Träningsläger: delat boende = kaos?

Jag tycker det är väldigt intressant att så många utan vidare avfärdar just den här djurskyddsregeln och tycker att man utan vidare kan bryta mot den, tom att det skulle vara lika normalt att bryta mot regeln som att försöka få hunden rumsren.

Jag trodde att vi gjort klart att lagen inte hindrar hund i bur vid träning och tävling (se ovan). Att då träna hunden för detta scenario hemma, i trygg miljö under kontrollerade former är väl fullt normalt och t o m vettigt?

Jämför med att ha häst i box istället. Lagen säger att du inte får ha din häst i box därför att vissa har hästar i för små boxar eller utan daglig utevistelse. Nu vill lagen att du ska ha alla hästar i lösdrift istället. Att alla hästar inte kommer överens, eller att hingstar kanske inte gillar varandra tar inte lagen hänsyn till.

Jag hade tyckt att det var helt normalt att ett hästläger förväntade sig att man skulle ha hästen i box!

Och jag önskar att det var boxförbud för häst.

Nej, när klargjordes det?
Burförvaring i samband med tävling/träning/utställning med rastning var varannan timme, ja.
Övernattning i transportmedlet i samband med träning/tävling, ja.
8 timmar i bil i samband med jakt med rastning var tredje timme, ja.
3 timmar i bil som står stilla, ja

Vilket av ovanstående är det som täcker övernattning i bur inomhus? I motiven till föreskrifterna står det om bur i bil, inget om bur på andra ställen, men transportmedlet kan rimligtvis även vara t ex tåg eller båt men knappast spark, cykel eller skidor.

Nej, när klargjordes det?
Burförvaring i samband med tävling/träning/utställning med rastning var varannan timme, ja.
Övernattning i transportmedlet i samband med träning/tävling, ja.
8 timmar i bil i samband med jakt med rastning var tredje timme, ja.
3 timmar i bil som står stilla, ja

Vilket av ovanstående är det som täcker övernattning i bur inomhus? I motiven till föreskrifterna står det om bur i bil, inget om bur på andra ställen, men transportmedlet kan rimligtvis även vara t ex tåg eller båt men knappast spark, cykel eller skidor.

Det borde rimligtvis vara okej att flytta hunden från den ena mindre buren där den inte är under uppsikt (bilen) och sätta den i en liten större bur där den får sällskap och tillsyn. Lagar är inte skrivna för att vara onödigt krångliga...

Jo, så verkar det faktiskt vara! Åtminstone i bil, vet inte om det gäller bur inomhus..

"Din hund får övernatta i transportmedlet i samband med tävling och vid träning inför tävling. Detta gäller både på tävlings-/träningsplatsen och vid resan dit och hem, och även om tävlingen/träningen håller på i flera dagar. Det är viktigt att utrymmet är väl ventilerat så att fukt vädras ut, och självklart att utrymmet inte riskerar att bli för varmt eller kallt. Du behöver inte rasta hunden varannan timme under natten."

http://www.lansstyrelsen.se/vastrag.../djurskydd/Informationsblad-Bur-Transport.pdf

@LenaB @Milosari

Det är ju undantaget att rasta varannan timme i bil vid t ex träningsläger nattetid, rimligtvis borde det vara liknande vid bur och träningsläger nattetid.

Är rummen så stora då så att det ryms upp till 8 hundar i burar? De gånger jag sovit i rum med våningssängar har golvytan varit minimal.
Och jag hade inte känt mig bekväm med att lämna min hund i bilen över natten obevakad, inte för fem öre.

Ang burträning så ligger mina hundar i bur utan problem i samband med träning, men jag har aldrig känt behov av att träna på att de ska vara i bur hela natten.

Jag förstår ärligt talat inte problemet. Anläggningar som tar emot hundläger och har rätt omgivningar för hundträning, växer inte på träd. Alltså ser man till att sköta saker och ting snyggt så att hundfolk är välkomna tillbaka fler gånger. Detta innebär att man följer reglerna som finns på plats och lämnar platsen som när man kom.

På de läger jag har varit iväg på, har det varit en självklarhet att man har bur på rummet eller förvarar hunden i bilen om det inte finns hundstall dvs. Detta för att inte få skador i onödan på rum och inventarier.

Jag vet bara ett ställe där man tillåter hund i sängarna och där lägger personalen fram gamla lakan och handdukar för att man ska kunna ta med sig upp på rummet och lägga ut i sängen för att skydda den.

Tycker att det hör till sunt förnuft att man inte släpar upp hunden i en säng som inte tillhör en själv.

Efter mycket provande genom åren, har jag funnit att mina hundar sover bäst i bilen. Jag tar bort mellanväggen under natten och parkerar så att bilen står i skugga under morgontimmarna. Är man på läger så är hundarna i regel så trötta att de bara sover när tillfälle ges. I vart fall mina, rullar ihop sig så fort de är inlastade.

Det enda läger vi varit på hittills var på Marma och där hade vi eget rum och hundarna fick vara lösa där men fick inte vara i sängen. Var glad att vår 6 månaders valp var ordentligt ensamtränad redan då för de fick sitta själva på rummet ganska mycket när vi åt osv.

Skulle vi hamna i en situation där vi skulle dela rum skulle de nog få sova i bur inne på natten och vara i bilen på dagen. Tror att de skulle vara så trött att de inte skulle orka annat än att sova även om de inte är direkt "burtränade".

En gång när vi övernattade hos en uppfödare med flera tikar så blev R.I.P. Fähunden själaglad då vi öppnade en bur han kunde slinka in i. Yngsta tiken son höglöpte försökte våldta honom. Han fick inte ens vara ifred i buren så han fick övernatta i bilen. Hunden hade aldrig sett en bur innan.

JBV (eller den handläggare jag har kontakt med) är orubbliga. Här är svaret jag fick.

Att stänga in en hund i en bur är inte tillåtet och absolut inget alternativ. De enda tillfällen som man får ha hund i bur är vid de tillfällen som framgår av paragrafen i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (2008:5) Saknr L1021 kap. 14 §:

Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.

1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.

2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.

3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Det beror alltså på om man kan räkna erat träningsläger som träning inför tävling eller inte. Om det räknas som det så kan det vara tillåtet att låta hundarna övernatta i transportmedlet under förutsättning att utrymmeskraven är uppfyllda samt att hundar inte lämnas utan tillsyn i fordon då temperaturen i lastutrymmet kan befaras överstiga +25°C eller understiga -5°C. Utrymmet ska vara väl ventilerat så att fukt vädras ut.

Det är däremot inte tillåtet att stänga in hundarna i burar inomhus! Om hundarna inte kan hållas tillsammans så bör man definitivt finna en bättre och mer lämplig övernattningsplats åt sig själv och sin hund!

Djur ska ha möjlighet till rörelsefrihet, möjlighet att reglera temperatur genom att kunna välja att lägga sig på olika ytor samt möjlighet att utföra naturligt beteende. Detta är omöjligt vid burförvaring. I ett sådant litet utrymme som i en bur har hunden väldigt liten möjlighet att kontrollera sin situation. Exempelvis att komma undan något som stressar djuret. I en bur är det ju omöjligt att kunna gömma sig.

Det finns en del forskning om hundar och olika storlekar på utrymmen. De här artiklarna har alla rapporterat stereotypier hos hundar som hålls i bur. Eftersom man inte vet hur länge en hund behöver sitta i en bur för att de ska uppvisa stereotypier (det är säkert olika för olika hundar) så har vi endast gjort vissa undantag för burhållning. Det finns också ett examensarbete av Agneta Ljungqvist (2006) Hund lämnad i bil. SLU. Den visade att hundar som hölls i bur i bil fick förhöjd hjärtfrekvens, vilket kan tyda på en viss stress.

De andra artiklarna är Chronic stress in Dogs Subjected to Social and Spatial Restriction. I+II

Bonnie Beerda et al 1999, Physiology & Behaviour, Vol 66. No 2. 233-242, 243-254.

Behavioural and hormonal indicators of enduring environmental stress in dogs

Bonnie Beerda et al 2000, Animal Welfare 9: 49-62.

Influence of housing conditions on beagle behavior

Susanne Hetts et al 1992. Applied Animal Behaviour Science, 34, 137-155

Däremot är det helt okej att låta hunden använda buren som en sovplats/viloplats, men man får då inte stänga dörren till buren utan hunden måste kunna få gå in och ut ur buren som den vill.

Om någon skulle stänga in sin hund i en bur eller i ett för litet utrymme utan att först ha fått en dispens ifrån oss på Jordbruksverket, så skulle hon/han göra sig skyldig till brott mot djurskyddslagen och kan då bli dömd till böter eller fängelse i max två år.

Jag har naturligtvis mailat ett långt svar. Bland annat gäller det orimligheten i att det är okej att lämna hunden i en liten bur utan tillsyn en hel natt om buren är placerad i en bil, medan det är förbjudet att ha den i en större bur inomhus där den har sällskap hela tiden… Och även upplyst dem om att det är så det fungerar i hundsverige. De måste ha en dialog med de största aktörerna, dvs SBK och polisen!

@Milosari
Jag tycker iofs att det är bra med ett kraftfullt och utförligt svar från JBV!
Däremot håller jag kanske inte med dom om att det är en big deal att hunden sover i bur två-tre nätter om året, när man är på träningsläger.

Vore bra om dom kunde använda samma orubblighet i andra delar av lagen, t ex §24 (med anledning av kortnosiga raser som inte får luft-tråden..)

"Avel 24 §
Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt. "

Tänk om alla som bröt mot detta kunde få upp till två års fängelse...

@Milosari
Jag tycker iofs att det är bra med ett kraftfullt och utförligt svar från JBV!
Däremot håller jag kanske inte med dom om att det är en big deal att hunden sover i bur två-tre nätter om året, när man är på träningsläger.

Vore bra om dom kunde använda samma orubblighet i andra delar av lagen, t ex §24 (med anledning av kortnosiga raser som inte får luft-tråden..)

"Avel 24 §
Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt. "

Tänk om alla som bröt mot detta kunde få upp till två års fängelse...
Ja och för att inte tala om alla de som rent av misshandlar sina hundar och som får någon tusenlapp i böter bara. DE om några borde ju sättas i fängelse!

Jag hade aldrig lämnat min hund ensam i bilen över natten även ifall han älskade bilen. Hade heller inte haft honom i bur på natten heller, han flyttade runt så mycket och hade sig på nätterna, låg sällan länge på samma plats så hade aldrig stängt in honom så. Hade nog inte åkt på träningsläger om det är kravet alls faktiskt.

Jag hade aldrig lämnat min hund ensam i bilen över natten även ifall han älskade bilen. Hade heller inte haft honom i bur på natten heller, han flyttade runt så mycket och hade sig på nätterna, låg sällan länge på samma plats så hade aldrig stängt in honom så. Hade nog inte åkt på träningsläger om det är kravet alls faktiskt.
Nej precis. Om jag hade haft större/rymmarbenägna hundar så hade jag också fått stanna hemma från läger även om de trivdes i bur inne. Har bara varit på ett ställe där man har egna rum och det är Halen.

En del av våra har sovit i bur hemma, för att de känner sig tryggare där. Vi har helt enkelt gjort det till en nedvarvningsplats. Om man sedan väljer att stänga luckan eller inte är en smaksak, men att träna hunden på att vara instängd i bur tycker jag är är lika självklart som att ha hunden rumsren om den ska vara inne. Det finns ju massor av tillfällen det krävs att den kan sitta i bur, t ex hos veterinär inför undersökning/operation.

Finns inget värre än när det sitter någon ylare i en bur hos kliniken, enbart stressad över att ägaren inte tidigare vant vid att vara instängd. Så himla onödigt.
Fast du har ju ingen aning hur många av de hundarna du hört yla som gör det pga buren eller av andra anledningar. Tiken jag har ligger lugnt i buren så länge hon vet att jag är i närheten, men är inte jag i närheten spelar det ingen roll om dom har henne i bur eller utanför, hon ylar likväl mer eller mindre konstant.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 970
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 754
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar