Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?
Hej alla och tack för era svar!
Jag läser alla inlägg och tar till mig allt ni säger.
Jag vill börja med att säga att mina regler nog inte är regler och militär diciplin. Mina barn får lära sig säga tack för maten och vi påminner dem om det. Vi vuxna säger också tack för maten så de hör andra säga det. På dagis säger de också tack för maten, fast där tackar de gud och säger amen också. Det viktiga är att vi påminner barnen om det och försöker få dem att säga det, men vi kräver inte det. Och de blir inte bestraffade om de inte gör det. Nu har jag inte reglen om att de inte får ha leksaker överallt så nu är det en massa leksaker överallt. I dag tog Eric först ut cyklen och ställde i köket, sedan kom hans bil som man kör på och sist kom Isaacs lära gå bil. Dessutom lekte han itne med någon av dem utan alla skulle stå i vårt lilla kök där jag för övrigt stod och diskade. Jag tänkte inte på vad han gjorde förrän jag vände mig om och snubblade på hans jävla bil. Ännu jobbigare är det att hitta någonstans att gå när han slänger ut allt lego på golvet, det gör förbaskat ont att trampa på.
Tv- reglen försvinner inte. Låter jag mina barn titta på tv så kommer de aldrig därifrån. Min man kommer ochså aqtt fastna där. Min man har gått bakom rygge n på mig när jag inte har varit hemma och låtit barnen titta på tv så nu skriker Eric om det konstant dagarna i ända. Mina barn ser aldrig på annat än bumpa på ettan eller barnfilmer, de får inte ha fjärrkontrollen eftersom jag inte tycker att det är en leksak och för att den är sönder på vissa ställen........Var hittar jag en ny??Som lite tog Eric sönder fjärrkontrollen till vår tv, men vi kom på att en fjärrk. till ett annat märke passar vår så vi tog från en annan av våra tv-apparater ( min första tv).
I dag åkte Isaac ifrån bordet för att han bara skrek, trots att han hade macka och mjölk. Inget passade honom, så jag lyfte ner honom och satte honom i vardagsrummet med orden att han kunde komma när han tänkte äta. Efter bara en liten stund kom han - tyst- och vi lyfte upp honom i stolen och han åt sin frukost. Vi är så trötta på att han skriker för minsta lilla, förhoppningsvis växer han från det beteendet.
Ang. hundmaten så får min hund mat på morgonen samtidigt som vi tar hand óm barnen efter natten och på kvällen när de har somnat, men vatten måste hon ju ha. Nu har min hund en (o)vana att hoppa upp med framtasswarna på diskbänken eller på handfatet på toa och dricka ur strålen som kommer, detta är jättebra tycker jag för då behöver jag inte vara lika noga med vatten i skålen under dagtid. Hon föredrar ju också att dricka ur kranen framför i skålen.
Min man och jag har gjort upp ett arbetsschema; han dammsugar varje dag, jag diskar, han tvättar sin egen tvätt, jag tar hand om min och barnens, han städar ovanvåningen en gång i veckan och jag tar toan, han bär in ved och jag plockar undan lite här och var, han lägger sin tvätt i sin tvättkorg och inte i möblerna och han plockar undan sina egna saker. Jag gör det med mina. Detta infördes i fredags. Än har jag gjort det jag skulle, men inte min man. Vi har ju haft gäster är hans anedning. Vi får se hur det slutar.
Tack för alla tipsen!