Sv: Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?
Först och främst så ska du ha en licens för 800kr. På de tävlingar jag startar kostar mga klasser ca 180kr (med lite tur 150kr). Som regel startar man två klasser per tävlingsdag.
Sen så kostar det en hel del i bensin att åka runt till tävlingsplatserna. Om du inte satsar så håller du dig för det mesta inom grannskapet men då får du ändå räkna med minst ett par hundra i bensin.
Ofta är det meetings. Då kostar det utöver startavgifterna även ett par hundra kronor för uppstallning. Om man inte har lastbil så måste man även bo på vandrarhem el. dyl.
För de som satsar så handlar det om att resa åtskilliga mil på en säsong. Så länge man enbart tävlar på regional-nivå så finns det ganska gott om tävlingar att välja på (iaf i Skåne) på nära håll. Men ska du satsa och även rida nationella så får du resa halva Sverige runt. Speciellt som junior och Young Rider om man vill vara med i cuper, uttagningar, viktiga avstämmningstävlingar etc. etc. (Och då kan man ju tänka sig hur det är om man bor i Norrland)
Och då har vi ändå inte diskuterat vad det kostar om du vill satsa på att även rida elit-tävlingar. Och det är ju det förbundet vill att vi ska göra så småningom.
Ska du satsa så bör du också ha mer än en häst. Vilket innebär minst dubbla anmälningsavgifter (ca 720kr) och dubbel uppstallning om det är meeting.
Lågt räknat så innebär detta (och då anger jag bara vad jag har i kostnad när jag tävlar. Tävlar bara en häst) ca 600 kr per tävling (150 x 2 i anm avg + ca 300 i bensin) om det är en endagstävling i någorlunda närområde. Men då är det som sagt på de tävlingar som är nära och inte start i någon högre klass... Vill jag rida george och högre så behöver jag resa lite längre och det blir också dyrare i anm. avgift.
Om jag då startar ca 3 tävlingar per månad under högsäsong (ej meetings) så innebär detta lite lågt räknat 2000kr. (Och som de flesta vet så går det inte att satsa på tävlande om man inte också lägger ner stora summor på träningar) Och då handlar det som sagt för det mesta om regionala tävlingar i närområdet dvs ej ngn hårdsatsning.
Har du tur så kan du vinna prispengar men det är inget man kan räkna med.
Utöver själva tävlingskostnaderna så är det dyrt att ha häst. Speciellt en tävlingshäst eftersom att du garanterat har lite högre foderkostnad än promenadhästen. Du behöver också bra utrustning(kandar, sadel, frack, hatt)
Du behöver lägga mer pengar på träning.
Det fungerar oftast inte att vara uppstallad helt ute på landet om du ska satsa på tävlande utan du behöver vara uppstallad med någorlunda närhet till träningsmöjligheter =dyrare. För rejäl satsning så behöver du nästan stå på en anläggning eller hos tränaren = jättedyrt.
Utöver det så behöver du ha en bra dragbil och en bra transport för att kunna tävla.
Tävlingshästen är också dyr i inköp- värdefull häst kostar mkt i försäkring.
Vilket innebär att om du ska tävla ngt lite mer än bara ngn gång ibland, men ändå inte ngn hårdsastning, så är det förenat med lite extra kostnader.
(Under högsäsong så kostar min tävlingshäst/månad: ca 2000kr i rena tävlingskostnader, ca 1200kr i foderkostnader, 1200 kr i försäkring, ca 2000 kr i träningskostnader.)
Och det tycker inte ni är dyrt??? Och då ska man komma ihåg att jag inte på ngt vis hårdsatsar på tävlandet!
Mkt av kostnaderna är svåra att göra ngt åt, men det man kan göra är att
*sänka avgiften för licensen.
*Lägre anm. avg.
*Högre prispengar.
*Fler tävlingar på högre nivå i närområdet.
Då och först då så tror jag att förbundets mål skulle kunna vara realistiska.
Som det är nu så kostar halv-satsning (dvs MSV-George) enormt mkt pengar. Ska det bli att fler ska kunna göra hel- och elitsatsningar så måste vi få ner kostnaderna OM vi vill öka bredden dvs antalet som tävlar högre än lätt klass.