Sv: Är den här hästen halt?
Nu har jag äntligen möjlighet att uppdatera... jag har varit på reggaefestival i Tyskland, så uppkopplingen har varit begränsad. Till resultatet av veterinärbesöket: Mirabeau var nu halt på höger bak, vilket var det enda ben han inte visat tydlig hälta på under de tre tidigare veterinärbesöken. Han bedövades i knäet och hasens glidleder, vilket inte förbättrade rörelsemönstret. Nu har han alltså bedövats i samtliga ben, på minst tre ställen per ben, utan att han rör sig bättre. Vi röntgade båda haserna bak, och kunde utesluta spatt eller något annat relaterat till skelettet, då plåtarna såg bra ut.
Därefter togs blodprov, som visade att vita och röda blodkroppar var som de skulle, inte särskilt mycket antikroppar (mot fästingsjukdomar), och han har inte en muskelsjukdom som tydligen kan ge diffusa hältor. Dock skall veterinären återkomma med exakt tolkning av resultat för fästingsjukdomar, men damen i rådgivningen på Strömsholm tyckte inte att de var anmärkningsvärda.
Vi röntgade sedan nacke och rygg för att utesluta förändringar i överlinjen, och inga fynd gjordes. Vid det laget var vi alla rätt matta- det finns ju inga konstigheter!
Veterinären tyckte inte heller att hans kotor var anmärkningsbart veka, och tyckte inte att vi behövde sko annorlunda, men att vi ska fortsätta jobba på att korta tån. Skönt!
Nu har hästen fått allmän kortsionbehandling under 2-3veckor, samt Gonex som är glukosamin i koncentrerad form. Jag har inte sett pålle på en vecka, så det ska bli intressant att se om han rör sig bättre eller oförändrat på kortisonet. Därefter ska vi fundera på hur vi kan gå vidare, beroende på resultat av behandlingen.
Alltså har jag en häst som på röntgen ser jäkligt frisk ut, men som rör sig konstigt oavsett var han bedövas. Jag är så otroligt glad att jag fått en veterinär som verkar villig att utreda tills vi hittar något, och som inte råder mig att vila honom för att se om förbättring sker. Jag blev verkligen tagen på allvar, vilket betyder massor.