Tvätta trosor

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Idas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 14 291
Hur sjutton lyckas ni tvätta underkläder i 60 grader. Tvättar ni underkläder i en separat tvätt? Hur många färger?

Här hemma åker nästan allt i 40 grader. Då tvättar vi 1 maskin om dagen minst. Uppdelat på blått, rött, svart, vitt, lakan, handdukar. Och så börjar det om igen. Ska jag dessutom separera alla underkläder behöver jag köra de 3 första färgerna X2.

Hur lyckas ni :confused:

Mvh Miks
Varför sortera underkläder separat? Jag kör de med lakan och hansdukar.
Varför kan du inte köra fler färger ihop? Jag kör svart, mellan, ljus.

Hur sjutton lyckas ni tvätta underkläder i 60 grader. Tvättar ni underkläder i en separat tvätt? Hur många färger?

Jag kör trosor med strumpor, sängkläder och handdukar. I minst 60 grader, alla färger ihop (det är i princip bara lakanen som är vita).

Övriga kläder körs på 30-40 grader beroende på material och tvättprogram. Vita kläder som jag är lite räddare om sorteras ut och körs för sig, alla andra färger körs ihop.

Här hemma åker nästan allt i 40 grader. Då tvättar vi 1 maskin om dagen minst. Uppdelat på blått, rött, svart, vitt, lakan, handdukar. Och så börjar det om igen. Ska jag dessutom separera alla underkläder behöver jag köra de 3 första färgerna X2.

Mvh Miks
Jag tvättar alla underkläder och strumpor i samma maskin. Ibland om jag har någon handduk eller dammtrasa som ska tvättas så slänger jag in den där med. Jag har en del svart, men också mycket rött, rosa etc. Jag har inte så mycket vita underkläder, så jag tvättar allting i samma maskin.

Mvh Miks

Tvättar allt som ska tvättas i 60 grader i samma maskin. Separerar inte färger. Mer än om något är helt nyinköpt och väldigt färgglatt, då kör jag det ensamt en gång och sedan med det andra.

40 grader sorterar jag i mörkt och ljust. Det betyder att jag kör tre olika maskiner/program för hela min tvätt (en 60 och två 40).
Marsvinens bäddar, hundarnas filar och yllesockor inte inräknade, de körs alltid separat men inte varje gång jag tvättar.

@Kratus @As_Vegas @Sassy @stjarnhimmel @aiquen @Ramona Tack för svar :)

Det har liksom aldrig slagit mig att jag skulle tvätta underkläder ihop med lakan och handdukar! Det känns off liksom :o Kanske får omvärdera!

Att tvätta alla underkläder tillsammans känns uteslutet! Knallgula kalsonger ihop med svarta trosor ihop med klarblå kallingar ihop med vita ihop med rosa ihop med lila ihop med beige. Allt skulle bli en dassig blandning av..... dassig :nailbiting:

4 personer i hushållet varav en person använder två uppsättningar kläder varje dag och en använder 3. De andra två tränar och jobbar så träningskläder och jobbkläder. Vi gör nästan inget annat än att tvättar och hänger kläder på galje och streck :arghh:

Mvh Miks

Tvättar allt som ska tvättas i 60 grader i samma maskin. Separerar inte färger. Mer än om något är helt nyinköpt och väldigt färgglatt, då kör jag det ensamt en gång och sedan med det andra.

40 grader sorterar jag i mörkt och ljust. Det betyder att jag kör tre olika maskiner/program för hela min tvätt (en 60 och två 40).
Marsvinens bäddar, hundarnas filar och yllesockor inte inräknade, de körs alltid separat men inte varje gång jag tvättar.
Hur skulle du sortera ljusblå stickad bomullströja, röda mjukisbyxor, ljusrosa bomullstopp, klarblå tyllkjol :)

Vit, svart och mörkblå är lättsorterat men alla de där färgiga kläderna emellan:arghh:

Mvh Miks

Hur skulle du sortera ljusblå stickad bomullströja, röda mjukisbyxor, ljusrosa bomullstopp, klarblå tyllkjol :)

Vit, svart och mörkblå är lättsorterat men alla de där färgiga kläderna emellan:arghh:

Mvh Miks

Ljusrosa och ljusblå ihop i ljus tvätt, röd och klarblå i mörk tvätt.
En släkting till mig gör som jag förutom att hon sorterar ut allt rött och oranget och kör separat. Det orkar inte jag och går jättebra ändå :p har typ inte mycket alls i den färgen ändå.

Det har liksom aldrig slagit mig att jag skulle tvätta underkläder ihop med lakan och handdukar! Det känns off liksom :o Kanske får omvärdera!

Att tvätta alla underkläder tillsammans känns uteslutet! Knallgula kalsonger ihop med svarta trosor ihop med klarblå kallingar ihop med vita ihop med rosa ihop med lila ihop med beige. Allt skulle bli en dassig blandning av..... dassig :nailbiting:

4 personer i hushållet varav en person använder två uppsättningar kläder varje dag och en använder 3. De andra två tränar och jobbar så träningskläder och jobbkläder. Vi gör nästan inget annat än att tvättar och hänger kläder på galje och streck :arghh:

Mvh Miks
Men 3 uppsättningar kläder per dag.. kan inte personen använda kläderna flera gånger? Eller är det ett litet barn som kladdar ner dem?
Jag tycker bara det låter som ni tvättar mkt.
Jag tvättar inte allt ihop utan det blir svart, mellan, ljus. Funkar fint och kläderna har inte blivit dassiga och tråkiga.

Senast ändrad:
Ljusrosa och ljusblå ihop i ljus tvätt, röd och klarblå i mörk tvätt.
En släkting till mig gör som jag förutom att hon sorterar ut allt rött och oranget och kör separat. Det orkar inte jag och går jättebra ändå :p har typ inte mycket alls i den färgen ändå.
Ah ok! Så du tvättar de ljusa ihop med vitt? Maken skulle inte bli glad över att få sina vita skjortor lite rosa ;)
Jag är nog mer som din släkting men gått ännu ett steg längre...:meh: Suck på mej själv
Men 3 uppsättningar kläder per dag.. kan inte personen använda kläderna flera gånger? Eller är det ett litet barn som kladdar ner dem?
Jag tycker bara det låter som ni tvättar mkt.
Jag tvättar inte allt ihop utan det blir svart, mellan, ljus. Funkar fint och kläderna har inte blivit dassiga och tråkiga.
Den som drar ner mest kläder är en 2 åring. En kladdig en :D
Ja vi tvättar mycket. Men betydligt mindre än vi gjorde när den minsta kräktes hela tiden när hon var mindre. Nu kräks hon inte lika ofta. Bara ett par gånger i veckan :up:

Svart, mellan och ljus låter ungefär lika det vi har fast vi har strikt vitt också. Och så var det det där med 60 grader :cautious: :o

Mvh Miks

Ah ok! Så du tvättar de ljusa ihop med vitt? Maken skulle inte bli glad över att få sina vita skjortor lite rosa ;)
Jag är nog mer som din släkting men gått ännu ett steg längre...:meh: Suck på mej själv

Ja vi tvättar mycket. Men betydligt mindre än vi gjorde när den minsta kräktes hela tiden när hon var mindre. Nu kräks hon inte lika ofta. Bara ett par gånger i veckan :up:

Svart, mellan och ljus låter ungefär lika det vi har fast vi har strikt vitt också. Och så var det det där med 60 grader :cautious: :o

Mvh Miks

Ja jag tvättar ljust och vitt ihop. Typ vita tröjor och linnen går fint ihop med ljusrosa, ljusgrå, ljusblå osv. Aldrig haft något som färgat av sig.

Vi kör vitt och ljust tillsammans, och har inga missfärgade skjortor. Skulle tvätta nya, färgade plagg separat en gång vid tveksamhet, men vad jag har varit med om så har aldrig ljusa plagg färgat av sig.
Jag kör bara 60-maskiner om det ändå finns behov av mer än en omgång. Då får det bli två högar där underkläder, lakan och handdukar åker 60. Fyller vi inte två maskiner så går allt i 40. Skulle aldrig köra två halvtomma maskiner bara för att, sånt slöseri med energi (både min och den ur vägguttaget).

Mvh Miks
Jag kör vitt och ljust ihop. Har aldrig färgat.
Det man kan göra är att skölja av kläderna när de är nya i badkar etc. Vissa kläder har överbliven färg kvar har jag lärt mig av folk inom klädbranschen.

