Tvillingar, trillingar eller bara en?

Sv: Tvillingar, trillingar eller bara en?

Ja,dom låg i samma fostersäck.
Det förekommer men det är mycket ovanligt enligt min vet

Ja,dom låg i samma fostersäck.
Det förekommer men det är mycket ovanligt enligt min vet

Enligt vad jag har hört så finns det inget som säger att enäggstvillingar inte skulle kunna bildas.
Däremot så har aldrig någon någonsin upptänkt enäggstvillingar på häst, så även vid detta påstående är jag tveksam till sanningshalten.

Det var två, men fanns bara en fostersäck. Den ena var outvecklad och hade troligtvis varit död länge. Den andra var en riktig fölis.
Kan det ha funnits en fostersäck till då inbakad på nåt vis? Men dom låg i samma..
Min veterinär är uppfödare själv, och hon sa att det är mkt mkt ovanligt, men det förekommer som sagt. Tror inte hon skulle hitta på detta.

En av mina hästar jag har haft var född som tvilling och båda ska ha klarat sig, E: Martini U: Dotti UE: Herkules.
Den enda skillnaden var att min var ponny, 147,5 cm och systern (geisha tror jag hon heter? avelssto om jag minns rätt) blev stor häst.

Jag har varit med om två tvillingfödslar! Vid den första så överlevde bara en och hon blev ponny 147,5 och har tävlat hoppning på hög nivå! Sen kom nästa par, två fullstora fölisar som blev 164 resp. 167cm. Där avlivades den första när hon var 6-år efter en skada i hagen, alltså inget som hade med att hon var tvilling! Den andra är exporterad till Norge och har där gått 1.50 hoppning!

Men jag måste fråga, vad händer om man får tvillingar? Måste man betala dubbel fölavgift när de föds eller "får man en på köpet?"

Till andra.
I övrigt skulle jag också vilja ha konkreta bevis på trillingfödsel.
Alla som har en "basic"kunskap om hästens livmoder vet ju att det skulle vara en jättesensation med trillingfödsel.

AM

Jag har för mig att jag någon gång har hört en veterinär säga att det är fysiskt omöjligt för ett stos livmoder att bära fram trillingar. Således tillhör jag skaran som inte tror på trillingfödslar hos häst.

Jag har varit med om två tvillingfödslar. I det första fallet överlevde bägge fölen. I det andra föddes båda döda fullgånget.

En skolkamrat till mig fick på sin ardennermärr tvillingar där båda överlevde och såldes sedan till samma köpare som kör par med dom. Lite kul att de följs åt....

Vi hade för 5 år sedan ett sto på bete hos oss. Hon betäcktes ungefär samtidigt som en av våra märrar. På sensommaren sa jag till ägaren att antingen har min märr resorberat eller så är din dräktig med tvillingar. I januari kastade hans märr två hingstföl. Vår fölade ett stoföl i början av maj.

Gira :banana:

Jag har en kompis som hade sitt sto dräktigt med först tvillingar som de sprutade bort. Nästa gång var det faktiskt trillingar men som de givetvis också sprutade bort! Så att bli dräktig med tvillingar går, men jag är ytterst tveksam till att ett sto skulle kunna bära fram 3st just med hänvisning till hur deras livmoder ser ut. :crazy:

(Stoet var e, Magini och dräktig med Ulrich Z.)

Min kompis ponny har en tvillingsyster... Och dom är båda kanonfina tävlingsponnyer, så inte verkar det vara några fel på dom :)

Jag har själv varit med om tvillingfödsel en kompis fick tvillingar på sin nordsvensk, den ena outvecklat den andra fullt utvecklad - Båda döda vid födseln.
En annan kompis fick tvillingföl på sitt arabsto, båda överlevde men stoet hade en tuff fölning och de skulle inte ha överlevt om inte vetrinären varit så fort på plats. Hästägarna hade också mycket stor kunskap om fölning och fanns på plats.
Visst är det kul de gånger tvillingar föds och allt går bra, men är det inte att föredra att man ultraljudar sitt sto för att kunna undvika tvillingar? Det är ju trots allt vanligare att fölungarna dör, dessutom utsätter man stoet för en onödig risk.

Visst är det kul de gånger tvillingar föds och allt går bra, men är det inte att föredra att man ultraljudar sitt sto för att kunna undvika tvillingar? Det är ju trots allt vanligare att fölungarna dör, dessutom utsätter man stoet för en onödig risk.

Ultraljud ger tyvärr ingen garanti. Tror att de flesta ultraljudar, bla för risken för tvillingar. Det är ju inget man önskar liksom.

Mitt sto ultraljudades 2 ggr. Det gick inte att se att där fanns två. Jag såg själv bara ett hjärtslag och en navelsträng. Trodde aldrig att det låg en till där bakom:(
Ska betäcka om min tjej i vår, och kommer att om hon blir dräktig lägga in minst ett ultraljud till. Just för att jag är livrädd för att det ska bli tvillingar igen. Ultraljud är ju som sagt ingen garanti, fast i många fall går det ju att upptäcka om det skull vara två så man kan ta bort den ena.

googlade runt på nätet ett bra tag och kom fram till att det endast finns ETT dokumenterat fall av trillingföl som överlevt. Det var i Bolivia eller nåt sånt, så man vet ju inte om det är sant heller.... och om det hände i Sverige så skulle det säkert vara på nyheterna....så tror inte på allt jag läser här i . . .

Det var kanske i Bolivias version av "En ding, ding värld";)

googlade lite jag med :P Hittade det här på en sida...

"
POLO WICKLOW MARE GIVES BIRTH TO TRIPLETS.
El Milagros Irlandes (The Irish Miracle) was born with her still born sister on 6th July, and 2 days later we found another still born foal in the stable. Milagros was born 1 month early and the mare had no milk to feed her, but after a lot of TLC from Wendy Herbst and hand feeding every 2 hours, the foal make a full recovery and is now running around the field like a trooper! The mare is now producing milk and both are well."

http://www.herbst.ie/polo/news.html

Vad ska man tro?

Här hängde jag inte riktigt med... också trillingar?

"Our current embryo recovery rate is 74.9% and our pregnancy rate 14 days post ovulation is 70.5%. These figures are some of the highest reported for non-surgical embryo transfer in horses. One donor mare came to us for a period of 5 weeks and underwent 2 flushings which produced 4 embryos. 4 live foals resulted, 3 of which were from embryos obtained from the same flushing, giving Britain the first reported set of embryo transfer triplets!"

http://www.beaufortpoloclub.co.uk/Home/embyrotrans.htm

verkar finnas en hel del information om man söker på engelska... Iallafall så verkar det ha hänt att ston har haft trillingar vid ultraljud när man har betäckt via semin... Men att man sen har "tagit bort" dom två överflödiga...
Åh, nu vart jag helt till mig och vill bara söka mer och mer och MER! Och så lägger jag in massor med inlägg istället för att lägga in alla i ett... smart där!:angel:
Men nu måste jag ta mig i kragen och sluta med det här, för jag ska börja jobba sex imorgon!
Men det här är mycket roligare...:rofl:

Natti natti:cool:

Det där verkar handla om embryotransfer, dvs hormonbehandlade ston där det ska bli många embryon som sköljs ur och sätts i andra ston.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 547
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka