Typiska fördomar!

Sv: Typiska fördomar!

(golden har btw hög bitstatistik)

Fördom.:cool: Golden har aldrig haft hög bitstatistik "per capita". Det är klart att Sveriges näst vanligaste hundras orsakar fler olyckor än en sällsynt ras, aggresiv eller inte. Att många dessutom ser dem som goa nallebjörnar/barnvakter och provocerar dem på sätt man aldrig skulle göra med ex. en staff (no offence), gör ju att risken ökar, men den är fortfarande inte hög.

Dedär me att golden har högre bitstatistik beror säkert på att de är otroligt många familjer har just golden, pga av fördommen att dom uppfostrar sig själva å är perfekta fam hundar, sj har ja hört fördommar ang mastiffer att dom är lata å feta å totalt obildbara :) har en mastiff som e långt ifrån fet å slö :bump: dom skratta åt mig när ja kom tillbruksunds klubben, skrattar bäst som skrattar sist han fick minsann lydnadsdiplom å bästa hund i sök :D (stolt matte) sen har ja hört att dalmatiner är jätte svåra hundar som absolut inte familjer kan ha å att dom 101 dalmatinerna är en jätte skev bild av dom, va vet ja :angel: ja har knappt träffat dalmatiner :( sen e de ju dedär ni andra skrivit :)

No offence men det är inte för intet som iaf staffen kallas "The Nanny dog", tror att en staff rent generellt har högre tröskel för barnpet än en Golden.

/ C som har Staff och Golden

Vad jag menade när jag jämförde en golden med en staff var att de har varsin motsatt fördom. Folk är kanske över lag mer "försiktiga" med en staff än vad man är med en golden, och av den anledningen blir bitstatistiken lite missvisande, eller lätt att misstolkas. Har inget emot rasen.

Japp! Så ligger det nog till!

Mina två hundar av samma ras skiljer sig som natt och dag. Den ena petsäker och den andra far i luften av sig själv flera gånger per dag. För att inte tala om när jag råkar peta till henne när hon ligger under ett bord :crazy: Då följer nästan borde med och jag tror att hon ska avlida i en hjärtattack. Eller så gör vi det av rädsla för att hon far upp så!

Alrighty, du menade så..

Jo men så kanske det är.
Man märker ju själv hur folk gör skillnad på hundarna beroende på vad för ras .

Vi hade Schäfer och Clumber spaniel och Schäfern var guda snäll mot allt och alla ( nästan lite dumsnäll ) medan Spaniel ogillade barn och okända vuxna.

Gissa vem alla ville hälsa på, eller ännu värre släppte fram sina barn utan att fråga till Spanieln medan dom bad oss hålla Schäfern borta *suck*

Mina fördomar är:
* Att Chihuahuor är så små och ömtåliga att de inte kan ramla ens 1,5 m utan att bryta benen.
* Att Jack Russels och Foxterriers har en väldig tendens till att bli aggressiva mot både andra hundar och människor.
* Att Jämthundar vill döda alla smådjur de ser
* Att många människor som har Golden och Labrador endast har dessa för att de inte kände till någon annan hundras och trodde de var lättare och bättre än alla andra raser.
* Att Rottweilers har mycket lätt för att bli aggressiva mot andra hundar och tenderar att vakta maten.
* Att terriers generellt gillar att bita i fötter och armar
* Att Engelska bulldoggar inte kan gå utanför tomten utan att dö
* Att Pudlar är jobbiga, hoppiga, flängiga, fjantiga, skälliga tanthundar som ofta får spatt och springer runt runt i ring :o

Hade fördomar om att vinthundar inte skulle gå att dressera(efter att vara uppväxt med lydiga diciplinerade fågelhundar hela livet:angel:).....men tji fick jag, våran whipp är oerhört intelligent och lydig i alla avseenden:D

Mina (iofs inte kanske fördomar, mer vad jag tycker):
* Alla goldens/labbar blir trista efter 2 års ålder och efter de bara feta och lata
* Cockrar och nakenhundar är lite elaka
* ALLA har hundar som antingen kompletterar dom eller 'matchar' dom
* Jack russels är helt galna
* Boxrar har fler sjukdomar/skador än kroppsdelar att bli sjuka på
* Sheltieägare är osäkra personer som vill ha korkade hundar som inte kan tänka själv för 5 öre
* Sheltisar och collies är alltid stressade och ägarna tycker bara att de är 'extra glada'

Och apprå på att pudlar skulle vara tanthundar; det var inte längesedan de var jakthundar, det vet ni va? Fick ett rykte att vara tanthundar och så vips... Har kompisar som har pudlar enbart till jakt.

Gilly

Fördomar mot mina hundar:
De kan 2 saker. Antingen ligga i en soffa eller stå fint i en utställningsring.

Annars får man höra saker som:
~ Utfodrar du dem med skottkärra & badkar?
~ Plockar du upp efter dem med ICA-kassar?

Jag har Grand Danois

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån
En fördom jag ofta stöter på är att "Ettrig" när det handlar om terrier är någonting negativt/dåligt.

Övriga fördomar jag stött på genom åren är väl att Goldens och Labbar uppfostrar sig själv, och utan minsta lilla jobb blir perfekta familjehundar som tål allt och inte behöver någon stimulans alls.

Kan du inte säga till min infernaliskt inskränkta pojkvän att det INTE är så? :devil:
"Nej, vi ska inte ha bullterrier. En golden är det man ska ha, världens bästa familjehund och man behöver INTE träna den!"

Knapplån
En fördom jag ofta stöter på är att "Ettrig" när det handlar om terrier är någonting negativt/dåligt.

När det gäller ostimulerade hundar så blir det ettrig men använder man dem till något så blir det säkert possetivt(motor)!
Jag tror att "fördomarna" om tex "russlarna" har att göra med att folk skaffar dom som rena sällskapshundar, där dom inte får utlopp för sin höga energi! Och det är trist tycker jag!
För inte är det rena fördomar, har träffat på både en å annan som vart rent rabiat:confused:
Då väljer jag att tillskriva det till att ägaren inte känner sin vovves behov istället för att döma rasen!
Önskar att fler skulle tänka så!:idea:

Måste väl erkänna att jag är ganska misstänksam mot Rottisar, doberman, Am staf och sånna kamp hundraser. Jag håller oxå med om att det oftast är ägarens fel att hundarna blir som dom blir. Me n när man ser vilka folk som har sånna hundar är det ofta ungdommar och ofta inte så hundkunniga... :crazy:

Kan ju säga att jag inte låter min hund nosa på en sådan hund...

Är väl fördommar eftersom en labbe lika gärna kan bli aggresiv (har själv upplevt det), men eftersom dom kamphundarna har det i generna är det större risk att det kmr fram...

Måste väl erkänna att jag är ganska misstänksam mot Rottisar, doberman, Am staf och sånna kamp hundraser. Jag håller oxå med om att det oftast är ägarens fel att hundarna blir som dom blir. Me n när man ser vilka folk som har sånna hundar är det ofta ungdommar och ofta inte så hundkunniga... :crazy:

Kan ju säga att jag inte låter min hund nosa på en sådan hund...

Är väl fördommar eftersom en labbe lika gärna kan bli aggresiv (har själv upplevt det), men eftersom dom kamphundarna har det i generna är det större risk att det kmr fram...

Nu är ju inte Dobbarna å rottorna "kamphundar" i den bemärkelsen att dom är avlade för kamp!

Neää det vet jag men dom är vakthundar och kan ju sägha att jag tkr iaf att dom ser ganska skrämmande ut...
Har själv haft en labbe som blivit aggresiv mot oss i familjen och vi fick lov att ta bort honom, jag gillar inte när hundarna blir för stora tkr där labbis size är bra storlek...

Jag låter säkert nojjigare än vad jag är... :S

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 464
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V