OT men: :nailbiting:
Torktumla sängkläder?? De blir de ju inte krispiga och känns typ... använda? :cautious: Jag sträcker, viker och torkar i på lina. Samt manglar (insert tant-smiley) ;)

Jag älskar att sova på manglade lakan men då jag är för lat blir det torktumlaren istället, mjukt och gosigt istället för svalt och krispigt:)

Mvh Miks

Jag kör allt kritvitt på 90 el eventuellt 60, sängkläder, trosor, vita handdukar. På 60 grader körs precis allt mörkt (= icke vitt) förutom en del av mina ömtåligare tunikor/klänningar som tvättas i 30 eller 40. Har aldrig fått missfärgningar men det går ju att lägga i en colour-catcher om man vill undvika detta. En period i småbarnstidenhade vi mycket rött och orange, då hände det att jag körde en röd tvätt. Gör det lätt för er i och sortera på färg ustället för användningsområde!

Men gud @Miks jag skulle aldrig orka sortera som du! :D

Jag kör:

Underkläder (oavsett färg), handdukar och lakan tillsammans i 60 grader. Även t-shirts och andra oömma kläder, typ mjukisbyxor och sånt.

Allt icke-svart (typ vitt, rosa, ljusblått, ljusgrönt etc) som jag är rädd om: 40 grader.

Allt typ svart (svart, mörkblått, mörkrött, mörkgrönt etc) som jag är rädd om: 40 grader.

:up:

Jag inget val utan måste torktumla, det finns liksom ingenstans att hänga upp grejerna :crazy: Det enda som hängs upp är bh:ar som hand tvättas och någon enstaka skjorta som typ inte kan torktumlas överhuvudtaget. Det är så hög luftfuktighet så det funkar inte riktigt att hänga upp en massa kläder heller det blir liksom inte torrt snabbt nog :down:

Har ingen aning om vad tvättmaskinen har för temperatur, man får välja mellan knapparna "färgat", "vitt", "delikat" och det är typ allt. Förutom start knappen då :rofl:. Jag gissar på att det är 40 på alla knapparna, jag kör med bakteriedödande tvättmedel (har haft samma paket i tre år! Jag hoppas på att jag inte behöver köpa en ny innan jag flyttar!)

Jag kör en färgad maskin och en ljus varannan vecka och då åker precis allt med.

*student livet is da shit*

Ibland tvättar jag i 40, men oftast i 60. Det blir rent oavsett.
Har alla möjliga material. Torktumlar också eftersom jag tycker det är smidigt. Det sliter och de blir fula efter ett tag men jag tycker inte att det finns någon vits med att spara gamla trosor i evigheter iallafall så..

Mvh Miks
Jag har aldrig fattat varför man ska sortera upp färger. Jag tvättar samtliga färger tillsammans och har aldrig varit med om att det färgat av sig.
Eller jo, en gång hade jag någon rosa trasa som färgade när den var helt ny. Men inga grejer färgar ju sen när de väl är tvättade en gång?

Så tricket är helt enkelt att sluta sortera upp efter färg. Då slipper du köra så jäkla många maskiner.

Jag har aldrig fattat varför man ska sortera upp färger. Jag tvättar samtliga färger tillsammans och har aldrig varit med om att det färgat av sig.
Eller jo, en gång hade jag någon rosa trasa som färgade när den var helt ny. Men inga grejer färgar ju sen när de väl är tvättade en gång?

Så tricket är helt enkelt att sluta sortera upp efter färg. Då slipper du köra så jäkla många maskiner.

Orka sortera...

Det enda jag tvättat separat är mina vita jobbskjortor. En maskin i veckan eller så. Vår väger tvätten och använder lagom med vatten osv och mindre fyllda maskiner får ett kortare program automatiskt.

Jag inget val utan måste torktumla, det finns liksom ingenstans att hänga upp grejerna :crazy: Det enda som hängs upp är bh:ar som hand tvättas och någon enstaka skjorta som typ inte kan torktumlas överhuvudtaget. Det är så hög luftfuktighet så det funkar inte riktigt att hänga upp en massa kläder heller det blir liksom inte torrt snabbt nog :down:

Har ingen aning om vad tvättmaskinen har för temperatur, man får välja mellan knapparna "färgat", "vitt", "delikat" och det är typ allt. Förutom start knappen då :rofl:. Jag gissar på att det är 40 på alla knapparna, jag kör med bakteriedödande tvättmedel (har haft samma paket i tre år! Jag hoppas på att jag inte behöver köpa en ny innan jag flyttar!)

Jag kör en färgad maskin och en ljus varannan vecka och då åker precis allt med.

*student livet is da shit*

Färgat brukar vara 40 grader, vitt 60 grader och delikat 30 grader eller lägre.

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 305
Kläder & Bli fin Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 762
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 243
Senast: Johanna1988
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men... 9 10 11
Svar
211
· Visningar
23 828
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden