Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

*kl*

Luxus fick 47 poäng och gångartsdiplom. Detaljer och bilder kommer imorgon när jag kommit över de dåliga poängen... :cry:

Min ponny som har gröna papper men tillhör "fel ras" får vara med i mån av plats men då utom tävlan. Borde väl gälla samma sak för hästar med fel färg på pappren? Tror jag i alla fall..

*kl*

Luxus fick 47 poäng och gångartsdiplom. Detaljer och bilder kommer imorgon när jag kommit över de dåliga poängen... :cry:

Tråkigt, så kan det vara :grin:, men det blev ju diplom iaf. Min som senare vann 4-års championatet fick inte ens diplom, han blev precis kl.1 med 45 p. Inte kul :cool:.

Jag börjar mer & mer fundera på om man överhuvudtaget ska visa på tre-års... Dels för att det egentligen är skitsamma om dom kan springa fint vid hand & hoppa löst. Det viktiga är ju faktiskt hur dom rör sig & fungerar under ryttare!
Som ex. kan jag nämna mina båda nu 9-åriga ston som visades samtidigt, på samma plats. Båda fick 7 på galopp, uppsuttet har den ena max 7-mässig galopp och den andra 9 -mässig...

En utsvävning, sorry :o!

*kl*

Jag ska hjälpa skolan att visa hästar, främst 2-3 st som jag är inblandad i:

Franzesca e. French Kiss - Bugatti Hilltop - D-Day
Den treåring som jag jobbat med hela året.
Gick ett genrepstest med domare och allt för 1 och en halv vecka sedan. Fick bra omdömen exteriört, lite anmärkning på brutna tåaxlar bägge fram, och sen är hon lite åt det lågställda hållet och ngt kort hals. Fick bra omdöme på alla tre gångarter, i hoppningen är hon lite ofokuserad och hoppar riktigt bra ibland, men väldigt blandade språng. Förväntningarna ligger på gångartsdiplom eller snarare troligt kanske någon poäng under.

Cartell e. Coriall - Quite Easy
Har jag ridit lite de senaste veckorna, ska rida honom på testet också.
Gick också genrep, fick ok omdömen på exteriör och gång för en hopphäst, hoppade inte riktigt på topp men kan om han har en bra dag förhoppningsvis få diplom.

Savanna e. Sandakan - Master
Har jag också varit lite delaktig i under hela året, det är dock en kompis som rider henne.
Snygg häst som fick väldigt bra omdöme på exteriören på genrepet. Bra gång med plus för tracen, bra bakben. Lite osäker i hoppningen. Kan förhoppningsvis få gångartsdiplom.

De andra som ska visas är:

Camomill e. Coriall - Cardento
Högbent modell och kan hoppa riktigt bra, hoppas på hoppdiplom
Czardas e. Coriall - Stanford
Har jag inte riktigt koll på, men skolan visar inte hästarna om de inte har chans på diplom eller iaf klass I
Daniella e. Don Romantic - Ravallo
Rikitgt fin häst, stor, högställd med tre bra gångarter, speciellt bakbenen. Förhoppning diplom.
Fay e. Figaro R - D-Day
Käck liten häst som kanske inte är någon superstjärna men rör sig lätt och har väldigt trevlig inställning till hoppning. Vet inte om hon har chans på diplom men förhoppningsvis klass I i både hopp och gång.
Gaston e. Golmine xx - Tolstoy
Har jag inte heller sett så mkt - men samma som med Czardas
Hennessy e. His Highness - Bugatti Hilltop
Väldigt snygg häst, tyvärr kanske inte helt korrekt inskenad fram. Bra men inte fanastiska gångarter, hoppar trevligt. Jag tror de hoppas på diplom i dressyr och klass I hoppning.
Hera e. Hermes - D-day
Käck häst som är snygg exteriört och rör sig väldigt trevligt, tyvärr liten. Kan kanske få svårt att få diplom pga storleken men kommer förhoppningsvis få bra poäng i övrigt.
Maldini e. Maloubet de Pleville - Platini
Stor lite sävlig häst som kan hoppa bra - men kan också krasha allt.
Merlot e. Maloubet de Pleville - Stanford
Stor ädel häst som är lite outvecklad och har lätt för att bli spänd. Stor kapacitet.
Trinidad e. Twiligt - Amiral
Lätt snygg häst som fick bra poäng som föl om jag minns rätt. Har inte riktigt sett honom spec mycket heller

Alla visas i Bollerup på fredagen. Jag ska även hålla tummarna för min klasskompis häst Nicor (som pastejjas sto är mamma till alltså!)

Senast ändrad:

Tråkigt, så kan det vara :grin:, men det blev ju diplom iaf. Min som senare vann 4-års championatet fick inte ens diplom, han blev precis kl.1 med 45 p. Inte kul :cool:.

Jag börjar mer & mer fundera på om man överhuvudtaget ska visa på tre-års... Dels för att det egentligen är skitsamma om dom kan springa fint vid hand & hoppa löst. Det viktiga är ju faktiskt hur dom rör sig & fungerar under ryttare!
Som ex. kan jag nämna mina båda nu 9-åriga ston som visades samtidigt, på samma plats. Båda fick 7 på galopp, uppsuttet har den ena max 7-mässig galopp och den andra 9 -mässig...

Precis av bl a denna anledning valde jag att inte anmäla min 3 åring. Han växer dessutom ganska rejält fortfarande, är relativt ofärdig om man jämför och visar dej tre gånger så bra under ryttare som vid hand, så vi väntar tills kvalitén där man visar ridet. Hellre hoppa över än att få sämre poäng än de egentligen kan prestera..Och det är ju som sagt hur de är under ryttare som är det väsentliga..

Fiffis lillasyster Bloody Mary (samma mamma) visades igår på Flyinge. Jag missade tyvärr att se hur hon såg ut riden men det var ett godkänt ridprov. Klass I dressyr, 7,8,7,7,8,8 (7,5 hopp) 168 cm.
Mitt intryck var är det är en flott häst, liknar Fiffi mycket men är smäckrare. Lite lustigt eftersom jag tyckt att min är en kopia av sin far. Tyvärr strulade kameran när jag skulle filma och fota så jag fick inget av det.. Mycket irreterande när så mycket fokus gick på att få igång kameran :mad:. Jag hade jättegärna velat ha en bild på syrran.. Ingen annan som var där som fick till det bättre?
/U

*knapplån*

Jag är supernöjd och glad över de uppfödningar som hittills gått sitt test;

Två starter och två gångartsdiplom kan jag helt enkelt inte vara annat än nöjd med...

Luxus CML har AnnaDressyr redan berättat om. Hans diplom innebar dessutom att mamma Boette är klar för ELIT.

och idag har Alfa CML (som vi fortfarande äger själva) visats och blivit bästa gångartshäst med sina 49 poäng ( 8 8 7 9 9 8) och med jättefina omdömen på ridprovet.

Stort tack till Emmelie som precis som vanligt gjort en superfin insats både med utbildning och visning!!

Nu återstår att bestämma om hon skall visas på Rikssto eller på championatet eller istället betäckas.

Stort grattis!!!
Och så var det här med hingstval då... :angel:
Kul om ni visar på Riks!

(Lite förvånad över Luxus poäng, men "bra" att det blev diplom iaf!)

Gratulerar till fina uppfödningar!
Jag såg Luxus på fölchampionatet i Tingsryd - jättefin!

Och 47 poäng är ju verkligen inget att skämmas för!

En utsvävning, sorry :o!

OT
Haha.Ja, lite så kan det vara.Jag tänker på en häst som jag visade på kvaliten som fick 4-4 i hoppning och som sedan gick 1.45 och vann det mesta.Vet man att man har en bra häst och den inte ska säljas direkt så spelar dessa siffror inte så jättestor roll.Det som är tråkigt är att en del köpare stirrar sig blinda på resultatet även om det är subjektiva bedömningar och "för dagen".

...

Alla visas i Bollerup på fredagen. Jag ska även hålla tummarna för min klasskompis häst Nicor (som pastejjas sto är mamma till alltså!)

Jag ska försöka ta mig dig och titta. Väldigt nyfiken på hur han ser ut nu, har bara sett honom på film och då var han grymt snygg :).
Lite nyfiken, är Nicor fortfarande hingst? Han står som det i anmälningen. Ska ägarna visa honom själv?

/U

Precis av bl a denna anledning valde jag att inte anmäla min 3 åring. Han växer dessutom ganska rejält fortfarande, är relativt ofärdig om man jämför och visar dej tre gånger så bra under ryttare som vid hand, så vi väntar tills kvalitén där man visar ridet. Hellre hoppa över än att få sämre poäng än de egentligen kan prestera..Och det är ju som sagt hur de är under ryttare som är det väsentliga..

Kan till viss del förstå ditt resonemang, men sj tycker jag ett treårstest är en del av utbildningen av den unga hästen.Detta är ett tillfälle att inruducera hästen för kommande tävlingsplatser.Alla vet dessutom att det är dagsformen som gäller på dessa tester av mkt unga individer så om man skulle "råka" få sämre poäng är det inget som inte säger att hästen har ett värde senare i livet;)

kl
Grattis till alla bukehästar det har gått bra för.

Sedan är det som Laahra skrev samtidigt som jag skickade detta, dagsformen för dessa unga hästar som avgör mycket. Det finns de som kanske är i växtfas eller en begynnande sådan och därför inte visar vad de egentligen kan eller vad de kan tänkas visa i framtiden just de där få minuterna de är inne.
Jag visar min för att jag ser det som ett delmål i utbildningen och en nyttig erfarenhet för hästen, och denne också eftersom han var till salu när jag anmälde honom. Nu fattade ryttaren som ridit honom tycke för honom, så går han igenom besiktningen i veckan så är han såld innan testet. Ja, går han ej igenom besiktningen blir det såklart inget treårstest heller, han är visserligen röntgad ua i mars i år, men det är alltid nervöst att besiktiga hästar.
Annars är det många hästar till salu, i alla fall på nv Skånes treårstest 14-16/5 dit 80 hästar är anmälda, varav 39 står till salu, så dit ska man åka om man vill se många saluhästar på några få dagar;)

Senast ändrad:

Ja om man ser på Myntas kvalitetsbedömning som i stort sett består av 7: or och även..

:eek::eek::eek:

En 4:a på Temperament hoppning
En 5:a på Teknik hoppning

Så ska man inte lite alltför mycket på den unga hästens dagsform! ;):D

Kan till viss del förstå ditt resonemang, men sj tycker jag ett treårstest är en del av utbildningen av den unga hästen.Detta är ett tillfälle att inruducera hästen för kommande tävlingsplatser.Alla vet dessutom att det är dagsformen som gäller på dessa tester av mkt unga individer så om man skulle "råka" få sämre poäng är det inget som inte säger att hästen har ett värde senare i livet;)

Visst är det så, men min 3åring är redan visad 3 ggr, senast för knappt ett halvår sen och har förutom det varit ute o åkt mycket så just för den sakens skull känner jag inget behov för honom. Då vi ändå siktat mot att visa ligger han i fas med utbildningen ändå. Och visst ÄR det så att det till stor del är dagsform för dessa växande hästar, men trots det tycker jag det är tråkigt att visa fram en häst som inte kan visa upp sej till sin rätt, och tyvärr fungerar det inte alltid riktigt så heller att folk tänker på det om unghästen nu ska säljas.

Nej! Jag som hade tänkt att åka och titta på din häst. Jäkla örebro! Var där förra året då de visade Sparven, kul att hon ska betäckas med CO!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Räcker garnet?
  • Meddelande från FK?
  • Bojkott av butiker

Hund, Katt, Andra Djur