Typiska fördomar!

Sputnick

Trådstartare
De finns ju många olika fördomar om olika hundraser.

Kan ni inte skriva ner lite fördomar som ni hört eller som ni till och med har själva?!
(kanske låter lite pinsamt men jag tror inte att de är många människor som inte har några fördomar alls, man svarar :nej, jag har inga fördomar men tänker man efter kanske man visst har de1)

Det är inte heller meningen att man i den här tråden ska få påhopp och jag vill inte höra en massa folk som skriver att :så är de inte alls! Alla har rätt till en egen uppfattning om hundraser och jag är helt enkelt bara intresserad av att höra vad de finns för fördomar;)

Sv: Typiska fördomar!

Frågan är ställd till er:D fast nu när jag tänker efter är det rätt svårt att komma på någon:o

Pudel=tanthund,:o tyckte jag förr innan jag träffade på en på en agilitytävling, då blev jag omvänd:love:!

Att mina två äldsta hundar inte går ihop med andra hundar, alltid slåss för att döda och biter barn.
Den ena är Amstaff och den andra är Staff.

Min yngsta kille är tydligen född genomsnäll, lugn och går absolut inte att ha om man inte bor på en stor gård.
Han är en Grand Danois.

Övriga fördomar jag stött på genom åren är väl att Goldens och Labbar uppfostrar sig själv, och utan minsta lilla jobb blir perfekta familjehundar som tål allt och inte behöver någon stimulans alls.
Ingen trodde heller på oss när vi hade Briarder, att dom kunde tävla i elitlydnad med vinster, för dom kunde ju bara ställas ut..

Har hört att många tycker JR är en typisk terrier, ettrig & skällig. Har alltid trott det jag med tills jag köpte min:) mångas uppfattningar i min omgivning har ändras sen dess...:P

Har ofta hört & har nog själv dom fördomarna..
Att Schäfer (osäker ja blev på stavningen) inte går att lita på.
Att alla golden är en pansionärshund & som aldrig gjort en fluga illa.
Att Vavvor är en meshund som bara ägs av ännu mesigare tjejer..:P

Jag har ( trots att jag själv har en kamphund ) rätt många fördomar mot ÄGARE till dessa raser.

Fast det beror nog på vart i landet jag befinner mig. Hemma i Gävle byter jag aldrig sida eller går omvägar när jag ser yngre med kamphund, men här i Göteborg gör jag tyvärr det.

Trots att jag egentligen vet att merparten är BRA ägare som jag möter vågar jag inte chansa ..

Jag får Ofta höra att mina hundar ser ut som vargar *siberian husky* vilket jag inte är speciellt glad för.
Möter jag en barn familj så korsar som häldre över gatan än förbi mig.

Att labradorer inte är busiga, utan snälla och lugna..
Att blandraser är friskare än renrasiga.
Att man inte kan lära en vinthund att komma på inkallning.
Att afghaner inte går att lära nånting alls :angel:

Inga av dessa fördomar är mina egna, däremot hört dessa av folk jag träffat. Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man hör endel kommentarer..

Ja mina fördommar från förr är att dobberman är farliga, likaså rottweiler.
Schäfrar är bra vakthundar men farliga för alla utom föraren, och pudlar är ouppfostrade små monster som hoppar och bits (hade inte ens en tanke på att pudlar kom i olika storlekar:o)
Puli är en farlig hund som är totalt oberäknelig.

Mina fördommar kom ju från egna erfarenheter från EN, ibland två-tre hundar.
Dobberman träffade jag en som började vakta mamman mot barnen:crazy: som blev så illa att den fick tas bort:(

Min kompis pappa utbildade hundar till flygvapnet, schäfrar blev då vakthunden som man inte gick nära.

Rottweiler tyckte jag såg så elaka ut, de flög alltid på staketet och morrade och skällde när jag gick förbi.

Min kompis mor hade en dvärgpudel som alltid skällde och bet en i byxbenet alternativ i benet.

Puli hade en kompis till mej, den bet en bebis i huvudet:crazy: så hon fick röda märken som satt kvar.

Nu vet jag att min kompis bara sa att bebisen hade blivit biten, hon hade storkbett i huvudet och det var "bara" mamman som hade tröttnat på hunden och tog bort den:(

Pudlar finns ju i olika storlekar:o och jag har träffa både trevliga och mindre trevliga individer sedan dess, i det första fallet var det givetvis brist på uppfostran.

Rottweiler har jag träffat en som verkligen har stulit mitt hjärta:love: en helt otroligt underbar hund som inte gör en fluga förnär.

Den enda hundras jag inte har träffat på än i trevlig utgåva är dobberman, men jag tror inte längre att det var hunden/rasens fel utan dels hundens "barndom" uppvuxen i ett hus med 40-50 hundar av olika åldrar och kön där de parade sig hej vilt:crazy: och att leva i detta som unghund med nästan ingen kontakt med människor kan ju göra vilken hundras som helst knäpp.

Om amn vill ha framgång ska man skaffa bordercollie för dem kan allt från början.

Golden retriver är en lätt hund som man kan lämna barnen med. (golden har btw hög bitstatistik)

Alla terrier är ettriga och jobbiga.

Alla shetland sheepdog är rädda för allt och ängsliga.

Alla spetsar skäller jämt.

Det var alla fördommar jag kan komma på att jag har hört ^^

Mina "fördomar" (erfarenheter):

* Små hundar är mer opålitliga än stora hundar, skäller mer, bits mer och är generellt ouppfostrade.
* Lakelandterriern är närmast obildbar
* Kampraser har en benägenhet att hamna hos idiotmänniskor, oftast yngre sådana.

Fördomar jag mötts av:

* "Hur kan ni ha en såndärn mördarhund (rottis) när ni har små barn?" - Kan inte tänka mig en bättre ras i familjer med små barn.
* "De där (rottisar) är ju framavlade att attackera människor, de är ju vakthundar" - Är de? De är boskapshundar så vitt jag vet.

Senast igår kom en man fram bakifrån på min hund och "daskade" till honom på baken varpå hunden vänder sig om och skäller, gubbens kommentar var; Men KAN han låta, han som är så söt :cool:

eller karl som vill ha två settrar för de hade passat så bra på ar sin sida om hans öppna spis.....

Att blandraser är friskare än renrasiga.
Att man inte kan lära en vinthund att komma på inkallning.
Att afghaner inte går att lära nånting alls :angel:

Inga av dessa fördomar är mina egna, däremot hört dessa av folk jag träffat. Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man hör endel kommentarer..

Det där var faktiskt precis vad jag tänkt skriva!
Lägger till lite: (från andra först)
*Vinthundar fryser och måste ha täcke på sig om det är kallare än 10 plusgrader.
*Vinthundar är så klena att de inte kan stå stilla om det blåser - de måste kämpa för att inte blåsa bort.
*Retriverhundar är det enda som går att ha i familjer.
*Att en terrier (typ JR) är bra förstahundar eftersom de är "lugna och snälla och går att ha med överallt".

Mina egna: :D
*Att retriverhundar och vallhundar som liknar BC är skittrista och småkorkade.
*99% av vinthundsägarna är i alla fall något överviktiga.
*Spetsar är opålitliga och skäller konstant.
*Belgiska vallhundar är farliga.
*Hundägare har ingen som helst förståelse för att inte alla kan gilla och passa ihop med "deras" ras.

Som sagt var så är jag medveten om att detta är fördomar och inte sanning. Dessutom har jag förklaringar till varför jag fått olika fördomar i fall att någon tycker att jag skrivit något helt galet.

(golden har btw hög bitstatistik)

:rofl: Att golden skulle ha hög bitstatistik kallar jag för en fördom, för trots att det upprepas gång på gång så finns det väl inga bevis för att de procentuellt bits mer än andra hundar, eller har jag missat något nytt?

Alla spetsar skäller jämt.

Men är det en fördom? De flesta spetsar har verkligen en väldigt låg skalltröskel jämfört med andra raser just för att de SKA ha det. De är ju avlade för att skälla. Jag har svårt att kalla det för en fördom, däremot ska man inte dra alla över en kam eftersom att det finns de som skäller mindre.

*Småhundar (särskillt sånna små som min) är jätteömtåliga och man kan inte göra nånting med dom. Dom är gjorda för att sitta i soffan och gå ut runt huset. :smirk:

*skaffar man en kines gör man det bara för att ha konstiga kläder på den och ha nåt att bära runt på

Nu drar jag det lite till sin kant. Men man får ändå ofta kommentarer som "kan du verkligen träna med en sånt hund" eller "klarar han att vara ute när det är så kallt" Som om hunden inte behöver gå ut eller träna för att han är liten :confused:

Att golden skulle ha hög bitstatistik kallar jag för en fördom, för trots att det upprepas gång på gång så finns det väl inga bevis för att de procentuellt bits mer än andra hundar, eller har jag missat något nytt?

Och stämmer statistiken så är det väl för att så förbannat många går på myten : Golden är bra barnhundar som tål vilken jäkla behandling som helst utan att försvara sig ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 464
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V