Transpotering av häst

A

AWAKE

Jag är så trött på sådana som kör med luckorna där bak öppna. Det kommer in så grymt mycket avgaser och hur bra är det för hästarna att andas in sån bråte? När jag frågat sådana som kör med luckan öppen har jag fått svaren "..ah, det blir bättre luft" (..NEJ! Avgaser är inte bra luft!!) "..ah det är för att min häst ska kunna se ut bättre" (..jag tror den mår bättre av att ha luckan stängd så den dels slipper avgaserna och dels slipper se alla långtradare som ligger uppe i röven".. "..ah, det är för att andra ska kunna se min fina häst" (..eh, okej?) osv.

Ni som kör med luckan öppen..
Varför? :crazy:

Sv: Transpotering av häst

Jag kör alltid med övre luckan stängd. Dock hade jag en häst som fullständigt flippade i transporten när man stängde överluckan. Han slog och slog tills luckan öppnades igen... Honom var jag tvungen att köra med öppet - då stod han och sov som ett ljus i transporten.

Ingen aning om han haft dåliga erfarenheter innan vi köpte honom, men det var helt klart någon form av klaustrofobi...

Vet du hur stilla luften står i en transport med övre luckan stängd? Vet du hur kvalmigt det blir? Okej om man har en häst som flippar ur om den är öppen, men de flesta hästar mår bättre med den öppen, faktiskt. Det har redan varit många trådar om detta där ganska många är överäns om att luften blir bättre med luckan öppen, men du kanske aldrig har provat åka transport... För jag menar om man inte ska ha övre luckan öppen på en transport så ska man ju inte helelr ha sidofönstren öppna på en lastbil?

Nej tack du, öppna övre luckan om hästen tycker det är okej...

Varför.... därför min transport inte blir söndersparkad då...
Fast vi har den bara öppen på sommaren när det inte regnar.

Det att det kommer in avgaser stämer inte riktigt för om du åker framåt kan inte avgaser sugas in i transporten. Ställ dig själv i en transport så får du se. Det är så mkt trevligare att åka med öppenlucka.

jag håller med. Eller självklart får väl alla göra som dom vill, vad jag menar är att jag alltid kör med luckan stängd. Finns alldeles för mkt risker med att ha den öppen. Saker kan blåsa in i transporten, hästen kan se saker som skrämmer den.

Och angående luften så tror jag itne så mkt på att det blir avgaser i transporten om man har den öppen.. skulle vara om man var mitt inne i en storstad och körde. Samtidigt så tror ja inte så mkt på det där att det blir kvalmigt heller.. eller det blir säkert det om man åker långt och det är på sommaren. Men då ska man ta pausar och helt lasta ut hästen ibland. Sen finns det oftast olika lägen att ha översta luckan på också.. har man på den längst ut så drar det lite inne transporten och undviker att luften står stilla.

Om jag inte kör en fölunge som är benägen att hoppa ut då kör jag defenitivt med öppen lucka så gott det går. Det där med avgaser - bullshit. Hur ska det kunna sugas in när du åker framåt? vadå, ska vinden dras bakåt sen helt tvärvända in i transporten? nej du - skulle inte tro det. isånafall är det väl ventilerna där fram på transporten som kan vara ett problem, men har svårt för att tro att avgaserna på en mikrosekund kan ta sig två - tre meter upp i luften och in genom de där små ventilerna. Visst kan hästen kanske lättare bli skrämd för saker men det är väl bättre att den ser än att den hör "bada bum bum bom bada sing song ding!" utan att se vad det är för något. Sen vet jag inte, e det så många hästar som tittar bakåt när transporten är i rörelse? de flesta är väl så koncentrerade på att hålla balanden? Sen brukar jag alltid se till att hästen har hö så den har något att pilla med.

Har aldrig hört på maken - avgaser i transporten...
"mumlar förvirrande för sig själv"
Förlåt AWAKE men jag är "Anti luckan stängd" person.

Jag gjorde det stora misstaget att ha luckan stängd när jag hämtade en transporträdd häst från fastlandet, hon höll på att få värmeslag. När en nervös häst svettas så blir det ju kvavt och då blir det varmt. Dock upptäckte vi det i tid och öppnade luckan och hon mådde genast bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle inte tro att det kommer in mängder med avgaser in i transporten pga att luckan är nere ( har själv åkt i en transport med luckan nere pga vissa händelser). Där emot framförallt sommartid så fläktar det skönt inne i transporten med luckan nere. Har man luckan uppe (även transporter med bra ventialtion) så blir det mkt varmt och kvalmigt inne i transporten, även om man har luckan på yttersta hålet så att det blir en liten lucka in i transporten.

Sedan så finns det en hel del hästar som trivs med att ha luckan ner e och inte alls gillar när den är uppe!

Fast helt ärligt så tror jag att man kan ha milijontals synpunkter på luckan uppe eller nere. Så farför inte skita i hur alla andra har det och göra som man själv tycker är bäst?

bra sagt!

...........................

Jag är så trött på sådana som kör med luckorna där bak öppna. Det kommer in så grymt mycket avgaser och hur bra är det för hästarna att andas in sån bråte? När jag frågat sådana som kör med luckan öppen har jag fått svaren "..ah, det blir bättre luft" (..NEJ! Avgaser är inte bra luft!!) "..ah det är för att min häst ska kunna se ut bättre" (..jag tror den mår bättre av att ha luckan stängd så den dels slipper avgaserna och dels slipper se alla långtradare som ligger uppe i röven".. "..ah, det är för att andra ska kunna se min fina häst" (..eh, okej?) osv.

För att hästarna FÖREDRAR att kunna SE långtradarna t ex, och inte bara HÖRA dem. De är nämligen lugnare om de SER också!

Avgaserna får du in hur du än bär dig åt, försök har visat att alla hästar är mer eller mindre kolmonoxidpåverkade efter tillräckligt lång transport. Det är ffa i bilköer luckan nere eller luckan uppe påverkar, i övrigt kommer avgaserna in FRAMIFRÅN..

VENTILATIONEN blir i de flesta släp markant bättre med luckan nere, och ALLA släp som enbart har tallriksventilation fram (och ev 'hål i taket') MÅSTE ha luckan nere för att få GODKÄND ventilation. Fundera lite på den.

Så, jag har luckan nere av ventilations/värmeskäl samt att 2 hästar av 3 (den 3:e har jag inte testat än) själva föredrar att ha luckan nere. Jag låter närmligen hästarna välja själva, istället för att jag ska bestämma hur de vill ha det. Fbl har inet fått välja än dock, hon åker med öppen lucka. Men hon kommer få ett val hon med vad det lider. Båda araberna har valt att ha den nere, valacken såpass att han sparkar, stressar och åker illa med stängd lucka, men står lugnt och stilla med den nere. Stoet är inte riktigt lika kinkig, men föredrar att kunna se. Åker lugnt både och, men äter när luckan är nere, men matvägrar och trampar runt mer när den är uppe.

Så, låt HÄSTARNA SJÄLVA få välja om de vill ha luckan uppe eller nere! Dvs TRO inte en massa, ta reda på hur det verkligen förhåller sig!

Att ha luckan öppen beror ju på från häst till häst. Själv föredrar jag att ha luckan stängd, för att minska buller och ljud, och för att hästen inte ska behöva se saker bakom sig. Måhända att ventilationen blir lite småkass på sommaren, men dom kvävs ju knappast.
Sedan har väl alla sett hästar som är antningen rädda för att ha luckan öppen, och dom hästarna sparkar ju som galningar tills luckan stängs, medan andra får värsta klaustrofobin av att ha luckan stängd...

Jaha hur gör man då om hästen på 170 galopperar och sparkar och lever om man kör med luckan stängd? Min häst välte en transport pga detta en gång... Helt lugn med luckan öppen.. Riskerar hellre att någon "stör" sig på mig än att min häst dör...Eller?

AWAKE för en gång skull tycker jag inte att du har en stroppig kommentar :bow: :bow:
Men det finns alltid människor (dårar) som har överluckan öppen för att dom tycker att hästen ska kunna titta ut (och då har dom även hästen för långt bunden så den kan vände hela huvet bakåt och nästan vända sig om...

Men vissa kanske måste ha den öppen av nån underlig anledning... då får man köpa de.

Senast ändrad av en moderator:

AWAKE för en gång skull tycker jag inte att du har en stroppig kommentar :bow: :bow:
Men det finns alltid människor (dårar) som har överluckan öppen för att dom tycker att hästen ska kunna titta ut (och då har dom även hästen för långt bunden så den kan vände hela huvet bakåt och nästan vända sig om...

Men vissa kanske måste ha den öppen av nån underlig anledning... då får man köpa de.

Det där var väl onödigt?
jag har sett oroliga hästar som febrilt står och vänder sig från sida till sida i transport med luckan öppen, som helt klart verkar stressade, och det ser inte kul ut.
dock är det så att vissa hästar faktiskt åker BÄTTRE med luckan nere. och gör de det så ska de väl få åka på ett sätt som gör dem lugnare kan man tycka. under vettig körning, och med ordentligt med befog att det verkligen är så. dvs ägaren har kollat, inte bara antagit.

Jag kör med luckan öppen för att min häst inte ska bli helt genomsvettig.
Transporten har delad lucka, så oftast kör jag med den vänstra stängd och den högra öppen.

Immer

Det där var väl onödigt?
jag har sett oroliga hästar som febrilt står och vänder sig från sida till sida i transport med luckan öppen, som helt klart verkar stressade, och det ser inte kul ut.
dock är det så att vissa hästar faktiskt åker BÄTTRE med luckan nere. och gör de det så ska de väl få åka på ett sätt som gör dem lugnare kan man tycka. under vettig körning, och med ordentligt med befog att det verkligen är så. dvs ägaren har kollat, inte bara antagit.

Men om du läser hela inlägget ser du kanske den här detaljen i slutet

Om man säger så här. skulle det ena sättet vara generellt bättre än det andra så skulle nog inte ens luckan finnas där.. själv så har jag den som sagt uppe men mest för att jag har travhästar och har vagn bakpå ;)

Men om du läser hela inlägget ser du kanske den här detaljen i slutet

jo jag såg det. du har ju fortfarande lagt in en ganska stark värdering, så kommentaren säger precis samma som den tidigare.

Men tycker du inte att de är underligt att hästen tycker de är obehagligt att åka med luckan stängd? de tycker ialla fall jag

Hej, vad har du själv för transport???

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 192
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat