Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Måste bara fråga då jag blir fundersam. Tycker du att det är rätt hantering av en lat häst?

Det beror på om hästen är outbildad och lat eller utbildad, lat och fräck.
Det finns lata och fräcka hästar och att korrigera dem ser inte vackert ut.
När jag körde par så utbildade jag mina hästar i enbet först.
Det är lättare att få dem i drag och att korrigera utan att ha en annan stackare till häst bredvid.

Men en äldre och erfaren häst visar också den yngre i paret vad som skall göras så det finns för och nackdelar med allt.

Hur många här har kört par?
Mina parhästar är tyvärr döda nu men under en period så promenadkörde jag ett par islandshästar.

Den är i alla fall lite mer avslappnad innan halten,

Det är för att den ser till att inte dra.
Den håller sig bekvämt mellan slacka draglinor och slacka stångkoppel.

Och så blir den sur när den får krav på sig.

Jag har tittat igen.
Och med tanke på hur fort som hästen förstår vad den skall göra så är den nog bara fräck.
Det tar ju bara några minuter att komma igenom.

Senast ändrad:

Det finns lata och fräcka hästar och att korrigera dem ser inte vackert ut.
Jag tycker inte man behöver korrigera "lata och fräcka" hästar på något fult vis. Jag har träffat flera sådana under alla år och det har aldrig behövt se fult ut på något vis.

Jag tycker kusken behandlar hästen väldigt illa.

Den drar ju inte alls och är säkert smart nog att veta skillnaden på att dea själv och dra i par...

Jag tycker inte man behöver korrigera "lata och fräcka" hästar på något fult vis.

Det kan man ju tycka.
Har du kört par?

Och har du någon bättre idé som fungerar lika fort?
Det tog max 2 minuter, det tycker jag är skonsamt för hästen.
I stället för att harva på i månader.

Jo de brukar begripa när man bara kan springa med.
Dock är det något som är vanligare med hästar som körts in i par än de som körts in i enbet.

Att sätta ihop två latmaskar kan bli spännande.
Ingen drar och det kan bli ett totalt livsfarligt trassel av det hela.

Det är för att den ser till att inte dra.
Den håller sig bekvämt mellan slacka draglinor och slacka stångkoppel.

Och så blir den sur när den får krav på sig.

Jag har tittat igen.
Och med tanke på hur fort som hästen förstår vad den skall göra så är den nog bara fräck.
Det tar ju bara några minuter att komma igenom.

Jag har också tittat igen och ser fortfarande inte vad du ser, utan håller fast vid min första bedömning. Om den bara är fräck, hur kommer det sig att den väljer att reagera på samma ställe (där halten var) varje gång?

Till att börja med sitter jag inte offentligt och snackar skit om andra kända kuskar eller andra personer heller för den delen.
Om man inte vet bakgrund och varför till ett beteende har man inte all fakta.
Och har man inte all fakta börjas de bara spekuleras och snackas en massa skit.
Och skitsnack är de värsta jag vet.:mad:

Så för att i alla fall JAG ska gå vidare i denna tråd vill jag ha in kusken i fråga här som kan förklara och i alla fall få en chans till att försvara sig.
Så länge han inte är här inne kommer iaf inte jag diskutera vidare i denna fråga.

Det kan man ju tycka.
Har du kört par?

Och har du någon bättre idé som fungerar lika fort?
Det tog max 2 minuter, det tycker jag är skonsamt för hästen.
I stället för att harva på i månader.
Ja, enstaka gånger. Men det är oväsentligt. Det väsentliga är att jag har mycket erfarenhet kring hästhantering och problem som kan uppkomma, och jag föredrar att se över VARFÖR hästen väljer att göra som den gör och vad jag långsiktigt kan göra åt det, istället för att bråka som kusken gör.

Om den bara är fräck, hur kommer det sig att den väljer att reagera på samma ställe (där halten var) varje gång?

Därför att den hoppas på att få stanna där.
Det fick den ju nyss.
Om den är lat då.

Jag frågar igen:
Har du kört par?

Men det gick ju utmärkt för dig att göra nyss? Jag tror bara du reagerar för att ingen höll med dig. ;)

Det väsentliga är att jag har mycket erfarenhet kring hästhantering och problem som kan uppkomma, ....

Det har jag också.
Och min erfarenhet är att ju fortare man blir av med ett oönskat beteende ju mindre risk för återfall få man.
Om man håller på och drar på det länge så kan man i stället befästa det felaktiga uppförandet.

Jag har då aldrig befäst ett oönskat beteénde när jag har tränat hästar. Det har gått utmärkt när jag gett det lite mer tid och arbetat från grunden.
Förstår inte vitsen med att gå så hårt på som kusken gör, och förstår inte hur man kan försvara det.

Dock är det något som är vanligare med hästar som körts in i par än de som körts in i enbet.

Är det inte kutym att man kör in hästar som enbet i stort sett alltid? Jag har aldrig kört par, men rent logiskt känns det för mig som att man gör ett jättestort hopp i utbildningen.

Nej, jag har kollat två gånger och får ont i magen. Att alla bara står där och inte vågar (?) säga till proffset tycker jag är lite ledsamt.
Oavsett om hästen är lat, grön, rädd eller tjurig så tycker jag det är galet att försöka rätta till det med piska, starka tömtag och våld.
Vars f*n är samarbetet, förståelsen och harmonin? Träning är att locka fram det bästa, hur man sen gör är olika men detta är inte rätt sätt enligt mig.

Vid körning så är ju piskan och bettet de enda hjälper som man har till buds.
Man kan varken banka med hälarna eller köra in en sporre i sidan på hästen.

Ridning är inte heller vackert när hästar skall korrigeras.

Är det inte kutym att man kör in hästar som enbet i stort sett alltid?

Det finns olika skolor om det där.
Vissa anser att alla hästar skall köras in i enbet medan andra tycker att det är lättare för hästarna att ha en äldre och erfaren häst att härma.
Risken med att köra in i par är att man får en häst som maskar och inte drar.

Köra enbet och par är mer olika än vad man kan tro.
Jag utbildade mina parhästar själv och båda var välkörda i enbet innan jag satte ihop dem i par.

Vid körning så är ju piskan och bettet de enda hjälper som man har till buds.
Man kan varken banka med hälarna eller köra in en sporre i sidan på hästen.

Jag tycker definitivt inte att man ska träna på det viset , varesig från marken, på ryggen eller i vagnen!! Måste du slita och banka så tycker jag att något fel. Hästar är känsliga djur med tunn hud och känsel i munnen. Ska du banka på någon kanske det är dig själv för du kanske har tränat din häst för lite eller gått för fort fram om du måste göra som tränaren i videon.

Måste man korrigera på ett fult sätt har man gjort fel från grunden.
Som Passion skriver ska man snarare banka på sig själv.

Jag har nog aldrig sett en vettig hästmänniska korrigera genom att banka, slita och använda våld. Jag skulle inte respektera en sådan människa.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Hästvård Min pålle har sedan ett tag tillbaka inte känts helt hundra, och nu ber jag Buke om råd. Eftersom hästen inte är tydligt halt (inte så...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
46 109
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar