Tvillingar, trillingar eller bara en?

Sv: Tvillingar, trillingar eller bara en?

Därför att det verkar helt orimligt att tre foster ska kunna förses med tillräcklig näring när de har så liten kontakt med livmodern som det blir när 3 ska dela på den.

KL
Min hästs syster fick tvillingar där båda överlevde. Två ston som blev lite mindre än mamma och andra syskon men normala för rasen, ardenner.

Varför skulle det inte kunna vara sant?? det finns ju en del tvillingar som klarat sig, mina tex. Så varför skulle det inte kunna finnas trillingar, även om det är betydligt ovanligare.

Har aldrig hört talas om trillingfödsel på häst. Håller med CK om att det låter otroligt.
På ko föds det då och då trillingar, men inte heller där är det vanligt förekommande. Har aldrig varit med om nån sån födsel själv, men en kollega förlöste trillingkalvar en gång.

KL

Hade ett fullblod som vif första ultraljudet blev konstaterad dräktig med tvillingar, eftersom dom låg så nära varandra gick det inte att klämma bort bara en utan vi fick ta bort båda, hon betäckdes igen och blev dräktig och fick ett jättefint föl.
Tydligen ska det vara vanligt att fullblod får tvillingar. Tvillingfödslar beror ju enbart på stoet, det är alltså inte hingstens fel att det blir tvillingar. En del säger att vissa hingstar ger mer tvillingdräktigheter men det stämmer inte utan det beror enbart på hur många ägg stoet släpper. Så skyll inte på hingstarna :smirk:

Har aldrig hört talas om trillingfödsel på häst. Håller med CK om att det låter otroligt.
På ko föds det då och då trillingar, men inte heller där är det vanligt förekommande. Har aldrig varit med om nån sån födsel själv, men en kollega förlöste trillingkalvar en gång.

Trillingfödsel bland kor förekommer emellanåt, även om det tillhör ovanligheterna. Vi har inte haft någon, däremot hade en granngård hemmavid det för ett tiotal år sedan, och vad jag minns var alla tre pigga och friska.

Jag har "googlat" runt på alla möjliga sidor på nätet, i gamla böcker mm, och INGENSTANS kan jag hitta att det finns bevis för en trilligfödsel hos häst, vilket gör att jag verkligen ifrågasätter uppgiften.
Borde ha varit en "världssensation" om det hänt-speciellt om alla tre skulla leva nu och vara i tioårsåldern...

KL

Tvillingfödslar beror ju enbart på stoet, det är alltså inte hingstens fel att det blir tvillingar. En del säger att vissa hingstar ger mer tvillingdräktigheter men det stämmer inte utan det beror enbart på hur många ägg stoet släpper. Så skyll inte på hingstarna :smirk:

Nu ska vi nog inte sprida lögner och missuppfattningar.....
Hingstarna kan mycket väl vara anledningen till vissa tvillingar.
har hingsten god fertilitet med långlivade spermier ökar risken för att det ska bli tvillingar markant.
När vi hade vår förra hingst så hade vi nog tvillingar att klämma på i alla fal minst 10-15 % av stona.
Med vår nuvarande hingst är det inte alls lika vanligt, trots att "dräkltigheten per brunst" är lika god.

De flesta ston släpper fler än ett ägg/brunst, men med normal sperma så blir det oftast bara en befruktning.

Det finns ju en bild på trillingar här i tråden. Så det finns ju bevis på att det förekommit

Tidigare i tråden:

Jag har ett sto som nedkom med tvillingar(E Levantos II) 2001.
Ingen av dom överlevde.

Morfar fick tvillingar på sitt ena ardennersto Marika 1976(?), där överlevde hingsten, men inte det lilla stofölet.

Angående ULLA 2424,född 1930. 1938 var året då hon fick dessa tre föl
ullae.jpg

En helt otrolig bedrift får man väl säga, men som sagt det gick ju bra för alla!

GÖREL: Vet du möjligen hos vilken uppfödare Ulla fanns, och vilka dessa båda stiliga män kan vara?

NEJ, NEJ ,NEJ!!! Nu får det vara nog här inne tycker jag!!!

Det är inte ofta jag blir irriterad över "småsaker" men i detta fallet så måste jag få reagera, eftersom det är ett av mina gamla inlägg du använt dig av.

Ulla fick mkt riktigt TRE föl inom ett år, men INTE trillingar- utan ett stoföl mkt tidigt på året -38 E:Humanist och sedan i slutet av samma år ett par tvillingföl E.Munter!!!( eller möjligen tvärtom-har inte alla fakta i huvudet)

Detta framgick tidigare i tråden du hänvisar till...

Vi måste alla här inne lära oss att läsa allt ordentligt innan vi rusar åstad och skriver en massa .

Nu hoppas jag verkligen att det är slut med missförstånd, och jag kommer iallfall inte att tro på detta med trillingfödsel innan jag är helt överbevisad...

Jag kan inte hitta någonstans att det står att det inte var trillingar??? Så som du skrivit kan jag bara tolka det som om det skulle vara det :crazy:

Har läst tråden flera gånger nu och jag tolkade inte samman ditt inlägg med Görels eftersom ditt kom efter :smirk:

Sedan skriver ni nu olika. Görel att det var tvillingar först och du att det var sist så att bli irriterad över feltolkningar skall man kanske inte bli så lätt :angel:

Enligt stamboken var det först tvillingar e Humanist och senare samma år ett sto e Mentor.

Sedan skriver ni nu olika. Görel att det var tvillingar först och du att det var sist så att bli irriterad över feltolkningar skall man kanske inte bli så lätt :angel:

Jag har för mig att jag svarade Görel i tråden... OM inte så ber jag om ursäkt.

Jag skrev iallfall högre upp i denna tråden såhär:

"CITAT:Ulla fick mkt riktigt TRE föl inom ett år, men INTE trillingar- utan ett stoföl mkt tidigt på året -38 E:Humanist och sedan i slutet av samma år ett par tvillingföl E.Munter!!!( eller möjligen tvärtom-har inte alla fakta i huvudet)"

just för att jag inte hade allt i huvudet ...

Jag blir mest irriterad över att folk som skriver inlägg, och som sedan inte kan klargöra fakta i det dom skrivit utan bara väljer att inte skriva mer, eller -ännu värre- trasslar in sig i lögner...
(OBS! gäller inte någon särskild)

Att du fick ta det var inte riktigt min mening, ursäkta igen;-) men du måste väl ändå hålla medom att det vore betydligt bättre om alla hade belägg för det dom skriver härinne...

TACK GÖREL...ännu en gång...

....men du måste väl ändå hålla medom att det vore betydligt bättre om alla hade belägg för det dom skriver härinne...

TACK GÖREL...ännu en gång...

Haha, då skulle vi inte få många inlägg på Bukefalos i fortsättningen...:smirk:

Det finns ju dom som ständigt kommer med hur dumma påståenden som helst, dag efter dag, utan att det stämmer för fem öre.

Självklart så håller jag med dig :D

Jag har inte heller hört talas om trillingar men trodde faktiskt att den bilden du la in var just det, mkt pga att jag inte tyckte de såg ut att vara så stor skillnad på dem i ålder och att jag inte satt det i samband med Görels inlägg

Mina finns iaf, även om de bara är tvillingar ;)

Att det inte är så stor skillnad beror på att de visas som 1½åringar.
(i en annan tråd diskteras just det, att de flesta, oberoende på
födelstidpunkt på året, inte skiljer sig som 1½åringar.);)

I vilket fall som helst är det imponerande att stoet först fick tvillingar och sen ytterligare en avkomma samma år som alla överlevde och blev avelsston!:)

Jag sällar mig också till de som vill få bevis för att ett sto fött trillingar, har aldrig hört talas om det!

Haha, då skulle vi inte få många inlägg på Bukefalos i fortsättningen...:smirk:

Det finns ju dom som ständigt kommer med hur dumma påståenden som helst, dag efter dag, utan att det stämmer för fem öre.

Nej, det är väl så...

Och BLA jag måste väl lära mig att vara Ö V E R T Y D L I G i allt jag skriver, så att det absolut inte kan misstolkas...

Det är lite farligt att "ta för givet" att alla vet bara för att man själv vet att vissa vet det man vet...Fn*ss...
(o varför kan jag inte använda smileysarna nu då?)

Olgaklara.
Igentligen är det väl skitsamma när vilka föddes och när.
Tvillingar först eller sist alltså.

Till andra.
I övrigt skulle jag också vilja ha konkreta bevis på trillingfödsel.
Alla som har en "basic"kunskap om hästens livmoder vet ju att det skulle vara en jättesensation med trillingfödsel.

AM

Olgaklara.
Igentligen är det väl skitsamma när vilka föddes och när.
Tvillingar först eller sist alltså.

Till andra.
I övrigt skulle jag också vilja ha konkreta bevis på trillingfödsel.
Alla som har en "basic"kunskap om hästens livmoder vet ju att det skulle vara en jättesensation med trillingfödsel.

AM

Det var inte sakfrågan som jag menade med det jag påpekade ;) Och jag skrev att jag hade missat Görels inlägg om denna häst och i det inlägget jag citerade så står det bara dessa tre föl och otrolig bedrift och tråden handlar om tvillingar och trillingar så det var ju ganska lätt att missuppfatta det :smirk:

Men eftersom jag nu missade det första inlägget om Ulla så spelar det ju inte så stor roll nu.

Men jag skulle väldigt gärna också vilja veta om det någonsin fötts trillingar bland hästar???

Hittade en ganska skrämmande atikel om tvillingar där det stod att de hade alla möjliga olika brister :crazy:

Så jag blev ju helt hispig och for ut och kollade igeom båda två i stallet, men jag hittar ingen onormalt på mina.

är det någon som vet vilka def det brukar bli på tvillingar, eller om det inte behöver vara så??

Det är därför det är så viktigt att kika uppe i det högra hörnet- för att se vems inlägg i tråden man kommenterar... annars händer sådana här misstag, och "falska" uppgifter kommer i omlopp-och det vill vi ju absolut inte!

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 553
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 980
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025