Sv: Vad gör jag med hästen?
När jag köpte henne och besiktade henne var hon lite ojämnt musklad vänster vs.högersida, lite olika stora hovar och lite spänd i ryggen, diskuterade med veterinären och han tyckte som jag
att det kommer att gå bort med allsidig ridning och sadelkoll typ...
Hästen var enbart hoppad 120 innan och inte mycket genomarbetad i dressyr, rätt tunn/omusklad överlag.
Redan när vi lastade ur rörde hon sig skumt bak, tänkte att hon stått o spänt sig (svårlastad...). Hon rörde sig passigt i skritt.
Red henne lugnt några veckor, generellt mjuk o fin men lite sned och stel i ena sidan som många hästar, inget anmärkningsvärt, däremot bockade hon infernaliskt när vi åkte iväg för att träna, gick över efter 20 minuter men var verkligen serier, dock inte för att kasta av.
Pga en skärskada stod hon ett par månader och när jag satte igång henne igen och började kräva mer i dressyren, då menar jag öppna, ställa/böja, inget mer avancerat, så började hon kicka mot skänkeln, räckte med att jag bara satt över på inre sittbenet.
Måste tillägga att det var en superkänslig häst som hade mycket åsikter, inte tolererade vem som helst, men det kan ju också i grunden bero på smärta..
Hon protesterade vid sadling, trots att de låg bra, (gjorde det hos tidigare ägare med)experimenterade med olika gjordar om det var sadeltvång eller annat obehag.
När jag jobbade i töm eller lina (jobbade mycket från marken hela tiden) så hade hästen sina ryck o kunde plötsligt explodera o få ett jagat uttryck i ögonen som att hon ville få hjälp typ.. Ungefär som när en häst har problem med bakknän.
Under den här tiden hade jag ute sadelutprovare, kiropraktor, massör och olika tränare för att få hjälp.
Kiropraktorn hittade låsningar i ryggen, de återkom och jag åkte in till klinik, där såg de att hon hade låsning i ryggen som eventuellt kunde bero på svaga bakknän, eller så berodde bakknäna på ryggen.. Ren på böjprov runt om.
Hon sprutades i ryggen vid 3 tillfällen, satte igång varje gång med rehab, tömkörning, bomarbete etc samma visa igen.
Så tog jag ut en vet som är erkänt bra på just rörelsestörningar, för jag såg hela tiden att hon rörde sig liiite skumt bak, den dagen var en "dålig" dag o hästen visade hela sitt register i lina, skolor ovan mark och bara rusade runt som hon vore jagad. Vet kollade igenom henne, då var hästen nästintill okontaktbar och sa att den borde tas bort och skrev ett intyg till föräkringsbolaget.