Tvillingar, trillingar eller bara en?

Sv: Tvillingar, trillingar eller bara en?

Ååh, vilken underbar bild på Fana med sina tvillingar!:love: :bow:
Kampala heter tvillingen som exporterades till Norge 1987, undrar vad hon gjort där?? Det finns inga reg. avkommor fram t.o.m -99 ivf!

Ps. Ser ni att de är Sabino dessutom!!? Ds

Mitt kallblod är trilling!
Alla tre lever och mår finfint idag:) 10 år gamla

Nämeeen, jisses amanda!!!
Guuud så häftigt.. har du inga bilder på dem?

Ps. varför kryssade du inte i rutan för trillingar??? Ds.

Ååh, vilken underbar bild på Fana med sina tvillingar!:love: :bow:
Kampala heter tvillingen som exporterades till Norge 1987, undrar vad hon gjort där?? Det finns inga reg. avkommor fram t.o.m -99 ivf!

Ps. Ser ni att de är Sabino dessutom!!? Ds

javisstja! Kampala var det :idea:
vad är Sabino??

Jag fyllde i 2 motsatta saker.
Jag har aldrig råkat ut för tvillingar på mina ston. Alla u-ljudade med 1 föl.

MEN
vår hingst har tvillingföl som båda lever på Öland blir 2 till sommaren.

Knapplån

På nävra gård föddes tvilling föl, någon gång på 70 talett. Mamma Habanera var halvblod och pappa var Toreador, även han halvblod. Blev två stoföl båda klarade sig och hette Hambo och Polka.

Mitt halvblodssto fick tvillingar (efter PG-behandling) år 2000 efter Opius 855. De var olika tecknade (alltså tvåäggstvillingar) hingstföl bägge två men bara den ena överlevde, den andra var död vid födslen men de var lika stora och välutveclade båda två, stoet fölade bara 4 dagar före utsatt tid... Allt gick bra sedan och idag är han rejält bygd och 165 cm hög.

Ett fullblodsto som stod inhyrd hos mina förädrar kastade ett föl i december -00 och födde ett fint stoföl i maj -01.
Stoet hade inte sett direkt dräktig ut och ägarna visste ju att hon kastat så hon hade ju inte fodrats för dräktighet.
Fölungen blev bara runt 150 som vuxen trots att föräldrarna var över 160.

*knapplån*

Förra sommaren konstaterades två av våra ston dräktiga med tvillingar vid UL på 16 dygn.
En fosterblåsa klämdes bort på båda stona, vilket resulterade i ett underbart stoföl för det ena stoet och en resorbtion av även det andra fostret för den andra.

Vi har också ett sto som precis innan hon kom till oss kastat tvillingar. Trots tre UL hade man inte kunnat konstatera tvillingdräktighet på henne och kastningen var därför helt oväntad. Hon har idag haft tre föl och är dräktig med sitt fjärde nu och har inte varit tvillingdräktig någon gång mer.

KL
Min gamla connemara ponnys mammas fick tvillingar 3 ggr.

Det var på 80 talet. Första gången klarade sig båda.
Andra gången dog den ena, och tredje gången var stoet äldre, men båda fölen överlevde.

Hon betäcktes inte mera efter det, trots att hon var väldigt fräsch.

*KL*

Satt och bläddrade i gamla årsberättelser från MVK, och fann denna bild i -84'an. Det är hingst och sto e. Ciceron u. Furie (5) Furidant - Niarchos. Kollade på ASVH, men där står det inga namn på tvillingarna.. endast reg.nr!?? Vet ej om de lever idag.
--
furie-tvill-84.jpg

Mitt kallblod är trilling!
Alla tre lever och mår finfint idag:) 10 år gamla

Det måste ju vara en sensation utan dess like. Hur i hela friden kunde 3 föl få näring i livmodern när de flesta inte ens klarar att bära fram 2 föl?
Vad är det för stam och ras på dom, detta måste jag kolla upp.

Jösses! :eek: Du har inga kort på underverken? :idea: Hur överlevde alla, flaskmatades alla tre, en eller två?

Då var jag på Nävra under den tiden och hade våra hästar där!
Jag har fått tvillingar där bägge levde men den ena fick vi senare ta bort. Stoet som finns kvar är nu 4 år.
Ett annat sto jag hade fick ett friskt stoföl och ett sedan länge dött foster. Det stoet är nu 5 år!
Jag har också haft ett ponnysto som konstaterats dräktig med två foster, det ena klämdes och ett friskt sto föl även då!

Ojdå, då har vi ju med andra ord kanske träffats innan också. Dom var ju iof redan födda när jag började att vara där nere.

Det måste ju vara en sensation utan dess like. Hur i hela friden kunde 3 föl få näring i livmodern när de flesta inte ens klarar att bära fram 2 föl?
Vad är det för stam och ras på dom, detta måste jag kolla upp.

Håller med!
Jättenyfiken.Har ALDRIG hört talas om något sådant...

Skulle gärna vilja veta mer...

Jag tror inte att det är sant...
Det jag kan tänka mig, möjligen, är att stoet fått ETT eget föl, möjligen två, och sen givit di till fler så att hon "hade 3 föl vid sidan".

Varför skulle det inte kunna vara sant?? det finns ju en del tvillingar som klarat sig, mina tex. Så varför skulle det inte kunna finnas trillingar, även om det är betydligt ovanligare.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 553
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 980
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025