Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?

Sv: Tror ni att Sveriges dressyrsatsning kommer att ge resultat?

Folk köper sadlar för 20-25 tusen och har sen inte råd att tävla?

Joo.. men inte på samma gång;)
Alla e inte på samma tävlingar, you know.. ;)
Dessutom är det utformat så att ponnyerna har oliak kategorier, på samma tävlingar.. då kan 3 ryttare faktisst vinna allting, iaf som de själv ställer upp i. :bow:

Har träffat ett antal människor som har vunnit ponny-sm.... inte har de kunnat rida något särskilt... och de har heller inte fortsatt, andra saker har tagit intresset.

Visst skulle det vara roligt om talangfulla människor/tjejer och killar får hjälp att komma fram. Men det blir ändå väldigt få som får chansen, och oftast de som har förutsättningar i form av häst/ponny och hjälp med träning och transport = hur många som helst kan ha mer talang men inte tillräckliga resurser. Så jag tror att de som har chansen kommer att få det bättre, tveksamt om nya talanger kommer fram enbart pga denna satsning.

Har förstått att du tillhör dem som är lyckligt lottade, hoppas att det går bra för dig! Kul att ha tillgång till så bra träning på hemmaplan.

Men det här finns ju i distrikten till viss del, eller hur? Fast hur mkt träning de "får" har jag ingen aning om.

Vad är det för kostnader du talar om??? Det kostar ca. 150 kr i anm.avgift för att starta en klass i regional tävling. Det är väl inte speciellt mycket???

Kan hålla med om att regional licens för 800/år är rätt mycket men utslaget per månad är det 65 kr. Det är väl inte så himla mycket om man satsar seriöst på tävlandet??

Vad har jag missat??? Vilka fler kostnader är det?

Först och främst så ska du ha en licens för 800kr. På de tävlingar jag startar kostar mga klasser ca 180kr (med lite tur 150kr). Som regel startar man två klasser per tävlingsdag.

Sen så kostar det en hel del i bensin att åka runt till tävlingsplatserna. Om du inte satsar så håller du dig för det mesta inom grannskapet men då får du ändå räkna med minst ett par hundra i bensin.

Ofta är det meetings. Då kostar det utöver startavgifterna även ett par hundra kronor för uppstallning. Om man inte har lastbil så måste man även bo på vandrarhem el. dyl.

För de som satsar så handlar det om att resa åtskilliga mil på en säsong. Så länge man enbart tävlar på regional-nivå så finns det ganska gott om tävlingar att välja på (iaf i Skåne) på nära håll. Men ska du satsa och även rida nationella så får du resa halva Sverige runt. Speciellt som junior och Young Rider om man vill vara med i cuper, uttagningar, viktiga avstämmningstävlingar etc. etc. (Och då kan man ju tänka sig hur det är om man bor i Norrland)
Och då har vi ändå inte diskuterat vad det kostar om du vill satsa på att även rida elit-tävlingar. Och det är ju det förbundet vill att vi ska göra så småningom.

Ska du satsa så bör du också ha mer än en häst. Vilket innebär minst dubbla anmälningsavgifter (ca 720kr) och dubbel uppstallning om det är meeting.

Lågt räknat så innebär detta (och då anger jag bara vad jag har i kostnad när jag tävlar. Tävlar bara en häst) ca 600 kr per tävling (150 x 2 i anm avg + ca 300 i bensin) om det är en endagstävling i någorlunda närområde. Men då är det som sagt på de tävlingar som är nära och inte start i någon högre klass... Vill jag rida george och högre så behöver jag resa lite längre och det blir också dyrare i anm. avgift.

Om jag då startar ca 3 tävlingar per månad under högsäsong (ej meetings) så innebär detta lite lågt räknat 2000kr. (Och som de flesta vet så går det inte att satsa på tävlande om man inte också lägger ner stora summor på träningar) Och då handlar det som sagt för det mesta om regionala tävlingar i närområdet dvs ej ngn hårdsatsning.
Har du tur så kan du vinna prispengar men det är inget man kan räkna med.

Utöver själva tävlingskostnaderna så är det dyrt att ha häst. Speciellt en tävlingshäst eftersom att du garanterat har lite högre foderkostnad än promenadhästen. Du behöver också bra utrustning(kandar, sadel, frack, hatt)
Du behöver lägga mer pengar på träning.
Det fungerar oftast inte att vara uppstallad helt ute på landet om du ska satsa på tävlande utan du behöver vara uppstallad med någorlunda närhet till träningsmöjligheter =dyrare. För rejäl satsning så behöver du nästan stå på en anläggning eller hos tränaren = jättedyrt.
Utöver det så behöver du ha en bra dragbil och en bra transport för att kunna tävla.
Tävlingshästen är också dyr i inköp- värdefull häst kostar mkt i försäkring.

Vilket innebär att om du ska tävla ngt lite mer än bara ngn gång ibland, men ändå inte ngn hårdsastning, så är det förenat med lite extra kostnader.

(Under högsäsong så kostar min tävlingshäst/månad: ca 2000kr i rena tävlingskostnader, ca 1200kr i foderkostnader, 1200 kr i försäkring, ca 2000 kr i träningskostnader.)

Och det tycker inte ni är dyrt??? Och då ska man komma ihåg att jag inte på ngt vis hårdsatsar på tävlandet!

Mkt av kostnaderna är svåra att göra ngt åt, men det man kan göra är att
*sänka avgiften för licensen.
*Lägre anm. avg.
*Högre prispengar.
*Fler tävlingar på högre nivå i närområdet.

Då och först då så tror jag att förbundets mål skulle kunna vara realistiska.

Som det är nu så kostar halv-satsning (dvs MSV-George) enormt mkt pengar. Ska det bli att fler ska kunna göra hel- och elitsatsningar så måste vi få ner kostnaderna OM vi vill öka bredden dvs antalet som tävlar högre än lätt klass.

Tack :) Jag hade nog velat börja lite tidigare faktisst.. mitt tävlingintresse tog fart först för några år sedan.. Men å andra sidan så hade jag torligtvis lessnat på tävlingarna då, eftersom att jag inte gillade att tävla :confused: så det var nog bäst som det är :bow: =)

Visst är det dyrt att ha häst...javisst.

Men i ditt ursprungsinlägg skriver du :
"Hade de sänkt priserna på tävlande till en vettig nivå så är jag ganska säker på att det inom några år skulle finnas ett ännu bättre urval att lägga till spetstrupperna." Det var det jag undrade vad det var för kostnader som DE skulle sänka. :confused:
Sedan skriver du:
Mkt av kostnaderna är svåra att göra ngt åt, men det man kan göra är att
*sänka avgiften för licensen.
*Lägre anm. avg.
*Högre prispengar.
*Fler tävlingar på högre nivå i närområdet.

Det var väl ungefär det jag skrev att licensavgift och anm.avgift är de konkreta kostnaderna som man kan påverka direkt. Men sänker du dem så gör det ju inte så himla mycket i det stora hela.

Ha.. jo om de nu hade satsat på yngre ryttare så hade det kanske varit br amen som det ser ut nu så är de flesta äldre och dommare...kunde dom inte satsa på de yngre oxå?
:mad:

Tänkte på det här med bredd i dressyrsporten...

Själv har jag alltid gillat att träna dressyr, tränat på egen hand och för en hel del olika instruktörer. Varje litet framsteg, varje bra pass känns som en seger. Jag hade gärna velat tävla någon gång men ärligt talat så känns dressyrsporten så otroligt främmande! På lägre nivå är det kanske inte så farligt men ju högre upp man kommer desto mer främmande känns det.

Man ser att von Knott o Tott med DEN STORA PLÅNBOKEN äger eller rider hästen, högdragna ryttare och tränare. Flotta bilar, stoora lastbilar, enoorma hästar! Vita handskar, hatt och ve den som nyser eller prasslar med en godispåse under pågående ritt. Tittar man sen på den absoluta världsnivån så är det ju som om de kom från Mars - det känns ju oerhört avlägset och omöjligt att uppnå något sådant. Hur skulle lilla jag någonsin kunna lära mig rida så? Ibland känns det ju otroligt löjligt att säga att man tränar dressyr, vi kan inte piaffera, passage eller sprätta med frambenen :o Fast nog är det i alla fall underbart när man känner att allt bara flyter fram på träningen...

På tävlingar finns det oftast ingenstans att sitta och man vill INTE ha publiken nära, man har ofta inga kring arrangemang, ingen musik i högtalarna etc. Allt är bara så FÖRBANNAT allvarligt!
Hur ska man locka till bredd på dessa premisser?
:confused:

Hinner egentligen inte svara men Saigon det kostar mycket mer att tävla hoppning, men dom har lyckats få fram en liten bredd, kanske just för att dom satsar mer på sina unga ryttare samt gruppen under spetstruppen som får åka ut på WC tävlingar, Nationshoppningar mm.
Om man bara skall fortsätta att satsa på Lussan och Tinne lär det inte hända så mycket :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

NobleArt skrev:
Kan du berätta lite mer om Conrad Schumaker?

/
Susanne

Nä inte mer än det som stod i Ridsport efter han hade haft en cliniq för alla GP-domare och tränare i höstas (några ryttare red givetvis oxå), kommer inte riktigt ihåg vad det stod men han har utbildat ca 2000 tyska ekipage till GP, tränar Ellen Bontje på Silvano och Sven Rothenberg (ingen merit dock) :crazy: Själv ridit GP då givetvis mer minns jag faktiskt inte.
Träningsmässigt vet jag mer , han är mycket nogrann med att man inte får "hålla i" hästen utan give rein, give rein och då menar jag inte bara lätt i handen utan om verklig självbärighet (otroligt svårt)mycket konsekvent men otroligt ödmjuk. Väldigt väldigt nogrann med att hästen skall vara rakriktad tja egentligen är ju alla tyska BRA tränare likadana.
Otroligt duktig på att se vad som behövs göras (oftast med ryttaren) för att få hästen att dansa fram.

Nu kommer han hit den sista helgen i maj i ett par dagar, tyvärr kan jag inte vara med själv då eftersom jag är i Tyskland och rider World Cup kval :banana: (fälttävlan)
Sedan kommer han hit igen i slutet av juni, tyvärr kommer träningarna vara helt stängda för publik :(

break_a_leg skrev:
Du som är insatt i det tyska systemet, vad har de för kategorier av tränare? Är det A, B och C som här i Sverige? Vad är bäst och hur får man i så fall den "bokstaven"...

Ehh nä jag är inte så insatt i just den biten för det är aldrig någon som egentligen ens talar om just det utan dom flesta eller alla(?) har ju tävlat framgångsrikt i GP och alltid varit stationerad /varit beridare/tränat hos en "mästare" som varit hos en mästare som varit hos en mästare och så har det liksom fortsatt i generationer.

Men jag kan forska lite i just det om det inte är någon annan som är insatt just i tränarutbildningen i Tyskland. Dom har ju sitt beridaresystem , jag undrar om inte det är deras tränarutbildning??

Joo, det är det jag tycker att det skulle.... Eftersom att det redan är så dyrt att se till att man ska kunna tävla så blir kostnaderna för själva tävlandet lite utav spiken i kistan.

Tex licens för 800 kr. De flesta ryttare tillhör inte de som hårdsatsar på tävlande utan tävlar ngn gång ibland för att det är roligt. Mga utav dessa tävlar bara under en ganska begränsad säsong och dessutom bara ett par tävlingar. För de ryttarna så blir det ganska så kraftigt att betala 800 spänn i licens för bara ett par starter. Vilket resulterar i att mga låter bli att lösa licens, eller så löser de bara lokal.

Jag hade diskussionen med en stallkamrat häromdagen som genomförde sin andra tävlingssäsong förra året (hoppning). Hon har hittills bara varit ute på några lokala tävlingar som dock har gått kanon. Men hon skulle fortsätta med att bara rida lokala i år också eftersom att hon inte ansåg sig ha råd att lösa en regional licens. Hon tyckte att hon gjorde alldeles för få starter för att motivera den kraftiga höjning som bli från lokal till regional licens.
Likaså är det för mga som haft lite otur med småskador hit och dit. Mga låter då bli att lösa licens för att de inte vill sitta med skägget i brevlådan. Vilket är jättesynd!! Och hämmande på antalet talanger...

Om man skulle sänka startavgifterna (hur det ska gå till vet jag däremot inte! Klubbarna måste ju få sitt också...)
till ca 50 kr (det kostade det när jag var liten; 20 i anm.avg och 30 i startavg.!) och samtidigt höjde prissummorna så skulle det göra enormt mkt för kostnaderna. Ännu fler placeringar, med iaf en liten peng, i varje klass tycker jag också skulle göra mkt.

Licensen tycker jag rimligtvis skulle kosta ca 300-400kr eller alternativt slopas helt och istället ta ut en summa i anm.avgiften så att det blev utslaget på hur mga tävlingar man gör.

Fler tävlingar med högre klasser på nära håll tycker jag också måste till. Grand Prix på klubbnivå som Borås har tycker jag är förträffligt! Ska man tävla Interm. och högre så får man verkligen åka hur långt som helst. Och så är anmavg skyhöga.

Skulle jag bara behöva bet. 100 kr per tävlingstillfälle i anm.avg så skulle det göra en avsevärd skillnad på ett tävlingsår. Om licensen var billigare så skulle även de som gör få starter kunna komma ut på regionala och nationella. Om det fanns fler tävlingar med högre klasser i närområdet så skulle det inte kosta så mkt i bränsle. Vilket skulle ge en väldigt stor skillnad i tävlingskostnader. Och ge möjligheten för fler att ta steget upp från lokaltävlingar.

Stort utbud och billiga tävlingar skulle ge mga fler starter per år vilket skulle få fram fler talanger som idag stoppas utav kostnaderna.

Sponsring från förbundet längre ner i klasserna hade också varit bra men för det krävs det ju en mkt starkare ekonomi.

När jag jämför kostnaderna för tävlande med min bror som under ett antal år var elitcyklist så är det avsevärda skillnader. Inom cykelsporten så finns det en helt annan bredd. Speciellt bland ungdomarna. Och det kommer hela tiden fram nya talanger som hävdar sig otroligt väl internationellt.

Så summan av kardemumman är väl egentligen att ridsporten behöver mga fler sponsorer så att man kan sänka kostnaderna rejält samt stödja de som är på väg uppåt mkt, mkt tidigare...

Fast jag vet både C och A-tränare i Sverige som också vill få fram detta med självbärighet. Men det finns väl bra och dåliga tränare överallt...

Samtidigt är det väl lite dumt att jämföra med en cyklist, en cykel är en cykel och har varken bra eller sämre kapacitet för det den skall utföra eller något temrament.
Även om tävlingskostnaderna sänks måste ju folk först lära sig rida på sin häst, jag tror nog inte att bristen på bredden i första hand beror på att det är dyrt att tävla, som jag sa tidigare, att tävla hoppning är betydligt dyrare men dom har ett mycket bättre och öppnare system i sin breddsatsning, det känns inte lika "stängt" i hoppningen som i svensk dressyr. (min åsikt bara).

break_a_leg skrev:
Fast jag vet både C och A-tränare i Sverige som också vill få fram detta med självbärighet. Men det finns väl bra och dåliga tränare överallt...

Självklart är det så men skillnaden beror på tolkningen av självbärighet :smirk:

Javisst. Men....jag tror inte att just kostnaderna för att tävla är boven i dramat till att vi inte har en dressyrbredd. Är det inte lika dyrt att tävla hoppning????? :confused: Där har vi ju bredd.

Det måste nog till ett helt annat system än dagens för att fixa det. Tror inte det hjälper nämnvärt om du sänker licensavgifterna eller drar av 30% på anmälningsavgiften. Det måste till strukturella förändringar och nytänkande.

fio. skrev:
Samtidigt är det väl lite dumt att jämföra med en cyklist, en cykel är en cykel och har varken bra eller sämre kapacitet för det den skall utföra eller något temrament.

:D :D :D Nej, jag menade så klart inte att jämföra själva hästen med cykeln!! :D :D

Utan bara skillnaden på vad det kostar att tävla. Och skillnaden i att cyklisterna får väldigt stor uppbackning och sponsring från klubben och förbundet.
Vilket gjorde att i princip alla som ville kunde tävla som i sin tur resulterade i att det fanns en enorm bredd och mga talanger som kom fram.

Saigon skrev:
Fler tävlingar med högre klasser på nära håll tycker jag också måste till. Grand Prix på klubbnivå som Borås har tycker jag är förträffligt! Ska man tävla Interm. och högre så får man verkligen åka hur långt som helst. Och så är anmavg skyhöga.

Skulle jag bara behöva bet. 100 kr per tävlingstillfälle i anm.avg så skulle det göra en avsevärd skillnad på ett tävlingsår. Om licensen var billigare så skulle även de som gör få starter kunna komma ut på regionala och nationella. Om det fanns fler tävlingar med högre klasser i närområdet så skulle det inte kosta så mkt i bränsle. Vilket skulle ge en väldigt stor skillnad i tävlingskostnader. Och ge möjligheten för fler att ta steget upp från lokaltävlingar.

Stort utbud och billiga tävlingar skulle ge mga fler starter per år vilket skulle få fram fler talanger som idag stoppas utav kostnaderna.

Sponsring från förbundet längre ner i klasserna hade också varit bra men för det krävs det ju en mkt starkare ekonomi.
...

Jag är benägen att hålla med ang just tävl och startavgifter, det skulle ju innebära att man har möjlighet att lägga MER pengar på träningar och så höjer man sig i nivå och utbildning, så indirekt skulle risportförbundet sponsra dressyrryttare även på lokal/regional nivå.

(om man nu inte har råd att åka till Kyra eller en och annan tysk för ca 700 kr / 30 min. ändå)

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 021
Senast: skiesabove
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 454
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 882
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
12 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka