Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Fick förslag, eller rättare sagt blev uppmanad att lägga det på Lotus iår..hade varit mycket roligt. Har haft det i tankarna men inte vågat då jag märkt att han lämnat lite smått men med det fädernet hon har så var det inte troligt. Ska med följa de avkommorna mao :D

Jag är inte rädd för smått:angel: och skulle det av någon outgrundlig anledning bli under 160 cm så tar jag det - hellre det än 174 cm ;) Men det är jag det...:angel:

Enda kruxet är väl hur pass smart det är att lägga en hingst med utlandsskick på ett maidensto....:cool:

Jag med, men det ska vara säljbart. Men å andra sidan trodde man att Lexus skulle bli liten när han var föl :angel:
Lotus är gjord av utlandssimmare på maidensto, och det gick ju bra! Har hingsten bara bra kvalitet på sperman hade jag definitivt chansat.

KL.

Vi har två stycken som är anmälda till Åstorp.

Diabas, val e Don Primero u Gianna e Grundsee.
Wicenza, sto e Bocelli u Wahre Liebe e Warkant.

Sen såg jag att Donna Rose e Rosevelt u Donna Gerbera ska visas på Strömsholm. Donna Gerbera är vår uppfödning och helsyster till Diabas så det är nära släkt!

Hälsn Ann

Min Nike-Irmelin, e Okeanos, ska visas i Flyinge den 2 maj. Vi löshoppade idag på kurs på Flyinge och det gick jättebra, hon är cool och tycker det är roligt. Det är spännande och nervöst - jag tycker ju hon är superfin, men är väl en aning partisk...bäst att inte skruva upp förväntningarna, men hoppas kan man ju alltid.

Ja vi ska visa vår skimmel e Chicago Z - Goldgraf i Karlstad. Vi är mer "gröna" än honom då det gäller löshoppningen men vi tränar på! Han hoppar fint och rör sig trevligt. Hans syster fick fina poäng exteriört (997) som 4 - åring, han är inte lika korrekt men rör sig bättre.

Han är ca 162-163 cm nu men växer troligtvis till 165-166. Lite överbyggd för dagen och har lite att "växa i" än. Behöver lite mer hull över rygg och rumpa men det kommer väl!!! Mycket mat får han men "det sätter sig inte riktigt än!"

Min fjordvallack Toblerone ( a k a Tobbe) ska visas på Bollerup 9/5. Någon ny visare har inte dykt upp så jag hoppas ditt erbjudande om visning står kvar ;)

Han är nu hemma efter utbildning o ska bara löshoppas någon gång till på låga hinder, annars är vi nog ganska redo, ska bara hålla igång. Visningsträningen har dock blivit lidande av att jag är skadad o inte kan springa alls, men hoppas att det släpper o tills dess får vi träna uppställningar!

Det är första gången jag visar på treårstest så jag vet inte vad jag kan förvänta mig. Utbildaren verkar tycka att jag kanske ska kunna hoppas på ett hopp-diplom (inofficiellt då eftersom vi går utom tävlan), men det viktigaste tycker jag är att han sköter sig, och förhoppningvis får minst 38 p, allt annat måste ses som bonus.

Jag menar 38 p (minus galoppen) eftersom det är så jag är van att räkna exteriöra poäng! ;) Men 46-47 poäng då :p

På treårstest bedöms de som alla andra efter 60-poängsskalan, men jag har aldrig visat på treårstest tidigare utan är bara van vid premiering o utställning o där gäller 50-skalan, och det är den som gäller om jag vill använda resultatet för att ge meriter till hans mamma, om han nu inte skulle gå så långt som till utmärkelse (vilket jag inte tror men hoppas kan man ju) :)

Om de inte har sitt egna lilla treårstest så bör de väl bedömas utefter 60p skalan som alla andra...

Ja vi ska visa vår skimmel e Chicago Z - Goldgraf i Karlstad. Vi är mer "gröna" än honom då det gäller löshoppningen men vi tränar på! Han hoppar fint och rör sig trevligt. Hans syster fick fina poäng exteriört (997) som 4 - åring, han är inte lika korrekt men rör sig bättre.

Han är ca 162-163 cm nu men växer troligtvis till 165-166. Lite överbyggd för dagen och har lite att "växa i" än. Behöver lite mer hull över rygg och rumpa men det kommer väl!!! Mycket mat får han men "det sätter sig inte riktigt än!"

Nämen, då ses vi då :D är det en blivande fälttävlanspålle ni har hemma måntro?

Jag ska visa min e.Rosevelt-Baroncelli-Ramiro´s Sohn II- Matcho AA på Plönninge 21-23maj.
Träningen flyter på bra, när det gäller förhoppningar på resultaten säger jag ingenting har inte funderat på det med risk för att bli besviken (hans mamma gjorde ett riktigt bottennapp på treårs men plockade igen det på kvalitets sen).

Visade min valack, Robinho, igår e. Ronaldinho H-Common Grounds**-Persian Bold** i Vännäs.
Gick över långt över förväntan! Han har haft lite hyss för sig å sprungit igenom plasten när vi löshoppat hemma så jag var lite orolig över den biten.

Han började med att hoppa studs där det skulle vara ett galoppsprång så vi fick länga avståndet, hemma har han hoppat på 7 och nu längde de till 7.30...
Sen så hoppade han ut ur löshoppningsringen, till publikens applåder, så 3 st ur personalen fick ställa sig där nere och vakta så han inte hoppade ut igen. Annars såg hoppningen löjligt enkel ut för honom.

Omdömet då:
166,5 cm i mankhöjd.
Typ: Maskulin, propotionerlig-8
HHB: Ngt. lågt ansatt hals, välmarkerad manke, bra djup i bålen, välmusklat kors-8
Extr: Ngt. tåvid hf, för övrig välbenad-8
Skritt: Vägvinnande, taktmässig-7
Trav: Markbunden, kort-6
Galopp: Rytmisk, välbalanserad, elastisk-8
Totalt som dressyr talang 45p, klass 1.
Om jag hade belönats med ett par längre ben skulle han förmodligen fått bättre betyg på gångartena men så är inte fallet så det var som det vart.

Löhoppning:
Tekning och förmåga: Stor kapacitet, god rytm och balans, god hoppvilja, mkt bra benteknik, kvick-9
Temprament och allmänt intryck: Mycket gott förtroende, orädd, energisk, samarbetsvillig-9
Totalt som hopptalang 50p och diplom :love:
Fanns det något mer att önska här så skulle det vara att han använder sin rygg bättre när han hoppar. Men jag är iallafall mycket mycket nöjd.

Ridningen gick även den bra.

Han vart även bästa västerbottensuppfödda häst i hoppning, men jag köpte ju honom när han var ett så det är ej min uppfödning men roligt för uppfödaren så klart :)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30830000-30839999/640x480/30830469.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30830000-30839999/640x480/30830470.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30830000-30839999/640x480/30830474.jpg

http://www.pixbox.se/alb1178329

Jag med, men det ska vara säljbart. Men å andra sidan trodde man att Lexus skulle bli liten när han var föl :angel:
Lotus är gjord av utlandssimmare på maidensto, och det gick ju bra! Har hingsten bara bra kvalitet på sperman hade jag definitivt chansat.

Jag vill att det ska vara avelsbart! Hoppas redan nu på ett sto:d Annars finns risken att Mercy åker in i avelsboxen relativt omgående;) Mercy har alltid varit och känts stor:angel:

Verkligen skön poängrad!

Vilken härlig uppsyn hästen har.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Tråden för spår