Tydligen har inte chihuahuahysterin lagt sig!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare monnizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 565
Sv: Tydligen har inte chihuahuahysterin lagt sig!

Hade jag velat haft en sådan liten hund hade jag köpt en hamster i stället, mycket billigare!

:rofl: de är billigare med.

Fast vill man ha en hund är man inte intresserad av att ha en hamster.
Personligen förstår jag inte varför man inte kan inse att även små hundar är hundar, och således även fungerar som en hund.

ts: Ja chihuahuorna är fortfarande poppulära, men hypen har gått ner en hel del. Är inte alltför svårt att få tag på en hane för 12000kr från en registrerad uppfödare i Sverige, speciellt inte en långhårig. En korthårig lovande tik däremot är väldigt svårt.

Personligen skulle jag aldrig köpa hund från den länkade annonsen, dyrt och känns inte särskilt säkert eller seriöst.

Fast vill man ha en hund är man inte intresserad av att ha en hamster.
Personligen förstår jag inte varför man inte kan inse att även små hundar är hundar, och således även fungerar som en hund.

word.
Det är som att säga att vill man ha en stor hund som rottis/schäfer/berner sennen el dylig hund kan man lika gärna skaffa en shettis eller varför inte en get eller ett får eller kanske en gris :grin:

/Ainon med en liten chihuahua som börjar bli less på alla pikar om att det inte skulle vara en "riktig hund"

Senast ändrad:

Priset säger jag ingenting om, folk får betala vad de vill för sina hundar. Men annonsen är inte speciellt seriös. En hund är ju en hund och ingenting man köper i kilopris liksom.

Hade jag velat haft en sådan liten hund hade jag köpt en hamster i stället, mycket billigare!

Som Ainon skrev, en chihuahua är lika mycket hamster som en GD är en ponny.
Jag skulle se den hamster som följer med på långpromenader, kör agillity, tränar lydnad och lär sej tricks.
Jag skulle aldrig skaffa en chihuahua själv, inte för att de är en hamster utan för att de är en för liten hund (som inte har de egenskaper jag söker).

Jaja, men en sådan där liten hund vad ska man ha den till?!
Får de verkligen vara hund? De blåser ju tametusan bort ute och fryser väl ihjäl på vintern.

Får du över den där hunden över ett agility hinder så säg till mig för det vill jag komma och se, kanske penner som står uppe på suddgummin. Förstår inte vad man ska ha en sådan liten hund till.

Har du en sådan liten chihuahua? Jag hoppas verkligen inte du köpte din i gram pris. Reagerade just på annonsen i säg, därför jag pikade, hade också haft en liten hund om sambon varit på min sida.

*kl*

Ja, nu blev det ju en diskussion om varesig chihuahuan är en hamster eller inte.:grin: Det var ju inte riktigt meningen. sandrabjelkov menade det nog mer som ett skämt.

Men vad anser ni annars om själva ämnet om teacup chihuahuor, eller micro t.o.m?
Jag själv tycker att en chihuahua är en chihuahua oberoende på storleken och inga tillägg bara för att den råkar vara mindre än normalt.

Sedan anser jag även att tiken som hon ska avla på är på tok för liten. Jag menar 1,2kg. Tråkigt att utnyttja hundar (ja, chihuahor är faktiskt hundar;) även om vissa inte tycker det) på det sättet bara för pengarnas skull.

Vad jag inte förstår är hur hon kan ta ut en avgift nu för framtida valpar. Tänk om det inte blir några. 20 % är ju 6000 kr, om många ringer får hon ju inte valpar så det räcker, vilka och hur många ska hon ta betalt av då? Finns ju risk att en så liten tik inte kan föda.

Tingningen skulle ju inte ske förrän valparna var 5 veckor, så de som betalar in den är ju garanterade att få en valp..

Mycket billigare kg pris på min schäfer! :D

Jag är uppväxt med chihuahua (mina föräldrar har kennel sedan många år tillbaka) men har ingen vavva nu och planerar inte heller att skaffa någon igen. När jag bodde hemma hade jag en helt underbar liten tik (1.8 kg och helt sund och fräsch, blev svensk utställningschampion) som vägrade bli buren på under promenad, varken "frös eller blåste bort" vintertid. Numera håller jag mig till stora hundar, inte för storlekens skull utan för att jag är störtförälskad i just den ras jag har nu.

Dina kommentarer om vavvor har man hört till leda från folk med s.k "riktiga hundar":eek:. Så innan du skriver liknande saker igen angående hamster, obildbara hundar som inte tål någonting osv, läs gärna på först om rasen;). Vavvan hade nämligen "ett liv" före Paris Hilton och alla unga tjejer som behandlar hundarna som Barbie-hundar och oseriösa människor som ser chansen att tjäna en rejäl hacka på en liten ras som tyvärr blivit alldeles för populär.

Ja vad användes dom till förr?
Varför avlade man fram en sådan liten hund?

Ja vad användes dom till förr?
Varför avlade man fram en sådan liten hund?

Varselhund!

Dvs de vaktade och larmade om främlingar kom och sedan väckte dom de stora hundarna.

Lopphund.... fina damer hade en liten hund som kunde dra åt sig ohyran så att de bet damerna mindre.

Råtthund...liten hund kommer åt i mindre prång än en stor.

Sällskapshund.

Detta gäller många av de minsta raserna, jag har inte koll på vad som specifikt gällde för chihuahuan.

/KT

*kl*

Ja, nu blev det ju en diskussion om varesig chihuahuan är en hamster eller inte.:grin: Det var ju inte riktigt meningen. sandrabjelkov menade det nog mer som ett skämt.

Men vad anser ni annars om själva ämnet om teacup chihuahuor, eller micro t.o.m?
Jag själv tycker att en chihuahua är en chihuahua oberoende på storleken och inga tillägg bara för att den råkar vara mindre än normalt.

Sedan anser jag även att tiken som hon ska avla på är på tok för liten. Jag menar 1,2kg. Tråkigt att utnyttja hundar (ja, chihuahor är faktiskt hundar;) även om vissa inte tycker det) på det sättet bara för pengarnas skull.

Jag läste på ett amerikanskt hundforum att teacup och micro benämningarna inte har något värde (som du säger är det fortfarande chihuauor), det är bara ett sätt att säga det för att kunna ta mer betalt för valparna/hundarna.

Kung Tulle har svarat bra, men jag lägger till att just chihuahua troligtvis har använts som varselhund. Det verkar också logiskt när man vet att vavvorna även idag kan fungera som utmärkta varselhundar, inte mycket går de förbi. Vavvorna är "stora hundar i litet format", tuffa och modiga små hundar som i somliga fall inte är medvetna om sin ringa storlek (på både gott och ont).
Det är oerhört synd att de fått stämpeln "prydnadshund", bärs omkring på och kläs i diverse löjliga "hundkläder".

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 176
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 058
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 737
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka