Tydligen har inte chihuahuahysterin lagt sig!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare monnizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 565
Sv: Tydligen har inte chihuahuahysterin lagt sig!

Jag har själv 3 chi´s och vad man använder dem till......?? Dummaste frågan jag hört, vad har du dina hund till???

Själv tränar jag lydnad med mina samt ställer ut en tjej, kör spår, agility 2 timmars skogspromenad DAGLIGEN!!!!
Jag har haft både rottis, schäfer, BC korsning, chihuahua´s e dem som e MEST arbetsglada och lättlärda..BC var enklast att träna men inte långt efter kommer vavvorna, dem e sjukt kvick tänkta o MKT smarta!
MEN jag e oxå trött på folks tradiga kommentarer om att det ej är hundar.......Jag brukar låta det rinna av mig o tänka på att dem måste vara avvis för att dem ej har råd eller ar insett hur jäkla kul ras det är.
Sen finns det dem med vavva som tror dem måste ha kläder o bli burna hela tiden, tycker synd om dem hundarna......

Kan inte annat än hålla med dig :bow:

Har du träffat en Chihuahua? För det låter inte som det med tanke på dina trångsynta kommentarer.
Min väns Chihuahua fungerar som vilken hund som helst, och faktum är att han är en otroligt trevlig sådan. Han blåser varken bort ute eller fryser ihjäl på vintern, och nej, hon bär inte omkring på honom konstant eller har solklänningar på honom under sommaren.

Jag har själv 3 chi´s och vad man använder dem till......?? Dummaste frågan jag hört, vad har du dina hund till???

Själv tränar jag lydnad med mina samt ställer ut en tjej, kör spår, agility 2 timmars skogspromenad DAGLIGEN!!!!
Jag har haft både rottis, schäfer, BC korsning, chihuahua´s e dem som e MEST arbetsglada och lättlärda..BC var enklast att träna men inte långt efter kommer vavvorna, dem e sjukt kvick tänkta o MKT smarta!
MEN jag e oxå trött på folks tradiga kommentarer om att det ej är hundar.......Jag brukar låta det rinna av mig o tänka på att dem måste vara avvis för att dem ej har råd eller ar insett hur jäkla kul ras det är.
Sen finns det dem med vavva som tror dem måste ha kläder o bli burna hela tiden, tycker synd om dem hundarna......

Var detta skrivet till mig?:confused:
Om inte, skriv gärna "knapplån" ;)

Ursäkta att du vart upprörd, men har absolut inget imot små hundar, hade velat haft en liten, men sambon går inte med på det.
Men jag tyckte själva annonsen i sig var väldigt oseriös därför jag reagerade så.

Ja, usch, den annonens osar verkligen "oseriös" lång väg :eek:

Det som gjorde mig, och tydligen också andra, upprörd var dina uppenbart okunniga kommentarer om rasen. Det är som sagt en väldigt trevlig liten hund bakom allt "glitter och glamour", gillar du småhundar så rekommenderar jag starkt att läsa på om vavvor och gärna försöka träffa normalt hållna hundar av rasen. ;)

Inte riktat till någon direkt merän till dem som tvunget ska gnälla o kommentera chihuahua.
Dock håller jag med om att annonsen på blocket är en otroligt korkat annons..någon som e i pengabehov eller nåt...:crazy:

Var detta skrivet till mig?:confused:
Om inte, skriv gärna "knapplån" ;)

Inte riktat till någon direkt merän till dem som tvunget ska gnälla o kommentera chihuahua.
Dock håller jag med om att annonsen på blocket är en otroligt korkat annons..någon som e i pengabehov eller nåt...:crazy:

OK, men kan du inte rikta dig direkt till de som klagar på rasen då. ;)

Hittade denna annons på blocket: http://www.blocket.se/vi/17600179.htm?ca=23_16_s

Är folk verkligen så dumma att de går på sånt här och betalar 30000 för en valp som blir en "micro teacup chihuahua"?

Finns ju inget som heter "Micro teacup chihuahua". Inte heller vanlig "teacup". Det finns bara två modeller av chihuahua, lång och korthårig.

En chihuahua modell mini funkar ofta utmärkt om man "bara" är ute efter en sällskapshund, många har inget behov av att flänga runt på diverse aktiviteter med sin hund utan har den till sällskap, går på promenader och sen inte så mycket mer.

Jag har min chihuahua till sällskap (hon är dock en "mastodontchihuahua" på 3 kg), vi går på promenader och leker men annars är det mest soffliggning som jag och min hund uppskattar, särskilt vid dåligt väder. Och hon passar UTMÄRKT till detta. En schäfer eller jack russel hade inte funkat med min livsstil då den behöver mycket mer aktivitet. Ska dock tillägga att inte alla chihuahuor funkar som ren sällskapshund, vissa behöver mer aktivitet.

Men att det finns så dumma människor som köper en chihuahua för 30 000 kr BARA för att den är liten upphör aldrig att förvåna mig.

*knapplån*

En liten tanke bara. Är det inte så att man inte skall avla på de minsta tikarna? Vad jag vet så brukar man ju använda pyttesmå hanar men att tikarna måste vara lite större än så. Men jag kanske har fåt vikterna om bakfoten?

Helt riktigt. Det är dierekt osund avel att avla en dvärghund till ännu mindre format.
PL

Det är sorgligt... jag kan för allt i världen inte förstå varför det ska vara eftersträvansvärt att få så små hundar som möjligt (inte så stora hundar som möjligt heller). Det kan inte vara sunt.

Det är sorgligt... jag kan för allt i världen inte förstå varför det ska vara eftersträvansvärt att få så små hundar som möjligt (inte så stora hundar som möjligt heller). Det kan inte vara sunt.

Ja, när hunden inte kan föda fram valpar själv så är det något som är fel.

Men så länge det finns pengar att tjäna så... :crazy:

KL

När jag var lite fram tills tonåren hade vi en chihuahua hane, dvs min mamma hade en.. Han vägde 2.5 kg, smart som attan och kunde gå flera mil utan att bli trött. Han var en liten evighetsmaskin när det gällde promenader.
Han var kaxig som fasen mot andra hanhundar, Muckade gräl så fort han kunde. Han lekte med döden flera ggr om man säger så. :D

Har alltid sagt att jag vill ha en chihuahua igen och en dag kommer jag att äga en. Inte för att det är en poppis hund som man kan ha små söta kläder på eller använda istället för smycken. :grin: utan för att ha en riktig hund med mkt hjärna och jäklar annamma.

Chihuahuan är verkligen en stor hund i ett väldigt litet fodral.

Synd bara att en del avlar på dem enbart för att få fram så små hundar som möjligt istället för alla andra kvalitéer rasen har.

min kompis har en fin chihuahua och jag följde med när han skulle besöka uppfödaren här i sommras.

Hon berättade att det är många som ringer o vill ha tag i hundar runt 1kg. Men hennes åsikt var att för att hundarna ska må bra o att valpningarna ska funka så håller hon sig till hundar på runt 2kg.

Hon tyckte även att en så liten hund som eftersträvas i den annonsen har större risk att skada sig

*kl*

undra om valparna är 12 och 10 veckor idag eller om hon bara tagit bilder fårn dess?? skrämmande om de är 12 och 10 veckor idag och ska ha valpar i maj.. :eek:

Jo, det är det ju. Men tiken vägde ju 1,2kg och det är också för litet. Vad jag vet så avlar seriösa uppfödare inte på mindre än 1,8kg.

Så som jag uppfattade annonsen så verkade det faktiskt vara valpar nu och att hon redan planerar att avla på dem. Det är ju helt sjukt egentligen.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 176
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 058
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 737
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka