Jag har ingen direkt kunskap om KBT, men det funkar för många, men som sagt all terapi är inte för alla så det var kanske inte rätt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, men för mig handlar att jobba hårt inte om att pressa sig eller att någon ska utsätta en för hårda krav utan mer av en utmaningen att gå in och känna rädslan och jobbet kan vara att lära sig slappna av och lita på sig själv och göra saker trots jag är rädd och tillåta mig vara det,
Jag ska försöka ge ett exempel, jag var mycket höjdrädd. Inte fruktansvärt extremt, jag svimmar inte men det är klart besvärande att vara livrädd om man ska hänga upp gardiner eller bara ställa sig på en pall.
Jag har tidigare bitit ihop och gjort vad jag "måste", det har typ funkat men jag har inte blivit det minsta botad från höjdrädslan. Sen var jag på en kurs där man använde VR glasögon för att simulera att gå ut på en planka många meter över marken. Jag visste att det var ofarligt, min hjärna trodde att jag var i livsfara. Jag tog mig ut sakta och försiktigt och kände alla känslor och min rädsla varje steg (cm stora eller så), jag hade hjälp bredvid som kunde hjälpa mig att hantera rädslan vid behov och ta emot om jag snubblade (plankan var någon tum tjock). Jag pressade mig inte, tog det mycket lugnt men darrade av rädsla i början men det gick bättre och bättre. Det var inget tvång eller press från någon sida (utom att jag ville). Jag klarade av att gå ut på plankan, plocka upp ett backverk och backa tillbaks. Mycket glad och stolt. Min höjdrädsla har minskat en del sen dess men är inte borta - stolar och pallar går bra, nästan utan rädsla och jag har klart mig igenom en höghöjdsbana. Hade jag som tidigare pressat mig hårt, bara bitit ihop och traskat rakt ut hade det inte haft någon effekt på höjdrädslan (det har mest blivit värre, har testat massor av gånger) - eller jo kanske om jag gjort det en massa gånger så jag blivit avtrubbad.
Att jobba hårt är för mig inte att pressa mig till saker, det är att jobba på att hitta vägar för att undvika kampen även om det innebär att möta mina demoner.