Ulvlek: Drottning Kristinas regentperiod

Islandshästryttare

Trådstartare
Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom Stockholm i min kröningsvagn och staden var smyckad med tre kröningsbågar och folket ska få en fest på gatorna. Mitt valspråk ska vara Columna regni sapienta (Vishet är regeringens grundpelare). Regerat har jag gjort sen jag blev myndig 1644.

Här på Stockholm slott ska min kröningsfest gå av stapeln och vi ska festa i dagarna två uppassade av en mängd tjänare. Men se upp här på slottet ryktas det att det finns både trollpackor och häxor såväl som vindlande korridorer, trånga gångar och branta trappor. Dessutom verkar hovdamerna ständigt intrigera så vem vet vad som kan hända? Alla verkar inte alla ha helt ärliga och öppna med sina motiv så jag råder er alla att vara på er vakt.

Jag och min överhovmästarinna (@heffaklumpen) kommer inför varje DL att dra oss tillbaka till min privata våning. Ni hovdamer disponerar er egen våning i anslutning till min privata våning för min underhållning och sällskap.

Ni tjänare håller naturligtvis till längst ner i slottet i anslutning till köksregionerna när ni inte passar upp på oss på de övre våningarna.

Förväntar mig naturligtvis full respekt för mig som drottning leken igenom och att ni själva sköter detta med korrekta röstlistor.

Låt festen börja!

Rollista

Goda:
- Husmamsell
- Står högst i rangordningen bland tjänarna och ser och hör allt. Är en speciellt känslig person som kan uppfatta budskap från de döda. En gång per speldygn kan husmamsellen få ledtrådar från döda spelare genom visioner eller drömmar. Husmamsellen väljer själv om denna vill veta något inför dagDL eller nattDL och meddelar LL i PM. Visionen eller drömmen kommer till husmamsellen vid vald deadline (Medium).
- Kammarjungfru - Står direkt under husmamsellen i rangordningen bland tjänarna och hjälper Drottning Kristina personligen med ombyten m.m. Har varannan dag en extra röst som att avlägga i PM till LL. Både rösten i tråden och rösten i PM räknas. Start dagDL 1 (röstfifflarlärling).
- Silversmedens dotter - Överlever en första attack från hovdamerna men har inte samma tur om hen attackeras igen (silversmedens dotter(/välsignad)).
- Häxa - Kan varje natt förhäxa en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dagDL, men den förhäxade deltagaren vet inte om detta. NattDL (Häxa).

- Tjänare - Goda deltagare som står längst ner i rangordningen på slottet. Har inga specialförmågor (bybor).

- Drottningens akademi - Här samlas alla goda döda spelare. De har en krona som de varje natt får möjlighet att dela ut till en deltagare. Deltagaren som får kronan är skyddad mot hovdamernas attack under det speldygnet, hen vet dock inte om detta. Inför nästa natt återgår kronan till drottningens akademi och den får åter delas ut till en deltagare. Får delas ut till samma deltagare flera dagar i följd. NattDL (God lya).

Onda:
- Hovmästarinna
- En hovdam med specialförmåga, förestår och övervakar övriga ogifta hovdamer. Avlägger varje dag en röst i tråden och ska varannan dag även avlägga en dold röst i PM. Dagar med PM-röst är det rösten i PM som är den giltiga, rösten i tråden är bara till för att förvilla. Resterande dagar är det rösten i tråden som räknas. Start dagDL 2 (ulv i fårakläder-lärling).
- Hovdamer - Intigrerar både med och mot varandra och vill upp i hierarkin bland hovdamerna och komma drottningen så nära som möjligt.Är ogifta kvinnor från landets förnämsta familjer. Känner till de andra hovdamerna och får samtala med dessa. Kan käka varje natt (ulvar).
- Trollpacka- Är en del av hovdamernas pakt och får under spelets gång dela ut totalt två förtrollningar :
1. En tjänare (bybo) kan inte rösta i nästkommande lynch.
2. Husmamsellen får inga visioner eller drömmar kommande speldygn.

Övriga roller:
- Visioner - Alla döda spelare, både goda och onda, ska varje speldygn lämna ett meddelande till LL i PM. Eftersom ett medium sällan får kristallklara budskap får man inte ange andra spelares nick, utan måste på något annat sätt beskriva den man vill ge mediet en vink om. Man får inte heller ljuga eller hitta på falska budskap, men det är fritt fram att förvränga eller tala i gåtor. Inga citat får användas i meddelandena till mediet och budskapet får vara max 10 ord långt. LL lottar sedan vilket meddelande som når ut till husmamsellen, det kan alltså vara smart att skicka samma budskap flera gånger om man har något viktigt att framföra. Meddelandet ska inkomma till LL på motsatt DL till när du dog. , Dog du en dagDL ska du skicka in ditt meddelande inför nattDL. Dog du en nattDL ska du skicka in ditt meddelande inför dagDL, meddelandet är sedan giltigt ett speldygn.

Vinstvillkor

"Goda vinner när alla onda är döda. Onda vinner när de är fler än goda. OBS! Om goda och onda är lika många och har samlat sina röster på en kandidat kan inte onda vinna genom lottning, då faller "lotten" på den goda har röstat på och leken går vidare."

Regler

*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!

*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det). Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.

*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Islandshästryttare__ röstar på heffaklumpen". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknar jag den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget). Det är okej att lägga till motivering i efterhand, så länge den hinner komma med i samma inlägg som rösten. Men om du vill ändra din röst ska det ske i ett nytt inlägg och inte genom att redigera en redan postad röst, annars är det lätt hänt att någon missar vad som sker.

Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", du måste skriva nåt om varför du tror det.

*Vid missade röstningar och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på.

Dag-DL klockan 22 varje dag

Natt-DL klockan 10 varje morgon

Obligatorisk fråga för alla att besvara: Vilket valspråk hade du antagit om du varit drottning av Sverige?

Deltagarlista:
1. Harrysen
2. qitis
3. LenaH
4. Gabby_Ossi
5. Blacksmithfarm
6. cirkus
7. Idahoe
8. Breaktown
9. Snurrfian
10. fio

Senast ändrad av en moderator:
Har hittat hit och sett min roll. Ska försöka sätta mig in i rollistan imorgon fm, huvudet har tagit semester för kvällen😴
Förvarnar för att min hjärna inte är på topp för närvarande, så jag kommer inte vara jättesnabb att hänga med om det går undan precis innan DL som det ibland gjort.
Ska oavsett bli kul att (försöka) leka igen!

Viktigt meddelande från LL:

Då en deltagare har fått förhinder och behöver hoppa av leken har vi LL valt att lotta om ett antal roller. Anledningen till att vi valt den metoden är för att lekens balans ska påverkas så lite som möjligt, detta innebär dock att ett antal deltagare kommer få nya roller (har du inte hört något inom 30 min så har du samma roll som du haft från start). Eftersom leken knappt kommit igång anser vi att det trots allt blir minst påverkan på leken såhär, men vi vill ändå be om ursäkt för besväret!

Vi hoppas att du snart mår bättre och ser fram emot att ha med dig i lekarna i framtiden @Kilauea :heart

Meddelande från LL:

Tyvärr har ytterligare en deltagare (@Niyama) hoppat av leken, vilket innebär att den nu är nere på 10 deltagare. Rent speltekniskt kan leken fortsätta trots de två avhoppen, så vi LL har inte för avsikt att avbryta leken. Men vi vill åter igen be om ursäkt för att det blev en lite rörig start på leken och hoppas att det fortsättningsvis ska bli en rolig lek!

Vill i tillägg till @heffaklumpen s inlägg betona att vi LL verkligen vred och vände på alla tänkbara scenarier innan vi insåg att vi behövde ta till att lotta om en del roller så det var inget vi gjorde lättvindigt.

Vi har lagt ner mycket tid på tema m.m. bakom kulisserna innan lekstart varför vi gärna vill att leken går vidare och är övertygade om att vi kan få en jätterolig lek! :)

Mycket att läsa ikapp! Skriv inte alla på en gång nu hörni!😅

Lite tankar från mig:

Noterar att medium är enda rollen som får info när det inte är spion etc med. Försvagad av att den kanske inte alltid vet om den får visioner från ond eller God.

Noterar att det blir intressant/svårt att läsa ut så mycket från röstlistorna. Varje dag är det en dold röst (röstfifflarlärling respektive ulv i fårakläder), samt sannolikt minst en av de öppna rösterna som inte räknas (ulv i fårakläder, förhäxad, en gång en trollad bybo).

Från början 12 spelare, kanske rimligen 4 onda.

Nu 10 spelare. Eftersom rollistan inte ändrats utan roller lottats om så bör det varit bybor och/eller ulvar som försvunnit. Kanske gissningsvis en av varje om man utgår från att leken var i ”balans” från början? Plus att 4-6 känns som väl bra odds för onda och risk att leken tar slut väldigt fort.

Så sannolikt 7 goda - 3 onda.

Alla onda verkar ingå i lyan.

Så, ringrostig som få är jag. Återkommer senare ikväll

🫣 vilka är ens med i leken? Jag saknar en deltagarlista @Islandshästryttare och @heffaklumpen 😅
Jag ska iväg på styrelsemöte kl 19, jag hoppas innerligt att det är klart före 22 men jag vill flagga för lite dålig aktivitet idag.
Oj, förlåt, hade helt missat att det inte fanns någon deltagarlista 😅🙈

Lägger in en lista i ett nytt inlägg (så blir det enklare att hitta senare).

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 574
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II