Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Nej! Jag som hade tänkt att åka och titta på din häst. Jäkla örebro! Var där förra året då de visade Sparven, kul att hon ska betäckas med CO!
Oj, vad inspirerande att få höra för alla de personer som runt om i landet jobbar och sliter helt gratis för att det ska ordnas unghästbedömningar :grin: . På en del anläggningar finns det inte uppstallning för någon alls att hyra oavsett om det är ston, valacker eller hingstar. På andra ställen finns det inte möjlighet för just hingstuppstallning. Det är inte alltid lämpligt att blanda ston och hingstar av säkerhetsskäl, speciellt när det handlar om 3-åringar som inte alltid handhas av proffs. Hingstarna ska helst åka dit, visas och sedan lämna bedömningsområdet så snart de är klara, inte stå i nån box och skrika och banka i boxväggarna :idea:

Senast ändrad:

Nicor har varit iväg på inridning och träning för testet, men jag tror de skulle visa själv. Är inte säker på om han är hingst, jag vet att han var det i höstas iaf men han kan vara kastrerad nu.

Du får höra om du kan få se Nitino också, jag tycker han har utvecklats riktigt fint, han är så vacker så :love:

Tack för uppdateringen :).
Är Nitino på Bollerup? Trevligt att han är vacker, då blir mamsen stolt ;).
/U

Tindra QRE visades på flyinge den 2 maj. Poängen blev 8 7 8 8 8 9 (48 poäng)
Jag är fantastiskt glad eftersom de var extremt stränga i år sa många.

Så ett gångartsdiplom till Tindra på min födelsedag är jag extremt nöjd med :)

Superstort grattis både till diplomet och födelsedagen från oss alla här hemma..Kul!!!

Jag börjar mer & mer fundera på om man överhuvudtaget ska visa på tre-års...

Nä jag kan inte se en enda vettig anledning faktiskt. Kul, men inte så mycket mer, om de får bra poäng och nåt man aldrig blir av med om de får dåliga. Kan nån ge mig en bra anledning att vara med är jag inte sen att ändra mig (även om min treåring inte kommer gå i vilket fall).

Nåt att gå på om man ska betäcka kanske men jag tror inte så många avstår från en planerad betäckning även om stot får dåliga poäng.

Bedömingsgrejer känns alltid mer eller mindre som ett lotteri.

Ett jätte stort grattis till era avkommor med. !!!

Kunde inte ha fått en bättre present idag faktiskt :)

Känner mig jätte glad och stolt över min fina lilla donna. Om allt går bra på röntgen på tisdag är det kungakannan som gäller.

Nyfiken, vad var det för speciell uppstallning du ville ha?

Jag/vi ville ha en box... :o de ger ingen som helst uppstallning för hingstar...man ska åka hem direkt... svårt om man har ngr stycken att visa... :crazy:
men man får naturligtvis acceptera att alla inte kan ha hingstar stående (ÄVEN om detta faktiskt rör sig om "proffs" o de inte står o sparkar i alla väggar hela tiden :D) det är därför vi bara byter plats, inte mer med det ;)

Senast ändrad av en moderator:

Min dressyrstammade Nike-Irmelin fick 46 p som gångartstalang i Flyinge idag och sen smack det till och blev 50 p på hoppningen! En tia på temperament. Lite otippat, men jättekul. Men vad gör man nu? Det blir ju hoppchampionat i höst antar jag och det är ju jätteroligt, men oj, vad gör jag med min dressyrhäst sen? Fast, som någon sa, Briar var ju också hopptalang och honom har det ju gått rätt bra för... Det skadar ju inte med de egenskaperna på en dressyrhäst heller.

Grattis, jag såg dig, du såg minst sagt lite chockad ut :D

Kl

Rosevelts första årgång har fått en bra start i alla fall! Om jag inte har missat någon så är det 6st som har visats hittills, med 5 st klass 1 och varav 3st har fått gångartsdiplom :banana:
Jag spanade in en idag som även har samma morfar som mitt föl (Ragazzo) och hon fick gångartsdiplom och blev även klass 1 i hoppning :laugh: (hoppas min har ärv samma gener :bump:)

hahah... ja det var inte såå hårt menat som du verkade tycka kan ju i o för sig vara svårt att förmedla känslor i skrift, tyckte mest att det var tråkigt att jag inte skulle få se Notherns häst och att det var speciellt tråkigt att det berodde på något som tycks så enkelt som uppstallning.

Tack för era grattis, vad snällt! Jag är grymt stolt över min lilla häst, det var så oväntat bara. Jag visste ju att hon hoppade bra men SÅ bra...? Och att det var hoppningen som var bättre än gångarterna, jag fick inte ihop det. Och så sa de inte namnet på uppfödaren, så jag blev lite vimsig där ett tag och skulle börja rätta, för hon hade ju åkt ända från Uppsala för att vara med. Nu ska vi vara med på hoppchampionatet och det ska bara bli hur kul som helst. Men först blir det långt sommarbete.

Jag har 2 st uppfödningar som ska visas i Plönninge 21-23 maj.
Den ena är e: Saint Amour-Maraton och den andra Corlensky G-Cardento, båda första kullen på fäderna. Äger Corlensky G avkomman, den andra är såld.

Har sett att det är många CG-avkommor som ska visas så resultatet bör ju säga en hel del :)

Jag har 2 st uppfödningar som ska visas i Plönninge 21-23 maj.
Den ena är e: Saint Amour-Maraton och den andra Corlensky G-Cardento, båda första kullen på fäderna. Äger Corlensky G avkomman, den andra är såld.

Har sett att det är många CG-avkommor som ska visas så resultatet bör ju säga en hel del :)
Lycka till! ;)

Vi har också en Corlensky G-Cardento avkomma i vårat stall som ska visas den 23 maj i Örebro. Det är en långbent herre som än så länge inte riktigt växt i sin kropp men har ett toppen psyke. Jag har inte sett honom hoppa ännu men den ska tydligen hoppa riktigt trevligt, och med den stammen så förväntar man ju sig nästan det! :) Så det ska bli spännande att se hur det går för både din och "våran" med tanke på att de har samma blodslinje. Lycka till!

Jag ska visa en Guido-avkomma, hingst på Nuntorp den 14:e maj. Högrest och fullblodsmodell på honom, fin men jag är väldigt dålig på att se själva exteriören.

Jag hoppas på hoppdiplom, han hoppar med väldigt fin teknik, men jag har ingen aning om hur hans gångarter kommer bedömmas!
Dock är han världens snällaste, bryr sig inte om något, leder ut honom med ston i andra handen, rider ut tillsammans med ston och han kollar inte ens, är total lugn på nya platser, så jag är inte nervös för att han ska bråka med mig iaf.

Annars mycket NERVÖS!

Då blir det dubbelt grattis till dig :).

Ni som fått klass I och diplom, har ni valt att visa själv?
/U

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023