Tvillingar, trillingar eller bara en?

Sv: Tvillingar, trillingar eller bara en?

I natt har det fötts tvillingföl hos oss e. Marwin. Två systrar. Mamma gick en vecka över tiden och båda verkar pigga. Håll tummarna att båda klarar sig! Ska ut och kika på underverken i em.

Jag håller tummarna jättehårt för att dom klarar sig!
Min hästs tvillingar var efter samma hingst, men dom kom ju i månad 8:(
Vore kul att se bilder på dom små!;)

Nu har jag varit ute och tittat på dem. Helt bedårande! Den ena tösen (största) reser sig själv, diar bra och verkar helt normal. Den minsta är också pigg och blir starkare för varje mål hon får. Henne måste dock matte flaskmata och hjälpa att resa upp. När jag var där nu knatade hon runt lite i boxen på (otroligt!!!) spinkiga ben! Vi har en fölis till som är två veckor nu. Plötsligt såg han gigantisk ut!!
Båda flickfölen är bruna med bred bläs och fyra vita strumpor:) Så söööta! Jag ska ta lite bilder på dem nästa vecka och lägga ut.

Nu har jag varit ute och tittat på dem. Helt bedårande! Den ena tösen (största) reser sig själv, diar bra och verkar helt normal. Den minsta är också pigg och blir starkare för varje mål hon får. Henne måste dock matte flaskmata och hjälpa att resa upp. När jag var där nu knatade hon runt lite i boxen på (otroligt!!!) spinkiga ben! Vi har en fölis till som är två veckor nu. Plötsligt såg han gigantisk ut!!
Båda flickfölen är bruna med bred bläs och fyra vita strumpor:) Så söööta! Jag ska ta lite bilder på dem nästa vecka och lägga ut.
Tyvärr dog båda:cry: En efter första dygnet och den andra efter tre. Jättesorgligt för ägarna.

Vad tråkigt:(
Tyvärr går det ju sällan bra med tvillingdräktigheter, men förstår att det måste kännas extra tungt när båda ändå föds levande och dom trots allt verkade relativt starka.

Hoppas att mamma sto har sörjt klart och gått vidare nu!

Hoppas att mamma sto har sörjt klart och gått vidare nu!

Mammasto är ombetäckt med samma hingst så nu får vi vänta och hoppas att hon tagit sig plus att de bara ser en fölis på första ultraljudet!!

Vad trist! Fick själv tvillingföl (ett par halvblods-hingstar) för 7 år sedan, två fuxar, den ena med bred genomgående bläs och tre höga strumpor, den andra med lykta och fyra höga strumpor (över knäna), superfina! Mitt sto gick tiden ut, den som föddes först klarade sig och blev stor (165 cm och grov) den andra var död vid födseln... Men vid alla UL-kontroller hade man bara sett ett foster, så det var en total överraskning, men stoet hade fått PG-spruta.

Därefter har mitt sto "bara" fått ett föl (utan PG-behandling).

Hoppas allt går bra nu!

*KL*

Vårt sto har fått tvillingar. Bara ett syntes på UL. Gjort UL vid 16, 30 och 90 dygn. Båda döda. Det ena fullgånget. Det andra outvecklat. Se avelsextra 2007, ovanliga fölningar. Det är inte stenfoster som det påstås i texten.

Om stoet sprutas igång så är det vanligt, precis som hos människor, att det lossnar fler ägg samtidigt. Mitt sto blev igångsprutad 2005 och 2007, båda gångerna blev hon dräktig med tvåäggstvillingar och båda gångerna klämde vet. sönder det ena. 2005 blev det kvarblivna fostret min fina 2,5-åring och 2008 håller jag tummarna för ett stoföl e: Feliciano.

Det sägs även att fullblod har större benägenhet att få tvillingar, varför vet jag inte...

Det sägs även att fullblod har större benägenhet att få tvillingar, varför vet jag inte...

Mitt sto som blev dräktigt med tvillingar var hälften fullblod.

Den ena klämdes, den andra klarade sig men stoet omkom i en trafikolycka när hon var 90 dagar dräktig.

Mamma sto är inte sprutade utan har haft naturlig brunst. Det hade hon visserligen förra året också. Hoppas verkligen att de kan se om det skulle bli två igen så att en kan klämmas. Mamma stos ägare sörjde sina små fölisar väldigt mycket.:cry: Hon förtjänar en stor frisk fölunge nu!

Mitt sto som blev dräktigt med tvillingar var hälften fullblod.

Den ena klämdes, den andra klarade sig men stoet omkom i en trafikolycka när hon var 90 dagar dräktig.

På min station sa de att just fullblodsston hade en benägenhet att ofta släppa 2st ägg vid varje ägglossning, och då ökar ju risken såklart :angel:

Tyvärr var mitt halvblodssto också sån som släppte 2st nästan varje gång...

*kl*
Hur :devil: kan den här tråden vara aktiv och ständigt åka upp i listan när inget nytt skrivs i den?! Otroligt irriterande! :mad:

Har varit med om 2 tvillingfödslar varav vid den första födseln bägge var dödfödda. Den andra (ett annat sto med mkt dåligt temperament) kastade i (tror 5e/6e månaden?) varav den ena levde vid "födseln" även om den dog lite senare. Bara så förvånad att den levde! Hade hellre haft den dödfödd från början då jag tycker det är humanare mot föl och sto. Har hört att ca 20% är tvillingar (?) Men du kan ju plocka ut ena fostret i ett väldigt tidigt stadium. Dock hade vi inga planer på tvillingar.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 547
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka