Tvillingar, trillingar eller bara en?

Sv: Tvillingar, trillingar eller bara en?

Oj då... det var visst ett April-skämt hehe

KL

Jag äde ett tag en vallack som var tvilling. Det skillde i storlek mellan dem, men i övrigt var båda friska vad jag vet.

jag kryssade i:
Jag har haft sto med tidigt konstaterad tvillingdräktighet

hoppas det är det man ska kryssa i även om man där och då valde att "ta bort" den ena.

Har förövrigt haft två ston som konstaterat haft tvillingar men ena har tagits bort.

Min kompis hade ett sto som blev dräktig med tvillingar... Sen klämde de bort det och hon var fortfarande dräktig när jag hälsade på henne sist. Fick känna lite sparkar :)

kl

Mitt sto hade fyrlingar vid 16d, sprutades. Vid nästa försök blev det tvillingar, ena klämdes, andra föddes förra sommaren utan problem. Hon seminerades genast i fölbrunsten men blev inte dräktig på första försöket, på andra försöket blev det tvillingar igen! Enä klämdes, hon ultrades flera gånger och bara en fanns kvar.... men hon är rätt så rund om magen, så måste medge att jag är lite orolig.

Mitt fullblodsto Okay XX fick tvillingar 1992 e halvblodshingsten Furidant, det blev en C och en D ponny, och c-ponnyn som var sto, som senare betäcktes med hingsten Labrador fick en avkomma som var normal storlek.

Vi hade ett sto i stallet som födde tvillingar ett halvblod efter orust, ena dog andra överlevde men hade skelettförändringar i bakbenen.

Därför att det verkar helt orimligt att tre foster ska kunna förses med tillräcklig näring när de har så liten kontakt med livmodern som det blir när 3 ska dela på den.

Kom att tänka på en sak- är det så tro, att lättfödda rasers föl bättre klarar en tvillingfösdel (eller för all del trillingfödsel) bättre? :idea: Alltså pga att stoet är lättfött och ger sina föl mer näring i mageneftersom hon själv inte behöver så mycket och att fölen i sin tur är lättfödda och klarar på så sätt av att få i sig tillräcklig näring i moderlivet, trots att de har konkurrens?
Någon har en susning?

Det kan jag bara inte tänka mig att det skulle ha nåt samband.

Det kan jag bara inte tänka mig att det skulle ha nåt samband.

Varför skulle det inte kunna ha ett samband? Förklara hur du menar.
Själv tycker jag att det skulle vara en mycket logiskt förklaring.

På mitt sto visade de sig vara tvillingar tidigt på UL, då vi bestämde oss för att "knäppa" ena. På nästa UL säger dom att de bara finns en kvar!! =) Å att allt ser bra ut, å beräknas föla 3maj. Bara för att vara på den säkra sidan tar jag hem en vet. till gården å gör UL, han säger att allt ser bra ut. (10/9) I fredags kastade hon ett litet stoföl, kontaktar vet. ber henne komma ut å kolla. Vet. ger henne något för att "rensa/tömma livmodern, och då kommer de ut ett "föl" till helt underutvecklat ungefär 2-3dm långt. Dom har alltså missat de foster som dom sagt att dom lyckats knäppa. 2 olika veterinärer på 3 ultraljud.. Hur kan man missa de?? Är det någon annan som varit med om samma eller liknande?

Ett fölfoster tar upp näringen genom livmoderväggen, fler foster ska konkurrera om samma yta = sämre näringsupptag. Beroende på hur fostrena ligger så kan ett foster ta nästan all näring och tvillingen får nästan inget alls, det har alltså ingenting alls med hur lättfödd stoet är.

Alltså det där har jag funderat mycket på! Jag säger inte alls att du har fel, men vad tusan ska de med en moderkaka och navelsträng till om det nu är så att näringen tas upp genom livmoderväggen? Näringen borde ju rimligtvis komma med blodet i navelsträngen. Kan det inte vara så att moderkakans anläggnings yta mot livmodern blir för liten? Fast det är kanske så du menar?

Kan inte hur det är för hästar, men har hyfsad koll på hur det är för människor eftersom jag har välsignats med egna tvillingar.

KL

Vi har tvillingar på jobbet, båda ston, samma storlek (runt 150-155), 10 år gamla, friska och pigga :D

Mitt sto var dräktig medtvillingar på ultraljudet på dygn 17...men veterinären tryckte bort den ena. Som tur var så klarade sig den andra. Så nu e mitt sto på dygn 321 :banana:

Tvillingföl 8 dagar.
Sfl315.jpg

Hans syster dog vid födseln.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 547
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka