Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

dessa hingstar har sina första kullar:

Coriall 1100
Corlensky G 1101
Donelli 1102
First Wish 1103
Playtime 1104
Caressini L 1105
Highlander 1106
Loredes 1107
Quin 1108
Ronaldino H 1109
Rosevelt 1110
Santana 1111
Careful 1112
Carland 1113
Chicago Z 1114
Empire VDL 1115
Fielmann 1116
Gagarin 1117
Jazz Time 1118
Kennedy 1119
Kricket du Hequet 1120
Lucky Point HE 1121
Manhattan 1122
Mr Carrera xx 1123
Radiator 1124
Saint Amour 1125
San Brasil 1126
Laptop 1127

Det är ett rätt starkt gäng, hoppas de får många visade så de får index. Spännande!

knapplån**

Någon som vet vilken mankhöjd ston resp. hingstar/valacker bör ha för att inte få avdrag på typpoängen?

Mitt sto är 161-162 cm utan skor, bör jag vara orolig att de drar ner på typen då?

Mitt sto som är 159 cm fick en 8-a på typ. Vet inte om de drog ner pga det. Detta var på kvalitetstävlan.

Nej dom ska inte kunna dra ner om dom är över 160cm, jag har visat många hästar som fått 9 på typ och bara är 160-164cm. Även en som var 158 som fick 9a!

Vi ska visa en hög på 3-års iår....

Sto Florencio-Don Primero
Sto Corland- Cortez
Sto Figaro R
Sto Florencio- Maraton
Sto First Wish- OO Seven
Sto Carland-Orame
Valack Bocelli- Underworld
Valack Carland-Maraton
Valack Sandakan- Acacio
Valack Corland-Cortez
Valack New Balance- Acacio
Valack Don Romantic- De Niro
Hingst Flemming- Indoctro
Hingst Don Romantic-

Det är alltid lika spännande att se vad dom får.... brukar ju aldrig bli som man tror!

Oj, vad många ! Spännande.

Speciellt de efter Corland tycker jag skall bli intressant att höra hur det gick för (dock hittar jag bara stoet på blup.se)

Nej dom ska inte kunna dra ner om dom är över 160cm, jag har visat många hästar som fått 9 på typ och bara är 160-164cm. Även en som var 158 som fick 9a!

Skönt att höra! En 3åring som min som är 161-162 bör ju landa på runt 165 skulle jag tippa och det borde ju ses som ganska normalstort också:) Jag hoppas de inte ger avdrag pga hennes storlek iaf för jag tror hon kan fiska hem rätt bra poäng där annars:)

dessa hingstar har sina första kullar:

Coriall 1100
Corlensky G 1101
Donelli 1102
First Wish 1103
Playtime 1104
Caressini L 1105
Highlander 1106
Loredes 1107
Quin 1108
Ronaldino H 1109
Rosevelt 1110
Santana 1111
Careful 1112
Carland 1113
Chicago Z 1114
Empire VDL 1115
Fielmann 1116
Gagarin 1117
Jazz Time 1118
Kennedy 1119
Kricket du Hequet 1120
Lucky Point HE 1121
Manhattan 1122
Mr Carrera xx 1123
Radiator 1124
Saint Amour 1125
San Brasil 1126
Laptop 1127

Av dessa borde följande hingstar med säkerhet få index om vi antar att som vanligt visas ca 30% av årskullen:Corlensky G, First Wish och Coriall
Mycket god chans har Carland och Rosevelt
Chans för Highlander, Manhattan, Careful och Laptop
Liten chans på Loredes, Empire och Lucky Point (Endast om unghästägarna till dessa avkommorär mer motiverade än genomsnittet)
En del av dessa hingstar kan ju också ha haft tidigare bedömda avkommor, importer eller om hingsten haft interimstillstånd.
Chicago Z är lite speciell eftersom han haft två icke gröna årgångar tidigare men inte orkat titta igenom om de överhuvudtaget har visats och/eller får räknas med i hans ev. index.

Ops det var inte konstigt att du inte hittade den för det är inte Corland utan Carland....Stoet e Corland är faktiskt jätte fin, den ska ägaren inte sälja utan hon ska bli avelsto direkt.

Ska försöka svara alla på ett bräde :D

Clownen: hon ska betäckas med Kannan

Mellan: Hon är helsyster till Stakko (inte han med nästan samma namn som är gk här i Sverige). Stakko blev utsedd till premiehingst i hoppning i Verden -08, gjorde sitt 30 dagars i höstas och står nu sin första säsong på samma hingststation som Last Man Standing.
Stakkato_x_Eve_01.jpg

här är en dålig bild på Sweety från löshopp träning i höstas

sweetyhopp4.jpg

Thejohanna: att jag visar på olika platser beror på att jag samarbetar med ett par duktiga unghästutbildare (som köpt flera unghästar av mig), och de visar så klart på närmsta plats :)

Görel: kul! Du får gärna säga vad du tycker sen, du har ju sett massor, så det är alltid kul att få feedback :laugh:

ps. stoet på avataren är deras mormor och fölet (som nu är 4...) är en moster e. Escudo I (som ju oxå är pappa till Embassy)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är lite nyfiken på Playtime avkommorna.Tyckte han var ganska fin även om han hoppade som en riktig :devil:kratta

Har en bekant (med tidigare avelsframgångar)som betäckte sitt finaste sto med honom,men jag är inte säker på att den visas.Blev ju lite jobbigt när han inte godkändes....

Jag hjälper nu till och rider en 3-åring e.Playtime. En snygg fux som tyvärr inte riktigt har hittat bjudningen ännu. Rör sig ganska stort och luftigt men då han inte kliver på av sig själv ännu så är det svårt att avgöra. Utan ryttare ser han dock trevlig ut, kanske ingen WOW-häst men helt ok och kan säkert blir bättre i framtiden. Väldigt trevlig exteriört med god halsansättning och trevliga vinklar. Eventuellt ska han visas på 3-års om han känns redo.

*knapplån*

anmälde min 3-åring e Corlensky G - Magritte idag, kommer att visas på Plönninge 21-23 maj. Ska betäckas efter 3-års testet.
Hoppas på att hon ska bli klass I eller få diplom såklart, men det får vi se.. Med en mamma som hoppade 9-9 på kvalitets, 8-8-8-9 på gången, 8-8-8-8-8 exteriört och gick svår hoppning och sen då Corlensky G till pappa så känns det ju lite som om det ska bli bra ;) men man vet ju aldrig. Hon är den vackraste ändå :love:

Wow, vilken frambensteknik de har dina hästar! de är jättefina båda två.

Stakko hoppade superfint när han blev premiehingst. Han ska tävlas framöver antar jag. Roligt för dig att se avkommor till honom sedan.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!