Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Jag ska visa min 3åring e Corlensky G-Lasandos den 7maj i Vreta/Östergötland.

Målet är såklart att det ska gå så bra som möjligt, inte minst med tanke på att hennes mamma gjorde så bra ifrån sig i hoppdelen som 3åring. Men jag tror och hoppas att hon kan få minst klass 1 i både hoppning och gångarter. Hoppningen har förut varit sådär då hon varit väldigt spänd och därför blivit lite överilad och inte öppnat upp bak, men senaste tre veckorna har det hänt massor och hon har börjat hoppa riktigt bra, vilket var det avgörande för att jag anmälde henne. Men har hon en bra dag så hoppas jag åtminstone på 8 or i hoppningen men är hon spänd kan det gå sämre.

Gångartsmässigt så gissar jag på att hon får 8 eller 9 i galopp, åtminstone en 7a i traven, (hon är riktigt luftig och elastiskt fram men tror att hon kanske inte har tillräckligt bra mekanik bak för en 8a) och skritten är hennes sämsta gångart så där blir det kanske bara en 6a.

Exteriören är den jag tror hon kan kamma hem riktigt bra på. Hon är riktigt snygg men frågan är om de ger avdrag på att hon bara är 161-162cm ungefär? Någon som vet? Annars så tror jag stenhårt på en 9a på typen :)

Det ska bli spännande men jag är rätt kluven och nervös. Vill åtminstone att hon ska bli klass 1.

Vi ska visa två 3-åringar på Grevagården, Skövde i år. Mondriaan van s e. Bocelli u. Myrra(61) ue. Master och Picasso van S e. Highlander u. Minnea (37) ue. Maraton.

Mondriaan löshoppar riktigt riktigt bra för att vara dressyrstammad (men det finns hopp på mödernet också) och om han sköter sig kan det blir bra poäng där. han rör sig bra också, men inga topppoäng tror jag. Största orosmomentet är att han kan bli lite "hingstig" (trots att han är valack) när det blir många hästar och kan bli alltför okoncentrerad.

Picasso rör sig jättebra och hoppar också riktigt bra. Dock är han ju bara precis runt 160 cm och tyvärr brukar de ju döma ner typen när de är däromkring. Klass 1 borde det bli i alla fall och kanske diplom om han inte får för dåligt på typen.

Jag såg att min First Wish-killle ska visas i örebro. Ska bli spännande å se hur det går för honom. (inte min längre, såldes som föl)

Synd att du inte kan visa din, hon såg fin ut. Men ni får väl satsa på kvalitén istället:)

Nästa vecka sätter treårstesten igång och det finns säkert massor att diskutera.
  • Vem ska visa och var?
  • Hur går det för era treåringar och vad har ni för förhoppningar?
  • Vilka hingstar har sina första kullar?
  • och säkert massa annat också...

Tänkte vi kunde samla allt som rör treårstestet här och senare även resultaten.

Min treåring, valack e. Empire-Turban Rose, ska visas i Åstorp 14-16/5. Han är hög och ganska valpig, runt 170 cm, så jag ser testet som ett delmål i hans utbildning och jag förväntar mig inte att han får några toppoäng i hoppningen eftersom han ibland inte riktigt har koll på var kroppen och benen är ännu. Kapacitet har han dock i hoppningen med bra bakbensteknik, så gör han inte bort sig helt så borde han få godkänt där i alla fall. Han kan bli lite loj på nya ställen har jag märkt, så det kan spela in på löshoppningen kanske. Om jag gissar på bedömningen i övrigt så ser det ut såhär, snygg sporttyp, halsen kunde vara bättre ansatt, lite tät fram pga att han ännu ej breddat ut i bringan, godkänd skritt, ganska kort trav, godkänd galopp.
Han tillhör Empires första årskull.

Vi ska visa våran 3-åring i Karlstad om allt går som planerat. Han är en stor men hyfsat jämn valack e: Qalle (Eminent-Falstaff på mammas sida). Egen uppfödning.

Han är en ganska medioker häst om jag ska vara riktigt objektiv :angel: Trevliga och balanserade gångarter men ingen dressyrhäst. Hoppar när han ska men inte riktigt löshoppad på det sättet jag velat så man får vara på honom en del för att han ska suga på hindrena. Typen har han för sig då han är långbent men kort i ryggen med bra hals.

Ridningen känns just nu som det minsta problemet. Han blir lite väl taggad och måste lära sig att inte börja galoppera och skutta runt när jag visar honom för hand.

Jag visar för att det är en kul grej. En del i hans utbildning. Tror inte att han kommer få mer än okej omdömen men det räcker gott. Han är precis av den typ och inställning som jag vill ha för att senare göra fälttävlanshäst av honom så hur det går nu är av mindre betydelse.

kl

Jag har två (sålda) uppfödningar födda -07 som jag hoppas ska visas.

Jaxon e.Jazz Time u.Bricole-Brisad. Han hade 798 som föl, så jag hoppas att han visar upp sin gång och kan norpa ett diplom..
Går det bara hyfsat är jag rätt glad ändå för då får hans mamma äntligen sitt A.
Har ej sett honom hoppa, så det kan jag inte uttala mig om.
Visas i Högbo (Gävleborg).

Kalexia (F.1) e.Highlander u.Kayenne-Tip Top. Henne har jag tyvärr inte sen hon var 6-7 månader. Var i växtfas under fölmönstring där hon fick 676 på gången, hoppas hon har mer att ge nu.
Det blir mammans första visade avkomma i dessa "äldre" sammanhang.
Visas på Strömsholm.

Mycket spännande ska det bli och lycka till alla ni andra också!

Det är väl bl.a. Highlanders och Rosevelts första årskull som går i år?

Jag skippar att visa min treåring. Dels är jag alldeles för sen med henne och sen ser jag ingen större poäng med det.

KL

Jag har kommer att skriva alla fem dagarna på Strömsholm så det ska bli kul att få se flera Bukehästar!

Har 3 uppfödningar i årgång 07, alla ska visas men på olika ställen :D

Northern Lucy e. Carano - Lemon visar jag själv uppe i Boden 16/5, hon är stor så största förhoppningen just nu är att framändan ska hinna i fatt bakändan...:p annars hoppar hon rikt bra så förhoppn finns på ett diplom om det flyter på , annars klass 1 i alla fall (men det skulle man väl inte sagt...peppar-peppar) ska säljas e visning

Northern Eljest e. Escudo I - Calypso II visas i Örebro 22/5 , helsystern fick dubbeldiplom i fjol, men han är tyvärr lite liten o ganska känslig, så få se hur det går... säljs om rätt person dyker upp nu el senare, kommer att bli en mkt bra sporthäst är jag övertygad om

Sweet Northern e. Stakkato - Embassy I - Calypso II , ska visas på Strömsholm 16/5, klart jag hoppas på diplom,(är helsyster med en Gk premiehingst i Ty) hon är vacker, hoppar underbart men är liten hon oxå o man vet aldrig om de stressar upp sig o gör en flopp ;) men hon ska inte säljas oavsett utan betäckas :love:

Har letat efter en speciell häst - trodde till slut att den inte skulle gå men nu ser jag att Ädla Hästen inte använder sig av TDB, så synd. Då får jag vänta tills att startlistorna ligger ute på deras hemsida.;)

Manhattan har, tror jag, också sin första svenska 3-års årgång.

Sweet Northern e. Stakkato - Embassy I - Calypso II , ska visas på Strömsholm 16/5, klart jag hoppas på diplom,(är helsyster med en Gk premiehingst i Ty) hon är vacker, hoppar underbart men är liten hon oxå o man vet aldrig om de stressar upp sig o gör en flopp ;) men hon ska inte säljas oavsett utan betäckas :love:

Nyfiken som jag är så undrar jag förstås vem du ska betäcka henne med? :D

Du vet att jag förväntar mig värsta expertutlåtandet av dig när du har sett lillen !

Förutom den så visas även en annan Corlensky G pojke och en Empire flicka från oss. Empire flickan hoppar helt fantastiskt med särskilt bra bakben som hon briljerar med.

Kl

Läste igenom startlistorna igår och hittade över 15 avkommor efter Rosevelt, visst borde han få sitt Blup-index iår då? Hur som helst så ska det bli kul att följa :laugh: Ingen här som har en treåring efter honom?

[B skrev:
Sweet Northern[/B] e. Stakkato - Embassy I - Calypso II , ska visas på Strömsholm 16/5, klart jag hoppas på diplom,(är helsyster med en Gk premiehingst i Ty) hon är vacker, hoppar underbart men är liten hon oxå o man vet aldrig om de stressar upp sig o gör en flopp ;) men hon ska inte säljas oavsett utan betäckas :love:

Den låter som en häst i min smak!!!!;) Vilken hingst är hon syster med? Ska du någonsin sälja eller vill låna ut henne till avel så sätt upp mig som första spekulant!!! Underbar stam!!! Vad betäcker du med i år? Du får gärna pm:a mig och berätta hur det går i framtiden för henne med treårs och betäckning etc etc.... Grattis till en så bra häst!!! (Säger jag utan att ha sett henne) Har du bild???

Den låter som en häst i min smak!!!!;) Vilken hingst är hon syster med? Ska du någonsin sälja eller vill låna ut henne till avel så sätt upp mig som första spekulant!!! Underbar stam!!! Vad betäcker du med i år? Du får gärna pm:a mig och berätta hur det går i framtiden för henne med treårs och betäckning etc etc.... Grattis till en så bra häst!!! (Säger jag utan att ha sett henne) Har du bild???

hihihi.. sådär är det ibland.. man blir eld och lågor över en härstamning... helt klart köpe sugen utan att ha sett hästen ;)

Du vet att jag förväntar mig värsta expertutlåtandet av dig när du har sett lillen !

Förutom den så visas även en annan Corlensky G pojke och en Empire flicka från oss. Empire flickan hoppar helt fantastiskt med särskilt bra bakben som hon briljerar med.

Vi får se vad vi kan åstadkomma;)

Ser fram mot att få se honom! Det är ju extra roligt när man sett fina mamman.

Och här är man i valet o kvalet om killen ska visas eller ej :crazy:
Han är fortfarande så valpig och har, när jag jämför med många andra treåringar, mycket kvar att växa i. Å andra sidan hade det varit så roligt att få höra poängen o omdömena på gångarterna, för de borde han kunna visa till rättvisa ändå. Men samtidigt känns det trist om han skulle få sämre än han är värd på exteriören bara för att han är outvecklad..Usch så svårt det är att veta!

Tack för guidningen :).
Jag har hittat 2 stycken som jag kommer att hålla en extra tumme för, en lillasyster till min ridhäst (Bloody Mary) som visas i Flyinge och en son till mitt avelssto (Nicor) som ska visas på Bollerup. Himla spännande :)
Kollar vidare.
/U

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!