Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Måste du slita och banka så tycker jag att något fel.

Det är ju något som har gått fel före denna video.
För ägaren.
Tränaren är anlitad för att lösa problemet.
Och gör så på 2 minuter.

Om detta inte hade spelats in på film så hade det bara varit 2 min körning som inte gick så bra.
Och sedan så hade problemet varit ur världen.

De flesta som tränar hästar kommer till situationer som inte bara "flyter på".
Och hamnar i några minuter av maktkamp då och då.

Måste man korrigera på ett fult sätt har man gjort fel från grunden.

Det är ju inte tränaren på filmen som har gjort de bakomliggande felen.
Men tränaren korrigerar det på 2 minuter.
Vilket antagligen är det bästa som går att göra när det har hamnat där det är.

Kort, fort och effektivt är bra med hästar.
Så att det hela tar så liten tid som möjligt.

Och körning ser värre ut än ridning då alla hjälper är helt synliga.
Jag tycker helt ärligt att ni överdriver.

Jag tycker det ser ut som en hårdhänt erfaren kusk försöker visa hur duktig han är utan att lyckas.

Sen undrar jag över kommentarer som "lat", "inte drar" osv. Det syns tydligt att hästen försöker minska trycket i munnen, hur man kan undgå att se att främst vänsterhästen besväras av kusk nummer två:s hårda händer förstår jag inte, mycket tydligare kan det inte bli. Och den gick inte bra mot slutet heller som någon skrev.

Och din erfarenhet av körning är?
Vilken metod skulle du föreslå?

*KL*

Utan att ha kört par, så min spontana tanke är att visst ena hästen drar inte. Men jag vet inte om jag skulle utefter videon säga att det beror på att den är varken "fräck" eller "lat". Den bränner sjukt mycket mer energi och det är betydligt jobbigare att gå som den gör, än om den var lugnade och gick i drag.

Så jag kan inte överhuvudtaget se vad som skulle berättigade en så skarp korrigering, som dessutom stressar både aktuell häst och dess hemskt tålmodiga parkompis så. Dessutom tycker jag inte hästen drar mer än marginellt bättre av korrigeringen.

Kanske vill den inte dra för den tycker körning suger, men den inställningen lär ju inte ändrats efter den 'träningen'. Kanske vill den inte dra för den inte förstår, är stressad, bara inte har lust eller vad som helst. Kan inte se en enda anledning till att inte vilja dra där den korrigeringen skulle hjälpa. Utom möjligen ren istadighet - men det tycker jag inte den uppvisar.

*KL*

Utan att ha kört par, så min spontana tanke är att visst ena hästen drar inte.

Jag måste bara få fråga: var någonstans exakt ser du att vänsterhästen inte drar jämnt med högerhästen? Jag har sett sekvensen med första kusken flera gånger och jag ser inte det ni ser.

Att hästen inte går som den skall med andra kusken, eller egentligen att kombinationen kusk+häst inte fungerar är en helt annan sak, vänsterhästen visar i princip från första sekund att den inte är bekväm med kusk nummer två:s sätt att hantera tyglarna och jag förstår den. Sen kan det vara klippt ihop på ett sett som inte ger en rättvisande bild av det hela, och jag säger inget om kusk nummer två:s skicklighet utan bara om vad som visas i videon.

Senast ändrad:

Draglinorna fladdrar.
Hästen håller sig bekvämt mellan draglinor och stångkoppel och springer bara med.

Du svarade inte på frågan om du hade kört par?
Har du ett eget spann?

Det är enklare för mig att förklara när jag vet vilken nivå jag kan lägga mig på.
Mycket här på Bukefalos är så rosa.

Därför att den hoppas på att få stanna där.
Det fick den ju nyss.
Om den är lat då.

Jag frågar igen:
Har du kört par?

Den försöker ju inte stanna, den försöker fly. Nej, jag har inte kört par, däremot har jag groomat par. Varför måste körning se hemskare ut än ridning? En välutbildad körhäst ska också kunna gå med minimala hjälper. Jag vill inte påstå att stryka en häst med pisken bakom däckeln ser värre ut än att stryka med skänkeln, för att ta ett exempel. Men det där är ren bestraffning och det ser hemskt ut oavsett vem det är som gör den. Överdrivet bankande skänklar ser inte bättre ut än en piskande pisk.

Exakt var i videon syns det, vid vilken tidsangivelse? Jag ser det inte och jag har sett sekvensen med kusk nummer ett minst fem gånger nu.

KL

Håller med om att det ser ut som den vänstra hästen inte drar, men kan inte det bero på att den inte vill gå fram för att den tycker att bettet är obehagligt? De ser ju ut att ha väldigt skarpa bett på sig? Och enligt mig ser inte kusken ut att vara extremt mjuk och följsam i handen.

Har kört en del, både skolkörning och travhästar, men är inget proffs så om någon vill förklara får den personen gärna vara pedagogisk :)

Exakt var i videon syns det, vid vilken tidsangivelse?

Hela tiden.
Sådär rör sig draglinorna när hästar inte drar i linorna.
Det kan hända vid enbet också om linorna är för långa så att hästen drar i skaklarna ni stället.

Men hästar blir inte välutbildade bara sådär hux flux.
Först så måste de ju utbildas.
Och under den tiden så kan det bli meningsskiljaktigheter mellan häst och människa.

En del hästar är egensinniga och andra är det inte.
Den korta varianten.

Såhär tolkar jag filmen.
Jag ser en häst som först körs i en trygg och lugn takt. Därefter kommer en ny kusk, och lägger ganska mycket krav på spannet. Hästen till vänster kämpar och kämpar i sitt "fyspass" som är tämligen hårt för den. Hästen ger utlopp för sin frustration genom en spark bakut. Kusk korrigerar det.
Som erfaren kusk borde man se att rekylen kommer.
Ville kusken provcera fram rekylen? Jag vet inte. Men kusken hanterade iallafall situationen. Hade min häst gjort samma sak hade jag också reagerat. Förmodligen med en skarp röst och kraftigt tömtag. Utsätter hästen kusken och omgivningen för fara så bör korrigering komma. Annars är det livsfarligt.
Det tråkiga i kråksången är den kollektiva bestraffning som uppstår.

Jag är egentligen för mycket amatör egentligen för att uttala mig.
Men, har ägaren bestämt att hästen skall gå i spannet, så infaller vissa regler för den hästen. Hästen måste klara av att leverera. Vad hästen skall leverera skall ägaren/inköraren lugnt och metodiskt vänja hästen vid. Jag tycker filmen visar för mycket press på för kort tid.

Det kanske låter lite taskigt, men du pratar fullständigt i nattmössan.

kl.

Det finns fler klipp, bla. ett som är lite längre på femton minuter. Hästarna används tydligen som instruktionshästar i en kurs av något slag och flera olika kuskar får prova att köra men den enda som har problem är instruktören, hästen är tom. på väg att börja slå. Det hade varit rolig att veta vad han vill åstadkomma om någon kunnig på körning förstår?

https://www.youtube.com/watch?v=fj9T3-2BV4k

Dem har jag inte sett.
Jag skall titta litet mera noga.

Helt ärligt så tycker jag annars inte att det är så mycket att åbäka sig över.
Hästen går emot.
Tränaren löser snabbt problemet.
Så? Vilken skada är skedd?

Nu så skall jag titta.
Återkommer.

Nu så har jag tittat i 5 minuter.
Och hästen till vänster drar inte.
Den kör fram huvudet och ser hela tiden till att ligga bakom den andra hästen som får göra jobbet.
Jag skall titta på hela filmen när jag får tid.

Jag måste bara få fråga: var någonstans exakt ser du att vänsterhästen inte drar jämnt med högerhästen? Jag har sett sekvensen med första kusken flera gånger och jag ser inte det ni ser.

Att hästen inte går som den skall med andra kusken, eller egentligen att kombinationen kusk+häst inte fungerar är en helt annan sak, vänsterhästen visar i princip från första sekund att den inte är bekväm med kusk nummer två:s sätt att hantera tyglarna och jag förstår den. Sen kan det vara klippt ihop på ett sett som inte ger en rättvisande bild av det hela, och jag säger inget om kusk nummer två:s skicklighet utan bara om vad som visas i videon.

Den ligger inte i drag, den lägger sig inte i bröstan.. Draglinorna slackar, och den försöker som det ser ut hålla sig från både bettet och att dra, och taktar stressat "mitt emellan". Syns på hela hästen att den inte drar, och stärks av draglinorna etc.

Dock så anser jag inte det är hästens fel del inte drar och att korrigeringen är okej. Kan finnas hur många anledningar som helst att den inte drar, men inget av de är anledning att korrigera sådär.

Jag skulle vilja veta hur gammal hästen är.
Hur den blivit inkörd. Enbet eller par?
Och vad den gör till vardags.

Det kan ju vara som med gamla ridskolehästar, att den kan alla knep för att komma undan arbete.

Var i videon menade jag, inte hur man ser det.

Menar du verkligen att det syns i sekvensen med kusk ett, han som kör första minuten eller så, att draglinorna slackar?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Hästvård Min pålle har sedan ett tag tillbaka inte känts helt hundra, och nu ber jag Buke om råd. Eftersom hästen inte är tydligt halt (inte så...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
46 109
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar