Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?

break_a_leg

Trådstartare
Dressyrledningen i Sverige har ju dragit upp riktlinjer för att göra Sverige till en spetsnation inom dressyren (info har funnits både i Ridsport och finns på förbundets hemsida). Här kan man läsa mer.

Tror ni att denna satsning kommer att ge resultat?

Sv: Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?

nej,inte förrän de tränar mer och gnäller mindre om att andra har mer pengar och bättre hästar....tror de behövs en attityd förändring

Nej.. tyvärr.. hästmaterialet har vi! men inte rätt ledare.. Grupperna läggs inte upp rätt.. de tar med för många ''äldre'' inte yngre som faktikst är framtiden..nej jag tror inte att sverige kommer komma någon stans förrän de gör en bredd botten och sedan satsar uppåt...

//misnöjd med dresyren i Sverige..

Ja, jag tror och hoppas.

Framförallt att man ska satsa på yngre ryttare upp i Grand Prix.

MEN för att åstadkomma så att vi även längre ner på skalan har möjlighet att utvecklas så behövs visserligen bra tränare, men framförallt FLER tävlingstillfällen.

Där tycker jag man borde göra den största satsningen.

Men hur ska man få fram en bred botten då?

Kanske förbundet kunde gå in och "sponsra" dressyrtävlingar? Nu är det ju inte jag som tävlar längre, men det finns ju inte speciellt många tävlingar för ponny heller...Och kommer man upp och ska rida nationellt så får man kuska land och rike runt för att hitta tävlingstillfällen...

Men jag förstår ju klubbarna också, en hopptävling drar ju in mkt mer pengar än vad en dito i dressyr gör.

Nä absolut inte, hur skulle det gå till?? så fort dom tar in någon bra tränare utifrån och ger dom kritik så sparkas ju den ut.

break_a_leg skrev:

Genom att lära dom att rida , sätta dom hos bra tränare tidigt och då talar jag inte om några svenska tränare som i dom flesta fall är urusla.

fio. skrev:
Genom att lära dom att rida , sätta dom hos bra tränare tidigt och då talar jag inte om några svenska tränare som i dom flesta fall är urusla.

I vilken ålder menar du att man ska börja?

break_a_leg skrev:
Kanske förbundet kunde gå in och "sponsra" dressyrtävlingar? Men jag förstår ju klubbarna också, en hopptävling drar ju in mkt mer pengar än vad en dito i dressyr gör.

Ja, exempelvis, jag tor på att tävla mycket, det är så man får rutin och man tvingas ta tag i sin ridning, sen har jag åsikter ang domarkåren, men man får ändå vara glad att de sitterdär, helg efter helg, för vårat höga nöjes skull.

break_a_leg skrev:

Det måste vara återigen ridskolornas jobb, väl utbildade ridlärare på utbildade lätt ridna hästar.
Jag tror absolut att de tränare som finns duger till vardags och så får man anordna kurser med spetskompetens.

MEN det är inte bara kunskapen om hur man ex lär häst och ryttare piaff som beskriver en bra tränare,
DET ÄR PEDAGOGIKEN BAKOM som gör en bra tränare, som lyfter fram och supportar, oavsett hästmaterial, man ska lära sig rida oavsett om man sitter på grannens söta fjording eller en dyr import ponny/ häst.

Det är bredd för mig bla.

break_a_leg skrev:
I vilken ålder menar du att man ska börja?

Helst så tidigt som möjligt givetvis, ju tidigare man får rätt ridning i blodet ju lättare blir det ju, det är ju svårt som attan att försöka få bort "fel" sorts ridning på äldre dar när man lagt sig till med en och annan olat.
Dressyr/ridgymnasier i all ära men hur vore det om lärarna kunde lära ut något som ens liknar korrekt ridning :crazy:
Det svenska dressyrsystemet fungerar uppenbarligen inte eftersom Sverige alltid återfinns på jumboplatserna i alla mästerskap med några individuella undantag givetvis.

Vaddå duger till vardags??? Du rider ju mer till vardags än på några enstaka spetstrupps träningstillfällen. Det är ju mycket mycket viktigare att ha tillgång till BRA tränare till vardags än ett par gånger om året i olika träningsgrupper.

Det är precis det här tankesättet som gör att Sverige blir sämre och sämre :(

Hur skall EN tränare ett par gånger om året kunna rätta till dina fel du gör dom andra övriga 365 dagarna :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Helt rätt, till vardags med väl utbildade ridlärare, det är vardags ridningen som vi lär oss mest på

Men skillnaden är att du tycker dom tränare vi har i Sverige duger till vardags och det tycker inte jag och resultaten av hur Sverige ligger till dressyrmässigt måste ge mig rätt.

Jag är inte ute om vem som har rätt eller fel, det främjar inte dressyren frammåt.

Men hur ofta tror du man får hit utländska tänarepå låt oss säga kanske 40 platser i sverige ett par gånger i veckan , och vemsaka betala,

När man rider för spetskompetensen så måste dras främsta jobb vara att sporra en så pass mycket och lära en så pass mycket att man kan rida bra vid de andra tillfällena, men gärna för mig, fram med förslag on när ,var , hur ofta och vem som bealar och vad målet är?

Förutsättningar

Resultat 2004
Individuellt

2 ryttare i WC-Final (Louise Nathhorst12:a, Tinne Vilhelmson 10:a)
Jan Brink ? 7:a ind. vid OS Aten
Tinne Vilhelmson 29:a ind. vid OS Aten
Louise Nathhorst 31:a ind. vid OS Aten
Minna Telde 40:a ind. vid OS Aten
Lag

5:a i lag i Aachen (8 lag repr)
6:a i lag vid OS i Aten

Min fråga är igen då , hur skall detta gå till hade dom tänkt :crazy:

*lånar knapp*

Hur vore det om hela bedömningssystemet utvecklades inom dressyren? Hur vore det om domarna lärde sig följa TR (vars riktlinjer inte är så tokiga). Hur vore det om dressyrtävlingarna handlade mer om bra, korrekt ridning, lydnad och harmoni än om sprättiga framben, flashiga gångarter och liknande??

Jag tror att det skulle behövas en förändring på många plan.

Nirak

Ja men självklart får ryttarna själva betala!!! Varför skall andra personer behöva betala för deras utveckling?? Vill man lära sig rida som dom bästa så kostar det pengar,Hur mycket tror du Jan Brink och gänget har lagt ner på att Kyra kommer hit varje månad, där får ryttarna själva betala en stor del av sin träning. Vad hjälper det när flera personer får hästar köpta till sig för x-antal miljoner när dom ändå inte klarar av att rida dom på ett bra och korrekt sätt.

Lägg istället dom pengarna på utvecklingen av dom unga talangfulla ryttarna och deras träning om dom nu vill sponsra dressyren och hjälpa den framåt.
Eller lägg pengarna på ett bättre träningssystem och förändra utbildningen, nu kommer ju dessa nya ryttartävlingarna där sits och inverkan får stor betydelse vilket är jättebra!! Men vad jag är orolig för är VEM skall döma dessa egentligen och vilken utbildning kommer dessa domare att genomgå, om det inte skall till någon specifik utbildning utan enbart dömas som det döms på vanliga tävlingar av dom domarna så kan hela skiten kvitta, iallafall för att förbättra sits och inverkan, däremot blir det då som det stod i Ridsport en tävling och en chans för dom som inte har en flashig häst att nå längre :confused:

Alltså nu har jag spenderat en tid i Tyskland igen och då blir allt så kristallklart och skillnaden blir så extremt stor mellan Sverige och Tyskland ridmässigt sett.

Att åka till Kyra en månad kostar ca 20 000 kr

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 054
Senast: skiesabove
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 579
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 102
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
12 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka