynchade och hens roll, så går det inte att helt uteslutet att jag är lite färgad av det).
Sen röstar karamelldrottningen på mig - som inte ens noterat att leken var "up and running" och än mindre hittat hit - vilket jag kan tycka är en lätt röst. Det är knappast så att någon "försvarar" en annan spelare i DL1 och jag lär inte försvara mig själv heller när jag inte ens är medveten om att leken är igång. Vad jag vill komma till är att det framför allt för onda, som i denna leken vet vilken sida alla spelar för förutom en (undantag ledarvargen som vet allas sida), blir ett relativt lätt byte. Å andra sidan vill jag minnas att karamelldrottningen nästan uteslutande röstar på mig i DL1, alldeles oberoende av vad jag skrivit, eller vad jag inte har skrivit. Vad jag vill minnas så brukar det ungefär 50% av gångerna även sluta med att jag hämndröstar på henne lite senare
Så slutsatsen här är att karamelldrottningens röst på mig förmodligen för tillfället inte säger ett skvatt om hennes sidtillhörighet
Vad jag uppfattar så verkar cirkus också reagerat på karamelldrottningens röst på mig. Sedan röstar hon snabbt på qitis med en motivering om att Q säger att LL är god? Jag kanske missat någonstans där Q skrivit det, men annars tycker jag att Q varit väldigt tydlig med att kalla LL för onda med tanke på alla smeknamn i stil med "evil sisters", "twisted sisters" och oräkneligt många andra kreativa stavningar och påhittade ord. Vart det med Q och god kommer ifrån vet jag inte, kanske har jag missat något där Q skrivit "god" om LLs och cirkus har substans bakom rösten. Eller så har cirkus läst fel någonstans och rösten bygger på ett missförstånd? Eller så är det cirkus som desperat letar efter minsta lilla att rösta på? I mean, det här är ju inte direkt första gången cirkus och Q får någon skum upphakning på varann där det börjar direkt i DL1 utan att någon annan fattar varför. Är det några som skulle kunna göra en repris på LenaH och fios hysteriskt roliga (ja, jag tycker fortfarande att det är ett roligt minne!
) "bråk" i tråden, som iaf "caught me off guard" rejält, så är det cirkus och Q. Båda två är riktigt vassa och erfarna spelare så ja, jag kan faktiskt se dem iscensätta något sådant tillsammans! (Jag hoppas att ingen av er tar illa upp, är inte alls menat så även om formuleringen/ordvalen kanske signalerar något annat
)
Sen, om jag nu inte snurrat till det och missat något, så lägger Mirtai lekens första andraröst på BSF. Lekens första andraröst tenderar ju att sticka ut i leken, samtidigt finns de som inte drar sig för att lägga en andra (eller tom tredje) röst i DL1 (ja, jag tänker bland annat på dig LenaH och lite dig också Q). Eftersom det är så länge sen vi lekte sist och jag och Mirtai inte lekt tillräckligt många lekar ihop för att jag ska komma ihåg hennes spelstil tillräckligt bra så kan jag inte utesluta att detta är hennes spelstil, men nog fångade det min uppmärkssamhet ändå. Om det säger något eller ej? I don’t know.
(Herregud, jag har precis läst klart sida 2 och det känns som att jag redan skrivit en bibel )
Noterar även BSFs röständring som jag tycker talar för att hon antingen är en god med viktig specialroll eller en ond som inte vill riskera att åka ut i DL1. Är ju oftast enklare för onda att skylla på att en inte visste att X hade en viktig specialroll/var god efter att ha spikat igen för en god/god specialroll i DL1 eftersom "ingen" vet något om någons roll ändå. Men då reagerar jag ofta med att vara lite skeptisk när folk försöker rädda sig själva, så att jag reagerar även denna gången är inte så konstigt. Det enda denna röstänringen säger mig är att BSF nog inte hade en god roll utan förmåga då något i mitt minne säger mig att hon brukar "lägga sig" som bybo. Just för att en inte vet vem en står mot (likväl som det kan vara en ond kan det vara en god ängel, siare, you name it). Det är jättesvårt att veta i DL1, men jag hade nog velat avvakta lite för att inte riskera att råka rösta ut en god specialroll då det trots allt är bättre med en bybo (eller ännu hellre ond) än en god specialroll.
Ytterligare en notering är Gabby_Ossis röst på karamelldrottningen, som bygger på att karamelldrottningen röstade på någon (jag) som inte ens hittat hit. Nu kommer "ulvleksparanoian" och jag kan inte stoppa tanken på att det kanske är en ulv som vill stryka mig medhårs (och innan jag blir lynchad (eller något): Jaaaa, jag ser hur illa just det yttrycket rimmar i sammanhanget
Skyller på att klockan är sent och jag orkar inte formulera om nu, 23.56 i skrivande stund) eller typ samla pluspoäng för att på något sätt bonda och grundlura mig totalt. Eller så överanalyserar jag och läser in mer än det finns. Det är liksom en legit röstmotivering som är helt begriplig. Så trolistvis läser jag in för mycket, framför allt ihop med att karamelldrottningen brukar rösta på mig i DL1 (inte lätt för alla att hålla koll på sånt
), och borde bara släppa det.
Precis innan DL slänger fio in en röst på BSF, vilket om jag inte snurrat in mig totalt, lägger upp BSF på totalt tre röster? Följt av två röster på den BSF röständrade till (har glömt vem, men BSF är såpass rutinerad att hon rimligtvis röständrat till någon som redan har en röst och inte lagt en förstaröst på någon annan) och sedan ett par uddaröster. Prick 19.30 röstar QueenLilith på Lobelia, motiveringen kom dock in 19.31 och motiveringen bygger på en sista-sekunden-röst på någon som inte ännu har någon röst på sig.
Anledningen till att jag tog med tiderna här på slutet är för att QLs röst var det sista inlägget innan DL1.0 kl 19.30. Såg sen att inlägget direkt efter också var från QL och misstänkte att det var motiveringen till rösten (därav att jag läste det inlägget också). Sedan har jag inte läst längre och det är för att 19.30 som sagt var DL1.0 vilket är så även jag skulle lagt min första röst om inte jag hade missat.
(Nu säger Buke att jag skrivit för långt så min efterhandsröst kommer direkt i nästa inlägg)